Gå til innhold

Amatør trenger hjelp til å velge forsterker! (Klipsch RF-82MKII)


Anbefalte innlegg

Hegel H1 ville jeg sagt klart nei til. Den er ganske så gammel nå og gammel Hegel er kjent for å være noe skarp i kantene, lystklingende og for lite helhet. Mao, fullkommen mismatch til Klipsch. Den gjør alt feil der H90 gjør det rett.

 

Om du likevel er på jakt etter noe rimeligere enn 10000, så ville jeg sett på integrerte fra Marantz, Onkyo og Yamaha, som alle kan passe bra til Klipsch og har budsjettmodeller.

Enig med Pop (igjen...). Jeg hadde en H1 innom for lenge siden, dog uvisst hvilken utgave, og har også vært kjapt innom CDP2A og P2A. Ingen av delene falt det minste i smak. Hardt, kaldt og flatt, akkurat det motsatte av hva RF-82 trenger å parres med. Hegel av i dag er i en helt annen klasse.

 

Pop: joa, Sansui er for det meste heller stygge ting etter dagens standard og smak, men lyden fra de bedre produktene deres utfordrer mange svært dyre, moderne dingser. Det samme kan sies om Luxman, som heldigvis har penere ting siden jeg sitter med en slik en i dag.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hegel H1 ville jeg sagt klart nei til. Den er ganske så gammel nå og gammel Hegel er kjent for å være noe skarp i kantene, lystklingende og for lite helhet. Mao, fullkommen mismatch til Klipsch. Den gjør alt feil der H90 gjør det rett.

 

Om du likevel er på jakt etter noe rimeligere enn 10000, så ville jeg sett på integrerte fra Marantz, Onkyo og Yamaha, som alle kan passe bra til Klipsch og har budsjettmodeller.

Enig med Pop (igjen...). Jeg hadde en H1 innom for lenge siden, dog uvisst hvilken utgave, og har også vært kjapt innom CDP2A og P2A. Ingen av delene falt det minste i smak. Hardt, kaldt og flatt, akkurat det motsatte av hva RF-82 trenger å parres med. Hegel av i dag er i en helt annen klasse.

 

Pop: joa, Sansui er for det meste heller stygge ting etter dagens standard og smak, men lyden fra de bedre produktene deres utfordrer mange svært dyre, moderne dingser. Det samme kan sies om Luxman, som heldigvis har penere ting siden jeg sitter med en slik en i dag.

 

 

Hadde en Sansui fra Finn, var sikkert noe galt med den..

 

Ille lyd.. 

 

Hørt at de større Sansuiene skal være bra, dette var en mindre sak... Men må ha vært slitasjefeil på den.

Lenke til kommentar

Hva med en Hegel H80 brukt?

 

 

Om TS likevel synes 10k ble mye, kikk på denne http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-172394. Yamaha AS801.

Burde passe svært bra med Klipschene, har innebygget DAC og riia.

 

 

 

 

 

NAD og Klipsch ? Er det en god kombo?

Nei på ingen måte, for spisst lyst og farget.

 

Yamaha, Music angel er bra med Klipsch..

 

En Pioneer kan også være bra.. usikker på Denon..

 

Synes Denon var veldig fett på Cerwin Vega og de er jo ikke så nøytrale.. gjorde på en måte Vega mer hifiaktig.. Så gjetter vilt at det kan være bra match med Denon også.

 

Klubben har jo fornøyd garanti, så du kan heve kjøpet om du ikke liker det..

 

 

 

Spent på om TS har tatt en avgjørelse eller kommet nærmere i det minste. Mange gode forslag og argumenter i denne tråden. :)

 

 

Ja :)

 

Tar gjerne i  mot info om både hvilket valg ts ender med og inntrykk når han får i gang sakene!

 

 

Heisann! Takk for alle forslag og tips :)

 

Beklager dårlig respons i tråden, ble plutselig masse å gjøre på jobb.

 

Valget nå står mellom  Hegel, Primare og Yamaha integrert eller effekttrinn+forforsterker+dac.

 

Jeg vurderer å drøye handelen til Black Friday, i tilfelle man skulle komme over en riktig perle eller 2 :)

 

Mvh, hyp0crisy

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brydd meg om å tenke på pre+effekt, men brukt pengene på en god integrert forsterker med DAC.  Da har du allerede tre gode valg, hvorav Primare og Hegel etter min mening er de to beste.

 

RF-82 er en svært god høyttaler i sin prisklasse, men for å få noe som helst utbytte av den ekstra lydkvaliteten et delt forsterkersett >kan< gi, må du opp i en helt annen klasse.  Og om alternativet er å kjøpe pre-effekt innen samme budsjett som det du har oppgitt for en integrert forsterker, så er det noe du bør slå fra deg med en gang.  I prisklassen vi snakker om her vil en delt løsning i ethvert tilfelle gi deg mindre lyd for pengene enn en integrert.  Pre+effekt er noe du kan begynne å tenke på hvis du har 15K (anslagsvis) å bruke på hver del; under det har det svært lite for seg.  Og før du kommer opp i megabucks-klassen er det på ingen måte noen garanti for at to bokser faktisk vil gi deg bedre lyd enn en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva med en Hegel H80 brukt?

Om TS likevel synes 10k ble mye, kikk på denne http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-172394. Yamaha AS801.

Burde passe svært bra med Klipschene, har innebygget DAC og riia.

 

NAD og Klipsch ? Er det en god kombo?

Nei på ingen måte, for spisst lyst og farget.

 

Yamaha, Music angel er bra med Klipsch..

 

En Pioneer kan også være bra.. usikker på Denon..

 

Synes Denon var veldig fett på Cerwin Vega og de er jo ikke så nøytrale.. gjorde på en måte Vega mer hifiaktig.. Så gjetter vilt at det kan være bra match med Denon også.

 

Klubben har jo fornøyd garanti, så du kan heve kjøpet om du ikke liker det..

Spent på om TS har tatt en avgjørelse eller kommet nærmere i det minste. Mange gode forslag og argumenter i denne tråden. :)

Ja :)

 

Tar gjerne i mot info om både hvilket valg ts ender med og inntrykk når han får i gang sakene!

 

Heisann! Takk for alle forslag og tips :)

 

Beklager dårlig respons i tråden, ble plutselig masse å gjøre på jobb.

 

Valget nå står mellom Hegel, Primare og Yamaha integrert eller effekttrinn+forforsterker+dac.

 

Jeg vurderer å drøye handelen til Black Friday, i tilfelle man skulle komme over en riktig perle eller 2 :)

 

Mvh, hyp0crisy

Jeg synes Hegel, Primare er overkill.

 

De er veldig bra.

 

Men en god Yamaha er spådd på svartfreddan omtrent hvert år.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke overkill.  Det er (minst) to gode grunner til det.

 

For det første: hvis målet skulle være å nøyaktig matche forsterkeren til høyttalerne i forhold til pris, kvalitet eller hva det enn måtte være, så er det en fullstendig umulig oppgave.  Det kan man bare glemme.

 

For det andre: hvorfor i herrens navn skal komponenter på død og liv matche i pris?  Den som fant på det burde tas med ut bak nærmeste låve og skytes.  Å forestille seg at pris er noe i nærheten av et nøyaktig mål på absolutt kvalitet sier bare at man er tettere under topplokket enn det som godt er.

 

Svært mange av høyttalerne jeg har hørt på hos andre som ikke deler min interesse for lyd og musikk har vært direkte sulteforet, i så måte at forsterkeren har vært altfor dårlig til å få ut mer enn en brøkdel av hva de ellers kunne ha levert.  Jeg har flere ganger fått dem til å ta med høyttalerne hjem til meg og latt dem høre hva de faktisk kunne levere sammen et forsterkerpar til like under 100K.

 

Jeg kjøpte også selv en gang et høyttalerpar til en nypris på 2K etter å ha hørt hvor bra de låt hjemme hos meg.  Hjemme hos eieren, som drev dem med en kjip NAD til bare noen kroner mer enn høyttalerne kostet, var de daffe og kjedelige som bare fy.  Moralen, og et kjedelig faktum, er at så godt som ingen eiere av budsjetthøyttalere (som RF-82 definitivt er) noen gang får vite hvor godt de faktisk kan yte.

 

Om man faktisk ha en teit tommelfingerregel, så bør den si at forsterkeren helst bør koste det dobbelte av høyttalerne.

Endret av Belfaborac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tilhører de som synes det er mye større forskjell på høytalere enn forsterkere og synes det er der man skal legge pengene. Samtidig kan en god forsterker gi mye "feel good" og være greit når det skal oppgraderes. Som regel koster høy effekt sammen med lav forvrenging.

 

En forsterker har en veldig enkel jobb så lenge den forsterker la oss si 100W med lav forvrenging - så gjør den det - uavhengig av pris (eller om det er en receiver eller rørforsterker osv). Det er nok av blindtester på nett som viser at en haug med folk med gullører har bommet til de grader på nettopp dette. 

 

Høytalere derimot, det noe helt annet. Her kan det være MEGET stor forskjell og det følger vanligvis prisen opp til en ganske høy sum.

 

Til Belforac vil jeg bare skrive en ting - å flytte høytalere fra et sted til et annet? Da er det med størst sannsynlighet at det rommet som gjorde forskjell - ikke forsterkeren.

 

Høytalere og rom gir store hørbare forskjeller, to forsterkere som yter likt i effekt med samme lave forvrengning gir forskjeller som veldig, veldig mye mindre enn dette - ikke hørbare for "normale" mennesker etter min mening.

 

I prisklassen til ts er det litt vrient, samtidig finnes det jo flotte tilbud, som er linket i denne tråden, som gjør ting ekstra vanskelig. 

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig godt kjent med romakustikk og forskjellene den kan utgjøre, så det kan du utelukke.  Ellers kan jeg bare anbefale at du tester et par rimelige høyttalere på en god og en kjip forsterker selv, så får du heller rapportere tilbake.

 

Når det gjelder ytelse og effekt, så er det ofte to helt forskjellige ting.  Hvordan er den oppgitte effekten målt?  RMS, PMPO eller noe helt annet?  Ved hvilken eller hvilke impedanser er den målt?  Det vanlige for forsterkere myntet på massemarkedet er at de testes i et best case scenario (en lettdrevet høyttaler med lineær impedans) på lavt volum, for å kunne oppgi så gode tall som mulig.  Spenn så for et par tungdrevne høyttalere med vanskelige impedansekurver og den vil falle fullstendig sammen.

 

Når det gjelder blindtester så kan det være så mangt.  Jeg har deltatt på mange slike selv og har ingen tro på at man konsekvent kan skille to kompetente forsterkere fra hverandre i et vanlig bruksscenario (unntak finnes dog).  Jeg har i alle fall aldri klart det.  Noe helt annet er om man lar dem drive en vanskelig last ved høyt volum.  100W (for eksempel) og 100W er to helt forskjellige ting hvis en forsterker har en strømforsyning på 350VA og billige utgangstransistorer, mens den andre har en 1000VA strømforsyning og åtte par heftige MOSFETs.  Spenn begge foran et par elektrostater og forskjellen er hørbar også for bestemor med sitt defekte høreapparat.  De kan forsåvidt godt høres like ut når volumkontrollen står på 2, men den ene vil gi seg før man kommer til tre mens den andre vil være med helt til 11.

 

Anyway, dette er en potensielt svært lang diskusjon som er å finne i utallige utgaver på en rekke audioforum rundt omkring.  Lite poeng i å ta en rehash her.  Dessuten er det OT, hvilket jeg beklager.

 

OP: hvis du vil høre hva høyttalerne virkelig kan, så kjøp en dugelig forsterker.

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig godt kjent med romakustikk og forskjellene den kan utgjøre, så det kan du utelukke.  Ellers kan jeg bare anbefale at du tester et par rimelige høyttalere på en god og en kjip forsterker selv, så får du heller rapportere tilbake.

 

Når det gjelder ytelse og effekt, så er det ofte to helt forskjellige ting.  Hvordan er den oppgitte effekten målt?  RMS, PMPO eller noe helt annet?  Ved hvilken eller hvilke impedanser er den målt?  Det vanlige for forsterkere myntet på massemarkedet er at de testes i et best case scenario (en lettdrevet høyttaler med lineær impedans) på lavt volum, for å kunne oppgi så gode tall som mulig.  Spenn så for et par tungdrevne høyttalere med vanskelige impedansekurver og den vil falle fullstendig sammen.

 

Når det gjelder blindtester så kan det være så mangt.  Jeg har deltatt på mange slike selv og har ingen tro på at man konsekvent kan skille to kompetente forsterkere fra hverandre i et vanlig bruksscenario (unntak finnes dog).  Jeg har i alle fall aldri klart det.  Noe helt annet er om man lar dem drive en vanskelig last ved høyt volum.  100W (for eksempel) og 100W er to helt forskjellige ting hvis en forsterker har en strømforsyning på 350VA og billige utgangstransistorer, mens den andre har en 1000VA strømforsyning og åtte par heftige MOSFETs.  Spenn begge foran et par elektrostater og forskjellen er hørbar også for bestemor med sitt defekte høreapparat.  De kan forsåvidt godt høres like ut når volumkontrollen står på 2, men den ene vil gi seg før man kommer til tre mens den andre vil være med helt til 11.

 

Anyway, dette er en potensielt svært lang diskusjon som er å finne i utallige utgaver på en rekke audioforum rundt omkring.  Lite poeng i å ta en rehash her.  Dessuten er det OT, hvilket jeg beklager.

 

OP: hvis du vil høre hva høyttalerne virkelig kan, så kjøp en dugelig forsterker.

 

 

Liker å lese dine utspill, du er helt klart en entusiast.

 

Mitt utspill om forsterkere handler om nøytrale, 100W forsterkere med lav forvrengning, glemte vel å nevne nøytrale i tidligere innlegg. Det er vel der forskjeller som tilbakelent, spiss, kald, osv adjektiver kommer inn - regner egentlig det innunder forvrengning. Men ofte liker vi jo slikt, for eksempel hvis man tenker på vinyl entusiaster.

 

Når det gjelder test av effekt liker jeg å henvise til Soundandvision.com:

 

https://www.soundandvision.com/content/how-we-test-audio

 

En del lesing der som både overrasket meg - og bekreftet noen erfaringer jeg har gjort selv, først og fremst om hjemmekino receivere og effekt.

 

OT så det holder - slik det skal være  :green:  Selv om det nå ikke er så stor forskjell på forsterkere om de er velkonstruerte for sitt bruk, så er det veldig moro med den store variasjonen som finnes. Det gir stor glede i å eie og bruke et produkt som oser av kvalitet og med avansert visuelt og teknisk design.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brydd meg om å tenke på pre+effekt, men brukt pengene på en god integrert forsterker med DAC.  Da har du allerede tre gode valg, hvorav Primare og Hegel etter min mening er de to beste.

 

RF-82 er en svært god høyttaler i sin prisklasse, men for å få noe som helst utbytte av den ekstra lydkvaliteten et delt forsterkersett >kan< gi, må du opp i en helt annen klasse.  Og om alternativet er å kjøpe pre-effekt innen samme budsjett som det du har oppgitt for en integrert forsterker, så er det noe du bør slå fra deg med en gang.  I prisklassen vi snakker om her vil en delt løsning i ethvert tilfelle gi deg mindre lyd for pengene enn en integrert.  Pre+effekt er noe du kan begynne å tenke på hvis du har 15K (anslagsvis) å bruke på hver del; under det har det svært lite for seg.  Og før du kommer opp i megabucks-klassen er det på ingen måte noen garanti for at to bokser faktisk vil gi deg bedre lyd enn en.

 

 

Hadde jeg vært trådstarter hadde jeg i dette tilfellet ikke nølt og slått til på Primare I22 med tanke på prisen den går for nå. 

Lenke til kommentar

Absolutt ikke overkill. Det er (minst) to gode grunner til det.

 

For det første: hvis målet skulle være å nøyaktig matche forsterkeren til høyttalerne i forhold til pris, kvalitet eller hva det enn måtte være, så er det en fullstendig umulig oppgave. Det kan man bare glemme.

 

For det andre: hvorfor i herrens navn skal komponenter på død og liv matche i pris? Den som fant på det burde tas med ut bak nærmeste låve og skytes. Å forestille seg at pris er noe i nærheten av et nøyaktig mål på absolutt kvalitet sier bare at man er tettere under topplokket enn det som godt er.

 

Svært mange av høyttalerne jeg har hørt på hos andre som ikke deler min interesse for lyd og musikk har vært direkte sulteforet, i så måte at forsterkeren har vært altfor dårlig til å få ut mer enn en brøkdel av hva de ellers kunne ha levert. Jeg har flere ganger fått dem til å ta med høyttalerne hjem til meg og latt dem høre hva de faktisk kunne levere sammen et forsterkerpar til like under 100K.

 

Jeg kjøpte også selv en gang et høyttalerpar til en nypris på 2K etter å ha hørt hvor bra de låt hjemme hos meg. Hjemme hos eieren, som drev dem med en kjip NAD til bare noen kroner mer enn høyttalerne kostet, var de daffe og kjedelige som bare fy. Moralen, og et kjedelig faktum, er at så godt som ingen eiere av budsjetthøyttalere (som RF-82 definitivt er) noen gang får vite hvor godt de faktisk kan yte.

 

Om man faktisk ha en teit tommelfingerregel, så bør den si at forsterkeren helst bør koste det dobbelte av høyttalerne.

Er det ikke litt forumbrudd å si at jeg burde tas med bak en låvevegg å skytes? Vi driver jo ikke krig, selvom det er hifi Hehe. Jeg skjønner og håper det var litt svart humor.. haha ?

 

Yamaha bør ikke være billigst og er jo veldig Match til Klipsch...

 

Og jeg er ikke tommelfinger nazi eller fanboy... Jeg sa jo Hegel og Primare er bra..

 

Har han råd så er det bare å kjøre på med en av disse.

Lenke til kommentar

Liker å lese dine utspill, du er helt klart en entusiast.

 

Mange takk.  Joda, musikk og lydentusiast i 30+ år.

 

Mitt utspill om forsterkere handler om nøytrale, 100W forsterkere med lav forvrengning

 

Enhver forsterker, av en hvilken som helst konstruksjon, kan tunes til å lyde "lyst", "mørkt", "kaldt", "varmt" eller "nøytralt".  Det i seg selv sier ingenting om ytelse eller kvalitet.

 

Mye mer OT incoming, men det får så være...

 

La oss ta de to 100W forsterkerne igjen, i litt mer detalj.

 

Produsent X vil lage en 100W forsterker i billigklassen.  Den får en 350VA (Volt-Ampere) strømforsyning, to par billige utgangstransistorer og det som ellers behøves.  Så testes den med en tone på 1KHz, en lett last på 8 Ohm, på lavt volum og passerer selvsagt med glans.  Man har nå noe man kan presentere som en bona fide 100-watter uten å lyve.  Den shippes til butikk og settes i hyllen.

 

Inn kommer en kunde på jakt etter ny forsterker.  Hjemme har han/hun et par arvede tre-veis gulvstående høyttalere med en nominell impedans på 6 Ohm og anbefalt forsterkerytelse på 50W-300W.  En helt ordinær situasjon.  Imidlertid har høyttalerne en kompleks impedanskurve(*) som et par steder dipper ned til 3 Ohm, noe kunden ikke er klar over.  Ikke at det ville ha spilt noen rolle, siden kunden ikke har peiling på hva Ohm eller impedans innebærer.

 

Kunden ser at "vår" forsterker er oppgitt til 100W og tenker at "det er jo midt i blinken for mine høyttalere.  Da har jeg det dobbelte av anbefalt minimum".  Prisen er god, forsterkeren ser bra ut og kunden trekker kortet.  Job done.

 

Vel hjemme og med alt koblet opp virker ting greit.  Kvelden er ung og det spilles ganske lavt.  Så sprettes en øl eller fem og volumet skrus opp.  Ny forsterker i hus, let's partyyyy!!  Så forsvinner diskanten og morroa er over.  Hva faen skjedde?

 

Det som skjedde var at forsterkeren, som er konstruert for å levere 100W i 8 Ohm, ble bedt om å levere 300W i 3 Ohm.  Yeah right, fat chance.  I 3 Ohm er den ikke i stand til å levere i nærheten av dette i ren effekt og ved å forsøke å levere det likevel begynte den å forvrenge noe voldsomt.  Forvrengningen skapte voldsomme "effekt-spikes" som til slutt gjorde elektromagnetene i diskantene så varm at tråder smeltet og hele greia kortsluttet.

 

Litt enkel teori:  forsterkeren er oppgitt til 100W.  Det var i 8 ohm, en lett last, og på lavt volum.  Under slike forhold er strømforsyningen på 350VA tilstrekkelig.  100VA strøm gir 100W effekt (her forenkler jeg skamløst) og to kanaler behøver da 200VA.  I en tradisjonell A/B analog konstruksjon går kanskje så mye som 50% av strømmen bort i varmetap, men vanligvis 30-40%.  Altså er 350VA akkurat nok til å produsere 100W i 8 Ohm, med svært lite til overs.

 

Grunnen til at den reelle impedansen på 3 Ohm er et problem, er at når impedansen halveres, dobles strømtrekket.  100W@8 Ohm > 200W @ 4 Ohm > 300W @ 3 Ohm.  Når så forsterkeren blir bedt om å levere 300W i 3 Ohm fordi volumhjulet er rattet til max er det det samme som å be strømforsyningen levere 300VA per kanal + de (la oss si) 35% som forsvinner som varme.  Totalt 810VA.  Denslags resulterer som regel i stillhet og lukten av svidd eletronikk.

 

Her ligger altså årsaken til de aller fleste brente høyttalerelementene i de tusen hjem, men også årsaken til mye, veldig mye, dårlig lyd.  Det er også årsaken til at man alltid bør legge litt penger i forsterkeren sin.

 

Hadde kunden derimot kjøpt forsterkeren fra produsent Y, som har en 1000VA strømforsyning og ble testet under realistiske forhold, kunne han/hun fortsatt å bøtte innpå pils og kost seg med Slayer og Testament på høyt volum til langt på natt.

 

Snipp, snapp, snute.

 

Til slutt vil jeg bare unnskylde meg med at jeg har langfri, er hjemme i helgen, og kjeder meg litt.  Derav skrivekløen.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

* - For eksempel noe sånt som dette, fra en B&W 683 S2:

 

915B683fig1.jpg

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Er det ikke litt forumbrudd å si at jeg burde tas med bak en låvevegg å skytes? Vi driver jo ikke krig, selvom det er hifi Hehe. Jeg skjønner og håper det var litt svart humor..

 

 

Svart humor, men helt klart et overtramp likevel.  Jeg hadde egentlig ikke deg i tankene i det hele tatt, men en del andre jeg har "diskutert" med opp gjennom årene....

 

Uansett, sorry.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svært mange av høyttalerne jeg har hørt på hos andre som ikke deler min interesse for lyd og musikk har vært direkte sulteforet, i så måte at forsterkeren har vært altfor dårlig til å få ut mer enn en brøkdel av hva de ellers kunne ha levert.  Jeg har flere ganger fått dem til å ta med høyttalerne hjem til meg og latt dem høre hva de faktisk kunne levere sammen et forsterkerpar til like under 100K.

 

.

 

En gang til vil jeg bare gjøre deg oppmerksom på at rommet betyr massevis av ganger mer enn forsterkeren, så lenge den er ok!

 

Jeg vil faktisk sammenligne forskjellen mellom to ok forsterkere som mindre enn at du beveger deg ut av sweetspot mer enn 25cm. eller bare snur på hodet.

Lenke til kommentar

Det er virkelig ikke nødvendig å gjøre meg oppmerksom på romakustikk.

 

Det er ellers en altfor, altfor, altfor enkel uttalelse.  Det finnes et utall høyttalerkonstruksjoner og teknologier, som varierer enormt i forhold til hvor følsomme de er ovenfor plassering og rom.  Virkeligheten kan aldri oppsummeres i så enkle vendinger.  Ikke generelt og slett ikke spesifikt når du ikke vet noe om de underliggende forholdene.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

 

Liker å lese dine utspill, du er helt klart en entusiast.

 

Mange takk.  Joda, musikk og lydentusiast i 30+ år.

 

Mitt utspill om forsterkere handler om nøytrale, 100W forsterkere med lav forvrengning

 

Enhver forsterker, av en hvilken som helst konstruksjon, kan tunes til å lyde "lyst", "mørkt", "kaldt", "varmt" eller "nøytralt".  Det i seg selv sier ingenting om ytelse eller kvalitet.

 

Mye mer OT incoming, men det får så være...

 

La oss ta de to 100W forsterkerne igjen, i litt mer detalj.

 

Produsent X vil lage en 100W forsterker i billigklassen.  Den får en 350VA (Volt-Ampere) strømforsyning, to par billige utgangstransistorer og det som ellers behøves.  Så testes den med en tone på 1KHz, en lett last på 8 Ohm, på lavt volum og passerer selvsagt med glans.  Man har nå noe man kan presentere som en bona fide 100-watter uten å lyve.  Den shippes til butikk og settes i hyllen.

 

Inn kommer en kunde på jakt etter ny forsterker.  Hjemme har han/hun et par arvede tre-veis gulvstående høyttalere med en nominell impedans på 6 Ohm og anbefalt forsterkerytelse på 50W-300W.  En helt ordinær situasjon.  Imidlertid har høyttalerne en kompleks impedanskurve(*) som et par steder dipper ned til 3 Ohm, noe kunden ikke er klar over.  Ikke at det ville ha spilt noen rolle, siden kunden ikke har peiling på hva Ohm eller impedans innebærer.

 

Kunden ser at "vår" forsterker er oppgitt til 100W og tenker at "det er jo midt i blinken for mine høyttalere.  Da har jeg det dobbelte av anbefalt minimum".  Prisen er god, forsterkeren ser bra ut og kunden trekker kortet.  Job done.

 

Vel hjemme og med alt koblet opp virker ting greit.  Kvelden er ung og det spilles ganske lavt.  Så sprettes en øl eller fem og volumet skrus opp.  Ny forsterker i hus, let's partyyyy!!  Så forsvinner diskanten og morroa er over.  Hva faen skjedde?

 

Det som skjedde var at forsterkeren, som er konstruert for å levere 100W i 8 Ohm, ble bedt om å levere 300W i 3 Ohm.  Yeah right, fat chance.  I 3 Ohm er den ikke i stand til å levere i nærheten av dette i ren effekt og ved å forsøke å levere det likevel begynte den å forvrenge noe voldsomt.  Forvrengningen skapte voldsomme "effekt-spikes" som til slutt gjorde elektromagnetene i diskantene så varm at tråder smeltet og hele greia kortsluttet.

 

Litt enkel teori:  forsterkeren er oppgitt til 100W.  Det var i 8 ohm, en lett last, og på lavt volum.  Under slike forhold er strømforsyningen på 350VA tilstrekkelig.  100VA strøm gir 100W effekt (her forenkler jeg skamløst) og to kanaler behøver da 200VA.  I en tradisjonell A/B analog konstruksjon går kanskje så mye som 50% av strømmen bort i varmetap, men vanligvis 30-40%.  Altså er 350VA akkurat nok til å produsere 100W i 8 Ohm, med svært lite til overs.

 

Grunnen til at den reelle impedansen på 3 Ohm er et problem, er at når impedansen halveres, dobles strømtrekket.  100W@8 Ohm > 200W @ 4 Ohm > 300W @ 3 Ohm.  Når så forsterkeren blir bedt om å levere 300W i 3 Ohm fordi volumhjulet er rattet til max er det det samme som å be strømforsyningen levere 300VA per kanal + de (la oss si) 35% som forsvinner som varme.  Totalt 810VA.  Denslags resulterer som regel i stillhet og lukten av svidd eletronikk.

 

Her ligger altså årsaken til de aller fleste brente høyttalerelementene i de tusen hjem, men også årsaken til mye, veldig mye, dårlig lyd.  Det er også årsaken til at man alltid bør legge litt penger i forsterkeren sin.

 

Hadde kunden derimot kjøpt forsterkeren fra produsent Y, som har en 1000VA strømforsyning og ble testet under realistiske forhold, kunne han/hun fortsatt å bøtte innpå pils og kost seg med Slayer og Testament på høyt volum til langt på natt.

 

Snipp, snapp, snute.

 

Til slutt vil jeg bare unnskylde meg med at jeg har langfri, er hjemme i helgen, og kjeder meg litt.  Derav skrivekløen.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

 

* - For eksempel noe sånt som dette, fra en B&W 683 S2:

 

915B683fig1.jpg

 

 

Linken jeg ga i mitt innlegg beskriver noe helt annet enn du beskriver i innlegget?

 

De tester effekt slik det skal gjøres, du beskriver et alternativ som ikke er aktuelt?

 

Eller misforstår jeg?

 

Edit: Ja, også er det litt seint og jeg har tatt et par cognac   :green:

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...