Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

1 år gammel barn våkner hysterisk!


Anbefalte innlegg

Hei. 

Har en unge på 1 år og 3 måneder. Ungen våkner etter ca 1.5t-3t og våkner helt hysterisk! Spenner kroppen, og vil verken holdes, men vil heller ikke ned på gulvet. Vill i blikket, og ser ganske forvirret/redd ut. Det er en vanskelig situasjon, og jeg blir jo fryktelig lei meg når jeg føler meg helt rådløs... 

Jeg leste så vidt om nattskrekk, men vil liksom ikke helt si at ungen har fått dette.. 

 

Skal sies at ungen er 98% av tiden blid og fornøyd, så vi har en enkel unge å ha med å gjøre ellers. Tilbakemeldingene fra barnehagen er også det samme, en mønster unge som er lett å ha med å gjøre. Som virkelig kan det å leke og ha det gøy.

 

Men det er dette da.. Dette at ungen våkner plutselig våkner helt hysterisk og skriker. Det er liksom ingenting som fungerer, vi prøver å gå rundt osv, gi vann eller annet. Men det funker bare ikke. 

 

Okei da, en ting fungerer.. det er å gi puppen til moren, men vi vil jo så gjerne vende ungen av dette.. 

 

Har du/dere noen tips? Er litt vanskelig og google seg til et godt svar, kanskje noen med lignende tilfeller som du har erfart! :) Takker for hjelpen, og ønsker deg/dere en god kveld videre. 



Anonymous poster hash: c4ed6...368
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig noe en kyndig bør se på.

Vår var også helt umulig det første året+.

Han hylte og skrek som om han hadde det vondt, men som du sier så ble han rolig og avslappet når han fikk det han ville ha; pupp.

 

Jeg mente at vi måtte være bestemte og sette klare og strenge grenser. (Fermi) men mor, jordmor og helsestasjonen var kraftig imot dette og sidestilte det med barnemishandling.

 

Tilslutt var jeg med på en av legetimene hvor jeg da forklarte at dette går ikke an. Vi var to voksne og et barn som aldri fikk sove, vi var konstant utslitt og det gikk ut over jobb og samliv.

 

Denne legen var enig med meg og forklarte moren at barnet fint tåler å skrike og jeg fikl endelig noen til å Backe meg opp slik at jeg fikk brukt min metode;

 

De første to nettene la jeg ham ned i krybben og når han ble liggende strøk jeg ham på magen eller ryggen.

Satte han seg opp sluttet jeg å stryke og tok ett skritt bort fra krybben og sto der.

Reiste han seg opp i stående gikk jeg til motsatt vegg i rommet og satte meg ned.

Hele tiden uten å møte blikket hans.

 

Satte han seg ned igjen så kom jeg tilbake med samme metode.

 

Dette tok to hele netter både med legging og oppvåkning og jeg fikk ikke sove i det hele tatt men samtidig så lærte han veldig fort at den beste gevinsten var ved å legge seg ned for å sove.

 

Etter disse nettene gjorde jeg det samme, bortsett fra at nå sa jeg bestemt godnatt og gikk ut av rommet og lot det gå noen minutter før jeg responderte. Jeg passet også på at NÅR jeg gikk inn så var det i en periode det var stille.

 

Altså; hvis han skrek så sto jeg utenfor døren og ventet til han sluttet å skrike før jeg gikk inn - selv om det bare var i et innpust. Jeg passet på at uønsket adferd IKKE ga ham resultatene han ønsket.

 

Bare pass på at barnet er rent og får drikke hver gang.

 

Jeg mener at de utdannede som jeg møtte i denne situasjonen tar helt feil av hvordan barnet reagerer og lærer. Jeg mener de undervurderer barnets evne til å manipulere kraftig og at små barn ikke har vår rasjonalisering men lærer ved assosiasjoner som en hund.

 

Min metode var akkurat den samme som jeg har brukt på hundene mine og det fungerte supert for oss.

 

 

Ett lite tips som jeg også brukte;

Når jeg hørte at skrikingen hans tydelig kom av at han var redd og jeg følte behov for å plukke ham opp og trøste så passet jeg på å holde ham inntil brystet og vugge litt for intenst. Han er jo egentlig trøtt og vil sove så jeg kombinerte "trøsten" med noe han egentlig ikke hadde lyst til når han var trøtt så han lærte seg også fort å peke på sengen å si "sove" når han ble vugget.

 

En ting til:

Helt siden dengang hvis han våkner for å sutre eller å skrike (noe han veldig sjeldent gjør nå) så kommer jeg inn med en flaske vann. Noen ganger drikker han og andre ganger vil han ikke ha. Uansett er det det eneste jeg tilbyr - så nå har han lært at hvis han skriker så kommer det bare vann og det har ført til at han sjeldent skriker. Han kan våkne og synger litt for seg selv, snakker litt med swg selv eller leker litt før han sovner igjen av seg selv.

 

Hvis moren kommer inn derimot, så vet han at dette er en person han kan melke og har full kontroll over så da blir det hyling resten av natten.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føler at ordet manipulasjon er så stygt i dagens samfunn at mange kvier seg for å si at en baby manipulerer sine foreldre, det er liksom noe en stygg eks hadde gjort eller noe sånt, men det er ett faktum at babyen griner for å få oppmerksomhet i det minste, som i seg selv er en form for manipulering. Skjønner ikke hvorfor folk tror at babyer og andre uskyldige vesener ikke er i stand til å manipulere noen.. de MÅ kunne manipulere sine omgivelser på en eller annen måte for å sikre sin overlevelse. Det er blitt bevist at hylene til babyer også gjør så kvinner reagerer, så vi kan fint konkludere med at babyskrik er der for å manipulere oss til å ta vare på dem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer aldri til å få barn selv, så jeg skjønner ikke hva dere prater om, men.

 

 

 

Min metode var akkurat den samme som jeg har brukt på hundene mine og det fungerte supert for oss.

Er nok derfor alle reagerer.

 

Men, småbarn *er* manipulerende. De vil ha ting på sin måte, hele tida, og helst nå med en gang. Det de ikke vet (ennå), det er grenser. I den historien ble en grense satt. Brøt man den, så fikk man vann. Wtf, var ikke det babyen ville ha. Så da blir det stille i gården. Honnør til forfatteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...