Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan er psykopatens indre verden?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Psykopater er lite introspekte og har dermed et tomt tanke- og følelsesliv. De kjeder seg hyppig og søker derfor alltid ekstern stimuli. De ser ned på andre mennesker, og anser seg selv som overlegne. Det er kun deres egne lyster og søken etter dominans som betyr noe.

 

Det er et fattig og tomt liv, og de gjør alt de kan for å rømme fra kjedsommeheten. Likevel savner psykopaten aldri et mer "fullstendig" liv, fordi det er nettopp dette de avskyr hos andre mennesker. De er fanget i et fengsel de ikke selv aksepterer at eksisterer, samtidig som de kjenner fengselets vegger hver gang kjedsomheten sniker seg innpå dem. Man kan heller aldri åpne øynene deres for dette. Men de kan late som at de forstår sin egen elendighet dersom de tror det kan føre til at du stoler mer på dem slik at de kan utnytte deg.

Endret av Løgn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Psykopater er lite introspekte og har dermed et tomt tanke- og følelsesliv."

 

Ja, de er kanskje mer opptatt av hva andre tenker om ens tanker og følelsesliv, slik at de forsøker å "skape" et tanke og følelsesliv som er mest gunstig?

 

"De kjeder seg hyppig og søker derfor alltid ekstern stimuli."

 

Og hvis de lever seg inn i det å ha det vondt, så kan de kanskje føle et snev av smerten?

 

"De ser ned på andre mennesker, og anser seg selv som overlegne."

 

Og hvis de skjønner at dette anses som et usympatisk trekk, så forsøker de å tenke ut en alternativ tankebygning?

 

"Det er kun deres egne lyster og søken etter dominans som betyr noe."

 

Men hvis de er intelligente, så kan de kanskje holde seg i skinnet hvis de skjønner at de må være lure?

 

"Det er et fattig og tomt liv, og de gjør alt de kan for å rømme fra kjedsommeheten."

 

Og det skjønner de jo ikke, da de aldri har satt seg inn i hva andre tenker og føler.

 

"Likevel savner psykopaten aldri et mer "fullstendig" liv, fordi det er nettopp dette de avskyr hos andre mennesker."

 

Men de er kanskje opptatt av det som fasade?

 

"De er fanget i et fengsel de ikke selv aksepterer at eksisterer, samtidig som de kjenner fengselets vegger hver gang kjedsomheten sniker seg innpå dem."

 

Ja, de ser at andre er glade i hverandre, og skjønner at de ikke klarer det og at det legger begrensninger. Men når det blir fres i dem igjen, så glemmer de de tankene...

 

"Man kan heller aldri åpne øynene deres for dette."

 

Kan de ikke forstå det intellektuelt sett hvis de er intelligente?

 

"Men de kan late som at de forstår sin egen elendighet dersom de tror det kan føre til at du stoler mer på dem slik at de kan utnytte deg."

 

Og at det er det det handler om forstår de selvsagt ikke selv, da de egentlig ikke vet hva elendighet er for noe.



Anonymous poster hash: b5ca1...b2d
Lenke til kommentar

Det er en "drakamp" her. De som ser på meg som psykopat, og de jeg har lurt til å tro at sliter med psyken, på hver side. Når jeg var hos legen for litt siden, så snakket vi om grubling. Han sa at det måtte være en middelvei mellom for lite og for mye grubling, akkurat som hvis man var for snill, at man kunne bli utnyttet. Jeg tror det siste var et hint til meg. At det er det jeg gjør, utnytter andre som er for snille.



Anonymous poster hash: b5ca1...b2d
Lenke til kommentar

Ja, de er kanskje mer opptatt av hva andre tenker om ens tanker og følelsesliv, slik at de forsøker å "skape" et tanke og følelsesliv som er mest gunstig?

 

Nei, de forsøker ikke å skape sitt eget følelsesliv. De ser ingen hensikt i det. Den eneste hensikten er å fremstå som om de er ekte mennesker slik at de kan utnytte andre. Her beskriver du bare deg selv og forsøker å plassere deg selv i psykopat-kategorien. Men som det har blitt påpekt uttallige ganger tidligere, så er du ikke psykopat. Selv psykologen din har fortalt deg at du er schizoid og depremert, men du aksepterer ikke denne diagnosen selv om du ikke fremlegger noen begrunnelse. Jeg tror du ganske enkelt ikke vil anse deg selv som syk og svak, men sterk og potensielt farlig. Dette er en forsvarsmekanisme, også kjent som "fornektelse". Kanskje du også liker å anse deg selv som "tapper" fordi du klarer å begrense din "psykopatiske" og destruktive natur. Men dette klarer du bare fordi du ikke er psykopat, men schizoid.

 

Og hvis de lever seg inn i det å ha det vondt, så kan de kanskje føle et snev av smerten?

Psykopater kan naturligvis føle smerte. Den verste emosjonelle smerten de føler er imidlertid kjedsomheten som evig gnager på dem.

 

Og hvis de skjønner at dette anses som et usympatisk trekk, så forsøker de å tenke ut en alternativ tankebygning?

Ikke fordi det er "negativt". De fleste som psykopaten ikke aktivt går inn for å lure vil raskt merke at de har null verdi for psykopaten. Når du imidlertid opplever at du går med en "maske" for å skjule for folk hvem du egentlig er, er det fordi du er schizoid, og ikke vet hvordan du skal "være deg selv", eller hva det i det hele tatt innebærer. Du forsøker ikke å lure folk for å utnytte dem, men du forsøker å fremstå som normal og tør aldri ta av deg "masken" i frykt for å bli dømt som annerledes. Du overvåker dine egne tanker og handlinger fordi du er redd for at folk skal finne ut at du er "tom", og du tror at selv den minste feil kan føre til at fasaden knuses og folk kan se gjennom deg.

 

Men hvis de er intelligente, så kan de kanskje holde seg i skinnet hvis de skjønner at de må være lure?

Nei. Om de er lure oppnår de det de ønsker uten for mye problemer. Jo mindre lure de er desto mer problemer følger suksessen, inntil det punkt hvor problemer er det eneste de oppnår og suksess forblir fraværende.

 

Og det skjønner de jo ikke, da de aldri har satt seg inn i hva andre tenker og føler.

Gode manipulatører vet godt hvordan normale folk fungerer, det vil si hvordan folk reagerer. Og noe av grunnen til at de kan manipulere følelser er nøyaktig det faktum at deres egne følelser ikke begrenser handlingsrommet. De vil aldri la være å utnytte noen fordi de føler sympati med offeret. De føler bare avsky eller likegyldighet ovenfor offerets følelser.

 

Men de er kanskje opptatt av det som fasade?

Dette har ingenting med hverandre å gjøre. Ja, de lyver til folk rundt seg for å unngå å stikke seg ut. De savner likevel ikke å faktisk være normale, og ha et normalt følelsesliv. Dette er noe de ser på som en svakhet, og de ønsker aldri å være svake. Selv ikke når de inntar en offerrolle og spiller på hjelpeløshet for å vekke sympati hos sitt eget offer. En ulv i foreklær er ikke en av sauene, men snarere den som har makt over dem.

 

Ja, de ser at andre er glade i hverandre, og skjønner at de ikke klarer det og at det legger begrensninger. Men når det blir fres i dem igjen, så glemmer de de tankene...

Nei. Nå prater du om deg selv igjen. Du kjenner på din egen ensomhet. Det gjør ikke psykopaten. Psykopaten kan mislike å være alene, å ikke få oppmerksomhet, og å ikke kunne manipulere andre. Dette får kjedsomheten til å gnage hardere på dem. Men de kjenner seg ikke ensomme. De kan ofte manipulere andre til å falle for dem, men de ønsker ikke selv å elske noen tilbake. Det ville ikke vært annet enn en svakhet i deres øyne, og hvem ville vel ønsket seg en svakhet?

 

Igjen, du er ikke en psykopat. Du er schizoid, ensom, og følgelig depremert. Du prøver å bygge ditt eget selvbilde ved å identifisere deg som noe mektig og farlig, men du vil aldri kunne bli en psykopat. Du vil alltid være den du faktisk er, og du vil aldri finne din egen identitet så lenge du leiter på feil sted.

 

Kan de ikke forstå det intellektuelt sett hvis de er intelligente?

De kan forstå at de er forskjellige fra andre mennsker. De kan ikke forstå hvordan de er forskjellige fordi de hverken opplever, eller vil oppleve den emosjonelle delen av livet som de mangler.

 

Om du aldri har sett farger kan du ikke forstå hva farger er. Du kan lese om farger, forstå hvordan folk reagerer på farger, og den vitenskapelige forståelsen av hvordan øyet fanger opp ulike bølgelengder i det elektromagnetiske spekteret som hjernen deretter tolker som ulike farger. Men du vet ikke selv hva farger faktisk er, eller hvordan det oppleves. Og dersom du plutselig kunne se farger en dag, ville hele virkeligheten og forståelsen din blitt snudd på hodet, og du ville forstått at du tidligere faktisk ikke hadde den fjerneste anelse om hva farger er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noe alvorlig galt med meg i alle fall... skifter jo humør og tankegang kontant, mellom ulike nettsider. Men går ikke "tilbake" til den jeg var når jeg skrev dette, er bare at jeg blir veldig raskt "påvirket". Så dette innlegget er noe helt annet enn det forrige, fordi jeg har blitt påvirket. Kunne sikkert gått tilbake til den "identiteten" jeg har i denne tråden hvis jeg ville, men jeg ser ingen grunn til at jeg skal det? Men når jeg forholder meg til folk utenfor anonyme nettsider, så må jeg jo tenke på å holde meg til samme personlighet. Det kan være vanskelig å huske, og det er helt sikkert det folk skjønner.



Anonymous poster hash: b5ca1...b2d
Lenke til kommentar

 

Det er noe alvorlig galt med meg i alle fall... skifter jo humør og tankegang kontant, mellom ulike nettsider. Men går ikke "tilbake" til den jeg var når jeg skrev dette, er bare at jeg blir veldig raskt "påvirket". Så dette innlegget er noe helt annet enn det forrige, fordi jeg har blitt påvirket. Kunne sikkert gått tilbake til den "identiteten" jeg har i denne tråden hvis jeg ville, men jeg ser ingen grunn til at jeg skal det? Men når jeg forholder meg til folk utenfor anonyme nettsider, så må jeg jo tenke på å holde meg til samme personlighet. Det kan være vanskelig å huske, og det er helt sikkert det folk skjønner.

 

Anonymous poster hash: b5ca1...b2d

 

Merkelig nok er det likevel svært enkelt å identifisere deg som den samme mannen som har skrevet de andre trådende. Hvofor tror du det er så enkelt å se at du er den samme personen når du selv sier at du er "helt forskjellig"?

 

Fordi du tar feil. Du er ikke på langt nær så spesiell som du forsøker å være. At du selv ikke klarer å holde fast på din egen identitet er imidlertid et faresignal som du bør ta mer alvorlig. Dette betyr også at du åpenbart ikke er i stand til selvdiagnostisering. Legg av deg psykopat- fascinasjonen din. Det tjener ingen nytte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
"Nei, de forsøker ikke å skape sitt eget følelsesliv. De ser ingen hensikt i det. Den eneste hensikten er å fremstå som om de er ekte mennesker slik at de kan utnytte andre. Her beskriver du bare deg selv og forsøker å plassere deg selv i psykopat-kategorien. Men som det har blitt påpekt uttallige ganger tidligere, så er du ikke psykopat. Selv psykologen din har fortalt deg at du er schizoid og depremert, men du aksepterer ikke denne diagnosen selv om du ikke fremlegger noen begrunnelse. Jeg tror du ganske enkelt ikke vil anse deg selv som syk og svak, men sterk og potensielt farlig. Dette er en forsvarsmekanisme, også kjent som "fornektelse". Kanskje du også liker å anse deg selv som "tapper" fordi du klarer å begrense din "psykopatiske" og destruktive natur. Men dette klarer du bare fordi du ikke er psykopat, men schizoid."
 
Men i den prosessen som må til for å fremstå som ekte mennesker, så må de jo tenke ut "systemer" i tanke og følelsesliv de kan ha som identitet, slik at det gir mening for andre, og at andre skal skjønne hvem de er? For de vil ikke fremstå som kaotiske.
 
Jeg har aldri blitt fortalt jeg er schizoid, det må være en annen. Jeg har sett det er flere enn meg som snakker om dette, men det betyr ikke at "problemet" er det samme.
 
Nei jeg anser meg ikke som tapper, mer som en sjakkspiller.
 
"Psykopater kan naturligvis føle smerte. Den verste emosjonelle smerten de føler er imidlertid kjedsomheten som evig gnager på dem."
 
Men hvis de kjeder seg, kan de "fremkalle" psykisk smerte med formål å skape et inntrykk av dette er ekte, ovenfor andre?
 
"Ikke fordi det er "negativt". De fleste som psykopaten ikke aktivt går inn for å lure vil raskt merke at de har null verdi for psykopaten. Når du imidlertid opplever at du går med en "maske" for å skjule for folk hvem du egentlig er, er det fordi du er schizoid, og ikke vet hvordan du skal "være deg selv", eller hva det i det hele tatt innebærer. Du forsøker ikke å lure folk for å utnytte dem, men du forsøker å fremstå som normal og tør aldri ta av deg "masken" i frykt for å bli dømt som annerledes. Du overvåker dine egne tanker og handlinger fordi du er redd for at folk skal finne ut at du er "tom", og du tror at selv den minste feil kan føre til at fasaden knuses og folk kan se gjennom deg."
 
Dette må du basere på en annen bruker? Jeg føler jeg har en "maske" ja, ovenfor andre. Jeg prøver å fremstå som et normalt menneske, som er hyggelig. Jeg har masken fordi det er en enkel måte å forholde seg til samme personlighet på. For med en gang jeg begynner å vise følelser, så er det ikke samme personligheter.
 
"Dette har ingenting med hverandre å gjøre. Ja, de lyver til folk rundt seg for å unngå å stikke seg ut. De savner likevel ikke å faktisk være normale, og ha et normalt følelsesliv. Dette er noe de ser på som en svakhet, og de ønsker aldri å være svake. Selv ikke når de inntar en offerrolle og spiller på hjelpeløshet for å vekke sympati hos sitt eget offer. En ulv i foreklær er ikke en av sauene, men snarere den som har makt over dem."
 
Men hvis de lever seg inn i rollen for at den skal fremstå som ekte?
 
Jeg ser på meg som en ulv i fåreklær, og det er det som går opp for folk.
 
"Nei. Nå prater du om deg selv igjen. Du kjenner på din egen ensomhet. Det gjør ikke psykopaten. Psykopaten kan mislike å være alene, å ikke få oppmerksomhet, og å ikke kunne manipulere andre. Dette får kjedsomheten til å gnage hardere på dem. Men de kjenner seg ikke ensomme. De kan ofte manipulere andre til å falle for dem, men de ønsker ikke selv å elske noen tilbake. Det ville ikke vært annet enn en svakhet i deres øyne, og hvem ville vel ønsket seg en svakhet?"
 
Men når jeg skriver disse innleggene så er det nettopp oppmerksomhet jeg får... og det er manipulering, selv om det er sannheten også. Fordi de fleste tror psykopater aldri innrømmer det, men noen psykopater som er lure vet akkurat dette, og at andre da oppfatter det til å handle om psykiske problemer :)
 
*
 
Forøvrig trodde jeg schizoide ikke var så glade i kvinner og sex... eller avhengig av legning da.


Anonymous poster hash: b5ca1...b2d
Lenke til kommentar

Merkelig nok er det likevel svært enkelt å identifisere deg som den samme mannen som har skrevet de andre trådende. Hvofor tror du det er så enkelt å se at du er den samme personen når du selv sier at du er "helt forskjellig"?

 

Fordi du tar feil. Du er ikke på langt nær så spesiell som du forsøker å være. At du selv ikke klarer å holde fast på din egen identitet er imidlertid et faresignal som du bør ta mer alvorlig. Dette betyr også at du åpenbart ikke er i stand til selvdiagnostisering. Legg av deg psykopat- fascinasjonen din. Det tjener ingen nytte.

Ja jeg har skrevet de andre trådene nå, men hvis det har vært noen schizoide her for lenge siden så har ikke det vært meg.

 

Jeg er nok ganske forskjellig på andre nettsider... eller veldig? Anonymous poster hash: b5ca1...b2d

Lenke til kommentar

Ingen av dere vet hvordan en psykopat tenker, dere sitter bare å gjengir klisjeer, som om at de følelseløse og bæ bæ lille lam.

Psykopater er akkurat som andre mennesker forskjellige, ingenting her i verden er enkelt, og definitivt ikke mennesker. Så i det hele tatt påstå at psykopater er like, er omtrent som å å påstå at alle blondinene er dumme, noe heller ikke er i nærheten av sannheten. Jeg har møtt ytterpunktene der, og det går fra urtette fjoller i ene enden av skalaen, til høyt utdannede jenter i viktige lederstillinger i internasjonale selskaper.

En annen ting som går igjen også er at psykopater ikke har selvinnsikt, det er heller ikke sant forsåvidt, for igjen så er det lissom oppe og avgjort at sånn er det. Det finnes helt klart psykopater med selvinnsikt, og som har et kalkulerende syn på omgivelsene. Det er heller ikke slik at alle med mange psykopatiske trekk utaggerer og lever opp til de mediaskapte forventningene eller klisjeene man ser på film og tv. For også en psykopat med høyt score på alt av tester, og som har selvinnsikt kan derfor også foreta valg, og ikke nødvendigvis oppføre seg som forventet.

Lenke til kommentar

Er du slik hele dagen, eller er det verre om kveldene?

 

God døgnrytme er veldig viktig for personer med psykiske problemer.

 

En teknikk som kan hjelpe deg visst du har problemer med å sove er og puste godt inn, hold så pusten mens du spenner alle musklene i kroppen, gjør dette i 15-20 sekunder. Du vil da merke at du får en slags brusende følelse i kroppen når du puster ut som hjelper deg til å slappe av.

Endret av Graf1ga
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...