Gå til innhold

Halden-Gardermoen - Nordbytunellen? trenger informasjon


Countryman

Anbefalte innlegg

Skal kjøre Halden-Gardermoen kommende onsdag morgen og lurer på om, og hvor mye, ekstra tid jeg bør beregne på denne ruten?

 

Jeg ser her at tunellen er åpen i "min retning" på dette tidspunktet?

Selv om den eventuelt er åpen: vil det være seig kolonnekjøring her?

 

post-268618-0-16809800-1505744142_thumb.jpg

 

Jeg har mye å gjøre i forkant av kjøreturen og tidstabellen er relativt stram. Det er også viktig at jeg når frem i tide :)

 

I tillegg kjører jeg el-bil og må planlegge deretter: Jeg har rekkevidde nok til å klare hele turen uten ladeplanlegging, men ikke veldig mye til overs ved en eventuell omkjøring.

Den eventuelle omkjøringen - vil den forlenge veistrekningen drastisk?

 

Setter stor pris på hjelp!

 

Hilsen stressa :huh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurdert å kjøre Rv 22 fra Halden gjennom Mysen til Lillestrøm? Neppe særlig trafikk her, med unntak av gjennom Lillestrøm, og ca 20 km kortere (perfekt for elbil).

 

Hmmm...har kjørt den veien tidligere og brukt ca. 1 time ekstra, men det har naturligvis mye med lave fartsgrenser å gjøre. Har tenkt at denne ruten er mye lengre strekninsmessig.

Det er forøvrig en meget hyggelig vei å kjøre kontra E6.

 

Må studere dette senre idag(!) :)

 

Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar

Akkurat hvilket tidspunkt er det du har planlagt å kjøre?

 

Kjører der hver dag i motsatt rettning når tunnellen har toløps åpning (mellom 16-17 fra oslo til Østfold) og det har kun vært normal trafikk der for min del, selv om jeg tar av rett før tunellen.

 

Hvis du har stramt skjema, så vil jeg tro oslo trafikken er ett større usikkerhets moment. Det er ikke elbil felt på E6 på de verste punktene, så jeg vil tro Zanta sitt forslag er ett sikrere valg. Fordelen er at den har lavere hastighet og rekkevidden da blir bedre siden det er 90 km/t og over som tømmer batteriene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jøss, dere har helt rett.

Ser at det estimeres med ca 30min ekstra kjøretid på santa`s forslag, men strekningen er 2mil kortere. Det er riktignok veldig mye opp&ned på dette strekket, noe som nok vil utjevne en eventuell strømgevinst.

Tipper jeg kansellerer et møte imorgen slik at jeg kan reise litt tidligere jeg :)

 

Jeg planlegger å kjøre klokka 07.

Og ja, jeg overdramatiserer nok litt med tanke på Nordbytunellen. Har det vært helt kaos hadde jeg vel lest om det i avisa.

Sliter nok bare med en blanding av rekkeviddeangst (har egentlig mer enn nok strøm) og tids-angst samtidig :)

Lenke til kommentar

Ser at det estimeres med ca 30min ekstra kjøretid på santa`s forslag, men strekningen er 2mil kortere. Det er riktignok veldig mye opp&ned på dette strekket, noe som nok vil utjevne en eventuell strømgevinst.

 

Bakke opp og bakke ned i lav fart bruker mindre strøm enn motorvei i høy fart. I tillegg er Rv 22 ca 20 km kortere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bor selv langs r22 og det er en ting du skal være meget klar over. Over Fetsundbrua er det mildt sagt kø om morgenen, og denne blir gjerne lengre når r22 brukes som omkjøringsvei. Dersom du skal passere Fetsund mellom kl. 0600-0830 ville jeg lagt inn 1 time ekstra for å være sikker på å rekke fram, i ekstreme tilfeller kan dette også være for lite. Køen pleier å være på sitt verste rundt 0630-0730, og tirsdag er den verste dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alltid greit å planlegge ekstra tid. Det som er med køen ved Fetsund er at den er så uforutsigbar og lengden på køen går gjerne opp og ned i løpet av de 2-3 timene den varer på morgenen. Noen ganger sklir man bare rett igjennom og andre ganger er det full stopp. Ikke bli overrasket om du sklir raskt igjennom og kun blir 15-30 min forsinket, men du ville ikke vært den første som har brent seg på denne køen og mistet ett fly. Antar det er derfor du skal til Gardermoen? Selv vet jeg at om jeg reiser 0730 hjemmefra holder det i 9 av 10 tilfeller å beregne 30 minutter ekstra. Men blir vanskelig å tenke slik når du skal kjøre så langt og har noe du bare må rekke. 

 

Den sikreste ruta med tanke på kø vil jeg tro er denne, men det blir kanskje problematiske med tanke på kjørelengde: 

https://www.google.no/maps/dir/Halden/Oslo+Lufthavn,+Edvard+Munchs+veg,+2061+Gardermoen/@59.7395753,9.8819314,8.21z/data=!4m24!4m23!1m15!1m1!1s0x46446cc3ba51fd07:0xae2cb46ab4b3ce94!2m2!1d11.3937252!2d59.1140935!3m4!1m2!1d10.8557599!2d59.565661!3s0x464150b0164ae0db:0xbf63bab574907151!3m4!1m2!1d11.1094706!2d59.7312811!3s0x4643e01b50053587:0x2bac7c74620dc912!1m5!1m1!1s0x4641838b248a1cbf:0xcca0add4a7eb5b82!2m2!1d11.1004152!2d60.1975501!3e0

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alltid greit å planlegge ekstra tid. Det som er med køen ved Fetsund er at den er så uforutsigbar og lengden på køen går gjerne opp og ned i løpet av de 2-3 timene den varer på morgenen. Noen ganger sklir man bare rett igjennom og andre ganger er det full stopp. Ikke bli overrasket om du sklir raskt igjennom og kun blir 15-30 min forsinket, men du ville ikke vært den første som har brent seg på denne køen og mistet ett fly. Antar det er derfor du skal til Gardermoen? Selv vet jeg at om jeg reiser 0730 hjemmefra holder det i 9 av 10 tilfeller å beregne 30 minutter ekstra. Men blir vanskelig å tenke slik når du skal kjøre så langt og har noe du bare må rekke. 

 

Skjønner.

 

Skulle jeg "skli gjennom" vil det jo være vinn-vinn uansett. Jeg rekker da en ekstra 0.6 mens jeg kan slappe av når jeg kommer frem.

Lenke til kommentar

Når det er sagt er r22 en fin vei å kjøre. Variert kjøring med en del rette partier samt svingete partier som tillater "aktiv kjøring" uten fare for å miste lappen. Ikke uten grunn deler av denne strekningen er en favoritt blant motorsyklister. Det er brei og fin vei hele veien med gul stripe og det ble senest i fjor langt ny asfalt på store deler av strekningen. Stort sett 80 km/t, men forvent å havne bak en del tungtransport som kjører her for å spare bompenger. Pass på 60 sonene, ofte kontroll. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Når det er sagt er r22 en fin vei å kjøre. Variert kjøring med en del rette partier samt svingete partier som tillater "aktiv kjøring" uten fare for å miste lappen. Ikke uten grunn deler av denne strekningen er en favoritt blant motorsyklister. Det er brei og fin vei hele veien med gul stripe og det ble senest i fjor langt ny asfalt på store deler av strekningen. Stort sett 80 km/t, men forvent å havne bak en del tungtransport som kjører her for å spare bompenger. Pass på 60 sonene, ofte kontroll. 

Ja absolutt, dette er en meget fin strekning. Vet ikke hvorfor jeg ikke tenkte på denne før jeg startet tråden da jeg har kjørt den mange ganger tidligere.

Kan ha noe med at jeg har hatt for meg at den er mye lenger, hvilket er en faktor når jeg nå har elbil.

 

Bilen jeg har nå (i3 94ah) klarer fint 20mil i denne temperaturen ved normal kjørestil, og hvis jeg prøver på det kan jeg komme enda lenger.

Lenke til kommentar

Ja, det skal vare en stund også ser jeg. Må være elendig å måtte pendle denne veien..

Jeg lurer på om ikke gpsn lurte meg rundt grøten altså, men er ikke kjent i området og er litt usikker på hvor jeg faktisk var til tider.

Plutselig sendte den meg inn på en grusvei av alle ting, og da tror jeg at jeg var i nærheten av fetsundbroa.

Var der ca klokka 09,da det er spådd en dag kaos. Var nesten ikke biler å se på hele strekket faktisk, på 2.5 timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...