Gå til innhold

RYKTE: – Nye iPhone kan forhåndsbestilles fra 15. september


Anbefalte innlegg

Tja, bytter du hvert år så regner jeg også med at du selger din eksisterende telefon. Så da må man jo nesten sette opp et regnestykke. Nå er det jo litt spesielt i år i og med at ryktene tilsier at vi kommer til å få en ekstra dyr modell så det er jo vanskelig å regne ut ifra denne da ingen vet hva den vil koste og hvordan den vil påvirke videresalgsprisene osv..

 

En ny iPhone 7 Plus 128GB koster 9'890 kr fra Apple.no. Annenhåndsverdien ser ut til å ligge på ca 7200-7500 kr på Finn.no. Det gir et tap på 2690 kr. Det å investere 2690 kr per år for ny telefon er nok noe de fleste ser på seg helt ok.

 

Sammenlignet vi med å eventuelt bytte hvert tredje år så vil det jo bety at du sitter på en iPhone 6 64GB. Denne ser ut til å ligge på ca 4000 kr på Finn.no. Det vil si at du betaler 5980 kr for en iPhone 7 Plus 128GB om du bytter i dag. Deler vi dette på tre siden du da har ventet i tre år fremfor å bytte hvert år så koster det deg ca 1963 kr årlig. Altså er differensen på snevre 700-800 kr, så du har spart 700-800 kr, men samtidig så har du da sittet med en iPhone 6 Plus hele tiden, fremfor det å byttet den til en iPhone 6S Plus og da en iPhone 7 Plus i mellomtiden.

 

 

Venter du enda lenger så er du jo fort i en situasjon hvor din gamle iPhone knapt kan selges på Finn til noe særlig verdi i det hele tatt.

 

 

 

At folk ikke klarer å ta innover seg det komplette regnestykke er jo for meg en gåte. Selv har jeg alltid byttet iPhone hvert år, og det er ikke først og fremst fordi jeg på død og liv vil ha den nyeste modellen hvert år, men rett og slett fordi det rent økonomisk ikke er noen fordel å bytte hver 3 år kontra det å bytte hvert år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte en iphone 7 pluss 128 GB for 10776 kr, og får denne solgt for 5388. Denne gangen gikk jeg for en swap avtale, andre ganger har jeg solgt telefonen privat. Alltid har jeg fått solgt for minst halvparten av innkjøpsprisen, og avtalen om salg har vært klar før jeg får nytelefonen. Så ny iphone hvert år for ca 5400kr er ikke så alt for ille. Iphone 6S kjøpte jeg for rundt 8500kr og solgte for 5000kr. Så det trenger ikke bli så dyrt.

Hadde jeg solgt iphone 7en privat så hadde jeg nok vært fornøyd med æ få 6000-6500kr. Så differansen mot swap jo litt men det er jo også veldig behagelig å bare levere inn å få ny. Slipper å selge selv.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Skal du ha en iPhone må du nok dessverre regne med å bli flådd ja, men om du sammenligner med tilsvarende toppmodeller fra f.eks. Samsung så er ikke prisdifferansen så veldig stor. Differansen vil riktignok vokse, ettersom Samsungs telefoner som regel synker i pris utover året, mens Apples modeller ofte holder seg på samme prisnivå frem til neste modell lanseres.

Å si at konkurrentene selger «samme» telefon til en lavere pris blir litt feil. En iPhone har blant annet flash minne som er latterlig mye kjappere enn omtrent alle konkurrentene, fordi Apple har implementert en langt mer avansert SSD kontroller, hentet fra MacBook. Slike ting kommer ikke fram når man sitter med spesifikasjonslister og sammenligner.

 

Ei heller det at du med en iPhone er sikret de siste oppdateringene i mange år fremover, mens konkurrerende modeller som regel bare blir oppdatert én, kanskje to ganger.

 

Min bestefar bruker i dag en arvet, godt brukt, fem år gammel iPhone 5. Den er kjapp, batteriet holder koken hele dagen, og den kjører helt nyeste versjon av iOS(!) fem år etter lansering. Det er nemlig dette du betaler litt ekstra for, et produkt som ikke er en utdatert kloss etter et år.

 

Flash minnet er langt ifra mye raskere enn de fleste. Langt ifra. De bruker SanDisk/Toshiba flash minne, som du finner i de fleste av de billigste SSDene. Vanligvis er det ikke så stor forskjell på flash minne med like spesifikasjoner, og den eneste som virkelig skiller seg ut er egentlig Samsung.

 

Kontrolleren gjør ikke flash minnet bedre, men det gjør ytelsen bedre. Og tror du virkelig at de har hentet kontrolleren fra MacBook? Hvis du tenker litt logisk på størrelse og strøm? Og siden du har sett tester, mener du hastigheten på en iPhone er i nærheten av en MacBook?

 

Og se her:

https://www.techspot.com/review/1443-huawei-p10/page4.html

http://www.anandtech.com/show/10685/the-iphone-7-and-iphone-7-plus-review/4

 

Vær så snill og fortell meg hvordan f.eks Huawei P10 ikke har helt klart mye høyere NAND ytelse enn iPhone? Spesielt 4KBsom er mest nyttig for apper. iPhone er ikke noe god i 4KB testen. Ikke i det hele tatt. Også noe som gjelder kontrollere de lager i MacBooks. Og hovedgrunnen til at Samsungs kontrollere fortsatt er overlegne Apple sine. 

 

Ikke at det betyr så mye. Det som har noe å si er opplevd ytelse, ikke disse tallene. Men det er en av grunnene til at Huawei stadig har så god opplevd ytelse, deres telefoner har ofte veldig god 4KB ytelse. Og det er ikke sant på noen måte at Apples NAND celler er ekstra gode, at de har kontroller fra MacBook eller at de slår de fleste konkurrenter. 

 

 

Og de fleste Android telefoner kommer på våren, mens Apple er på høsten, så de er alltid 0.5 generasjon i forskjell. Så vanligvis er iPhone beste når den kommer ut, så blir den slått et halvt år etter. Så slår iPhone konkurransen igjen osv... evig sirkel. Så får alle fans en tid til å vise hvordan "deres" mobil er best :)

 

 

Om du får det samme får halve prisen med en Android er egentlig en individsak. For noen er det helt riktig, for noen andre er det ikke. For komponenter kan det definitivt stemme, men en telefon er mer enn summen av komponenter. 

Endret av Lunaris
Lenke til kommentar

 

Skal du ha en iPhone må du nok dessverre regne med å bli flådd ja, men om du sammenligner med tilsvarende toppmodeller fra f.eks. Samsung så er ikke prisdifferansen så veldig stor. Differansen vil riktignok vokse, ettersom Samsungs telefoner som regel synker i pris utover året, mens Apples modeller ofte holder seg på samme prisnivå frem til neste modell lanseres.

Å si at konkurrentene selger «samme» telefon til en lavere pris blir litt feil. En iPhone har blant annet flash minne som er latterlig mye kjappere enn omtrent alle konkurrentene, fordi Apple har implementert en langt mer avansert SSD kontroller, hentet fra MacBook. Slike ting kommer ikke fram når man sitter med spesifikasjonslister og sammenligner.

 

Ei heller det at du med en iPhone er sikret de siste oppdateringene i mange år fremover, mens konkurrerende modeller som regel bare blir oppdatert én, kanskje to ganger.

 

Min bestefar bruker i dag en arvet, godt brukt, fem år gammel iPhone 5. Den er kjapp, batteriet holder koken hele dagen, og den kjører helt nyeste versjon av iOS(!) fem år etter lansering. Det er nemlig dette du betaler litt ekstra for, et produkt som ikke er en utdatert kloss etter et år.

 

Flash minnet er langt ifra mye raskere enn de fleste. Langt ifra. De bruker SanDisk/Toshiba flash minne, som du finner i de fleste av de billigste SSDene. Vanligvis er det ikke så stor forskjell på flash minne med like spesifikasjoner, og den eneste som virkelig skiller seg ut er egentlig Samsung.

 

Kontrolleren gjør ikke flash minnet bedre, men det gjør ytelsen bedre. Og tror du virkelig at de har hentet kontrolleren fra MacBook? Hvis du tenker litt logisk på størrelse og strøm? Og siden du har sett tester, mener du hastigheten på en iPhone er i nærheten av en MacBook?

 

Og se her:

https://www.techspot.com/review/1443-huawei-p10/page4.html

http://www.anandtech.com/show/10685/the-iphone-7-and-iphone-7-plus-review/4

 

Vær så snill og fortell meg hvordan f.eks Huawei P10 ikke har helt klart mye høyere NAND ytelse enn iPhone? Spesielt 4KBsom er mest nyttig for apper. iPhone er ikke noe god i 4KB testen. Ikke i det hele tatt. Også noe som gjelder kontrollere de lager i MacBooks. Og hovedgrunnen til at Samsungs kontrollere fortsatt er overlegne Apple sine.

 

Ikke at det betyr så mye. Det som har noe å si er opplevd ytelse, ikke disse tallene. Men det er en av grunnene til at Huawei stadig har så god opplevd ytelse, deres telefoner har ofte veldig god 4KB ytelse. Og det er ikke sant på noen måte at Apples NAND celler er ekstra gode, at de har kontroller fra MacBook eller at de slår de fleste konkurrenter.

 

 

Og de fleste Android telefoner kommer på våren, mens Apple er på høsten, så de er alltid 0.5 generasjon i forskjell. Så vanligvis er iPhone beste når den kommer ut, så blir den slått et halvt år etter. Så slår iPhone konkurransen igjen osv... evig sirkel. Så får alle fans en tid til å vise hvordan "deres" mobil er best :)

 

 

Om du får det samme får halve prisen med en Android er egentlig en individsak. For noen er det helt riktig, for noen andre er det ikke. For komponenter kan det definitivt stemme, men en telefon er mer enn summen av komponenter.

Synes du velger ut de fakta som passer deg best. Samsung er vel en av produsentene med best ytelse på android, og de er også de mestselgende. Men når man ser på youtube på disse testene hvor de kjører mange programmer/spill etter hverandre så vinner iPhone overlegent gang på gang. Selv 1 år gamle iphone slår nyeste fra samsung, i en test som jeg vil påstå er veldig avhengig av nand ytelse?? Eller er jeg helt på villspor her?

https://youtu.be/-pFpv0Im1UY

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Synes du velger ut de fakta som passer deg best. Samsung er vel en av produsentene med best ytelse på android, og de er også de mestselgende. Men når man ser på youtube på disse testene hvor de kjører mange programmer/spill etter hverandre så vinner iPhone overlegent gang på gang. Selv 1 år gamle iphone slår nyeste fra samsung, i en test som jeg vil påstå er veldig avhengig av nand ytelse?? Eller er jeg helt på villspor her?

 

Vent vent vent, jeg har nevnt Samsung 2 ganger her. Og det var for deres NAND, til deres SSDer, som 960 Pro. Og deres kontroller, som til 960 Pro.

 

Ellers har NAND ytelse alene ingenting å si for ytelse, så det går helt fint at noen har bedre NAND ytelse, men dårligere app ytelse. Jeg påpeker bare hvordan situasjonen er for NAND ytelse, og skriver klart at NAND ytelse ikke er overførbart direkte til opplevd ytelse som er det som teller.

 

Og så kommer du og poster en test av opplevd ytelse og mener jeg tar feil?????? Sa jeg ikke at det jeg presenterer og opplevd ytelse er ulik, og at opplevd ytelse teller mer? Så jeg har aldri sagt noe om hvilken telefon som er raskest noe sted? Hvorfor skal alle alltid gjøre det om til Samsung vs Apple, selv om jeg virkelig ikke har skrevet noe om det. Raskeste NAND ytelsen og linken min peker til en Huawei P10.....

 

 

Og hvis det er det du vil se, så ser her jeg fant en telefon som slår iPhone i "NAND" testen din:

 

Men hvis du ser på OnePlus og Huawei telefoner så gjør de det alltid bra i slike tester. Og begge to er veldig aktive i å få nyeste, beste NAND. Både OnePlus 5 og Huawei P10 bruker UFC 2.1. 

 

Og hadde du sett på kilden min så ser du at Samsung langt ifra har beste NAND ytelse. De er rimelig langt nede faktisk. Og i testen brukes nok SD versjonen som har enda dårligere. Så at S8 ikke yter så bra i forhold til f.eks OnePlus 5 og Huawei P10 gir mye mening i forhold til NAND ytelse ja. Og disse har bedre ytelse enn iPhone, og de slår iPhone på hastighet.

 

Men du vet vel godt at disse testene tester alle faktorer i en mobil, ikke sant? Inkludert SW f.eks. Mange spill til iOS er f.eks bedre optimalisert til iOS enn Android. Kommer an på hvor mye penger de tjener hvor. 

 

Samsung har hverken beste SW ytelse eller NAND ytelse. Hvis du kjøper en Samsung fordi du tror den har best dag-til-dag ytelse så kjøper du nok feil telefon. Selv om det som ofte gjør at iPhone vinner i disse testene er spill. Muligens også en spesiell app. 

 

Og bare fordi Samsung lager beste NAND, betyr det ikke at de har best NAND ytelse i telefonene sine. Jeg tror ikke alle Samsung telefoner kommer med Samsung NAND engang...

Lenke til kommentar

Apple vil slippe en oppgradert versjon av Apple TV, som nå vil støtte 4K og HDR. Dette virker svært sannsynlig, da Apples konkurrenter for lengst har fått støtte for høyoppløst innhold.

 

Hvilke konkurrenter har egentlig Apple TV? :p

 

Ehh. Uttalige mange? Dog det bare virker som Nvidia Shield TV er hovedkonkurrenten i Norge, som også gruser Apple TV langt ned. Akkurat som med telefonene. Apple henger som regel alltid 2 år etter Android.

Lenke til kommentar

På hvilken måte kruser NVIDIA Shield TV, Apple TV (Gen.4)? La oss holde diskusjonen litt saklig og kom gjerne med argumenter for og imot fremfor å bare skrive pompøse argumenter som at "X gruser Y osv.." helt uten argumentasjon for hvorfor dette skulle være tilfellet.

 

Påstanden om at Apple TV ikke har konkurrenter er jo meningsløs, man har konkurrenter i alle former og fasonger i alle mulige prisklasser. Ikke alle kan tilby nøyaktig lik og bred funksjonalitet, men det betyr jo ikke at de ikke er relevante konkurrenter. Hvilket behov for har i forhold til funksjonalitet vil jo vaiere veldig fra person til person og et eksempel som Google Chromecast og Chromecast Ultra er jo gode eksempler på langt rimeligere konkurrenter som tilbyr en litt annen form for funksjonalitet men det er jo like fult en konkurrent.

 

Det er jo riktig som du sier at NVIDIA Shield TV blir det vi har på det norske markedet som blir mest lik Apple TV (Gen.4). De gjør egentlig mer eller mindre det samme, de er begge en dedikert media-streaming-box eller hva man kaller disse enhetene disse dager og de tilbyr veldig lik funksjonalitet hvor den ene er basert på Android TV og den andre er basert på tvOS. Tilgangen på applikasjoner vil være forskjellig, og tradisjonelt sett så vil du finne bedre støtte for tvOS på det norske markedet da de fleste norske selskaper ser ut til å prioritere Apple og tvOS fremfor Google og Android TV, hvertfall per nå.

 

 

At den ene "gruser" den andre syntes jeg blir en sterk overdrivelse. De gjør 99% det samme. For en Apple/iOS bruker så vil Apple TV bli mer naturlig da den integrerer med naturlig og sømløst med din Apple brukerkonto og iCloud. Du vil også kunne gjøre endel appkjøp som går på tvers av tvOS og iOS så du slipper å kjøpe ting dobbelt opp osv osv.. Du vil også ha AirPlay som for en Applebruker er endel mer fleksibelt sammenlignet med Google Cast som du får via NVIDIA Shield TV.

 

Akkurat som en NVIDIA Shield TV blir et mer logisk valg for en Androidbruker. Google (etter det jeg forstår) har per dags dato ikke den samme integreringen i Google Play Store så om du kjøper en app som er koster penger på mobilen så er det ingen selvfølge at du da også vil få den på Android TV uten å måtte kjøpe den på nytt. Men for en Androidbruker så gir det ikke så veldig mye mening å få for en Apple TV da hele integrasjonen mot Apple HomeKit, iCloud osv ikke vil være reell for deg som Androidbruker så du mister jo et stort aspekt ved produktet.

 

 

Så her er det temmelig mange grunner til at den ene og den andre vil være det logiske og det beste valget i forskjellige scenarioer. Du må gjerne fortelle meg hvorfor NVIDIA Shield TV "gruser" Apple TV. Det eneste minuset med Apple TV sånn som jeg ser det per i dag er mangelen på 4K/UHD og HDR. Men dette kommer jo med Apple TV (Gen.5) som lanseres på tirsdag og her vil jo Apple faktisk få en fordel sammenlignet med NVIDIA Shield TV da sistnevnte kun støtter HDR10 og ikke Dolby Vision, mens Apple vil støtte begge.

 

NVIDIA Shield TV har etter det jeg forstår ingen maskinvarestøtte for HEVC/H.265. Ut ifra det jeg leser på GeForce.com så er det ingen som klarer å få spilt av videoer som er encodet med HEVC/H.265 og hvis dette er en maskinvaremangel så er ikke dette noe NVIDIA kan fikse heller. De kan jo oppdatere software og få lagt til software decoding av HEVC/H.265 men det er temmelig krevende så da blir det nok kun snakk om 8-bit og ikke 10-bit. Nye Apple TV skal jo ha full maskinvarestøtte for HEVC 8-bit og 10-bit decoding.

 

 

Men når alt kommer til alt så er det relativt små forskjeller. Selv skaffet jeg Shield TV når jeg fikk med LG OLED 4K HDR TV da jeg ønsket å teste litt UHD HDR, noe som min Apple TV ikke støttet. Vi returnerte den etter 14-dager. Grunnen var jo mangelen på integrasjon mot være enheter som gjør det lite logisk for oss å beholde den. Og samtidig så var Plex-appen merkbart tregere å navigere i sammenlignet med den til Apple TV og UX-designet på selve appen ser langt bedre og mer moderne ut til tvOS sammenlignet med Android TV. Videre så kunne ikke samboer fordra YouTube-appen til Android TV så hun gav meg streng beskjed om å bytte tilbake. Så da ble det slik.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Jeg har nyeste modell av begge og kan sammenlikne. Merk at jeg er helt uinteressert i dem som spillmaskiner eller servere, det er snakk om bruk som rene avspillere fra Plex og nedlastede apper. Resten av utstyret mitt er fra Apple. 4K interesserer meg egentlig heller ikke før innholdet er på plass.

 

Ting som er bedre på AppleTV:

 

* Brukergrensesnittet

* App-kvaliteten

* App-utvalget

* AirPlay-mirroring

 

Ting som suger på Apple-tv:

 

* Fjernkontrollen

* Nevnte jeg fjernkontrollen? Herregud som den suger.

 

Ting som er bedre på Shield:

 

* Fjernkontroll som virker

* Stemmesøk som virker

 

Ting som suger på Shield:

 

* App-utvalg og kvalitet er mye dårligere enn på AppleTV. (Det holder ikke for meg at noe starter, det må være laget for plattformen og fungere bra.)

 

Jeg har endt opp med å bare bruke Shield og koble fra AppleTV etter å ha knust to fjernkontroller og irritert meg over dem også før de knuste. Hadde AppleTv hatt en tradisjonell fjernkontroll hadde jeg nok valgt annerledes.

Lenke til kommentar

Samsung The Frame, det funker sånn passe. Begge enhetene prøver litt for hardt å være smarte.

 

Imidlertid har faktisk Samsung klart å få appene på tven såpass akseptable i denne generasjonen at det går an å bruke skiten, så mye av bruken blir nå direkte i tven (Nrk, Netflix og Plex).

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Kan ikke snakke for siste generasjon Samsung med deres Tizen-opplegg, men LG har fått veldig mye skryt for sitt WebOS 3.X og det er jo det som er på min LG OLED og om folk mener helt oppriktig at det er noe av det beste innen "Smart-TV programvare" så må jeg gi all ære til de som orker å styre med det. Plex-appen er så treg at det er til å få fnatt av, og YouTube-appen er ikke spesielt smidig den heller og har jo samme UX-design som den til Android-TV som ikke faller i smak hos madammen. 

Lenke til kommentar

Tenkt om noen kunne kommet på noe så utrolig som å bare lage en skjerm, som viste innhold, og det var det. Og så kunne du liksom selv koble til en boks som inneholder alt av apper, funksjoner osv etter eget ønske. 

 

Og tenkt om vi i 2017 tok steget opp fra 1917 kvalitet når vi filmer noe slik at TVene ikke trenger en supercomputer for å få bildene til å se ok ut.

 

Mye gøy med TV :) Men det har vel strengt tatt ikke så mye relasjon til iPhone lanseringen da :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er latterlig å skylde på et selskap for å lage noe. Selskaper i et kapitalistisk system fyller demand. Folk må heller slutte å ville, og faktisk kjøpe ting de ikke trenger. Da vil ikke selskapene selge det heller. 

 

Skal vi begynne med sentralplanlegging og mobilkvoter?

"Nei Apple store er dessverre tom frem til januar fordi vi har solgt kvoten vår i år"

Velkommen til Soviet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...