Gå til innhold

Hvilken vifte er mest stillegående?


mossefix

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har lenge vurdert å gå til innkjøp av Noctua NF-a14 vifter til kabinettet for å få ned støynivået da jeg ikke er fornøyd med viftene som fulgte med kabinettet. Er snakk om tre 14mm vifter jeg tenker å kjøpe. Ser nå at Komplett har tilbud på Corsair ML140 vifter. 

 

Spørsmålet er om Noctua-viftene er verdt de ekstra kronene (239 pr. stk) mot Corsairs tilbud på 159 pr stk?

 

Noctua vs Corsair

 

Rotasjonshastighet 300-1500 rpm VS 400-2000 rpm

Luftstrøm 82,5 kfm VS 20-97 kfm

Støynivå 13,8-19,2 db VS 16-37 db

Lufttrykk 0,89-1,51 mm VS 0,20-3,00 mm

Endret av mossefix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett bort ifra pris, utifra de tallene du postet der, mossefix, så er Noctua klart best.

 

Etter min erfaring, så er "støyende" vifter på mer enn 25 dB. Men på under ~19 dB, så synes jeg viftene begynner å bli for dårlig til å gjøre jobben skikkelig (andre faktorer som luftflyt spiller såklart også inn).

Vet ytelse og støy ikke nødvendigvis har noen sammenheng - er definitivt ikke samme måleenheter - men ved manuell kontroll av diverse vifter, ved rundt det støynivået, så er ikke ytelsen god nok lenger.

 

Såklart, dette er rene subjektive meninger, og vi ikke engang oppfatter lyd/støy likt. Men jeg har vært borti vifter fra Sunon, Papst, Delta, Corsair, Noctua, Noiseblocker og et par andre som jeg gjetter på er 3. parts/rebranded vifter, og ved bruk av både manuelle rheostater og PWM-kontrollere, så er 19-25 dB et "educated guess" for et område hvor en vifte er stillegående, men samtidig yter godt.

 

Dette betinger kvalitetsvifter, såklart. Og med mindre det er Corsair Pro, så holder jeg en knapp på Noctua i din overstående sammenlikning.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter min erfaring, så er "støyende" vifter på mer enn 25 dB. Men på under ~19 dB, så synes jeg viftene begynner å bli for dårlig til å gjøre jobben skikkelig (andre faktorer som luftflyt spiller såklart også inn).

Vet ytelse og støy ikke nødvendigvis har noen sammenheng - er definitivt ikke samme måleenheter - men ved manuell kontroll av diverse vifter, ved rundt det støynivået, så er ikke ytelsen god nok lenger.

Nå kommer jo det ann på cpuen hvor mye den trekker av strøm og skjermkort særlig. Annen ting er hvor luftig kabinettet er fordel med åpen kabinett da varmen går ut istedenfor å fungere som varmeovn.

Noiseblocker vifte, BlackSilent PRO PK1, 140x25

 

Slike vifter kan kanskje fungere men mangler PWM viftekontroller og gir kanskje litt for dårlig kjøling særlig hvis man skal overklokke.

Bør vel helst ha nyeste generasjon core i3 cpu eller ligdene i så fall. Bør vel også ha ATX kabinett.

 

Nå kan jo viftene ha forskjeller blander f.eks i metall der man ungår vibrasjoner etc som kanskje støyer mere eller lyddemping særlig mot kabinettet som kan si litt. Noctua pleier å være bedre kvalitet men med mindre du trenger å bruke server tviler jeg på du trenger å bytte viftene man burde minst ha 2 års reklamasjonsrett på de billigste viftene, eller 5-6 år på de litt dyrere.

 

Nå pleier antall desibel være riktig, selv om det ikke tydlig frem hvordan det blir målt, da man kunne bruke mobilen å måle det, men kan variere fra mobil til mobil. Beste ville vært å ha spessielt utstyr å måle i så fall antakelig slik billig vifter blir målt.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde 6stk. Noiseblocker BlackSilent Pro vifter.

 

3x

http://www.frozencpu.com/products/10212/fan-656/Noiseblocker_NB-BlackSilentPro_PL-2_120mm_x_25mm_Ultra_Quiet_Fan_-_1400_RPM_-_20_dBA.html

 

3x

http://www.frozencpu.com/products/10215/fan-659/Noiseblocker_NB-BlackSilentPro_PK-3_140mm_x_25mm_Ultra_Quiet_Fan_-_1700_RPM_-_27_dBA.html

 

Nå har jeg 4stk. Noiseblocker vifter, og snart har jeg 3.

 

2stk. 140mm satt som inntaksvifter i mitt Lian Li PC-V1020 (kjører lett overtrykk, i tillegg med PCen satt på en plattform ca. 30cm over bakken for å forhindre støvinnsug fra gulvet). Begge døde, fullstending inntørket, etter ca. 11 måneder. "6 års garanti". :|

1 av 2stk. 120mm, hvor begge sitter på CPUen i push/pull, lager nå ulyd, og måtte dyttes igang med fingeren under siste oppstart.

 

Førsteinntrykket er viktig, og jeg skal nå ikke ha flere Noiseblocker vifter. Nå satser jeg på Noctua IPPC IP52-vifter (non-PWM versjonen). Koster ~300kr. pr. stk. Har nå 2 slike montert som inntaksvifter istedet.

http://noctua.at/media/blfa_files/infosheet/noctua_nf_f12_industrialPCC_2000_datasheet_en.pdf

 

Tiden vil vise om dem er verdt prisen.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...