Gå til innhold

ANMELDELSE: Gran Turismo Sport


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har dette støtte for VR?

 

Ja, men det er dessverre ikke en fullverdig VR-opplevelse.

 

Det ser veldig fint ut, og sammenlignet med f.eks Driveclub VR eller Dirt Rally: VR så er det flere hakk opp grafikkmessig. Men du er avspist med å kjøre en-mot-en løp mot en AI, så etter et par løp går du lei (jeg gjorde ihvertfall det). Som med alt annet som er offline i GT Sport så er VR-delen også veldig lite engasjerende.

Lenke til kommentar

Jeg tror journalisten misforstår GT Sport og hensikten bak spillet og det er naturlig med tanke på at de bruker Gran Turismo-navnet. Gran Turismo er tross alt kjent for å ha 90 ulike versjoner av Honda Civic og andre asiatiske vanlige biler og totalt alt for mange biler til at man får nytte av det.

 

Hensikten med Gran Turismo Sport derimot, er å velge seg en bil i hver klasse (N, Gr.4, Gr.3, Gr. B og X) og kjøre med den ene bilen mot andre online. Det er hele poenget. Punktum. Ferdig. Du skal ikke velge ny bil etter humøret og kjøre ett løp med den før du skaffer ny bil (slik man gjør i tradisjonelle bilspill).

 

Kjøreskole-delen er der utelukkende for at du skal lære deg banene og hvordan man kjører en bil fort, for når du har fullført alt dette skal man i praksis få en racinglisens fra FIA/Norges Bilsportforbund (trolig en årlig kostnad på lik linje som andre bilsportlisenser). Man skal med andre ord ikke bruke online-løpene til å lære seg baner og sporvalg. Fordi folk gjør nettopp dette er online-delen ganske horribel første gang man starter spillet. Det tar heldigvis ikke lang tid å komme seg opp på nivå med litt mer seriøse folk. Fordi jeg har prioritert lisensen, så har jeg bare kjørt et sted mellom 5-10 løp online, og selv med C (DR) A (SR)-rangering er løpene vesentlig mer seriøse enn det journalisten opplevde.

 

DR (som jeg har C i) forstår jeg ikke helt hvordan bygges opp, for den skal handle om hvor fort du kjører. Man har en progresjonslinje på profilen sin som øker ganske mye for hvert løp uavhengig av hvilken plass man kommer på. SR (som jeg har A i) er hvor flink du er til å kjøre mot andre. Det ser ut til at den øker med antall forbikjøringer uten kontakt og går ned ved hver kontakt og utforkjøring. SR får man tilbakemelding på i hver sektor i et løp (blir grønn så lenge du kjører som folk) og rød umiddelbart hvis du er litt utenfor banemarkeringene. Det røde tar ikke hensyn til om du sklir fullstendig av banen eller bare er litt utenfor. Her er det derimot ingen progresjonslinje så det er fullstendig overraskelse når du går opp et nivå, men jeg har inntrykk av at man skal kjøre ganske grisete for å gå ned (få rød rating etter et løp).

 

TL;DR GT Sport er et online-spill. Skal du kjøre offline, samle på biler eller ikke er så nøye med at du kjører av banen/dytter borti andre, så kjøp et annet spill. Da er ikke GT Sport for deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror journalisten misforstår GT Sport og hensikten bak spillet og det er naturlig med tanke på at de bruker Gran Turismo-navnet. Gran Turismo er tross alt kjent for å ha 90 ulike versjoner av Honda Civic og andre asiatiske vanlige biler og totalt alt for mange biler til at man får nytte av det.

 

Hensikten med Gran Turismo Sport derimot, er å velge seg en bil i hver klasse (N, Gr.4, Gr.3, Gr. B og X) og kjøre med den ene bilen mot andre online. Det er hele poenget. Punktum. Ferdig. Du skal ikke velge ny bil etter humøret og kjøre ett løp med den før du skaffer ny bil (slik man gjør i tradisjonelle bilspill).

 

Kjøreskole-delen er der utelukkende for at du skal lære deg banene og hvordan man kjører en bil fort, for når du har fullført alt dette skal man i praksis få en racinglisens fra FIA/Norges Bilsportforbund (trolig en årlig kostnad på lik linje som andre bilsportlisenser). Man skal med andre ord ikke bruke online-løpene til å lære seg baner og sporvalg. Fordi folk gjør nettopp dette er online-delen ganske horribel første gang man starter spillet. Det tar heldigvis ikke lang tid å komme seg opp på nivå med litt mer seriøse folk. Fordi jeg har prioritert lisensen, så har jeg bare kjørt et sted mellom 5-10 løp online, og selv med C (DR) A (SR)-rangering er løpene vesentlig mer seriøse enn det journalisten opplevde.

 

DR (som jeg har C i) forstår jeg ikke helt hvordan bygges opp, for den skal handle om hvor fort du kjører. Man har en progresjonslinje på profilen sin som øker ganske mye for hvert løp uavhengig av hvilken plass man kommer på. SR (som jeg har A i) er hvor flink du er til å kjøre mot andre. Det ser ut til at den øker med antall forbikjøringer uten kontakt og går ned ved hver kontakt og utforkjøring. SR får man tilbakemelding på i hver sektor i et løp (blir grønn så lenge du kjører som folk) og rød umiddelbart hvis du er litt utenfor banemarkeringene. Det røde tar ikke hensyn til om du sklir fullstendig av banen eller bare er litt utenfor. Her er det derimot ingen progresjonslinje så det er fullstendig overraskelse når du går opp et nivå, men jeg har inntrykk av at man skal kjøre ganske grisete for å gå ned (få rød rating etter et løp).

 

TL;DR GT Sport er et online-spill. Skal du kjøre offline, samle på biler eller ikke er så nøye med at du kjører av banen/dytter borti andre, så kjøp et annet spill. Da er ikke GT Sport for deg.

 

Helt enig!

 

Var skuffet innledningvis for at det ikke var noe offline karrieremodus, men nå koser jeg meg med onlinedelen. Har gått gjennom et par baner på Circuit Experience også, og det er veldig god trening.

 

Dessverre er jeg fortsatt klasse D, og vet ikke hvor mye som skal til for å komme seg opp på C. Har ennå ikke vunnet et onlineløp, men har mange pallplasseringer osv.

 

Sliter fortsatt med at andre biler rammer meg i første sving, slik at sjansene for å vinne løpet forsvinner allerede der. Det er MANGE som ikke burde hatt lov å kjøre, og det verste er jo at det er jeg som får straffen (10 sekunder), som gir meg enda et handicap.

 

Prøver å unngå all kontakt de første svingene, da det ofte kan være helt Texas der, og taper heller et par plasseringer med vilje enn å prøve å holde posisjonen om det er fare for å bli knocket ut av banen. Så kan jeg heller ta dem igjen senere.

 

Håper dette er noe som er bedre i C og høyere!

 

Men: I motsetning til mange andre spill kan det også være gøy å knive om plasseringer, så selv en 6.plass kan smake deilig om du har hatt en lang og fair fight med et par andre biler rundt deg=)

 

Savner dog litt mer statistikk, som fastest lap for hver spiller, samt beste tid i hver sone etc etter løpene er ferdig. Replay burde også vært tilgjengelig uten at man må save den.

Lenke til kommentar

"Sliter fortsatt med at andre biler rammer meg i første sving, slik at sjansene for å vinne løpet forsvinner allerede der. Det er MANGE som ikke burde hatt lov å kjøre, og det verste er jo at det er jeg som får straffen (10 sekunder), som gir meg enda et handicap.

 

Prøver å unngå all kontakt de første svingene, da det ofte kan være helt Texas der, og taper heller et par plasseringer med vilje enn å prøve å holde posisjonen om det er fare for å bli knocket ut av banen. Så kan jeg heller ta dem igjen senere.

 

Håper dette er noe som er bedre i C og høyere!

 

Men: I motsetning til mange andre spill kan det også være gøy å knive om plasseringer, så selv en 6.plass kan smake deilig om du har hatt en lang og fair fight med et par andre biler rundt deg=) "

 

Clean racing er en kunst. Iracing som jeg har brukt til online racing er ekstremt strengt og straffer alle som er involvert i kontakt eller er utenfor banen. Det er en del av spillet å takle uforsiktige og mere uerfarne kjørere.

 

Dog ikke folk som er der for å trolle.

 

Det skal bli spennende å se hvordan gt sport utvikler seg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Så bra :) Er det noen som veit om man i split screen kan bruke en dualshock og ett ratt som player 1 og player 2?

Hei Simoa!

 

Dette mener jeg var fullt mulig i de tidligere spilla i serien. Man kunne stille individuell force Feedback på hver sitt ratt og man kunne ha egendefinerte config på hver sin kontroller. Så jeg vil absolutt tro man kan spille 2 player der en har og en annen kontroll. Dette kan du garantert søke opp på Google også ?

Lenke til kommentar

 

Så bra :) Er det noen som veit om man i split screen kan bruke en dualshock og ett ratt som player 1 og player 2?

Hei Simoa!

 

Dette mener jeg var fullt mulig i de tidligere spilla i serien. Man kunne stille individuell force Feedback på hver sitt ratt og man kunne ha egendefinerte config på hver sin kontroller. Så jeg vil absolutt tro man kan spille 2 player der en har og en annen kontroll. Dette kan du garantert søke opp på Google også

 

Ok, takk. Joa, Google er nok en mulighet ja :)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...