Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ssd til ssd kloning - Win10 - boot gir feilmelding om at noe er "skadet"


Anbefalte innlegg

Har forsøkt å klone alt på en SSD over på en annen større SSD. Brukte et HDD-kloneverktøy som også støtter SSD (proff verktøy).

 

Lot programmet ta seg av alt på automatisk vis. Setter inn M.2 SATA SSD som er ny inn i laptop. HP gir så feilmeldingen og vil ikke boot'e. Jeg er ikke vant med sånn omfattende HP-redningsplanke greier som maser om ting.

 

Jeg lurer på om riktig vei å gå er å forsøke å lage en ny Win10 installasjons-USB minnepenn?

 

Og forsøke å reparere evt. Windows derfra, eller er det noe som HP maskiner vil at skal ryddes i Gjenopprettelsespartisjoner, er det noe sånn som kan være feil?

 

Siden den nye SSD-en var større, så småøkte den automatisk de fleste partisjoner, inkludert gjenopprettelsespartisjoner som HP har fra fabrikk på original SSD (kopien på ny SSD ble større der også)..

 

EDIT:

Feilmeldingen dukker allerede opp lenge før Windows 10 boot'er. Noe som HP-systemet reagerer på. Den nye større SSD-en er synlig i BIOS.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva om HP-partisjonene er akilleshælen, altså de utenom Win10 er det som reageres på?

 

Har laget en Win10 minnepenn klar, men føler meg ikke 100 % trygg på at det er løsningen, om en ikke går for en ren enkel partisjon. Er som nevnt ikke vant med sånne HP-redningsplanke partisjoner. Er vel en partisjon for drivere i fra HP også muligens på der. I alt ca. 4 partisjoner, 3 partisjoner som ikke er Win10.

 

HP Probook 430 G3 for de som har peiling (Laptop 13,3")

 

M.2 SATA SSD

Endret av G
Lenke til kommentar

Dette er noen skjermbilder av forskjellige hendelser.

 

HP System feilmelding ved forsøk på å bare starte Laptop:

 

post-30484-0-06096500-1509096190_thumb.jpg

 

 

Tilgang til Windows 10 Startup Repair gir dette:

 

post-30484-0-62112500-1509096238_thumb.jpg

 

 

HP Boot meny ser slik ut i øyeblikket:

 

post-30484-0-12839500-1509096285_thumb.jpg

 

 

HP BIOS Boot enheter ser slik ut i øyeblikket:

 

post-30484-0-21997700-1509096337_thumb.jpg

 

 

Det snåle er at den husker den BIOS-oppførelsen som det står

 

USB: SanDisk Sandisk Ultra A20042D119035E40

 

på tross av at det er

 

M.2: Samsung SSD 850 EVO M.2 250GB

 

som har tatt M.2 slot'ens sted. Merk også at den kaller den gamle M.2 Sandisk SSD-en for USB, og den nye M.2 Samsung SSD-en for M.2 etter at Samsungen er på plass istedetfor Sandisk SSD-en.

 

Vet ikke hva det står når kun Sandisk SSD-en står i her i BIOS, men det bør vel garvede folk sikkert kunne tolke og veilede med vel?

Endret av G
Lenke til kommentar

Er det noen måte å forbehandle en ny SSD på en HP Probook? Hvordan jobber OEM-produsentene med det første image'et sitt som de ønsker å duplisere?

 

___

 

Etterpå kunne jeg ha bare kopiert den ferdige Win10 (som helt alene - uten et HP forstyrrende system nok ville ha boot'et) - altså kopiert kun hele Win10-partisjonen som sannsynligvis er helt i orden inn på "HP ready SSD" ?

 

Når jeg setter den gamle SSD-en tilbake så boot'er jo det opp som det gamle (for jeg har ikke funnet på å formatere den heldigvis).

 

EDIT:

 

Kloningen skjedde fra en annen PC med verktøyet Miray HD Clone 6.

 

I en USB 3.0 Dual Dock av merke Startech. Synes den metoden er grei, fordi da slipper en å forkludre Win10, ved å måtte foreta kloning fra innenfor Win10-OS'et, og heller få en ren ikke-forkludret Win10 over fra ene disken til den andre og nye disken.

 

post-30484-0-64279700-1509100335_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Er et par kilder som nevner å disable Secure Boot. Noen som gidder å utdype hvordan funksjonaliteten her virker?

 

https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Hardware-and-Upgrade-Questions/Bios-can-t-find-my-new-SSD/td-p/4850009

 

https://h30434.www3.hp.com/t5/Desktop-Hardware-and-Upgrade-Questions/Can-t-boot-Windows-from-new-SSD/td-p/4910421

 

 

Siden all min kloning aldri skjedde på selve HP Probook'en, er det da mulig å disable Secure Boot og simpelthen bare re-enable den etter nok en reboot (2 reboots) ?

 

Eller er det en viss fare for at jeg da aldri kan få boot'et med den gamle SSD'en som foreløpig fortsatt fungerer?

 

 

 

Her er en lenke om Secure Boot

https://www.howtogeek.com/116569/htg-explains-how-windows-8s-secure-boot-feature-works-what-it-means-for-linux/

Endret av G
Lenke til kommentar

Secure boot kan du deaktivere i BIOS, og det skal ikke gjøre det umulig å boote etterpå. Dette har jeg selv gjort på både en MSI og Asus laptop, null problmer for min del.

Etter som jeg er lat:

"Secure boot is a security standard developed by members of the PC industry to help make sure that a device boots using only software that is trusted by the Original Equipment Manufacturer (OEM). When the PC starts, the firmware checks the signature of each piece of boot software, including UEFI firmware drivers (also known as Option ROMs), EFI applications, and the operating system. If the signatures are valid, the PC boots, and the firmware gives control to the operating system.+

The OEM can use instructions from the firmware manufacturer to create Secure boot keys and to store them in the PC firmware. When you add UEFI drivers, you'll also need to make sure these are signed and included in the Secure Boot database."
Lenke til kommentar

Så signaturene ligger allerede i BIOS, og burde sånn sett la seg re-enable om man slår Secure Boot på igjen? Eller endre jeg med en Windows 10 som ikke kan beskyttes med Secure Boot på ny?

 

Kan det være så banalt enkelt at jeg kan 1. slå den av 2. reboot'e, 3. slå den på 4. reboot'e? Evt. sjekke om BIOS-en slipper taket på den USB Sandisk M.2-enheten før aktivering av Secure Boot igjen?

 

Får vel ikke testet om "stå opp fra de døde-funksjonen til HP funker da, i dag". Om jeg får ting til å boot'e ved nevnte metode, så gidder jeg vel ikke strigle HP-systemene.

 

Men det kunne ha vært artig å vite mer om hvordan OEM-ene forbehandler harddisker (her HP), sånn at alle grunnpartisjonene før Win10 partisjonen skal lages er på plass før Win10-installasjon/image-utplassering.

 

Må vel finnes oppskrift på det også?

Lenke til kommentar

Ganske vanlig om man kloner bootpartisjonen, men ny disk er ikke på samme port som gammel, så funker ikke boot på ny. Om du flytter fra en sata-port til m2 risikerer du altså dette. Eller om du flytter fra sata-1 til sata-2 på hovedkortet får du altså samme problem. 

Lenke til kommentar

Ok, men ny og gammel SSD er begge M.2 av typen SATA (ikke PCIe).

 

Jeg har ikke flyttet noen port slik jeg tolker det, men brukt samme fysiske SATA M.2 kontakt, mellom bytte fra gammel Sandisk 128GB SSD til Samsung 250GB SSD.

 

51%2BnzF8pysL.jpg

 

c0279201-28be-445b-8182-e7a65a51226f.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Da har jeg vært i Secure Boot, men ikke våget å aktiver den igjen, fordi jeg sliter fortsatt med at Sandisken som ikke lengre står i dukker opp i Boot-valgene.

 

Under Windows Recovery på USB, så er det attpåtil to forskjellige Sandisker å boot'e i fra, men er usikker på om det alltid har vært det.

 

Jeg ser det finnes et "Clear Secure Boot keys", men tør ikke helt å prøve det da jeg er usikker på om jeg i det hele tatt vil sitte igjen med nøkler. Foreløpig har jeg kun forsøkt å hake vekk for "Enable MS UEFI CA Key", uten noen effekt. Men har ikke forsøkt å hake den på igjen da. Som dere forstår så er jeg helt newbie om UEFI og Secure Boot.

 

post-30484-0-44056100-1509105462_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fytti, for noe herk:
 
Win8
https://support.hp.com/in-en/document/c03653226
 
 
Win10
https://support.hp.com/nz-en/document/c04784866
 
 
 

Så jeg må først laget et gyldig "recovery-media", eller kanskje ikke ?

 

Kanskje greit å lage det i alle tilfelle til en USB minnepenn, selv om det kanskje er en omvei:

 

 

 

 

 

 

EDIT:

 

Access the HP Recovery manager by continuously tapping F11 immediately after pressing the power button on the laptop.

 

 

The recovery manager does more than just restore your PC.

 

Start the recovery manager and select Advanced Options. In the list there should be a creat recovery discs option. Select the type of media you will use and create the recovery disc set.

 

"not quite".

 

Jeg har/hadde i fra før av innstallert en ny Win10 Pro-lisens over Win10 Home-lisensen. Ser ut til at F11 leder inn i Windows. At HP har plantet "HP Recovery Manager" inn i Win10? Vet ikke.

 

F11 trigget Win10 og under Advanced så fant jeg ikke "Create Recovery disc option". Så jeg regner med at jeg ikke får laget det.

 

Secure Boot:

Fikk til slutt til å deaktiver Secure Boot med Sandisk SSD'en i M.2-slot'en.

 

Med Sandisk SSD'en så boot'et det fremdeles inn i Win10 upåvirket (Secure Boot deaktivert). Nå skal jeg se hva som skjer når jeg setter Samsung SSD'en over i samme slot.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ok Sandisk SSD'en vil ikke ut av "ryggmargen" på den HP PC'en, kanskje ikke uventet?
 
Så ved reinstallasjon så oppdager jeg følgende melding dukke opp:
 
post-30484-0-13017200-1509116381_thumb.jpg
post-30484-0-13017200-1509116381.jpg
 

 

 

 

 

etter å trykke "Ok" på denne - her viser partisjonene som nevnt i et tidligere innlegg:
 

post-30484-0-32103200-1509116388_thumb.jpg
post-30484-0-32103200-1509116388.jpg

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar

WTF, nå vurderer jeg om jeg skal forsøke å få laget en enkel partisjon av Win10, med tilhørende småpartisjoner og renske bort HP-greiene. Må reboot'e for å se om jeg har fått ryddet noe av de gamle problemene vekk:

 

post-30484-0-26897800-1509119567_thumb.jpg

 

EDIT:

Ser ut som Secure Boot sitter fast i den gamle Sandisken. Sørget for at Secure Boot var på igjen, og tar for sikkerhetsskyld å laster ned HP Recovery Manager med en Cloud-utgave:

 

https://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/hp-probook-430-g3-notebook-pc/7834547/model/7834549?sku=V5F10AV

 

Ser ut til å laste ned i øyeblikket (skulle ta sin tid - aha om hvor det kan fås i fra). Om det gjør hele forskjellen, med muligheter å tukle bedre med Secure Boot det vet jeg ikke riktig enda:

 

https://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/hp-probook-430-g3-notebook-pc/7834547/model/7834549?sku=V5F10AV

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg klonet HD på 1TB i en Asus X555LAB til en 500GB SSD uten problemer, brukte Paragon Hard Disk Manager til dette. Hadde ingen problmerer med oppstart på den. Og jeg la inn en backup fra en Mountain laptop på en MSI GT80S, begge hadde Secure boot, men null problemer med dette.

 

Så da må HP benytte en helt annen teknikk med Secure Boot når du har slike problemer.

Lenke til kommentar

Hadde en god liten pause fra det hele. Nå sitter jeg med en slik HP Recovery minnepenn som jeg endelig fikk laget på en USB minnepenn.

 

Gikk inn i Miray HDclone 6 og slettet alle partisjonene, selv de beskyttede, slik at Samsung 250 Gig (den nye SSD'en) ble som ny (tilbakestillet). Windows viser jo en del av disse partisjonene som grået ut (beskyttet). Ihvertfall et greit verktøy som ikke mukker med å slette en partisjon.

 

Da har jeg tenkt å prøve med USB recovery minnepennen, og se om den lager partisjoner på Samsung'en. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg forholder meg til BIOS. Kan hende den ikke liker at Sandisk'en mangler, siden den ligger i UEFI Secure Boot.

 

 

EDIT:

Nå skjønner jeg ikke helt. Den minnepennen har en mars-utgave av Win10 for det kontinentet jeg valgte å lage HP Recovery for, trodde den skulle ta meg inn i sånne HP-menyer eller hva det skulle være (først).

 

1. Jeg disabled Secure Boot (midlertidig på med Legacy Support)  før jeg begynte å tukle, tok vekk Fast boot også. Var vel en annen "toggle" som jeg ikke husker fra tidligere i tråden også. Jeg er ikke helt på trygg grunn, men håper jeg gjør stegene riktige.

 

Have you considered entering the BIOS and disabling secure boot or enabling  legacy support temporarily?

 

Kilde:  https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Hardware-and-Upgrade-Questions/Bios-can-t-find-my-new-SSD/td-p/4850009

 

 

2. Under Win10 (HP-minnepenn innstallering), så ser jeg kun en stor tom partisjon i start-innstallasjonøyemed.

 

Får vente til Win10 er ferdig innstallert og kanskje tukle med påslått Secure Boot igjen?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg klonet HD på 1TB i en Asus X555LAB til en 500GB SSD uten problemer, brukte Paragon Hard Disk Manager til dette. Hadde ingen problmerer med oppstart på den. Og jeg la inn en backup fra en Mountain laptop på en MSI GT80S, begge hadde Secure boot, men null problemer med dette.

 

Så da må HP benytte en helt annen teknikk med Secure Boot når du har slike problemer.

 

 

OPPSUMMERING:

 

For å gjøre en lang historie kort. Det var unødvendig, annet enn for å forsøke å lære første gang om UEFI og Secure Boot, å gå denne tunge veien.

 

1. Sannsynligvis, så kunne jeg ha gått rett inn og slått av Secure Boot, tastet 4-siffer for pinkode og fått det av ved neste boot. Da måtte den stå i Legacy Support enabled og Secure Boot disabled.

 

2. Innstallert Win10 helt normalt istedetfor. For jeg klarer ikke å se at HP Recovery Manager sin USB Rescue minnepenn er noe annet en en Win10 innstallasjons USB minnepenn.

 

Legacy Support og normal Win10 antar jeg at bare vil fungere i et slikt tilfelle.

 

3. Jeg fant aldri ut av HP sin misjon om hvordan brukeren skal kunne bytte en SSD og få beholde Secure Boot, og alle partisjonene dens (HP-metodikken).

 

4. Jeg vet ikke hvor mye jeg egentlig lærte av dette annet enn det i bold/uthevet her.

 

5. Secure Boot med løsningen i dette innlegget, den mistes jo. Om ingen erfarne PC-entusiaster utdyper så gidder jeg ikke jobbe så hardt for å finne ut hvordan få det på ny SSD.

Endret av G
Lenke til kommentar

Får boot'et Win10 i Legacy Support

 

Jeg klonet partisjonen som jeg hadde noen programmer innstallert på i fra før tilbake og overskrev Win10-partisjonen som var ny på Samsung'en. Den boot'et fint da.

 

Nå etter all fiklingen er det igjen kun 2 partisjoner. Den normale reserverte som Windows lager, og selve hovedpartisjonen.

 

 

EDIT:

Det kan se ut som om at HP forventer en spesiell innstallasjonmetode for at fabrikkoppsatt maskin skal virke. Noe brukeren neppe vil finne noen særlig enkel framgangsmåte til å etterlikne selv.

 

HP er lik noe hodepine. Synes ikke deres Support er særlig intuitiv. Og de er veldig opptatte av lock-in på servere. Nå var dette kun en skarve laptop da som jeg hadde med å gjøre. Men, HP er svært glade i support-abonnementer. Selv for å kunne få til å oppdatere BIOS (på server) noen år senere, så må man ha abonnement. Er ikke kundevennlig!

 

NÅ er jo ikke Secure Boot HP sitt krav, men noe som er blitt tilgjengeliggjort av Intel (tror jeg) på hardware-siden.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...