Gå til innhold

"Taktiske stemmer kan avgjøre regjeringsspørsmålet"


Anbefalte innlegg

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2017/08/28/195327723/taktiske-stemmer-kan-avgjore-regjeringssporsmalet

 

Dette er noe jeg har tenkt litt på i det siste. Hvis en tar utgangspunkt i Poll of polls, så ser en at Venstre kommer til å trenge drahjelp opp av sperregrensa. Uten de utjevningsmandatene til dem så ser det dårlig ut. Så de som ønsker fortsatt borgerlig regjering bør sterkt vurdere dette.

 

Selv ville jeg stemt FrP, men kommer altså av den grunn til å stemme Venstre denne gang.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Venstre skriver selv på sin nettside at de ønsker en blågrønn regjering. Det vil si Venstre, KrF og Høyre. Hvis vi tar utgangspunkt i at Venstre får en oppslutning på 4 %, så vil det gi dem 7 mandater. Det vil til sammen gi dem 59 mandater etter dagens gjennomsnitt av meningsmålinger.

 

Så en blågrønn regjering blir nok foreløpig en ønsketenkning for Venstre. Så det er bare å stemme på de pistasjgrønne for de av oss her inne som ønsker en ekstrarunde med dagens regjering. Kommer de under sperregrensa, så blir det neppe en fortsettelse. 

 

For meg så handler politikk først og fremst om prioriteringer. Hvis vi klarer å holde Audun Lysbakken unna posten som innvandringsminister, så er det godt nok for meg. Den karen der må aldri få den oppgaven IMO. :)

 

Det begynner forresten å bli mange partier på venstre-fløyen som sikrer seg utjevningsmandater ser det ut for. Sperregrensa bør heves mener jeg. Men det blir litt beside the point i denne tråden. 

Lenke til kommentar

Venstre har jo luftet flere ganger samarbeid med en Rød-Grønn regjering, eller en såkalt sentrumsregjering når man får de på laget.. Så det kan jo slå hardt tilbake på deg om du absolutt ønsker FRP i regjering :p

Venstre har blitt straffet hardt av velgerne for usikkerheten rundt hvem de ønsker å samarbeide med.

 

Men Venstre har nå gjort det klart at de ikke vil samarbeide med de rødgrønne. En stemme til Venstre er altså en stemme til en borgerlig regjering.

 

Jeg vurderer også å gi en taktisk stemme til Venstre for å beholde dagens regjering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom mange nok stemmer taktisk, vil vi få flere tapere enn vinnere etter valget. Det er min tese. Mange har forsøkt å modellere et spillteoretisk utfall av taktisk stemmegivning, men det er få konklusjoner å hente i litteraturen.

 

Min tese er dog at taktisk stemmegivning gjør deg for opptatt av medias meningsmålinger. Viser for eksempel til Brexit. Det er ikke supersmart å ensidig støtte seg til meningsmålinger. Så min stemme går til det partiet som er mest i tråd med mine verdier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hører hva du sier. Men vi kommer nok aldri til å få et parti som regjerer alene igjen. Det vil nok alltid bli et "suppestyr" framover. For min del så er mine verdier først og fremst hva jeg absolutt ikke ønsker skal skje, for å si det sånn. Altså prioriteringer. Så ser jeg på den enkeltsaken jeg mener er viktigst og om det kan bli gjennomslag for den. 

 

Opposisjonen har sin funksjon i et demokrati. Men hvis det er der enkeltsaken havner, så hjelper det meg fint lite. Realiteten er at de kan stå og gape så mye de vil, men det forandrer nok ikke så mye. :)

 

Forresten litt snodig å tenke på at Venstre var Norges første og største parti, mot det mikropartiet det er i dag. Både de og KrF har sikkert fått en saftig andel taktiske stemmer over åra tenker jeg. Men synes faktisk de har en del greit på programmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...