Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slankeoperasjon


Ann-K1991

Anbefalte innlegg

Heisann. Er det noen her som er blitt slankeoperert. ? Kanskje et velsig personlig spm men dette spør jeg om da jeg selv vurderer det. Grastic sleeve. Har slitt med vekten i 7 år. Det hjeper ikke med intensiv trening og kosthold. Nå bikker vekten 100 snart, og jeg aner ikke lengere hva jeg skal gjøre med dette.

Vet også at dette er svindyrt. Men samtidig lurer jeg på om dt er mulig å få det dekket ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fedmeoperasjon er et alternativ, men man må se på årsaken til overvekten, da denne ikke nødvendigvis opereres bort hvis den reelle årsak sitter feks i hodet. Finnes mange eksempler hvor personer har blitt operert, for så falle tilbake mot overvekt igjen grunnet sykelige spisevaner og null mosjon, eller depresjon. Men som du sikkert vet så minsker de magesekken med GS så hvilken effekt det gir aner jeg ikke (anet enn at du vil spise mindre).

 

Du bør gjerne derfor gjennomgå slike spm da slik operasjon bør være aller siste utvei. Spørsmål som alder, BMI, tidligere og nåværende aktivitetsnivå, hvor lenge det har pågått (du sier 7 år men feks har du alltid vært overvektig?), spisevaner ila. en uke, hvor mye bevegelse, utredes for somatikk som stoffskifte eller sykdom.

Du vil uansett måtte følge et strengt regime etter slik operasjon, så du trenger nok konsultasjon hos respektive faggrupper for råd og vurdering før du tar steget. 100g høres ikke direkte livstruende ut hvis du er innenfor en viss høyde, og dermed mest sannsynlig ikke grunn for å få det dekket? 

 

Kanskje du i tillegg kan henvende deg til landsforeningen for overvektige? De har vel eget forum, evt ta en telefon, de har sikkert mye erfaring og historier å dele til motivasjon. Du vil sikkert nå frem til en større gruppe der enn her.

 

 

Lykke til hvertfall!

Endret av nacario
Lenke til kommentar

Et sunt kosthold gjør deg sunnere, men ikke nødvendigvis slankere. Man må spise færre kalorier for å gå ned i vekt. Nå har det kommet en ny medisin (Mysimba) som gjør det enklere å spise mindre, men man må altså fortsatt spise mindre.

 

Det kan også komme en annen ny medisin (Saxenda) snart.

 

Fedmekirurgi er veldig drastisk i forhold.

Lenke til kommentar

Det hjeper ikke med intensiv trening og kosthold. Nå bikker vekten 100 snart, og jeg aner ikke lengere hva jeg skal gjøre med dette.

Den kjøper jeg ikke. Du er ikke noen krisesituasjon vektmessig, dette har jeg sett smelte bort med regelmessig trening. Et slikt inngrep vil nok ikke hjelpe langsiktig, benytt heller pengene på kampsport, yoga, treningsstudio, o.l.

 

Ref. nacario's post for godt råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...