Gå til innhold

Hjelp til Pls programmering, Siemens s7 1200 v14


Anbefalte innlegg

Er ikke så god til programmering av Pls, men trenger hjelp til et program. Bruker en Siemens 1200 Pls og med sw s7 v12.

Oppsettet ser slik ut. Har 5 maskiner som som setter et relé når den får en feil(har et relé som slår inn) når denne er lukket skal den tenne en hovedkampen samt en lampe som indikerer hvilken maskin det er.

D.v.s at 2 lamper skal tennes når f.eks maskin 1 stopper. Når relet slår ut skal lampene slukkes. Problemet er at jeg vil at den ene lampen(den som indikerer maskinen)skal blinke så lenge relet er inne.

Noen som har et forslag på hva jeg kan løse dette.

Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så god til programmering av Pls, men trenger hjelp til et program. Bruker en Siemens 1200 Pls og med sw s7 v12.

Oppsettet ser slik ut. Har 5 maskiner som som setter et relé når den får en feil(har et relé som slår inn) når denne er lukket skal den tenne en hovedkampen samt en lampe som indikerer hvilken maskin det er.

D.v.s at 2 lamper skal tennes når f.eks maskin 1 stopper. Når relet slår ut skal lampene slukkes. Problemet er at jeg vil at den ene lampen(den som indikerer maskinen)skal blinke så lenge relet er inne.

Noen som har et forslag på hva jeg kan løse dette.

Håper noen kan hjelpe meg.

Sett opp en inngang pr maskin.

 

For hovedlampen for feil blir det å legge alle inngangene parallelt før utgangen for hovedlampe. (Q0.0)

 

Når det gjelder lampe for indikering av maskin blir det inngangen fra maskinen, timer etter og utgangen for lampa til slutt. (Q0.1)

Har ikke programmet på denne pc'n så blir etter hukommelsen.

 

Regner med at du er kjent med oppsett og overføring til fra program til PLS?

Lenke til kommentar

2 sek, så skal jeg prøve å finne slik vi gjør det på jobb... Vi har mange lamper som blinker :p

 

Her har vi en teller som teller oppover med 1 hvert sekund. Logikken under dette, som jeg ikke har vist, gjør noe når denne telleren kommer til ett bestemt tall (2 timer).

 

GQwXsFoy.png

 

FPULSE8 går høy hvert sekund. Denne kommer fra CPU'ens klokke. I HW config, så går du inn på CPU'ens object properties, så til fanen Cycle/clock memory. Se bildet. Dette er fra en 300-CPU, og du har en 1200. Men det bør jo være omtrent det samme.

GQwXFve.png

 

Edit:

Slik ser det ut i TIA på en 1200 CPU. Har ikke prosjekt med 1200 i S7.

https://pasteboard.co/GQwZVWV.png

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen som har et forslag på hvordan denne timer’en kan settes opp.

da du kan velge  clock memory bits

de ligger under  plc - properties - system and clock memory

der du velger hvilken bit du skal bruke på clock memory.  

for eksempel du velger  MB5.  m5.0  - 10 hz     m5.1 - 5 hz    m5.2  2,5 hz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...