Gå til innhold

Amatør trenger hjelp til å velge forsterker! (Klipsch RF-82MKII)


Anbefalte innlegg

God kveld!

Siden Komplett var så gem at de ga 50% på Klipsch sine RF-82, så ble det såklart kjøpt, og attpåtil ble det kjøpt en Klipsch R-10SW; liker bass tongue.png

Men, siden jeg er fullstendig amatør når det kommer til forsterkere, så lurte jeg på om noen har konkrete tips på hva som vil drive disser best.

-veldig glad i metal, type Lamb of God, Pantera, Satyricon; generellt kjappe dobbeltrommer og blastbeats fra H tongue.png
-har en forkjærlighet for syremusikk ala Shpongle, Infected Mushroom, Ott, Younger Brother osv
-musikk er prioritert over filmtitting
-smertegrensen på forsterker er 10000,- men kan tøyes LITT hvis det er nødvendig
-Pre-Out til SUB er et must

Har den siste uken trålet nettet etter artikler og forumtråder som omhandler kombo av disse høytalerne og forsterker, men det er rene jungelen for meg.
Jeg har IKKE behov for fancy funksjoner ala Bluetooth, WiFi; er ute etter god lyd med masse trøkk!

Ser at folk generellt kombinerer de med Onkyo/Yamaha, og mer ukjente (for meg ihvertfall) merker som Abrahamsen, Music Angel.

Tips mottas med stort takk, det klør i henda etter å få teste disse!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med disse høyttalerne anbefales ofte merkene du nevner ja, siden de to sammen med Marantz er regnet for å være ganske myke og varme i spillestilen. Og det kan trenges, siden RF-82 er rimelig direkte, på grensen til skarpe. Samtidig har disse høyttalerne skyhøy følsomhet og kan drives av det meste.

Du sier ikke noe om hva du skal ha av kilde, om det er streaming, cd eller hva. Jeg får anta at du har DAC i kilden så analoge forsterkere også kan være med i alternativene. Fant kjapt noen alternativer, alle med en pre-out som kan gå til f.eks sub eller ekstra amp.

 

Marantz PM8005: Varm og fin, lettlikt og aldri slitsom. Passer godt til Klipsch. Analog forsterker. Her kan du nok greit prute ned en tusenlapp til. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=106129776

 

Creek Evolution 50A: Ikke la deg lure av 2x50W. Denne har massevis av strøm, tung som bly, relativt liten og slank. Spiller litt mer korrekt enn Marantzen og har en fjærlett og lekker lyd. Kan bygges ut med blåtann-modul/dac. Spiller du veldig høyt, ville jeg lett etter noe litt kraftigere. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=104930270

 

Roksan lager meget bra forsterkere og dette er oppfølgeren til en prisbelønt sak. Her med massevis av effekt, og ink blåtann-mulighet om du senere skulle trenge det. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=105736540

 

Og min favoritt til slutt: Hegel H90 (integrert dac og dlna). http://www.hifisentralen.no/forumet/torget.php?do=viewitem&itemid=171759&predata=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&displaytype=list&PagePosition=0

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med disse høyttalerne anbefales ofte merkene du nevner ja, siden de to sammen med Marantz er regnet for å være ganske myke og varme i spillestilen. Og det kan trenges, siden RF-82 er rimelig direkte, på grensen til skarpe. Samtidig har disse høyttalerne skyhøy følsomhet og kan drives av det meste.

Du sier ikke noe om hva du skal ha av kilde, om det er streaming, cd eller hva. Jeg får anta at du har DAC i kilden så analoge forsterkere også kan være med i alternativene. Fant kjapt noen alternativer, alle med en pre-out som kan gå til f.eks sub eller ekstra amp.

 

Marantz PM8005: Varm og fin, lettlikt og aldri slitsom. Passer godt til Klipsch. Analog forsterker. Her kan du nok greit prute ned en tusenlapp til. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=106129776

 

Creek Evolution 50A: Ikke la deg lure av 2x50W. Denne har massevis av strøm, tung som bly, relativt liten og slank. Spiller litt mer korrekt enn Marantzen og har en fjærlett og lekker lyd. Kan bygges ut med blåtann-modul/dac. Spiller du veldig høyt, ville jeg lett etter noe litt kraftigere. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=104930270

 

Roksan lager meget bra forsterkere og dette er oppfølgeren til en prisbelønt sak. Her med massevis av effekt, og ink blåtann-mulighet om du senere skulle trenge det. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=105736540

 

Og min favoritt til slutt: Hegel H90 (integrert dac og dlna). http://www.hifisentralen.no/forumet/torget.php?do=viewitem&itemid=171759&predata=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&displaytype=list&PagePosition=0

Heisann, takk for responsen!

 

Den primære lydkilden blir streaming ja, via Spotify og lokale filer lagret på maskina, dette går nok mest sannsynlig over optisk kabel :)

Blir dog kjøpt inn en LP-spiller etterhvert.

DAC har jeg nok ikke, men det skal definitivt vuderes!

Lenke til kommentar

Da tenker du å streame musikk fra pc til forsterkeren ja. Om dac ikke er innebygget i forsterkeren må du ta lyden fra pc gjennom analog ut, en jack-plugg, som regel merket med headphones eller line-out. Merk at lyden vil med stor sannsynlighet være betydelig bedre om du tar ut digital lyd fra pc, f.eks via USB, eller via optisk/koaks dersom du har den utgangen på pc.

 

For å koble platespiller til en analog forsterker må du normalt også ha et riia-trinn, om ikke forsterkeren har dette innebygget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da tenker du å streame musikk fra pc til forsterkeren ja. Om dac ikke er innebygget i forsterkeren må du ta lyden fra pc gjennom analog ut, en jack-plugg, som regel merket med headphones eller line-out. Merk at lyden vil med stor sannsynlighet være betydelig bedre om du tar ut digital lyd fra pc, f.eks via USB, eller via optisk/koaks dersom du har den utgangen på pc.

 

For å koble platespiller til en analog forsterker må du normalt også ha et riia-trinn, om ikke forsterkeren har dette innebygget.

 

Kjører for øyeblikket optisk ut fra maskina til et røtent Logitech anlegg, derav ble det kjøpt ordentlige høytalere :)

Er et RIIA-trinn en egen boks da?

Skal du streame via maskinen så ville jeg nok ha sett ekstra nøye med Hegel H90.

Sitter vel en ganske god DAC i den. 

 

 

 

Glimrende forslag fra Pop.  Hegel H90 er en no-brainer siden du skal bruke streaming og ikke har DAC allerede, da slipper du å tenke mer på det.  Hadde det vært snakk om faste kilder ville jeg satt en knapp eller tre på Creek og Roksan over Hegel som match til RF-82, men da må det jo en DAC til på toppen.

 

Hvordan er det med krefter i Hegel H90? Jeg liker å spille lovlig høyt, hehe.

 

Hvis jeg skulle gått for en forforsterker og en effektforsterker, blir det da trøbbel med å få koblet subwooferen? Ser det ligger en god del Parasound/Electrocompaniet på FINN til en fornuftig penge, disse skal vel ha krefter i overflod så vidt jeg har forstått?

 

Tusen takk for alle tips hittils, vil gjerne gjøre litt research før jeg eventuellt kjøper inn forsterkere for å få mest mulig utbytte av høytalerne! :)

Lenke til kommentar

Riia er en boks om man må ha ekstern ja.

 

H90 er langt ifra den kraftigste forsterkeren på papiret. Men du vil garantert oppleve den som klart sterkere enn mange rimeligere med oppgitt det dobbelte av watt. Stor dynamikk og godt med strømreserver gir deg en helt annen opplevelse av volumet. Og som sagt, høyttalerne dine er lettdrevet til tusen.

 

Pre + eff vil nok fort ta deg over budsjettet og det blir mindre stuevennlig. Parasound har flere modeller med både sub og riia innebygget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Riia er en boks om man må ha ekstern ja.

 

H90 er langt ifra den kraftigste forsterkeren på papiret. Men du vil garantert oppleve den som klart sterkere enn mange rimeligere med oppgitt det dobbelte av watt. Stor dynamikk og godt med strømreserver gir deg en helt annen opplevelse av volumet. Og som sagt, høyttalerne dine er lettdrevet til tusen.

 

Pre + eff vil nok fort ta deg over budsjettet og det blir mindre stuevennlig. Parasound har flere modeller med både sub og riia innebygget.

 

Ungkar sjuh, så stuevennlighet er ikke et problem ;)

 

Så hvis jeg går for H90, så klarer jeg meg med andre ord kun med den, siden DAC'n er integrert; sett bort fra RIIA-trinnet?

 

Budsjettet kan såklart strekkes for å få mest mulig utbytte.

 

Blir det Roksan, så er jeg nødt til å ha en DAC, ikke sant?

Lenke til kommentar

Kommer med et annet forslag - skaff en hjemmekinoreceiver. Dette mest med tanke på at du vil integrere en sub. I tillegg er jeg fan av bruk av romkorreksjon også for avspilling av stereo.  

 

Etter det jeg leser så har mange god erfaring med Klipsch og Yamaha. Yamaha har i tillegg, noe som er uvanlig blant receivere, muligheten for å manuelt justere lyden via mangebåndet parametrisk equalizer - for å skreddersy lyden etter egen smak etter kjøring av automatisk romkorreksjon.

 

Men velg gjerne en med mulighet for pre-out så kan du senere henge på en effektforsterker hvis du vil ha mer trykk.

 

En receiver har også alt du trenger, dac, platespiller inngang osv - men du har selvsagt mulighet for å skaffe bedre utstyr og bruke sammen med receiveren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer med et annet forslag - skaff en hjemmekinoreceiver. Dette mest med tanke på at du vil integrere en sub. I tillegg er jeg fan av bruk av romkorreksjon også for avspilling av stereo.  

 

Etter det jeg leser så har mange god erfaring med Klipsch og Yamaha. Yamaha har i tillegg, noe som er uvanlig blant receivere, muligheten for å manuelt justere lyden via mangebåndet parametrisk equalizer - for å skreddersy lyden etter egen smak etter kjøring av automatisk romkorreksjon.

 

Men velg gjerne en med mulighet for pre-out så kan du senere henge på en effektforsterker hvis du vil ha mer trykk.

 

En receiver har også alt du trenger, dac, platespiller inngang osv - men du har selvsagt mulighet for å skaffe bedre utstyr og bruke sammen med receiveren. 

 

Heisann!

 

Har tittet på receiver også, men blir det ikke litt overkill mtp. at jeg kun skal kjøre stereo? Jeg har ikke bruk for hverken BT, WLAN, en haug med HDMI ut&inn osv, derav er det litt bortkasta å betale for ting jeg egentlig ikke trenger.

Lenke til kommentar

 

Riia er en boks om man må ha ekstern ja.

 

H90 er langt ifra den kraftigste forsterkeren på papiret. Men du vil garantert oppleve den som klart sterkere enn mange rimeligere med oppgitt det dobbelte av watt. Stor dynamikk og godt med strømreserver gir deg en helt annen opplevelse av volumet. Og som sagt, høyttalerne dine er lettdrevet til tusen.

 

Pre + eff vil nok fort ta deg over budsjettet og det blir mindre stuevennlig. Parasound har flere modeller med både sub og riia innebygget.

 

Ungkar sjuh, så stuevennlighet er ikke et problem ;)

 

Så hvis jeg går for H90, så klarer jeg meg med andre ord kun med den, siden DAC'n er integrert; sett bort fra RIIA-trinnet?

 

Budsjettet kan såklart strekkes for å få mest mulig utbytte.

 

Blir det Roksan, så er jeg nødt til å ha en DAC, ikke sant?

 

Godt å høre du ikke er inne i tøffellivet ennå og kan investere og plassere som du vil. Det blir faktisk bedre lyd av det, selv om gutter ofte trenger hjelp til å få noe på veggene, som igjen har mye å si for lydkvalitet.

 

Ja, du klarer deg med H90 og som du ser har du en del tilkoblingsmuligheter på den. Riia utenom.

 

Denne utgaven fra Roksan er litt spesiell, for den har en dac som håndterer blåtann-strømmen, men ikke tar imot annet. Så ja, du må ha ekstern dac, men den har innebygget riia.

 

Se litt tester rundt om når det gjelder H90, så ser du hva jeg mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kommer med et annet forslag - skaff en hjemmekinoreceiver. Dette mest med tanke på at du vil integrere en sub. I tillegg er jeg fan av bruk av romkorreksjon også for avspilling av stereo.  

 

Etter det jeg leser så har mange god erfaring med Klipsch og Yamaha. Yamaha har i tillegg, noe som er uvanlig blant receivere, muligheten for å manuelt justere lyden via mangebåndet parametrisk equalizer - for å skreddersy lyden etter egen smak etter kjøring av automatisk romkorreksjon.

 

Men velg gjerne en med mulighet for pre-out så kan du senere henge på en effektforsterker hvis du vil ha mer trykk.

 

En receiver har også alt du trenger, dac, platespiller inngang osv - men du har selvsagt mulighet for å skaffe bedre utstyr og bruke sammen med receiveren. 

 

Heisann!

 

Har tittet på receiver også, men blir det ikke litt overkill mtp. at jeg kun skal kjøre stereo? Jeg har ikke bruk for hverken BT, WLAN, en haug med HDMI ut&inn osv, derav er det litt bortkasta å betale for ting jeg egentlig ikke trenger.

 

 

Skal du kun kjøre stereo så velger du en ren stereoforsterker. Mange gode forslag her i tråden for drift av to høytalere, lykke til :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kommer med et annet forslag - skaff en hjemmekinoreceiver. Dette mest med tanke på at du vil integrere en sub. I tillegg er jeg fan av bruk av romkorreksjon også for avspilling av stereo.  

 

Etter det jeg leser så har mange god erfaring med Klipsch og Yamaha. Yamaha har i tillegg, noe som er uvanlig blant receivere, muligheten for å manuelt justere lyden via mangebåndet parametrisk equalizer - for å skreddersy lyden etter egen smak etter kjøring av automatisk romkorreksjon.

 

Men velg gjerne en med mulighet for pre-out så kan du senere henge på en effektforsterker hvis du vil ha mer trykk.

 

En receiver har også alt du trenger, dac, platespiller inngang osv - men du har selvsagt mulighet for å skaffe bedre utstyr og bruke sammen med receiveren. 

 

Heisann!

 

Har tittet på receiver også, men blir det ikke litt overkill mtp. at jeg kun skal kjøre stereo? Jeg har ikke bruk for hverken BT, WLAN, en haug med HDMI ut&inn osv, derav er det litt bortkasta å betale for ting jeg egentlig ikke trenger.

 

 

Skal du kun kjøre stereo så velger du en ren stereoforsterker. Mange gode forslag her i tråden for drift av to høytalere, lykke til :)

 

 

Takk for tipset uansett, en receiver er absolutt ikke utelukket. :) Ser det er mange som kjører Yamaha med Klipsch ja, har dog tittet på A-serien til Yamaha, den virker som en kurrant stereforsterker.

Endret av hyp0crisy
Lenke til kommentar

 

 

Riia er en boks om man må ha ekstern ja.

 

H90 er langt ifra den kraftigste forsterkeren på papiret. Men du vil garantert oppleve den som klart sterkere enn mange rimeligere med oppgitt det dobbelte av watt. Stor dynamikk og godt med strømreserver gir deg en helt annen opplevelse av volumet. Og som sagt, høyttalerne dine er lettdrevet til tusen.

 

Pre + eff vil nok fort ta deg over budsjettet og det blir mindre stuevennlig. Parasound har flere modeller med både sub og riia innebygget.

 

Ungkar sjuh, så stuevennlighet er ikke et problem ;)

 

Så hvis jeg går for H90, så klarer jeg meg med andre ord kun med den, siden DAC'n er integrert; sett bort fra RIIA-trinnet?

 

Budsjettet kan såklart strekkes for å få mest mulig utbytte.

 

Blir det Roksan, så er jeg nødt til å ha en DAC, ikke sant?

 

Godt å høre du ikke er inne i tøffellivet ennå og kan investere og plassere som du vil. Det blir faktisk bedre lyd av det, selv om gutter ofte trenger hjelp til å få noe på veggene, som igjen har mye å si for lydkvalitet.

 

Ja, du klarer deg med H90 og som du ser har du en del tilkoblingsmuligheter på den. Riia utenom.

 

Denne utgaven fra Roksan er litt spesiell, for den har en dac som håndterer blåtann-strømmen, men ikke tar imot annet. Så ja, du må ha ekstern dac, men den har innebygget riia.

 

Se litt tester rundt om når det gjelder H90, så ser du hva jeg mener.

 

 

Skal definitivt gjøre det, takk for hjelpen hittils, nå blir det noen timer med lesing og research! :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Kommer med et annet forslag - skaff en hjemmekinoreceiver. Dette mest med tanke på at du vil integrere en sub. I tillegg er jeg fan av bruk av romkorreksjon også for avspilling av stereo.  

 

Etter det jeg leser så har mange god erfaring med Klipsch og Yamaha. Yamaha har i tillegg, noe som er uvanlig blant receivere, muligheten for å manuelt justere lyden via mangebåndet parametrisk equalizer - for å skreddersy lyden etter egen smak etter kjøring av automatisk romkorreksjon.

 

Men velg gjerne en med mulighet for pre-out så kan du senere henge på en effektforsterker hvis du vil ha mer trykk.

 

En receiver har også alt du trenger, dac, platespiller inngang osv - men du har selvsagt mulighet for å skaffe bedre utstyr og bruke sammen med receiveren. 

 

Heisann!

 

Har tittet på receiver også, men blir det ikke litt overkill mtp. at jeg kun skal kjøre stereo? Jeg har ikke bruk for hverken BT, WLAN, en haug med HDMI ut&inn osv, derav er det litt bortkasta å betale for ting jeg egentlig ikke trenger.

 

 

Skal du kun kjøre stereo så velger du en ren stereoforsterker. Mange gode forslag her i tråden for drift av to høytalere, lykke til :)

 

 

Takk for tipset uansett, en receiver er absolutt ikke utelukket. :) Ser det er mange som kjører Yamaha med Klipsch ja, har dog tittet på A-serien til Yamaha, den virker som en kurrant stereforsterker.

 

 

Skulle du velge en Yamaha receiver burde du se etter Advantage serien, de har høy kvalitet på dac og forforsterker. Men sørg for at modellen har pre out til frontene - så har du valget om mer effekt.

 

Som jeg skriver er årsaken til receiver forslaget at du har sub. Det er vanskelig å få integrert en sub, det er nesten påkrevd en eller annen form for romkorreksjon. En receiver har dette som hjelper til en viss grad. Alle dyrere suber har innebygget romkorreksjon.

 

Men finner du en bra stereoforsterker med pre out, så finnes det allikevel en middel løsning som vil yte bra. En slik dings hjelper veldig:

 

https://www.lsound.no/products/dspeaker-anti-mode-8033-cinema

 

Ville også anbefalt den sammen med en receiver.

 

Men prøv deg frem, kanskje du har det perfekte rommet og den perfekte plasseringen?

 

Fortell hva du ender med og hvordan det låter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kommer med et annet forslag - skaff en hjemmekinoreceiver. Dette mest med tanke på at du vil integrere en sub. I tillegg er jeg fan av bruk av romkorreksjon også for avspilling av stereo.  

 

Etter det jeg leser så har mange god erfaring med Klipsch og Yamaha. Yamaha har i tillegg, noe som er uvanlig blant receivere, muligheten for å manuelt justere lyden via mangebåndet parametrisk equalizer - for å skreddersy lyden etter egen smak etter kjøring av automatisk romkorreksjon.

 

Men velg gjerne en med mulighet for pre-out så kan du senere henge på en effektforsterker hvis du vil ha mer trykk.

 

En receiver har også alt du trenger, dac, platespiller inngang osv - men du har selvsagt mulighet for å skaffe bedre utstyr og bruke sammen med receiveren. 

 

Heisann!

 

Har tittet på receiver også, men blir det ikke litt overkill mtp. at jeg kun skal kjøre stereo? Jeg har ikke bruk for hverken BT, WLAN, en haug med HDMI ut&inn osv, derav er det litt bortkasta å betale for ting jeg egentlig ikke trenger.

 

 

Skal du kun kjøre stereo så velger du en ren stereoforsterker. Mange gode forslag her i tråden for drift av to høytalere, lykke til :)

 

 

Takk for tipset uansett, en receiver er absolutt ikke utelukket. :) Ser det er mange som kjører Yamaha med Klipsch ja, har dog tittet på A-serien til Yamaha, den virker som en kurrant stereforsterker.

 

 

Skulle du velge en Yamaha receiver burde du se etter Advantage serien, de har høy kvalitet på dac og forforsterker. Men sørg for at modellen har pre out til frontene - så har du valget om mer effekt.

 

Som jeg skriver er årsaken til receiver forslaget at du har sub. Det er vanskelig å få integrert en sub, det er nesten påkrevd en eller annen form for romkorreksjon. En receiver har dette som hjelper til en viss grad. Alle dyrere suber har innebygget romkorreksjon.

 

Men finner du en bra stereoforsterker med pre out, så finnes det allikevel en middel løsning som vil yte bra. En slik dings hjelper veldig:

 

https://www.lsound.no/products/dspeaker-anti-mode-8033-cinema

 

Ville også anbefalt den sammen med en receiver.

 

Men prøv deg frem, kanskje du har det perfekte rommet og den perfekte plasseringen?

 

Fortell hva du ender med og hvordan det låter.

 

 

Hvis jeg har forstått rett, så kan man altså koble til en effektforsterker til en receiver? 

 

Subben jeg har er en Klipsch R-S10W :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått rett, så kan man altså koble til en effektforsterker til en receiver? 

 

Subben jeg har er en Klipsch R-S10W :)

 

 

Ja man kan koble en effektforsterker på en surroundreceiver, men ikke alle har den muligheten. Den må ha pre-out tilkoblinger bakpå. Som regel de dyrere modellene.

 

Det ser ut til at dette er en ting som nå blir stadig sjeldnere på nye modeller. Bruktmarkedet kan være et sted med bedre utvalg av receivere med denne muligheten.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Hegel H90 og krefter, så har RF-82 en følsomhet på 98dB og kan derfor drives av nær sagt en hvilken som helst forsterker.  Hegelens 60W vil utvilsomt holde i massevis.

 

Bi-amping, som er noe jeg har bedrevet i lang tid før om åra, kan ha mye for seg om man har tungdrevne høyttalere.  For en særdeles lettdrevet høyttaler som RF-82 vil jeg si det er fullstendig bortkastet og trolig vil gi et dårligere resultat enn ved å bruke en enkelt forsterker.  I beste fall vil det gi null forbedring til dobbel pris.

 

Når det gjelder bruk av receiver kontra stereoforsterker er min mening at man alltid bør kjøpe en stereoforsterker om man faktisk skal lytte til musikk i stereo.  Erfaringsmessig må man langt høyere opp i pris for å få tilsvarende lydkvalitet i stereo fra en receiver i forhold til en dedikert stereoforsterker, hvis man i det hele tatt oppnår den samme lydkvaliteten.

 

En stereoforsterker er i seg selv en ganske enkel konstruksjon, mens en receiver vil, og må, inneholde en mengde komponenter som ikke har noe som helst med kvaliteten på stereolyden å gjøre.  Dette gjør uvegerlig at ytelse i forhold til pris blir mye, mye, mye dårligere i et rent stereoperspektiv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...