Gå til innhold

SAMLETEST: Treningsklokker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

To modeller fra hver av de fire største produsentene påstår dere, men de to klart største produsentene er da Fitbit og Apple?

 

Ikke innen treningsklokker. Fitbit er stor innen aktivitetsklokker og Apple er stor innen smartklokke. Du kan kanskje forsvare påstanden din med at aktivitet- og treningsklokker ligner en del på hverandre, men det er uansett forskjell mellom trening- , aktivitets- og smartklokker.

 

 

Hva er da definisjonen på treningsklokke?

Fitbit lager ikke bare skrittellere.

 

Er kjapt søk på Tek.no viser at Fitbit omtales som "treningsklokkegiganten", og i flere artikler brukes ordet treningsklokke om Fitbit produkter:

 

https://www.tek.no/artikler/na-skal-fitbit-gi-deg-flere-personlige-trenere/367206

 

https://www.tek.no/artikler/fitbit-lanserer-treningsklokke-for-de-stilbevisste/276624

 
 

https://www.tek.no/artikler/garmin-gar-i-strupen-pa-fitbit-med-sin-nye-treningsklokke/379902

 

Jeg skal ikke påstå at Fitbit egner seg like godt til seriøs trening som Garmin, Polar og de andre, men finn gjerne noen tall som viser at de fire som er valgt ut i denne testen er de fire produsentene som har størst markedsandel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg er ikke uenig at man på mange måter kan definere en aktivitetsklokke som treningsklokke og motsatt, og som klokke er det ikke alltid like lett å se forskjell. Mye avhenger av programvaren som ligger bak og der er det en del forskjeller mellom f.eks Garmin og Fitbit. Jeg byttet ut f.eks ut min Fitbit Blaze til en Garmin Forerunner 735XT pga Blazen etterhvert ikke ga meg nok info under og etter trening. Jeg hadde Blazen i vel et år og den var strålende for å få meg opp av sofaen og komme igang, men etterhvert som formen ble bra og treningen ble mer "seriøs" så holdt ikke Blazen lenger. Pulsmålingen var unøyaktig, den var ikke vanntett og egnet seg derfor ikke til lange regntunge terrengløp, bare et par faste treningsprofiler som ikke kunne justeres nevnverdig og mindre info om hvordan treningen var i etterkant. For all del, Blaze fungerer jo som en treningsklokke, men litt mer begrenset. Kort oppsummert vil jeg si en treningsklokke er en treningsklokke med enkelte smartklokkeelemter, en smartklokke er en smartklokke med enkelt treningselementer og en aktivtetsklokken prøver å hente litt fra begge verdener uten å være best på noen av delene.

 

Men joda, jeg hadde ikke reagert dersom Fitbit var en del av denne oversikten, men en ren treningsklokke vil jeg ikke kalle dem, så får vi som Ionic endrer det synet:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Feil i testen om Polar V800.

Man kan eksportere data fra websiden.

Og batterikapasiteten er langt bedre enn det dere påstår. Så jeg lurer på om dere faktisk har testet V800...?

For hadde dere testet den, så hadde dere merket at kapasiteten på batteriet holder 2-3 uker med aktiv trening.

30dager dager man ikke trener så mye .

Mens Garmin 5 har 8dager.

Lenke til kommentar

"De innebygde optiske pulsmålerne sliter med å gi gode målinger når det kommer til aktiviteter der musklene i underarmen aktiveres. Dette er ting som vektløfting, kroppsvektstrening (armhevinger o.l.), terrengsykling. roing, langrenn og mer."

 

Greit med en bekreftelse på dette. Jeg argumenterte med Garmin i et halvt års tid og måtte teste ut flere Forerunner 235 før de til slutt aksepterte å ta den tilbake. I mitt tilfelle var det roing, og jeg opplevde pulsmålingen fra den innebygde sensoren som nokså ubrukelig til det.

 

Noen som har erfaring med om andre produsenter fungerer bedre, eller er det det samme med alle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg er ikke uenig at man på mange måter kan definere en aktivitetsklokke som treningsklokke og motsatt, og som klokke er det ikke alltid like lett å se forskjell. Mye avhenger av programvaren som ligger bak og der er det en del forskjeller mellom f.eks Garmin og Fitbit. Jeg byttet ut f.eks ut min Fitbit Blaze til en Garmin Forerunner 735XT pga Blazen etterhvert ikke ga meg nok info under og etter trening. Jeg hadde Blazen i vel et år og den var strålende for å få meg opp av sofaen og komme igang, men etterhvert som formen ble bra og treningen ble mer "seriøs" så holdt ikke Blazen lenger. Pulsmålingen var unøyaktig, den var ikke vanntett og egnet seg derfor ikke til lange regntunge terrengløp, bare et par faste treningsprofiler som ikke kunne justeres nevnverdig og mindre info om hvordan treningen var i etterkant. For all del, Blaze fungerer jo som en treningsklokke, men litt mer begrenset. Kort oppsummert vil jeg si en treningsklokke er en treningsklokke med enkelte smartklokkeelemter, en smartklokke er en smartklokke med enkelt treningselementer og en aktivtetsklokken prøver å hente litt fra begge verdener uten å være best på noen av delene.

 

Men joda, jeg hadde ikke reagert dersom Fitbit var en del av denne oversikten, men en ren treningsklokke vil jeg ikke kalle dem, så får vi som Ionic endrer det synet:-)

 

Bra forklaring, og jeg kjøper den.

 

Min innvending går egentlig kun på Tek.no's formulering om "de fire største produsentene", og da fordi Tek.no selv som sagt ikke tidligere har skilt tydelig mellom aktivitetsklokker og treningsklokker. Kanskje ikke så rart da ordene fitness tracker og activity tracker ser ut til å brukes om hverandre på teknologinettsteder.

Lenke til kommentar

Mulig jeg bare ikke finner det, men ser ingen vurdering rundt nøyaktighet til pulsmålingen?

Ser dere gir noen klokker minus for å ikke ha optisk pulsmåler, man fra jeg har hørt så er det ofte en ganske upresis måte å måle puls på. Vil si det er viktigere å gi nøyaktige resultater enn å gjøre det enkelt.

 

Enig.

 

Optisk pulsmåler er en fiffig detalj, men med unøyaktig måling er det ubrukelig for treningsklokker.

 

Redigert: For å legge til hva Tek sa om du ulike metodene for pulsmåling fra Fenix 5 testen:

 

Som du kan se på bildene over er målingene svært like på fjellturen (gjennomsnitt- og makspuls 153 og 187 mot 158 og 183), mens på for eksempel intervalløkten på romaskin er gjennomsnittspulsen hele 10 pulsslag i minuttet lavere med den optiske håndleddssensoren enn med brystreima. Vi kan også se at jo lengre ut i intervallene jeg kommer, jo mer ustabile blir målingene fra den optiske sensoren, noe som tyder på at den i stor grad påvirkes av at armene anstrenges. Vi tipper derfor at den også vil være upålitelig under svømming, padling og langrenn.

 

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har kun erfaring med V800 som jeg har hatt i noen år. Denne er laget som en ren treningsklokke som etter en tid fikk en oppdatering slik at man kunne få enkle varsler fra telefon dersom BT står på hele tiden. Jeg testet dette en kort periode, men det medfører at klokkens store fordel med lang tid mellom landinger forsvinner. Klokken har i praksis ingen smartklokkefunksjoner, men gjør det den skal veldig bra, det er antagelig årsaken til at Petter Northug fortsatt bruker den når han trener og konkurrerer ☺️.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Vurderer sterkt en Garmin Fenix 5, men prisen holder meg igjen. Noen som har Garmin Fenix 5 og vil dele sine erfaringer med den?

 

Jeg har forgjengeren fenix 3 HR med saphireglass, som er omtrent som en fenix 5, ingen tvil om at klokka er bra og jeg angrer ikke et sekund på at jeg brukte "litt mer" penger på en slik klokke når jeg først bestemte meg for det. Fenix 5 er vel også litt tynnere enn 3-ern, som er et pluss da 3-ern kan noen ganger blir kanskje litt væl tykk. Uansett, noe av det beste er batterilevetiden som varer 1 uke med god aktivitet og 14 dager med lite. Klarer også større fjellturer uten stress ved vanlig GPS-bruk. Det finnes også en modus for å bruke mindre strøm med litt mer unøyaktighet, så man kan nok klare 24-timers aktivitetsbruk før man må lade den opp igjen. Fantastisk klokke med bra grensesnitt og apps. Jeg kommer dog ikke til å oppgradere til en 5-er da det gir meg lite i forhold til det jeg allerede har. Du kan jo sjekke ut 3-ern selv, bare sørg for å skaffe deg 3HR med saphireglass - angrer ikke på glasset da jeg har moset det mot mane skarpe stålkanter i jobb, og glasset er fulsltendig uten riper (dog verre med ramma rundt og reima :p)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...