gulars2001 Skrevet 17. oktober 2017 Skrevet 17. oktober 2017 Hvordan kan staten sikre verdiene av pengene jeg bruker? Pengene er det staten som utgir og garanterer for verdien av. Njaaa, det hører vel litt under denne diskusjonen: "Skatt er tyveri". Da må vi isåfall endre definisjonen av tyveri som ble lagt av trådstarter. De to andre sammenligningene dine faller etter mitt syn på sin egen urimelighet, og er uansett en avsporing fra det som er diskusjonen.
Gjest Slettet+2534 Skrevet 17. oktober 2017 Skrevet 17. oktober 2017 (endret) Pengene er det staten som utgir og garanterer for verdien av. Fra Wikipedia: Fiat-penger er penger uten en indre verdi. Det er penger (mynter og sedler) som er utstedt av sentralbanken og erklært å være penger. Men sentralbanken har ikke dekning (i f.eks gullreserver) til å innløse dem i realverdier. Det vil si at den eneste grunnen til at Fiat-penger kan brukes, det er at folk aksepterer de som betalingsmiddel. I det øyeblikket folk ikke lenger har tro på statens Fiat-penger, da vil hele systemet kollapse. Sagt på en annen måte: staten har ingen måte å garanateri for verdien på sine Fiat-penger. Du vil ikke få noe av staten om pengesystemet går ad undas. Da må vi isåfall endre definisjonen av tyveri som ble lagt av trådstarter. Må vi? De to andre sammenligningene dine faller etter mitt syn på sin egen urimelighet, og er uansett en avsporing fra det som er diskusjonen. Javel, da ser jeg ikke lenger hva vi kan diskutere om. Endret 17. oktober 2017 av Slettet+2534
knopflerbruce Skrevet 17. oktober 2017 Skrevet 17. oktober 2017 (endret) Om jeg ønsker betaling i bitcoin er det ikke staten som garanterer verdien. Ei heller om jeg ønsker betaling i Euro, eller en annen, utenlandsk valuta og begrenser "staten" til å være den NORSKE staten. Det er ikke tvingende nødvendig at man får betalt i NOK selv om man jobber i Norge. Endret 17. oktober 2017 av knopflerbruce
Hardrocktarzan Skrevet 26. oktober 2017 Skrevet 26. oktober 2017 Å ta noe fra noen uten samtykke er tyveri. Så skatt er tyveri når det innkreves uten samtykke. Pengene lages av staten og er statens eiendom. Den var god.
Skatteflyktning Skrevet 26. oktober 2017 Skrevet 26. oktober 2017 (endret) Gratis skole og helsevesen er tyveri.Nei, det er heleri, og muligens hvitvasking Heleri er å bevisst motta eie, pante eller bruke, forsvare, skjule eller forbruke tyvegods. https://no.wikipedia.org/wiki/Heleri Hvitvasking (også kalt pengevasking) er tiltak som mål å skjule eller tilsløre at verdier stammer fra straffbare forhold. https://no.wikipedia.org/wiki/Hvitvasking Endret 26. oktober 2017 av Skatteflyktning
Heradon Skrevet 26. oktober 2017 Skrevet 26. oktober 2017 Skal vi tro Harald Eia så gir skatter oss bedre råd og velferd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå