Gå til innhold

Dropp i internethastighet uten forandringer


DFrog

Anbefalte innlegg

Jeg har en 300/300 linje hjemme og har stort sett alltid fått tilnærmet full hastighet på min maskin som står i 2 etg. Nå de siste ukene ligger jeg på 15-20mbit ned og 60-70 mbit opp ca, når jeg måler.

 

Det har ikke blitt gjort noen endringer som skulle tilsi såpass stort fall. Om jeg tester fra mobil i 1 etg, har jeg 300/300, så hastigheten er det den skal. Har prøvd å bl.a restarte alt utstyret og også lagt inn ny firmware på routeren, men ingenting har hjulpet.

 

Noen idè?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde jeg sagt, det er trådløst. Skal teste med en ny kanal og sjekke. :)

EDIT: Sjekker hvilken kanal som er best for meg og bytter til den. Ingen endring. Når jeg nå igjen sjekker hvilken kanal som er best, får jeg opp den jeg brukte først. :D

Endret av DFrog
Lenke til kommentar

Som sagt over, selv om ikke du har gjort noen forandringer i trådløstbildet, så kan noen andre ha gjort det.

 

Frekvensene brukes av mye rart, og ikke bare WiFi kan forstyrre signalene. Mikrobølgeovner, babycall, garasjeporter, værstasjoner. U name it.

 

Det er vel helst ved 2.4 GHz?

 

Prøvd å bruke 5 GHz gitt at utstyret ditt har støtte for det?

Lenke til kommentar

Det er vel helst ved 2.4 GHz?

Både 2.4 Ghz og 5Ghz er ulisensierte bånd som kan benyttes fritt av alle mulige dingser (innen for en gitt styrke). 2.4 Ghz er mer populært pga lengre rekkevidde, men 5 Ghz er også ofte i bruk grunnet det er mye minde forstyrrelse.

 

Men ja, det er helt klart mye mer forstyrrelse på 2.4 Ghz, men man skal ikke utelukke at det også er forstyrrelse på 5 Ghz.

Lenke til kommentar

Forandringene er nok der uten at du kommer til å finne ut av årsaken. Jeg har vært der. Du har tre veier å gå:

1. Kablet forbindelse.

2. Trådløs repeater.

3. Homeplug over strømnettet.

Ofte er det ikke praktisk mulig med kabel og da kan en av de andre metodene være nesten like bra. Jeg har tilsvarende problem to forskjellige steder og har løst dem med repeater det ene stedet og homeplug på det andre.

<Homeplug eller repeater koster ca. 500.- NOK.

Endret av aam01
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...