Gå til innhold

[Løst] Vannblokk på skjermkort og reklamasjon/garanti?


Kurderen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Mister man garanti/reklamasjonsrett hvis man setter en vannblokk på skjermkortet?

 

Ble ikke noe klokere av å google.

 

Har aldri sett behovet for vannkjøling da jeg har brukt lukkede til CPU og har hat hodetelefoner på under spilling med GTX 680 som har vært fantastisk til FHD hittil. 

 

Så kom Vega, og jeg har kjøpt MSI Vega 56 pga pris ytelse og Freesync er råd til prisen. Spørs om jeg sparte noe i det hele tatt ved å gå over til full vannkjøling (Kanskje det heller enn nVdia) og stillere system. 

 

Som tek.no viser er dette kortet veldig bråkete. Min i alle fall og sparer ikke på noe krefter. 

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er snakk om en modifikasjon faller garantien til MSI bort.
 

Warranty Exclusions
  1. The following circumstances excluded from warranty coverage
  2. Product damage caused by catastrophes, thunder stroke, faulty electric power and environmental factors.
  3. Defacing of product labeling (label alterations and falsifying, serial number missing, serial number no longer discernible, serial number invalid). All serial numbers are recorded and tracked for warranty purposes
  4. Unauthorized changes of non MSI parts, modifications or alterations , parts removal in or to the products
  5. Damage caused by operator error or operator fails to comply user manual instruction, such as , but not limited to improper storage resulting in product get wet, corrosion, fell off, squeezed or exposed to inadequate temperature/humid environment.
  6. Internal or external consumable items of the product itself such as battery, earphone, etc.
  7. Accessories or packing material such as boxes, user manual, etc.
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om norsk lovverk forholder seg på samme vis. Jeg vil tro det er opp til butikken å bevise at det er du som står som ansvarlig for skaden, selv om du har brutt et warranty void-klistremerke. Det er tross alt ingen grunn til at et skjermkort skal dø av kjølerbytte dersom det er utført korrekt.

 

Om man bytter kjøling skal man ha rimelig flaks om man når frem med klagesak selv i Norge: https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

Lenke til kommentar

 

Spørsmålet er om norsk lovverk forholder seg på samme vis. Jeg vil tro det er opp til butikken å bevise at det er du som står som ansvarlig for skaden, selv om du har brutt et warranty void-klistremerke. Det er tross alt ingen grunn til at et skjermkort skal dø av kjølerbytte dersom det er utført korrekt.

 

Om man bytter kjøling skal man ha rimelig flaks om man når frem med klagesak selv i Norge: https://www.forbrukerradet.no/forside/feil-ved-vare/

 

 

Hva er det du sikter til her? For meg er det relevante sitatet dette: "Hvis du kjente til feilen, eller den skyldes noe du har gjort, eller et uhell, må du ta regningen selv."

 

Et kjølerbytte e.l. hvor kortet ikke umiddelbart dør er etter all sannsynlighet korrekt utført, og det er da selgers ansvar - etter mitt skjønn.

Lenke til kommentar

TS må selvsagt gjerne gjøre et forsøk. Jeg bare linket til gjeldende regler, og jeg personlig tviler på at han kommer noen veg hvis han ikke møter en ekstremt hyggelig kundebehandler.

"Hvis du kjente til feilen, eller den skyldes noe du har gjort, eller et uhell, må du ta regningen selv."

Men hvis du vet bedre som sagt, så for all del.

 

Lenke til kommentar

Ja, men da er spørsmålet hvem som har bevisbyrden. Om komplett eller hvem det nå måtte være ikke kan sende et bilde som viser en sprekt kjerne e.l. kan de ikke si du har vært uvøren idet du har montert den, heller. Jeg nekter å tro at det er mulig å bevise for en kjøper at denne IKKE har gjort noe galt. Da må man jo videofilme installasjonen og lignende, noe som er utenfor fornuften på et produkt man antar fungerer.

Lenke til kommentar

Ja, men da er spørsmålet hvem som har bevisbyrden. Om komplett eller hvem det nå måtte være ikke kan sende et bilde som viser en sprekt kjerne e.l. kan de ikke si du har vært uvøren idet du har montert den, heller. Jeg nekter å tro at det er mulig å bevise for en kjøper at denne IKKE har gjort noe galt. Da må man jo videofilme installasjonen og lignende, noe som er utenfor fornuften på et produkt man antar fungerer.

 

Det står ikke "Noe du har gjort noe GALT", men "noe du har GJORT" og det leser jeg som uansett hva det måtte være man har gjort. Man har modifisert et produkt man har kjøpt.

 

Om for eksempel Komplett får et slikt kort i retur hvor plombene på diverse skruer er brutt har du ingen sak, tror nå jeg.

 

Men igjen, det er jo bare å prøve det, for dette blir jo bare synsing og kverulering med mindre du har noen eksempler på det motsatte?

Lenke til kommentar

 

Ja, men da er spørsmålet hvem som har bevisbyrden. Om komplett eller hvem det nå måtte være ikke kan sende et bilde som viser en sprekt kjerne e.l. kan de ikke si du har vært uvøren idet du har montert den, heller. Jeg nekter å tro at det er mulig å bevise for en kjøper at denne IKKE har gjort noe galt. Da må man jo videofilme installasjonen og lignende, noe som er utenfor fornuften på et produkt man antar fungerer.

 

Det står ikke "Noe du har gjort noe GALT", men "noe du har GJORT" og det leser jeg som uansett hva det måtte være man har gjort. Man har modifisert et produkt man har kjøpt.

 

Om for eksempel Komplett får et slikt kort i retur hvor plombene på diverse skruer er brutt har du ingen sak, tror nå jeg.

 

Men igjen, det er jo bare å prøve det, for dette blir jo bare synsing og kverulering med mindre du har noen eksempler på det motsatte?

 

 

Det er fortsatt burden of proof her: butikken må nesten sannsynliggjøre at det er det du har gjort som er årsaken.

 

Mulig jeg tar deg på ordet, har et GTX 1080 som er halvdødt, hvor forrige eier monterte vannblokk på det. Ingen synlige skader på kortet, såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Igjen, dette er det selvsagt ikke jeg som avgjør. Jeg har bare forsøkt å tolke regelverket og svare på det som TS lurte på. Jeg har heller ikke sagt at en løsnet skrue skal medføre at noe som helst dør. Jeg sier bare at dersom du bryter en forsegling, enten det er en forsglet skrue eller en klistrelapp som sier "Warranty void if broken!" så er det ikke sikkert at du får igjen på garantien!

Hvis du vet at du har rett kan du jo bare fortelle TS at det ikke er noe problem i stede for å krangle med meg?  :)

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. 

 

Kanskje noen som har RMA-et kortet sitt som kan dele sine erfaringer?

 

Jeg synes at det er merkelig at bedre kjøler som i utgangspunktet skulle forlenge levetiden av produktet (Spilling i tankene og ikke minning eller folding på fullt som belaster kortet, vet ikke om disse dreper kortet fortere heller), gjør at man mister garantien.

 

Tenk om det var sånt med CPU-er også. Forskjellen er at skjermkortet har montert kjøler fra fabrikken isteden som å gi valget som på CPU-er. 

 

Selvfølgelig skal man også ha moral nok til å ikke forårsake skade på produktet selv enten med vilje, og så deretter skylde på selger/produsent. 

 

Jeg tenker hvis man er i aktsom god tro i tillegg til å opptre varsom og riktig utførelse av installasjonen av vannblokk. Vanlige feil som da dukker opp på lignende produkter uten at man har nødvendigvis tuklet med kjøler.

Endret av Kurderen
Lenke til kommentar

.

 

Jeg tenker hvis man er i aktsom god tro i tillegg til å opptre varsom og riktig utførelse av installasjonen av vannblokk. Vanlige feil som da dukker opp på lignende produkter uten at man har nødvendigvis tuklet med kjøler.

Mye diskusjon her, men om du fjerner kjøler så bryter du garanti.

 

Men hva skal man med garanti i Norge? Vi har jo så mange oljepenger! ;)

Lenke til kommentar

Det interessante her er hvem som har bevisbyrden - og det er selger. Et kjølerbytte er heller ikke et bevis på at man har forårsaket en defekt, det vet jo alle som har montert en kjøler på et vis UTEN å drepe noe skjermkort. Dermed må det i praksis noe mer til, eksempelvis en fysisk skade på kortet (knekt kjerne, knust motstand e.l.), som da neppe kommer av standardkjøleren.

Lenke til kommentar

Det er tyngst på den moralske siden dette dilemmaet. Men det er vel satt fra MSI. Tar du ut skruene, er garantien brutt. EVGA er vel litt rundere i kantene? (var i alle fall).

 

Fikk et hovedkort fra Komplett for noen år tilbake. Det var defekt. Jeg kunne ikke bevise at jeg ikke hadde gjort noe galt og fikk kortet tilbake. Ferdig snakka. Eneste retur jeg har hatt med Komplett, og folk sier de er flinke på det :/

Lenke til kommentar

På Chatten til komplett ble det sagt at montering av vannblokk regnes som modifisering av varen og dermed frafaller garantien og naturligvis reklamasjonsretten. Det ble også sagt at det gjelder samtlige produsenter som har skjermkort hos komplett. 

 

Men hva med om man får en "autorisert" partner/verksted til å installere vannblokken? Ikke om det var verdt bryet men modifikasjoner gjort av brukeren er de mener her nok. 

 

Samme som android når man nesten må "roote" så lar jeg ikke Vega hyle i lengre perioder. Skal nok sette på vannblokk uansett, men må teste ferdig og hvis jeg er heldig som jeg har vært med GTX 680, vil Vega også holde ut garantiperioden.

 

Det er ikke verre enn å jobbe 3 dager overtid for Vega i livet. Fordi AMD fortjener det før nVdia blir neste Intel (Ingen fanboy, bare forbrukervennlig). 

Endret av Kurderen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Feil.

 

Komplett lar meg bytte kjøler på Evga kort. Evga lar deg også bytte kjøler. Ja, jeg har vært i dialog med begge. MSI lar deg også så lenge kortet ikke er fysisk skadet.

 

Så slutt å snakk piss om dere ikke er sikre. :)

 

Har et Gigabyte 1080Ti som jeg har byttet kjøleren til vannblokk. Har fortsatt garanti da kortet ikke har noe form for klistermerker o.l og er da safe å vannkjøle uten spetakel fra butikk dersom det skulle daue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...