Gå til innhold

Reisetips for Japan rundt nyttår


Anbefalte innlegg

Hei! :) Vi er en gjeng på 3 gutter 20-25 år som drar til Tokyo 28 desember og blir i Japan til 12. Den foreløpige planen er en uke i Tokyo og en uke i Osaka der vi har disse byene som base og tar dagsturer rundt til andre steder. Vi er interessert i å oppleve mest mulig. Åpen for alle forslag. Alle 3 er ganske interessert i mat så om noen har noen gode og/eller spesielle spisesteder er det hjertelig velkommen!

 

Ønsker tips både til hva vi bør oppleve samt tips og triks angående det å reise som turist i Japan, ting man bør tenke på, overnatting, transport osv  :)

Endret av Svigermors drøm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dere har en viss interesse for historie vil jeg anbefale en dag i Hiroshima, fredsparken og museet der er verdt et besøk.

Vær forberedt på at det kan være sterke inntrykk å fordøye for sarte sjeler, det er en plass der det har skjedd ufattelig fæle ting (det må man vel kunne si det er når ei atombombe går av..)

 

Dere bør finne dere en god restaurant som har wagyu-biff, Kobe er den mest kjente av disse men det er en rekke gode wagyu-varianter som virkelig er verdt å sette tennene i..

Vi fant en heftig en i Hiroshima, det kostet rundt 900,- for en 5-retters meny hvor hovedretten var wagyu stekt etter alle kunstens regler.. Det er min hittil beste matopplevelse, jeg har testet mye men ingenting som når opp..

Restauranten jeg digget der:

 

https://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g298561-d4906820-Reviews-Momonoki-Hiroshima_Hiroshima_Prefecture_Chugoku.html

https://r.gnavi.co.jp/y075800/

 

Uansett hva du gjør i Japan, husk at det er få steder de tar kort.. Ta ut penger ved enhver anledning, ca alle 7-Eleven har minibank.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare en liten togreise i tillegg til den ned til Osaka og det vil lønne seg å ha Japan Rail Pass som dere må kjøpe i Norge før dere drar. Det er utrolig enkelt og behagelig å reise med og plassreservasjon er gratis om dere har det passet. Kan reise med de fleste togene, også Sinkhansen, men ikke de aller raskeste versjonene, Nozumo.. eller hva de nå het. Bli kjent med http://www.hyperdia.com/en/ for planlegging av togreiser. Det er absolutt å angefale å planlegge og vite nummeret på toget dere skal med for de kan være lignende tog til samme destinasjon som reiser med minutters mellomrom fra samme plattform... hvor dere antagelig ikke skulle på det som stopper langt oftere og tar over en time ekstra.

 

Jeg syntes det var morsomt å se de "ville" hjortene i Nara som var veldig sultne på "hjortekjeks" som ble solgt i området. De er også på en øy utenfor Hiroshima.

 

Pass på at om det står "Kobe" med latinske bokstaver utenfor en restuarant så legger de i alle fall til en 0 på prisen. Det er mye spennende å spise i Japan som ikke tømmer reisebudsjettet. I Nagoya har de for eksempel spesialiteten Misokatsu som er en slags wienersnitsel av marmorert svinekjøtt med miso-saus. Her en en kjede med overkommelig pris med dt beste svinekjøttet jeg noengang har spise, vær forberedt på litt kø før dere får spise, det hadde i alle fall jeg en helg jeg var der. http://www.english.yabaton.com/

 

Fra Tokyo kan dere ta Sinkhansen til Nagano på halvannen time, en tregere tog til Yudanaka på nesten en time og ta buss eller taxi derifra opp til utkanten av skogsområdet og gå 20-30 minutter langs godt oppmerkede stier inn til spaet for sne-apene. Det er virkelig en spesiell opplevelse. Og den eneste grunnen til at man kommer n¨så nært inn på dyrene er at Japanske turister er så disiplinerte at de ikke prøver mate apene. Når nok kinesere kommer dit så blir antagelig opplevelsen ødelagt. Gjør research på når apene bader så det ikke blir bomtur...

 

 

Lenke til kommentar

Hvor dere bor er mye av opplevelsen i Japan. Vestlige hoteller er både dyre og kjedelige.

-I Tokyo bruker jeg bo i en "business hotell". Det er langt ifra tube-hotell, men det er kompakt og har mange morsomme tekniske løsninger. Selv sentralt i Tokyo bruker jeg ikke betale mere enn 3-400NOK per natt.

 

-På en helgtur til Kyoto bodde jeg på et tradisjonelt japansk vertshus aka Royan. Der er det tøfler, skjortel, skyvedører/vegger, futon å sove på og en frokost som man måtte ha veiledning i for å kunne spise. Ingen som serverte kunne ett eneste ord engelsk så dette kan bli en utfordring for kommunikasjonsevnen.

 

-På en helgetur til Kanazawa bodde jeg på et onsen-hotell hvor onsenet var i toppetasjen og uten tak. Der kunne man sitte i det varme vannet og se på himmelen hele natten, men det var ikke tillatt å sove. Stemingen var helt unik. Gjør litt research på hvordan man bruker onsen, de har veldig klare regler på hva man kan og ikke kan gjøre. For eksempel skal ingen tekstiler røre vannet.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det var morsomt å se de "ville" hjortene i Nara som var veldig sultne på "hjortekjeks" som ble solgt i området. De er også på en øy utenfor Hiroshima.

Mija-jima heter øya, det er også et fjell der som visstnok er hellig (men det er jo mye som er hellig i Japan..) Det går gondolbane til toppen av fjellet, men det er også en flott tur å gå (de fleste tar banen opp og går ned, jeg valgte å gå opp og ta banen ned)

 

Pass på at om det står "Kobe" med latinske bokstaver utenfor en restuarant så legger de i alle fall til en 0 på prisen. Det er mye spennende å spise i Japan som ikke tømmer reisebudsjettet. I Nagoya har de for eksempel spesialiteten Misokatsu som er en slags wienersnitsel av marmorert svinekjøtt med miso-saus. Her en en kjede med overkommelig pris med dt beste svinekjøttet jeg noengang har spise, vær forberedt på litt kø før dere får spise, det hadde i alle fall jeg en helg jeg var der. http://www.english.yabaton.com/

Det med skrift tilrettelagt for turister er vel generelt et tips om noe man bør unngå uansett hvor man er i verden..

 

Okonomijaki er en noe spesiell matrett som er typisk for området rundt Hiroshima etter hva jeg har forstått, en slags pannekake med latterlig mange ingredienser oppå. Gjerne både sjømat og kjøtt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...