Gå til innhold

Amerikanske myndigheter er skeptiske til iPhone X' ansiktsgjenkjenning


Anbefalte innlegg

Forresten det med Samsung og ansiktsgjenkjenning...

 

Samsung har alltid latt deg bruke mange former for opplåsning. Og så sier de hvilken form for sikkerhet det gir. Samsung har aldri sagt deres løsning er erstatning for fingeravtrykk. Det er derfor du trenger fingeravtrykk for betalinger og slik fortsatt, mens Apples løsning skal fungere på samme autorisasjonsnivå som TouchID. 

 

Så "bedre enn Samsung" er ikke et argument, fordi Samsung aldri laget det som et sikkert alternativ. De laget det som et alternativ. 

 

 

 

Tja, jeg syntes det er helt greit å kritisere når Samsung leverer en løsning som tilsynelatende er så lett å "knekke" at man rett og slett kan finne at bildet av personen på sin egen telefon og vise den til ansiktsgjenkjenningen til Samsung for så å komme seg inn. Hvor reelt dette er vet jeg ikke, har lest om flere som mener at dette skal være mulig men man skal jo ikke ta alt man leser på nett som god fisk.

 

Det er greit nok at Samsung opplyser om at ansiktsgjenkjenning ikke er spesielt sikker, men når de først velger å tilby det som en løsning så burde man kunne forvente og kreve en viss form for nivå på sikkerheten som tilbys. Om den  er så lett å komme rundt som det "Internett" skal ha det til så syntes jeg den egentlig burde skrinlegges. Da blir det mye er illusjon av sikkerhet enn noe som helst annet og er det noe vi allerede vet så er et jo at brukere har en lei tendens til å fullstendig ignorere tekst som skal opplyse om at denne funksjonaliteten ikke er spesielt sikker. Men nå tror jeg heldigvis at det er ytterst få som benytter ansiktsgjenkjenningen på Samsung sine telefoner, her går det vel mest i kode, fingeravtrykk eller iris-scanning vil jeg håpe og tro.

 

 

Og det er jo dessverre sånn at folk flest er "dumme" (om vi setter ting litt på spissen) så de som eventuelt hører om og erfarer at ansiktsgjenkjenningen hos Samsung fungerer dårlig, så vil nok mange av disse dra denne erfaringen over til iPhone X selv om det ikke er likestilte løsninger i det hele tatt. Akkurat som ekstremt mange på nett sidestiller Motorola sin fingeravtrykk leser på Astrix med hva Apple leverte med iPhone 5S og TouchID til tross for at det ene var optisk scanning hvor du måtte drive å slide fingeren over og mye tullball og den andre var kapasitiv. Folk har jo en lei tendens til å fullstendig ignorere slike detaljer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At Samsung forteller at de lanserer crappy og uferdig funksjonalitet gjør det ikke greit å lansere crappy og uferdig funksjonalitet.

Helt enig. Men man ser jo hvorfor. Nå som Apple har kommet med en ansiktgjenkjenning som tilsynelatende fungerer og ivaretar sikkerheten så kan Samsung si at de kom før apple men ansiktsgjenkjenning.
Lenke til kommentar

 

MEN å tro at noe faktisk er sikkert og aldri kommer til å bli hacket, det er som å tro på julenissen. Dette gjelder selvsagt ikke bare Iphone. Hvor farlig det er om dette blir hacket, skal jeg ikke legge meg opp i, da jeg ikke vet hvordan dette blir lagret

TouchID er på en god del hundre millioner enheter der ute, og har ikke blitt hacket. Jeg vil tro en hel del har prøvd. De eneste vellykkede angrepene har vært ved å lage fysiske modeller av fingre.

 

Er man veldig bekymret må man rett og slett la være å bruke biometri og heller benytte passkode. Det vil alltid være sikrere.

 

TouchID er veldig sikkert, så de eneste som ville vært i stand til å bryte den ville sannsynligvis være flinke og ha ressurser. Hva vil motivasjonen deres for å fortelle noen om det? Hva ville motivasjonen vært for å gjøre det åpenbart til Apple at de har brutt TouchID?

 

Bare fordi vi ikke vet, betyr det ikke at det ikke har skjedd. Det er ikke mulig for oss å vite.

Lenke til kommentar

Selvsagt kan man ikke vite sikkert at ingen noe sted har knekt TouchID, men det er heller ikke så innmari interessant så lenge det ikke er mulig for de motstanderne man normalt vil møte. FBI har tydeligvis ikke teknologien, ei heller det norske politiet. Eller de kriminelle. Det holder for meg. Og om det ikke holder, ja da får man heller bruke passkode.

 

(Vi kan heller ikke vite at det ikke går en tekanne i bane rundt jorda, men vi kan anta. Man kan aldri bevise en negativ)

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forresten det med Samsung og ansiktsgjenkjenning...

 

Samsung har alltid latt deg bruke mange former for opplåsning. Og så sier de hvilken form for sikkerhet det gir. Samsung har aldri sagt deres løsning er erstatning for fingeravtrykk. Det er derfor du trenger fingeravtrykk for betalinger og slik fortsatt, mens Apples løsning skal fungere på samme autorisasjonsnivå som TouchID.

 

Så "bedre enn Samsung" er ikke et argument, fordi Samsung aldri laget det som et sikkert alternativ. De laget det som et alternativ.

Nå pynter du litt på realiteten, skjønner at det er hardt å svelge om man er hardnakket fan av et produkt. Men faktum er at Samsung MÅTTE ha alternativer da utgangspunktet med ansiktskann var for dårlig.

 

Når ble det å gi alternativer som kompensasjon for dårlig hardware og software et pluss?

 

Føler du innleggene mine gjør meg til en hardnakket fan av Samsung? Den delen jeg skriver at Apple har veldig god sikkerhet og at deres løsning er klart bedre enn Samsung sin? Hadde vært greit om vi kunne unngå slik poengløst snakk her. Jeg forsvarer ikke Samsungs løsning, jeg poengterer bare at den ikke er god, og at Samsung derfor aldri mente den skulle erstatte gode løsninger. Så hvis du sammenligner FaceID mot Samsungs løsning og sier den er bedre er det ikke nok. Den må være lik eller bedre enn TouchID.

 

Samsung har alltid gitt ut løsninger tidlig. Apple har alltid ventet til senere. Det er ingenting nytt her. Noen folk foretrekker Samsungs måte, andre Apples. Det som derimot sier noe om en er fan av et produkt eller ikke er om en reagerer sterkt på ulike strategier fra selskap. Samsung gir ofte tidlig tilgang. Apple venter til de kan gjøre det bedre enn tidlige versjoner. Folk som da sier Samsung suger og har dårlig SW og HW er rimelig åpenbart fan av Apples måte :)

 

Sannheten er at Apples måte er sjeldent, og det Samsung gjør er veldig normalt. Du gir kunden et valg. Du sier, vi har det, det er en tidlig versjon og ikke så bra, men hvis du vil bruke det så kan du. Vi har og den andre løsningen fra før, som virker. Så er det opp til kunden å velge. Apple gir ikke valg. De sier dette er best. Hadde jeg vært Samsung fan ville jeg snakket om hvor mye den måten suger osv. men jeg er ikke. Jeg er for at alle individuelt får velge selv hva de vil, hva de liker. Og jeg ser ikke noen grunn til å skrive at noe er elendig bare fordi det er ulikt det du selv ønsker. Hvis flere folk hadde forstått at annerledes valg ikke trenger å være hverken galt/rett så hadde det vært mye mindre idioti-krig mellom Samsung-Apple. Personlig bryr jeg meg ikke, jeg er interessert i teknologi. Hvis du ser mine tidligere poster bør det være åpenbart.

Lenke til kommentar

Ikke egentlig - Samsung sin måte er kanskje vanlig å gjøre det blant en viss type programvareselskaper, men de aller fleste gidder å gjennomføre iallfall litt polish før de slipper et produkt. Kanskje ikke så mye som Apple, men en del av funksjonene Samsung velger å slippe er virkelig i en særstilling når det kommer til ubrukelighet fra større selskaper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forresten det med Samsung og ansiktsgjenkjenning...

 

Samsung har alltid latt deg bruke mange former for opplåsning. Og så sier de hvilken form for sikkerhet det gir. Samsung har aldri sagt deres løsning er erstatning for fingeravtrykk. Det er derfor du trenger fingeravtrykk for betalinger og slik fortsatt, mens Apples løsning skal fungere på samme autorisasjonsnivå som TouchID. 

 

Så "bedre enn Samsung" er ikke et argument, fordi Samsung aldri laget det som et sikkert alternativ. De laget det som et alternativ. 

 

 

 

Tja, jeg syntes det er helt greit å kritisere når Samsung leverer en løsning som tilsynelatende er så lett å "knekke" at man rett og slett kan finne at bildet av personen på sin egen telefon og vise den til ansiktsgjenkjenningen til Samsung for så å komme seg inn. Hvor reelt dette er vet jeg ikke, har lest om flere som mener at dette skal være mulig men man skal jo ikke ta alt man leser på nett som god fisk.

 

Det er greit nok at Samsung opplyser om at ansiktsgjenkjenning ikke er spesielt sikker, men når de først velger å tilby det som en løsning så burde man kunne forvente og kreve en viss form for nivå på sikkerheten som tilbys. Om den  er så lett å komme rundt som det "Internett" skal ha det til så syntes jeg den egentlig burde skrinlegges. Da blir det mye er illusjon av sikkerhet enn noe som helst annet og er det noe vi allerede vet så er et jo at brukere har en lei tendens til å fullstendig ignorere tekst som skal opplyse om at denne funksjonaliteten ikke er spesielt sikker. Men nå tror jeg heldigvis at det er ytterst få som benytter ansiktsgjenkjenningen på Samsung sine telefoner, her går det vel mest i kode, fingeravtrykk eller iris-scanning vil jeg håpe og tro.

 

 

Og det er jo dessverre sånn at folk flest er "dumme" (om vi setter ting litt på spissen) så de som eventuelt hører om og erfarer at ansiktsgjenkjenningen hos Samsung fungerer dårlig, så vil nok mange av disse dra denne erfaringen over til iPhone X selv om det ikke er likestilte løsninger i det hele tatt. Akkurat som ekstremt mange på nett sidestiller Motorola sin fingeravtrykk leser på Astrix med hva Apple leverte med iPhone 5S og TouchID til tross for at det ene var optisk scanning hvor du måtte drive å slide fingeren over og mye tullball og den andre var kapasitiv. Folk har jo en lei tendens til å fullstendig ignorere slike detaljer.

 

Et valg under sikkerhet hos Samsung er og "ingen". Er det og ille?

 

Apple er uvanlig restriktive. De fleste gir brukerne langt mer valg. Du kan og si det er galt å ikke gi brukerne valg. Og det er utrolig mye du kan gjøre innenfor Apples økosystem som gjør at andre får tilgang til mobilen din, fordi folk er dumme. Hvordan stopper du dumme folk? Så Apples rute er å gjøre mer for å stoppe folk fra å gjør dumme beslutninger, mens Samsung gir brukerne selv mer valg i hva de vil. Også valg som for enkelte kan være ikke så smarte, for å la andre gjøre de valgene de vil.

 

Det kan f.eks noen tar ansikt over ingen lås, hvordan kan du vite det?

 

Så hvordan kan du si det bare er negativt? Kanskje er det positivt? Hvordan vekter du valgfrihet inn i dette? Det er ikke så enkelt.

 

100% lov å kritisere Samsungs løsning, men det var vel ikke det vi diskuterte var det vel? Vi kan kritisere den så mye vi vil, men det er ikke så relatert til denne tråden. Den handler om Apple.

 

iPhoneX lar deg jo ikke akkurat velge noe annet da? Og hva så om folk har dårlig erfaring med ansikt fra andre? Var det ikke det samme med fingeravtrykk som du nevner? Apple var ikke akkurat først med fingeravtrykk, men de gjorde det veldig bra når det kom. Og etter har alle andre fått matchende. Er ikke det greia til Apple å ta ting folk synes ikke er så bra, og når de lanserer det er folk skeptiske, men det fungerer bra, så da liker folk det og andre plukker det og opp igjen? Og Apple er store, og sterke nok, til at slikt ikke har noe å si for dem. Og tilliten til Apple får det til å fungere er stor. Så når jeg ser Apple gå all-in på FaceID så tror jeg 100% på at den er minst like god som touchID selv om den failet på scenen og f.eks Samsungs løsning ikke er bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Problemet mitt med Samsung er at de på mange måter lager produkter basert på å maksimere antall checkmarks. S8 fyller en haug med checkmarks, men jeg tror det hadde vært en bedre telefon om de heller hadde fjernet en del av de tingene de ikke gjør så godt (ansiktsgjenkjenning, og egentlig generell ekstra programvare :p), og heller fokuserte på de tingene de faktisk kan, som er maskinvare. Det er litt av grunnen til at jeg gikk for en OnePlus ved sist mobilvalg. Den fyller ikke like mange checkmarks som en S8, men det den tilbyr vet jeg at er godt implementert (fordi det for det meste er implementert av google :p )

 

Apple viser vel at de klarer å holde et litt trangere fokus for produktene sine. Du får ikke ørten måter å logge deg inn på en iPhoneX, hvorav kun en eller to er virkelig sikre, du får to godt implementerte metoder som alle fungerer så godt som man kan få til (at jeg på generelt grunnlag ikke tror at biometri kan gjøres helt trygt er en annen ting)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det kan f.eks noen tar ansikt over ingen lås, hvordan kan du vite det?

 

Hvis de ikke har noen lås på telefonen, har de ingen illusjon om at de har sikkerhet. Det er derimot ikke sååå velkjent at Samsung sin ansiktsgjenkjenning ikke er særlig god, og brukere av ansiktsgjenkjenningen kunne da tro at dette ga dem god sikkerhet på linje med fingeravtrykkleseren.

 

Jeg tror også Samsung gjør dette litt spekulativt. De vet at folk sammenlikner telefoner basert på "sjekklister", og da kan en S8 sjekke uendelig mange flere bokser enn en iPhone. Når det gjelder ansiktsgjenkjenning virker det bare som om de satt en sommerstudent til å gjenopplive koden fra Samsungs Nexus sin ansiktsgjenkjenning de hadde for lenge siden.

 

Ser du på tek.no sin anmeldelse av S8, nevner de ikke at ansiktsgjenkjenningen er lett å lure i pluss/minus-punktene (de gjør det derimot i teksten). En forbruker som bare kjapt ser igjennom hva de ulike mobilene tilbyr, ser da at en S8 fyller ut en mer boks enn si en iPhone 7. 

 

Det man glemmer i det hele er selvsagt at man ofte bruker 99% av utvilingstiden til å implementere den siste 1% av funksjonaliteten / fjerne de siste 1% av bugsene. Så å få ansiktsgjenkjenning ut på markedet fort er noe jeg vil påstå at en bachelorstudent i IT fra høyskolen i gokk skal klare iløpet av en sommer. Å få ansiktsgjenkjenning som ikke lures av facebook eller masker er noe helt annet.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Det triste er jo at det funker. Folk har fått for seg at "først" er viktig. Det er det ikke.

Vel som du sier, så fungerer det jo, så da spørs det jo hvem du spør. For den finansielle delen av selskapet så er først definitivt viktig. 

 

At folk synes det når de kjøpe det skyldes jo generelt mangel på kunnskap. Jeg vet om folk som på ingen måte er dumme som tror at Apple sine telefoner er svakere enn Android telefoner f.eks. En myte som stort sett er basert på at Apple hadde 2 kjerner og lav frekvens for sine prosessorer. Men slik det er akkurat nå så er Apples CPU design det beste av alle. 

 

Det er rett og slikt at en stor gruppe som kjøper Android faktisk sitter med denne sjekklisten PingEnt nevner. Og disse personene igjen er ofte folk i bekjentkretsen går og spør om hvilken mobil som er best. Og jeg vil si at dårlig ansiktsgjennkjenning hvertfall er bedre enn buede skjermer, men buede skjermer solgte mye, bare basert på at de så langt mer futuristiske ut. 

 

Verdens demand for RAM har steget utrolig, og fabrikkene sliter med å gi ut nok RAM. Grunnen? Folk vil ha masse RAM i telefonene sine. Om det blir brukt eller ei virker uviktig. Så spesielt blant kinesiske selskaper som har enorme markedsandeler har mengden RAM økt latterlig. Du har telefoner på 8 GB RAM liksom..... (Det tjener førøvrig Samsung utrolig bra på :p ). 

 

Og du sier i en annen post at de fleste andre ikke gjør som Samsung? Vel alle de andre store produsentene i verden er de kinesiske. De kinesiske lever jo på å komme med det samme andre kommer med, enten med å rushe det ut før de store, eller ved å komme rett etter. Gi noe nesten like bra til en lavere pris. Det som gjør at mange av disse telefonene SW messig likevel er så finpusset og bra er som PingEnt nevner Google. Som og er tingen, de kan ikke egentlig komme med noe nytt, ikke med mindre Google har SW støtte. Og Google gjør mye av det Samsung kommer med. Så Samsung kommer med det, Google begynner å jobbe med det, og gjør det bra, og så slippes det til alle, og så plukker kineserne det opp og har det ved launch. 

 

Men det er heller ikke som ikke Apple utnytter folks mangel på kunnskap til deres fordel. Du kan se på MBA f.eks. Deres SE telefoner bruker og gamle versjoner av skjermer, selv om Apple kunne laget mye bedre, de bare vil spare penger. Og det verste av alt er "retina" begrepet. Forklaringen i seg selv er en direkte løgn. Og når de kom med "super retina" så løy de om skjermer igjen. Så folk tror de får den beste oppløsningen de kan få, men alt det er fra Apple sin side er cover-up for lav oppløsning. Det triste er at det fungerer :) 

 

Så innenfor consumer-elektronikk er slikt vanlig. Selskapet gjør hva de kan for å få kunder, for å få penger. Og da er ikke alltid det å lage det beste produktet det som gir mest penger, eller kunder. Du må lage det folk tror er best. Samsungs strategi er ulik Apples, og begge strategier fungerer bra. Og begge kan kritiseres. 

Lenke til kommentar

Selvsagt kan man ikke vite sikkert at ingen noe sted har knekt TouchID, men det er heller ikke så innmari interessant så lenge det ikke er mulig for de motstanderne man normalt vil møte. FBI har tydeligvis ikke teknologien, ei heller det norske politiet. Eller de kriminelle. Det holder for meg. Og om det ikke holder, ja da får man heller bruke passkode.

 

(Vi kan heller ikke vite at det ikke går en tekanne i bane rundt jorda, men vi kan anta. Man kan aldri bevise en negativ)

Ja det er det jeg også mener. Ok, det kan være du kan knekke det, men hvis de folkene du nevner ikke kan, så ser jeg ingen grunn til at du skulle trenge mer. Du må virkelig ha noen mektige fiender om du skal trenge mer enn det. Og Apple driver ikke akkurat med spion-teknologi. Men det er noen som bekymrer seg uten ende og ikke stoler på noe. 

 

Det var også derfor jeg skrev det med re-engineere chipen, måle på den osv. Det er en latterlig komplisert, vanskelig og dyr prosess. Og det er bare noe du bryr deg om for military-grade utstyr. Den type utstyr som ofrer masse ytelse for mest mulig sikkerhet. Der de har chiper som de brenner inn for å hindre re-engineering, selv om ytelsen faller til 1/30. Du trenger en ganske god lab, og ekstensiv kunnskap for å klare det. Det var mitt mål for hvor latterlig du kan gjøre dette sikkerhets-greiene. For hvis SW-delen av sikkerheten skulle vært så ekstremt, måtte de også brukt en antifuse krets. Noe som bare er helt helt latterlig for et forbruker produkt. 

 

Det verste er jo at Apple sannsynligvis er sikrest av alle selskaper du kan kjøpe mobil av i dag......

Lenke til kommentar

Problemet mitt med Samsung er at de på mange måter lager produkter basert på å maksimere antall checkmarks. S8 fyller en haug med checkmarks, men jeg tror det hadde vært en bedre telefon om de heller hadde fjernet en del av de tingene de ikke gjør så godt (ansiktsgjenkjenning, og egentlig generell ekstra programvare :p), og heller fokuserte på de tingene de faktisk kan, som er maskinvare. Det er litt av grunnen til at jeg gikk for en OnePlus ved sist mobilvalg. Den fyller ikke like mange checkmarks som en S8, men det den tilbyr vet jeg at er godt implementert (fordi det for det meste er implementert av google :p )

 

Apple viser vel at de klarer å holde et litt trangere fokus for produktene sine. Du får ikke ørten måter å logge deg inn på en iPhoneX, hvorav kun en eller to er virkelig sikre, du får to godt implementerte metoder som alle fungerer så godt som man kan få til (at jeg på generelt grunnlag ikke tror at biometri kan gjøres helt trygt er en annen ting)

Kan ikke si at jeg er uenig med deg, dog ikke helt enig.

 

Jeg har nå en Note 4 (Samsung fanboy confirmed eller hva...). Den har den første(?) typen fingeravtrykksensor fra Samsung. Jeg prøvde å overbevise meg om at jeg ville bli vant til den (stryking over sensor) i 1 dag, men da var det nok :p. Bruker aldri finger til opplåsing, altfor vanskelig. Så du kan si at den er unyttig, men likevel jeg bruker den til betaling. Fortsatt bedre enn passord hver måned for Ruter appen f.eks. Og den er faktisk i stand til å bruke fingeravtrykk som har tatt av og kommet i så mye nå. Så jeg er glad den har det, selv om det er dårlig. Fordi det skader meg jo ikke å ha muligheten.

 

Når det er sagt så vil jeg nok heller kjøpe noe som OnePlus eller Huawei neste gang. For stort sett så trenger jeg egentlig ikke det ekstra fra Samsung, og mange av de kinesiske holder seg til standarden, levert av Google, og gjør det bedre enn Samsung. Markedet er veldig annerledes fra når Note 4 kom. 

 

 

Men hvis du skal si slikt med sikkerhet og folk tror de er sikre.... da skulle jo alle satt krav om store og små bokstaver, tall, tegn, over 10 tegn langt, 2-faktor autentifisering osv. Noen gjør det, mange gjør ikke. Apple skiftet jo fra default 4 siffer PIN til 6 siffer, men hvis du kan litt om iOS kan du skifte tilbake til 4 siffer. Eneste grunnen er jo fordi folk bare skriver inn 1111, 1234 og så er det passordet. Enda mer usikkert enn ansikt. Det er veldig mange som har dårlig sikkerhet, pga personlige dårlige valg og rutiner. Alternativ med ansiktsgjennkjenning som kan lures med bilder gjør ikke sikkerheten dårligere, heller ikke bedre. Kunne Samsung opplyst at det kunne lures med et bilde når du valgte det? Ja, og det synes jeg de burde har gjort. Sjekket video for settings nå. Rating for sikkerhet gjelder ikke de biometriske alternativene. Så de informerer ikke om ulikheten for Iris, finger og ansikt. Kun pin, passord osv. Og du sier det er dårlig produkt, men hva om du bruker det slik det er ment for? Bare rask og lett måte å låse opp mobilen? For bekjente er det lite sikkert, men for fremmede vil det være ok sikkert.

 

Men du kan jo se hvor uferdig det er med Iris delen da. Iris i seg selv er åpenbart ikke god nok til å fungere alene, slik som Apple har fått til ansikt å være. Selv om det sannsynligvis er sikrest av alt. Men den kan ikke brukes sammen med ansikt slik tek nevner i en lav-sikkerhets modus. Rimelig åpenbart med alle disse greiene at der er mer sjekkliste som du sier enn noe annet :p Men jeg mener hvem vil ikke ha en sånn øye-scanner som alle i sci-fi filmer har i mobilen sin? Selv om den under flere forhold ikke fungere. Ikke så viktig... :p  

 

 

Men poenget mitt var at Apple og Samsung har forskjellige strategier her. Så når Apple sier vi har bare ansikt, så må det fungere, og det må ha høy sikkerhet. Så det er meningsløst å sammenligne til Samsung. Det er ikke for å unnskylde eller forsvare dårlig løsning fra Samsung. Dette er en Apple tråd.  Poenget mitt var bare at Samsungs løsning ikke er sikker, og aldri ment å være det. Det er bare fakta. Men Samsung har andre løsninger. Designet for å være sikre. For å kunne brukes mot betaling osv. Og Apples ansiktsløsning er fra Apples side på det nivået. Da følger det med at det og må være så sikkert. Det er kun det jeg mente med det jeg sa. FaceID må være på et bra nok sikkerhetsnivå, og om det er bedre eller dårligere enn andre løsninger er irrelevant. Om Samsungs løsning har elendig sikkerhet og Apples er bedre er irrelevant. FaceID må sammenlignes med det den erstatter: TouchID. Hos Samsung erstatter ikke ansikt noe. Det er bare en ekstra ting fra en sjekkliste. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Men hvis du skal si slikt med sikkerhet og folk tror de er sikre.... da skulle jo alle satt krav om store og små bokstaver, tall, tegn, over 10 tegn langt, 2-faktor autentifisering osv. Noen gjør det, mange gjør ikke. Apple skiftet jo fra default 4 siffer PIN til 6 siffer, men hvis du kan litt om iOS kan du skifte tilbake til 4 siffer. Eneste grunnen er jo fordi folk bare skriver inn 1111, 1234 og så er det passordet. Enda mer usikkert enn ansikt. Det er veldig mange som har dårlig sikkerhet, pga personlige dårlige valg og rutiner. Alternativ med ansiktsgjennkjenning som kan lures med bilder gjør ikke sikkerheten dårligere, heller ikke bedre. Kunne Samsung opplyst at det kunne lures med et bilde når du valgte det? Ja, og det synes jeg de burde har gjort. Sjekket video for settings nå. Rating for sikkerhet gjelder ikke de biometriske alternativene. Så de informerer ikke om ulikheten for Iris, finger og ansikt. Kun pin, passord osv. Og du sier det er dårlig produkt, men hva om du bruker det slik det er ment for? Bare rask og lett måte å låse opp mobilen? For bekjente er det lite sikkert, men for fremmede vil det være ok sikkert.

Nja, jeg er ikke helt enig med sammenlikningen med dårlige passord. Det begynner å bli allment kjent hva et dårlig passord er. Vil påstå, uten at jeg har statistikk på det, at mannen på gata vil fortelle deg at "1111" er en dårlig pinkode -- her har vi tross alt erfaring fra bankkort, og et langt liv på internett.

 

Det jeg derimot ikke tror folk flest vet, er at ansiktsgjenkjenningsmaskinvare (og programvare) kan ha ulik grad av kvalitet. Hadde Samsung tilbydd dette som nedlastbar programvare, eller som noe som ble klart merket med begrensningene, hadde jeg ikke sett det store problemet.

 

Nå kan man kanskje innvende at ansiktsgjenkjenningen til Samsung er bedre for å beskytte mot tyveri fra ukjent tredjepart enn fingerleseren, siden man potensielt kan klare å lese av fingeravtrykk på mobilen og dermed låse opp mobilen, mens det skal litt mer til å skaffe et bilde av vedkommede. Selvfølgelig, blir noen som helst form for ID stjålet med mobilen er nok uansett løpet kjørt. Hvis man vil hindre at venner og bekjente snoker i privatlivet, er nok fingeravtrykk det beste på en Samsung-telefon, og å vise et bilde er betydelig mindre ressurskrevende enn å kopiere et fingeravtrykk.

 

Til syvende og sist er problemet at Samsung sin ansiktsleser kunne ha blitt gjort mye sikrere, slik Apple her har klart. 

 

PS. (Hvis du ikke likte fingeravtrykkleseren på Note 4 må jeg si at mye har skjedd siden den tid, og det skal vel også nevnes at å ha fingeravtrykklesern bak, LANGT BORTE FRA KAMERAET (hører dere Samsung?) gjør det veldig brukervennlig).

 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Tror hvertfall vi kan være enige om at de klart burde merket og fortalt folk at det er usikkert.

 

Jeg mener du kan si at de fleste nå vet at 1111 er et bra passord, men:

http://www.bbc.com/news/technology-41257576

Jeg mener jeg tror det stemmer, men på andre side er det så mange som har sånne passord..... så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro...

 

Men var ikke hele poenget at Samsung ikke hadde det de trengte for å gjøre den skikkelig sikker? Den store svakheten hos Samsung er dybdesensoren som Apple har + infrarød og lys for mørket. Det er jo det som gjør at Apples løsning fungerer, og Samsungs ikke. (pluss SW da).

 

Hehe, vet godt at det finnes mye bedre fingeravtrykklesere enn Note 4. Var bare eksempel på tidlig tech fra Samsung som var dårlig og uferdig. Det var vel samme tid Apple kom med sin skikkelige fingeravtrykkleser? Ville bare påpeke at selv om den er veldig dårlig, er den ikke ubrukelig, selv om jeg ikke bruker den til det som er vanligste bruksområdet i dag, fordi den er for dårlig til det. 

 

 

 

Ellers fungerer fingeravtrykk på skjerm for f.eks mønster og. Du har gjerne sett folk som har klare fettmønster på skjermen etter de trykket inn "koden" sin :) Mange viser og mønsteret mens de tegner det. Du kan sette dette til usynlig, men er ikke som standard.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Tror nok du har rett i at mange bruker "1111" og liknende som passord, men da tror jeg også de er klar over at dette er et dårlig passord. Det finnes selvsagt unntak, som artikkelen fra bbc du postet viser :)

 

Ja, problemet med ansiktssensoren til Samsung er rett og slett mangel på maskinvare, som du sier, og noe sier meg at Apple har gjort en større innsats i softwarebiten også.

 

Og ja, jeg er veldig bevisst på at fingeravtrykk også kan fortelle tyver om koden. Nå anser jeg alle pinkoder som blir tastet inn på en tbane som allmenn kjent, og i så måte har selv "usikker" biometri en fordel: Du må ikke taste inn pinkoden hele tida, som gjør at tyver ikke kan snappe opp pinkoden.

 

Problemet med biometri er at du kun har ett ansikt og ett sett med fingeravtrykk. Med en gang noen klarer å få tak i disse er løpet kjørt og du må over på pinkode eller passord igjen.

 

Det har allerede vært flere saker hvor tyver har lest av pinkode og deretter stjålet bankkortet. Hvis vi nå går mot at kredittkortbetaling blir validert via biometri, skal man ikke se bort ifra at de samme tyvene finner måter å lese av bioemtri fra deg. Kanskje ikke i år eller neste år, men om fem-ti år bør vel det vel være en smal sak å få bestilt billige ansiktsskannere fra Kina, og så få skrevet ut en 3D-kopi av ansiktet ditt via en 3d-printer.

 

Det blir muligens ikke noe enklere for tyvene, men det er vanskeligere å beskytte seg mot. Jeg kan holde en hånd over kort-terminalen når jeg taster inn pinkoden på utestedet, men jeg kan ikke gå rundt med burka og hansker overalt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...