Gå til innhold

Lengere batteritid å omforme 12v til 6v, eller bare ha et 6v batteri?


retningslinjene

Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Som tittel sier så er jeg litt i tvil på hvordan jeg best skal utnytte et batteri som skal benyttes til et langtidsoppsett av et viltkamera. 

 

Dette skal stå i skogen så lenge som det lar seg gjøre uten at jeg trenger å tenke på strøm. Solcelle som supplement til lading er ikke et tema her siden vi nå snakker mørkere tider og vinter...

 

Har ikke gått til innkjøp av batteri enda og lurer således på hva får jeg mest "valuta" for i ytelse, AH og levetid? Kameraet har 6v strømtilførsel så spenningen må naturlig nok være 6v.

 

Syns 6v batterier virker litt små, er dyre og lite AH for pengene kontra et 12v batteri, stemmer det?

 

Her må jeg enten gå for et 6v batteri på eksempelvis 18AH til 499,-

 

eller et 12v batteri på 45AH til 549,- der jeg må ha en dc dc omformer fra 12v til 6v....

 

Hva anbefales?? 

Endret av retningslinjene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og i tillegg må du ta med tap i omformeren, men jeg vet dessverre ikke hvor stort det vil være.

 

En annen ting å ta hensyn til er korrosjon. Jeg regner med at originalbatteriet vil ligge god beskyttet inne i kameraet, mens et 12V batteri må plasseres på utsiden. Hvis dette skal stå ute i vær og vind over lengre tid kan det by på utfordringer.

Lenke til kommentar

Som det ble påpekt, må du vurdere regulatoren du skal bruke nøye. Jeg kan ikke gi den konkrete anbefalinger, siden det er avhengig av kameraets forbruksprofil (Og jeg langt i fra sitter med noen oversikt over de forskjellige DC/DC løsningene som kan skaffes)

 

Med batteriene du skisserer er det jo en ganske voldsom forskjell i teoretisk kapasitet pr. pris så i utgangspunktet har du jo vesentlig mer energi med 12V batteriet, spørsmålet blir om du greier å omsette dette til en praktisk fordel.

 

Du må regne på hva din faktiske kapasitet blir siden det er en ovedrforenkling å si at et batteri har en gitt energimengde. Hvor mye energi du får ut er avhengig av hvordan batteriet lastes.

 

I tilegg vil alle batterier droppe spenningen ettersom de utlades. Systemet ditt vil ha en nedre grensespenning hvor det vil slutte å fungere så energi som er igjen i batteriet under denne spenningen er ikke utnyttbar. (Her er det faktisk bedre å ha batterier med høyere spenning og så regulere ned)

 

For noe som skal vare lenge på batteri vil det normalt gjelde at utstyret er duty cyclet. D.v.s. de skrur seg av og på med en intern timer. Timeren må imidlertid ha spenning hele tiden så regulatoren kan ikke skrus helt av. Oftest vil du ha en situasjon hvor systemet trekker svært variabel effekt, men ligger mesteparten av tiden på et veldig lavt forbruk. Dette er utfordrende for en regulator, og du vil ofte oppleve at regulatorens biasstrøm dominerer over virkningsgrad i hvor mye den påvirker batterilevetiden. Det finnes imidlertid regulatorer som er lagd for denne typen lavenergioppgaver (Se etter 'low quiescent current')

 

Så for at du skal kunne regne ut hva slags regulator du trenger må du vite noe om strømtrekksprofilen til apparatet. Du trenger å vite strømtrekk i aktiv og strømtrekk i passiv modus samt hvor mye tid den bruker i de. (Og strengt tatt transisjonsforbruk men det kan ofte, men ikke alltid, ignoreres)

 

Når du så tror du har funnet en regulator som maksimerer batteritiden din må du sjekke om den faktisk greier systemets transiente oppførsel. Det hjelper lite å ha en energioptimal regulator som gir brownout hver gang kameraet skal gå til aktiv modus.

 

P.S: Lav temperatur er påvirker kapasiteten i batteriene og kan få elektronikk til å trekke mer strøm (Kan også trekke mindre, kommer an på...), sjekk temperaturprofilen på batteriene dine.

 

P.P.S Solceller liker lav temperatur, mens ladbare batterier ikke gjør det (Det kan faktisk lønne seg å ha et lite varmelement i systemer med solcelleladede batterier). Er du sør for polarsirkelen har du jo også noen soltimer så solceller er ikke nødvendigvis umulig å få til, men oftest vil de ikke svare seg.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

https://www.acorncamera.com/LTL-ACORN-6310MC

De anbefaler litium batterier.

 

Skal du ta bilde eller video .... med bilde holder innebygde batterier 4-6 mnd, video vet jeg ikke.

 

Ellers må du også huske at på et vanlig blybatterie skal du ikke ta ut all energi. Det gjør du kanskje 1 gang og etterpå kan du kaste batteriet siden det er ødelagt. Batterier har også selvutlading og når det er kald minker kapasiteten i tillegg.

 

6V batteriet er enkelst - det kan du koble rett på. Bare lad det opp om spenningen er for lavt.

 

 

12V må du ha omformer .... og den bruker jo litt energi. Er du heldig å finner en som kun har 5mA tomgansstrøm blir det likevel

0.005*24timer*31dager = 3,72AH per mnd. På 6mnd er det 22.32AH sløst borte.

 

Ser akkurat på aliexpress (china-sjappa).. du får dc-dc buck converters for 100Nkr, men de suger 10-12mA tomgangsstrøm.

Det betyr 7,44AH sløsing på batteriet hver mnd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...