Gå til innhold

Hvis man har mye i egenkapital, er det ikke bedre å leie enn å kjøpe?


PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan da? Om man f.eks leier ut fem soverom for fem tusen pr mnd og bor der selv er det vel skattefritt. I tillegg kan håndtverkerne gjøre hva dem vil på sin fritid. Om

De velger å bruke fritiden sin på å pusse opp bostedet for sine egne penger er det ikke noe skattemyndigheter behøver å legge seg opp i.

Det er kun skattefritt der man leier ut mindre enn man selv disponerer regnet ut fra utleieverdi.

 

Det andre du skisserer her er nok i beste fall tett opp mot svart arbeid, jeg antar du ville formalisert det og da er det definitivt ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva mener du med finansierer seg selv?

 

Hvis du kjøper en utleieleilighet som er belånt 85%, så dekker utleieinntektene som oftest alle utgifter og renter på lånet. Men utleieinntektene dekker ikke så fryktelig mye av avdragene på lånet ditt. Som oftest må du dekke inn godt over halvparten av avdragene på lånet fra andre inntektskilder. Etter hvert vokser utleieinntektene nok til at de dekker avdragskostnadene også, men da snakker vi 10-15 år inn i fremtiden. Det tar lang tid før man kan snakke om passiv inntekt fra utleieleiligheter hvis man ikke har mye egenkapital.

 

Anonymous poster hash: 205f9...fcd

Lenke til kommentar

Ser du for deg at det er sansynlig at 5 polakker for egen regning og på eget initiativ begynner å pusse opp boligen?

De er neppe så glade i å pusse opp for andre at de vil betale for å få gjøre det..

Om man velger å være grei med husleia kan det tenkes at de velger å bruke opp restematerialer på bopel. Jeg skjønner at dette er helt på grensen til svart arbeid men om man gjør det på en lur måte er det nok mulig å kverulere seg ut av en evt straffereaksjon. Ikke ville jeg følt noe umoralskt over det heller. Staten lopper oss for skatter og avgifter allikevell.

Lenke til kommentar

 

Hvordan da? Om man f.eks leier ut fem soverom for fem tusen pr mnd og bor der selv er det vel skattefritt. I tillegg kan håndtverkerne gjøre hva dem vil på sin fritid. Om

De velger å bruke fritiden sin på å pusse opp bostedet for sine egne penger er det ikke noe skattemyndigheter behøver å legge seg opp i.

Det er kun skattefritt der man leier ut mindre enn man selv disponerer regnet ut fra utleieverdi.

 

Det andre du skisserer her er nok i beste fall tett opp mot svart arbeid, jeg antar du ville formalisert det og da er det definitivt ulovlig.

Om man ødelegger arbeidernes rom, men fortsatt er innenfor reglene om krav for varig oppholdsrom, samtidig som man gjør sitt eget rom så eksklusivt som mulig så er jo det en mulig løsning.. Så pusser man opp arbeidernes enheter på slutten rett før man selger. Tror du man ville blitt dømt om man gjør det slik?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...