Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kobling av skumringsrelee


Anbefalte innlegg

Skumringsreleet jeg har til utelysene har røket og har derfor kjøpt et nytt. Skumringsreleet har 4 ledninger:

- Kobber (jord)

- Brun

- Sort

- Hvit

 

På skumringsreleet som er defekt så ser det slik ut inni: 

JORD(kobber) - ↓(brun) - ↑(svart) - N(hvit)

 

Har et annet skumringsrele på garasjen som er koblet slik: 

L1(hvit) - N2(svart) - LAMPE3(brun) - JORD4(gul og grønn)

 

Koblingsskjemaet er på det nye skumringsreleet er: 

L1 - N2 - N3 - LAMPE4 - JORD

Skjønner at brun skal på 4 og kobber på jord. Hvor skal Sort og Hvit? Kan man måle hva som er L og N med et multimeter? Hvorfor er det to nøytral?

 

Regner med jeg må ringe elektriker, men hadde vært kjekt og fått fikset det uten(ja, vet det SKAL gjøres av elektriker).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sannsynligvis er N lasket internt, dette måler du med multimeter. Er uansett ikke av betydning for funksjon.

1: svart

2: hvit

4: brun

Det har litt å si, da lampen vil få 0V hvis du kobler slik som dette.

 

Lampen har N på ene siden, og da er det viktig at den får L fra skumringsreleet.

Releet han plukket ned hadde svart og hvit som tilf. og brun som "bryterledning".

Jeg er ganske sikker på at lampen allerede har N-leder tilkoblet.

 

Slik du skisserer det vil jo ikke det være leder ut til lampe en gang.

 

Edit: så TS hadde kontroll på brun. Da gjelder ikke siste setning.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

 

Sannsynligvis er N lasket internt, dette måler du med multimeter. Er uansett ikke av betydning for funksjon.

1: svart

2: hvit

4: brun

Det har litt å si, da lampen vil få 0V hvis du kobler slik som dette.

 

Lampen har N på ene siden, og da er det viktig at den får L fra skumringsreleet.

L får lampen når releet legger inn, altså kontakt mellom (L1) 1 og (brun/bryterledning) 4.

 

Og jeg endrer forklaring om at N sannsynligvis er lasket, jeg sier nå at den er lasket. Lampe har N fra før, det ser vi av defekt relé. Derfor skal N kun gi spenning til relé for at releet skal fungere.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

 

 

Sannsynligvis er N lasket internt, dette måler du med multimeter. Er uansett ikke av betydning for funksjon.

1: svart

2: hvit

4: brun

Det har litt å si, da lampen vil få 0V hvis du kobler slik som dette.

 

Lampen har N på ene siden, og da er det viktig at den får L fra skumringsreleet.

L får lampen når releet legger inn, altså kontakt mellom (L1) 1 og (brun/bryterledning) 4.

 

Og jeg endrer forklaring om at N sannsynligvis er lasket, jeg sier nå at den er lasket. Lampe har N fra før, det ser vi av defekt relé. Derfor skal N kun gi spenning til relé for at releet skal fungere.

 

God morgen.

 

Nå er jeg våken! jeg tenkte i mitt trøtte hode at 3 var eneste utgang, men det stemmer jo ikke.

 

Koble slik som Minus sier, med 1:Svart 2:Hvit 4:Brun så skal nok alt ordne seg :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...