Gå til innhold

Kjønnsforskjeller i karakterer og lærernes bias


OleNord

Anbefalte innlegg

I 2017 var etnisk norske gutters gjennomsnittlige grunnskolepoeng 39,6 og for jenter 44,3. Det er en forskjell på 4,7 poeng. For 2 år siden, i 2015, var forskjellen 4,4. For norskfødte innvandrere fra vestlige land var forskjellen 2,9 og for norskfødte innvandrere fra ikke-vestlige land er forskjellen 4. Forskjellen mellom norske gutter og norskfødte innvandrergutter fra ikke-vestlige land er 2 poeng. Forskjellen mellom norske jenter og ikke-vestlige jenter er 2,8. 


 


Med andre ord er forskjellen i karakterer mye større mellom kjønn enn folkegrupper, og særlig mellom norske jenter og gutter.


 


Kilde, tabell 07497: https://www.ssb.no/statistikkbanken/selecttable/hovedtabellHjem.asp?KortNavnWeb=kargrs&CMSSubjectArea=utdanning&checked=true


 


Når det kommer til nasjonale prøver er derimot forskjellene mye mindre, der barna tar testen anonyme. 


 


Kilde: https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/guttene-havner-bakpa


 


Det er velkjent at lærere oftere stemmer venstreorientert.


 


Kilde: http://kommunal-rapport.no/artikkel/laererne_stemmer_rodgront


 


Kan det være en form for diskriminering i den norske utdanningssektoren? Siden lærere oftere ser på kvinner og til dels ulike andre grupper som dårligerestilte og må derfor hjelpes frem, gir de dem bedre karakterer? Kan det være at de har en bias.


 


Er det en form for diskriminering i den norske skolen, da av gutter og særlig norske gutter? 


Endret av OleNord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kan jo ta det et steg videre å kalle det rasisme siden det er så mye fakta mellom linjene her at det helt klart er rom for å trekke konklusjoner basert på ingenting.

 

Det her er jo en diskusjon. Vi har data, det har jeg hentet fra SSB og noen andre kilder. Så kan vi fortsette med det eller andre kilder og diskutere årsak. 

Lenke til kommentar

Jeg så det og omformulerte.

 

Det er en del svakheter ved nasjonale prøver som mål her, blant annet at mange skoler tar ut de svakeste elevene. Dermed fremstår forskjellene som mindre enn de er.

 

Ja, det stemmer. Men jeg mener at kjønnsforskjeller ved eksamen er mindre enn ved standpunkt.

Lenke til kommentar

Vi kan jo ta det et steg videre å kalle det rasisme siden det er så mye fakta mellom linjene her at det helt klart er rom for å trekke konklusjoner basert på ingenting.

 

Det her er jo en diskusjon. Vi har data, det har jeg hentet fra SSB og noen andre kilder. Så kan vi fortsette med det eller andre kilder og diskutere årsak.

 

De tallene du presenterer gjelder globalt sett og jeg tviler sterkt på at det er diskriminering som er grunnen da det er flere steder der jenter blir diskriminert mot og alikevel får de bedre karakterer generellt sett.

 

Skal vi spekulere litt mer fornuftig så handler det om biologi og diverse sosiale faktorer.

 

Det er tonnevis av artikkler om temaet og ingen av dem (som jeg har lest) påstår noe så dumt som at diskriminering er grunnen.

Her er en enkel en https://www.economist.com/blogs/economist-explains/2015/03/economist-explains-3

Lenke til kommentar

 

Vi kan jo ta det et steg videre å kalle det rasisme siden det er så mye fakta mellom linjene her at det helt klart er rom for å trekke konklusjoner basert på ingenting.

 

Det her er jo en diskusjon. Vi har data, det har jeg hentet fra SSB og noen andre kilder. Så kan vi fortsette med det eller andre kilder og diskutere årsak.

 

De tallene du presenterer gjelder globalt sett og jeg tviler sterkt på at det er diskriminering som er grunnen da det er flere steder der jenter blir diskriminert mot og alikevel får de bedre karakterer generellt sett.

 

Skal vi spekulere litt mer fornuftig så handler det om biologi og diverse sosiale faktorer.

 

Det er tonnevis av artikkler om temaet og ingen av dem (som jeg har lest) påstår noe så dumt som at diskriminering er grunnen.

Her er en enkel en https://www.economist.com/blogs/economist-explains/2015/03/economist-explains-3

 

 

Tingen er at i Norge er forskjellene mye større enn eksempelvis England eller USA. Skandinaviske land er i særklasse når det gjelder kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. Det stemmer at en ofte observerer at jenter gjør det bedre på skolen, men det er marginalt om man ser på internasjonale tendenser, her i Norge er det ekstremt store forskjeller. På høyere nivå enn mellom både folkegrupper og sosioøkonomiske klasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...