Gå til innhold

Altibox Wifi pluss?


allak

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg bor i et trehus på ca 250kvm, 3etg. Pr. i dag har jeg canaldigital, men fra jul skal jeg over på Altibox, da de har lagt fiber her i området.

 

Jeg sliter med dårlig dekning i huset, har i dag en Netgear WNDR3800, som neppe er routeren som gir best dekning. Routeren står i mellometasjen.. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å kjøpe en Airties boligpakke 4920, og satt ut i alle etasjer, og samtidig brukt opprinnelig router.

 

Når jeg leser på Altibox sine sider så ser jeg det er noe som heter wifi pluss, dette ser til synelatende ut til noe ala Airties, at en kan sette ut enheter rundt om i huset.

 

Er det noen som har erfaring eller annen kunnskap om dette?

 

Om wifi pluss fra altibox gjør samme (gode) jobben som Airties 4920, så velger jeg dette i stedet, dfa vi uannsett snart går over til Altibox....

 

?

Endret av allak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vanskelig for å se at Altibox Wifi Pluss er så fantastisk. Det er vel ikke mesh, men cross-band og Altibox anbefaler å sette den opp med kabel. Hva skal man med cross-band funksjonaliteten da, hvis enhetene da ikke støtter det?

 

Airties er mesh som da er noe annet siden det ikke ser ut som at wifi pluss er mesh.

 

Er det umulig å kable til aksesspunkter i de ulike delene av boligen?

Lenke til kommentar

Bruker det med kabel og det fungerer supert. Maks teoretisk hastighet er 1300 mbit på 5GHz som mange andre enheter. I samme rom eller naborommet viser den at den har mellom 1000-1300. Med speedtest makser jeg linja fint på 500/500. Rekkevidden er sikkert ikke helt fantastisk, men fungerer veldig fint for vårt bruk. Hjemmesentral FMG i 2. etasje og plussen i 1, men har nok mye å si at vi har koblet den til med kabel. Du kan jo prøve uten, men kabel er alltid best. Det kan gjøres pent hvis man vil.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg gått for 3 unifi AP AC LR, evt Lite.

 

Er så enkelt at du kan sette opp med telefonen!

 

 

 

Ja ,om denne lar seg samarbeide med hjemmesentralen til Altibox(når jeg etterhvert går over til det) så kanskje dette er smartest Mener du at dette er bedre enn Airties 4920?

 

Og er unifi AP AC en såkalt mesh?

 

Hvilken versjon er best, ser det finnes en Pro også. Hvem konkret anbefaler du?

 

Og kunne du vært snill å oppsummere hvordan dette fungerer?

 

:)

Lenke til kommentar

 

Hadde jeg vært deg ville jeg gått for 3 unifi AP AC LR, evt Lite.

 

Er så enkelt at du kan sette opp med telefonen!

 

 

 

Ja ,om denne lar seg samarbeide med hjemmesentralen til Altibox(når jeg etterhvert går over til det) så kanskje dette er smartest Mener du at dette er bedre enn Airties 4920?

 

Og er unifi AP AC en såkalt mesh?

 

Hvilken versjon er best, ser det finnes en Pro også. Hvem konkret anbefaler du?

 

Og kunne du vært snill å oppsummere hvordan dette fungerer?

 

:)

 

 

Dette vil fungere med hjemmesentralen din - Bare be Altibox skru av WIFI på den så du slipper ekstra forstyrrelser.

 

Det stemmer at Unifi AP'ene vil sette opp såkalt mesh. Jeg ville gått for 3 Unifi AP AC LR (Long range). Ikke stor prisforskjell ifra Lite, men mye bedre antenner.

 

Når du skal sette opp 3 stk Unifi AP'er og kun 1 av de er kablet gjøres dette ganske enkelt. Sett opp den som skal være kablet og adopter denne. Så gjør du det samme med de 2 neste som skal være trådløse. Derreter sørger du for at Uplink står på. (Dette pleier å stå på default om jeg husker riktig). Da skal det bare være å koble de til strøm (Sørg for at du faktisk har WIFI dekning ifra den første AP'en der du plugger de opp). Så vil du få muligheten til å velge "wireless uplink" når den kommer opp igjen.

 

Merk at det ofte tar endel minutter før ting kommer opp o.l. :-) 

 

 

Du kan lese litt mere om det her: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205146000-UniFi-Set-up-UAPs-in-wireless-uplink-topology

 

Si ifra hvis du skulle trenge noe hjelp.

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Supert, fint at du er så hjelpsom :)

 

Stemmer det at det er en nettverkskabel utgang pr. antenne, slik at jeg eventuelt kan bruke nettverkskabel mellom siste anteenne og inn i en dekoder?

 

og du mener, disse er bedre en Airties?

 

Er det rikktig at en kan koble opptil 5 stk antenner ?

 

-----------

 

Ser at airtise får litt trekk for at den ikke innehar den nyeste teknologien: 802.11ac Wave 2, har Unifi AP AC LR det?

Endret av allak
Lenke til kommentar

Supert, fint at du er så hjelpsom :)

 

Stemmer det at det er en nettverkskabel utgang pr. antenne, slik at jeg eventuelt kan bruke nettverkskabel mellom siste anteenne og inn i en dekoder?

 

og du mener, disse er bedre en Airties?

 

Er det rikktig at en kan koble opptil 5 stk antenner ?

 

-----------

 

Ser at airtise får litt trekk for at den ikke innehar den nyeste teknologien: 802.11ac Wave 2, har Unifi AP AC LR det?

 

Ubiquity skriver her at de har den nyeste 802.11ac teknologien i AP'en så jeg regner med det ja. Du kan også se forskjellen på de forskjellige modellene nederst på siden.

 

https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lr/

 

Pr kablet AP kan du ha opptil 4 island AP'er. (Island AP vil si at de er koblet trådløst til kablet AP). 

 

jeg er litt usikker på hvordan Altibox gjør dette med dekoder da jeg aldri har brukt de selv, men hvis du har internett ut ifra en port på dekoderen (sjekk opp at den faktisk gir nett ut, og ikke er for nett ut) så vil du kunne gjøre dette ja. 

Lenke til kommentar

Stemmer det at det er en nettverkskabel utgang pr. antenne, slik at jeg eventuelt kan bruke nettverkskabel mellom siste anteenne og inn i en dekoder?

Du spør om dekoderen kan få kablet internett fra en UAP-AC-LR? (Det vet jeg ikke).

 

Ser at airtise får litt trekk for at den ikke innehar den nyeste teknologien: 802.11ac Wave 2, har Unifi AP AC LR det?

Nei, UAP-AC-LR har ikke dette, du må opp i UAP‑AC‑HD.

Lenke til kommentar

 

Stemmer det at det er en nettverkskabel utgang pr. antenne, slik at jeg eventuelt kan bruke nettverkskabel mellom siste anteenne og inn i en dekoder?

Du spør om dekoderen kan få kablet internett fra en UAP-AC-LR? (Det vet jeg ikke).

 

Ser at airtise får litt trekk for at den ikke innehar den nyeste teknologien: 802.11ac Wave 2, har Unifi AP AC LR det?

Nei, UAP-AC-LR har ikke dette, du må opp i UAP‑AC‑HD.

 

Ja, du formulerte mitt spørsmål korrekt (og bedre enn meg selv) angående dekoder :)

Men er det noe åpenbart dom skulle tilsi at dette ikke skulle gå ann?

 

Jeg kjenner(som dere skjønner) for lite til dette, men hva er fordelen med 802.11ac Wave 2?

Endret av allak
Lenke til kommentar

 

 

Stemmer det at det er en nettverkskabel utgang pr. antenne, slik at jeg eventuelt kan bruke nettverkskabel mellom siste anteenne og inn i en dekoder?

Du spør om dekoderen kan få kablet internett fra en UAP-AC-LR? (Det vet jeg ikke).

 

Ser at airtise får litt trekk for at den ikke innehar den nyeste teknologien: 802.11ac Wave 2, har Unifi AP AC LR det?

Nei, UAP-AC-LR har ikke dette, du må opp i UAP‑AC‑HD.

 

Ja, du formulerte mitt spørsmål korrekt (og bedre enn meg selv) angående dekoder :)

Men er det noe åpenbart dom skulle tilsi at dette ikke skulle gå ann?

 

Jeg kjenner(som dere skjønner) for lite til dette, men hva er fordelen med 802.11ac Wave 2?

 

 

Beklager at jeg ga feil info her, ser ut som mobile999 har rett - du har ikke wave 2 på AP AC LR.

 

Uansett - du kommer aldri til å ha behov for noe mere en oppskrevet oppsett hvis du er en gjennomsnittelig ++ bruker. I påsken monterte jeg nytt trådløsnett på ett konferansehotell og valget falt da på Unifi AP AC PRO AP'er over alt. Fungerer ypperlig :-) 

Lenke til kommentar

 

 

 

Stemmer det at det er en nettverkskabel utgang pr. antenne, slik at jeg eventuelt kan bruke nettverkskabel mellom siste anteenne og inn i en dekoder?

Du spør om dekoderen kan få kablet internett fra en UAP-AC-LR? (Det vet jeg ikke).

 

Ser at airtise får litt trekk for at den ikke innehar den nyeste teknologien: 802.11ac Wave 2, har Unifi AP AC LR det?

Nei, UAP-AC-LR har ikke dette, du må opp i UAP‑AC‑HD.
Ja, du formulerte mitt spørsmål korrekt (og bedre enn meg selv) angående dekoder :)

Men er det noe åpenbart dom skulle tilsi at dette ikke skulle gå ann?

 

Jeg kjenner(som dere skjønner) for lite til dette, men hva er fordelen med 802.11ac Wave 2?

Beklager at jeg ga feil info her, ser ut som mobile999 har rett - du har ikke wave 2 på AP AC LR.

 

Uansett - du kommer aldri til å ha behov for noe mere en oppskrevet oppsett hvis du er en gjennomsnittelig ++ bruker. I påsken monterte jeg nytt trådløsnett på ett konferansehotell og valget falt da på Unifi AP AC PRO AP'er over alt. Fungerer ypperlig :-)

Hva mener dere er bedre med Unifi AP AC LR vs airties?

Har denne egen kommunikasjonskanal, så ikke hastigheten blir lavere, lengre vekk fra den kablete?

 

Og, med tanke på jeg burde ha en internett utgang til feks dekoder i en annen etasje enn der ruteren står, bør jeg da ha en pro?

 

Og kan jeg kjøre Pro og LR omhverandre?

 

 

Endret av allak
Lenke til kommentar

Hei,

 

Du kan ha PRO og LR om hverandre. 

 

Jeg har aldri testet airties, men hvis prisen er 4999,- og dette er typisk repeater opplegg ville jeg sagt pent nei. 

 

Jeg har heller aldri testet å gi nettverk ut ifra en AP AC PRO som er Island ap, så det kan jeg dessverre ikke svare deg på, men jeg vil nesten anta at det vil fungere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...