Gå til innhold

Slaveri vs Verneplikt, bruken av Eufemisme og evnen til aa tenke selv.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror banan er ett bær hvis jeg husker riktig eller informasjonen jeg fikk (av en venn) er riktig. Men dette er jo bare småting hvor det kanskj er små opplysningsfeil, assosiasjoner ser jeg heller på som implikasjoner og det mindre absoluttet. Mens dette her er en faktafeil. Men du har rett i det at skolen ikke er feilfri. Hva jeg ser på som vrangassosiasjoner vil andre se på som riktige assosiasjoner. Så dette er vell ett meget subjektivt tema.

Lenke til kommentar

 

Forresten, har du tatt en embti 16 personality types testen, keg tror vi får samme personlighets type, debattant XD

Jeg har personlighetstypen som misliker personlighetstypetester. :)

 

 

jeg har begynt å legge merke til at det er overaskende mye indoktrinering på skolen, mer enn jeg trodde. du har ett poeng. 

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Selv lærerne og administrasjonen vet ikke alltid selv at det er indoktrinering engang.

 

Og hvis de anerkjenner det, kanskje bare til seg selv, så mener garantert noen av dem at det er et gode eller ihvertfall et nødvendig onde.

 

Vil ikke legge ord i munnen på dem. Men jeg kan ikke akkurat si at jeg har stor tro på de fleste av dem sin visdom og innsikt rundt dette.

Lenke til kommentar

 

 

 

Forresten, har du tatt en embti 16 personality types testen, keg tror vi får samme personlighets type, debattant XD

Jeg har personlighetstypen som misliker personlighetstypetester. :)

 

 

jeg har begynt å legge merke til at det er overaskende mye indoktrinering på skolen, mer enn jeg trodde. du har ett poeng. 

Matrixpill.jpg

 

 

men jeg står fortsatt ved det jeg sa angående lærere og demmes evne til å tenke og skole og dens oppfordring til kritikk, evne til å tenke selv, verneplikt og dens omtale i skolen og tekstene vi får, jeg tar fortsatt det i forsvar. men angående indoktrinering så er det veldig variert. jeg mener ikke at skolen i seg selv gjør det i stor grat (bare i en nødvendig grad) men enkelte lærere er glade si sin mening angående ting, men ofte så er det for å pålegge viktige moralske verdier eller basert på hva det er konsensus om blant ekspertene. hvis ikke så er de forsiktige og tydeliggjør at dette simpelt hen er demmes mening.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest bruker-45896

 

En del av formaalet med offentlige skoler er indoktrinering for aa oppnaa stoette omkring regimet, ogsaa i den norske modellen.

Kilde?

 

Trenger du virkelig kilde på det?

 

Alt jeg trenger for å være enig er å se på 17. Mai feiringen. Som faktisk er en ikke-ubetydelig del av skoleåret, ettersom man blant annet øver på å gå i tog og øver på sanger som hyller Norge (les:støtter regimet).

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Det er ikke tillatt å være skeptisk til den norske skolen. Da får du diagnosen "vanskelige personlighetstrekk" eller lignende. Vi skal tro at det er til barnas beste at gårdsbarn og samebarn lukkes inne i klasserom mange timer til dagen. I begynnelsen var påskuddet å lære dem kristendom, gårdsbarna skulle konfirmeres og samebarna skulle få komme ut av den verste hedendom. I dag er visst ikke lengre kristendom påskuddet, så hva er da grunnen til skoleplikt uhorvelig mange timer i uka?

En morsom eufimisme er at det ble upassende å si "finne" eller "fjellfinn" om en same. Mens platået der oppe fortsatt heter Finnmarksvidda, og fylket heter Finnmark (eller i dag Troms og Finnmark?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...