Gå til innhold

Verdens raskeste tog tok 40 menneskeliv i 2011 - Nå er det tilbake i toppfart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ellers har jernbane fått mye mer penger i det siste.

Det er riktig, det som er så trist er at alle pengene går til østlandet i samferdsel. Over flere tiår har resten av landet blitt, av mangel på bedre ord ignorert. Det er så latterlig at det forsatt hovedprioriteres på østlandet når veistandarden og jernbanestandarden er totalt ubrukelig i de resterende delene av landet. Dagens regjering har hvertfall prioritert utenfor Oslo, men ikke i stor nok grad. Det er industrien Norge kommer til å leve av fremover, at det ikke får hovedprioritering når det gjelder infrastruktur er for meg helt absurd. Alle kan ikke ende opp på kontorjobb i hovedstaden, det er ikke der alle verdier skapes.

 

Resten av landet kan ta seg en bolle eller bruke båt. Østfold og Oslo er de eneste fornuftige stedene å prioritere når det kommer til bakketransport.

Lenke til kommentar

Jeg tok det toget i fjor. Upåklagelig - men farten var kun på topp enkelte ganger, og det varte ikke lenge. Bilde: http://stjakobs.dyndns.org/images/HighSpeed.jpg

 

Det er imidlertid en liten feil i artikkelen. Verdens raskeste kommersielle tog befinner seg i Shanghai og går fra flyplassen. Dette maglev-toget har en toppfart på 430 km/t.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Maglev_Train

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ellers har jernbane fått mye mer penger i det siste.

Det er riktig, det som er så trist er at alle pengene går til østlandet i samferdsel. Over flere tiår har resten av landet blitt, av mangel på bedre ord ignorert. Det er så latterlig at det forsatt hovedprioriteres på østlandet når veistandarden og jernbanestandarden er totalt ubrukelig i de resterende delene av landet. Dagens regjering har hvertfall prioritert utenfor Oslo, men ikke i stor nok grad. Det er industrien Norge kommer til å leve av fremover, at det ikke får hovedprioritering når det gjelder infrastruktur er for meg helt absurd. Alle kan ikke ende opp på kontorjobb i hovedstaden, det er ikke der alle verdier skapes.

 

Resten av landet kan ta seg en bolle eller bruke båt. Østfold og Oslo er de eneste fornuftige stedene å prioritere når det kommer til bakketransport.

 

Togbane og Bilvei fra 1960 tallet mellom norges to største byer. Selvfølgelig prioriter kun østlandet og se hvor mange kontorjobber vi greier å skape mens vi kveler det som faktisk gir landet inntekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Ellers har jernbane fått mye mer penger i det siste.

Det er riktig, det som er så trist er at alle pengene går til østlandet i samferdsel. Over flere tiår har resten av landet blitt, av mangel på bedre ord ignorert. Det er så latterlig at det forsatt hovedprioriteres på østlandet når veistandarden og jernbanestandarden er totalt ubrukelig i de resterende delene av landet. Dagens regjering har hvertfall prioritert utenfor Oslo, men ikke i stor nok grad. Det er industrien Norge kommer til å leve av fremover, at det ikke får hovedprioritering når det gjelder infrastruktur er for meg helt absurd. Alle kan ikke ende opp på kontorjobb i hovedstaden, det er ikke der alle verdier skapes.

 

Vei gir ikke mening å bygge alt på Østlandet, men jernbane? De fleste steder ellers i landet er det mer større lengre jernbaner. Så da blir det liksom de veldig lange strekningene mellom byer som de må bruke penger på, istedenfor korte strekninger med høy trafikk. Gir mening å prioritere dem. Lokalt rundt Stavanger er f.eks oppgradert på lik måte som rundt Oslo, men linjen mellom byene er elendig, men den er ekstremt dyr å oppgradere alt det.

 

Østlandet er eneste del av landet som er demografisk og geografisk jernbaneområde, ingen andre deler av landet er. Se for deg jernbane mellom Stavanger og Bergen liksom. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Ellers har jernbane fått mye mer penger i det siste.

Det er riktig, det som er så trist er at alle pengene går til østlandet i samferdsel. Over flere tiår har resten av landet blitt, av mangel på bedre ord ignorert. Det er så latterlig at det forsatt hovedprioriteres på østlandet når veistandarden og jernbanestandarden er totalt ubrukelig i de resterende delene av landet. Dagens regjering har hvertfall prioritert utenfor Oslo, men ikke i stor nok grad. Det er industrien Norge kommer til å leve av fremover, at det ikke får hovedprioritering når det gjelder infrastruktur er for meg helt absurd. Alle kan ikke ende opp på kontorjobb i hovedstaden, det er ikke der alle verdier skapes.

 

Vei gir ikke mening å bygge alt på Østlandet, men jernbane? De fleste steder ellers i landet er det mer større lengre jernbaner. Så da blir det liksom de veldig lange strekningene mellom byer som de må bruke penger på, istedenfor korte strekninger med høy trafikk. Gir mening å prioritere dem. Lokalt rundt Stavanger er f.eks oppgradert på lik måte som rundt Oslo, men linjen mellom byene er elendig, men den er ekstremt dyr å oppgradere alt det.

 

Østlandet er eneste del av landet som er demografisk og geografisk jernbaneområde, ingen andre deler av landet er. Se for deg jernbane mellom Stavanger og Bergen liksom. 

 

Når de først skal bygge fergefri e39 så burde jernbane være en del av det, det burde hvertfall legges opp til det for framtiden.

Endret av .berZerk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når de først skal bygge fergefri e39 så burde jernbane være en del av det, det burde hvertfall legges opp til det for framtiden.

 

Fergefri E39 i seg selv er et gigantisk prosjekt over lang tid med utrolig mange dyre delprosjekter med masse bompenger osv. Og så skal de lage toglinje i tillegg? Det vil jo bli 2x kostnaden det. Eller mer.  Og ganske mye er allerede bygget.  Spesielt de stedene folk reiser mest, hvor tog ville blitt brukt mest.. 

 

Jeg ser virkelig ikke realismen i et slikt prosjekt. Ifølge planene dine så trenger vi jo et ekstra statsbudsjett årlig kun for jernbanebygging.

Lenke til kommentar

 

Når de først skal bygge fergefri e39 så burde jernbane være en del av det, det burde hvertfall legges opp til det for framtiden.

 

Fergefri E39 i seg selv er et gigantisk prosjekt over lang tid med utrolig mange dyre delprosjekter med masse bompenger osv. Og så skal de lage toglinje i tillegg? Det vil jo bli 2x kostnaden det. Eller mer.  Og ganske mye er allerede bygget.  Spesielt de stedene folk reiser mest, hvor tog ville blitt brukt mest.. 

 

Jeg ser virkelig ikke realismen i et slikt prosjekt. Ifølge planene dine så trenger vi jo et ekstra statsbudsjett årlig kun for jernbanebygging.

 

Legge opp for det, mulighet for utbygging hvis det trengs, ikke gjøre det nå. Når det gjelder samferdsel så snakker jeg generelt ikke om tog, bortsett fra bergensbanen som trenger en opprustning. Veiene på vestlandet, og i midt norge er elendig og det er der det burde fokuseres. Jeg tror ikke utviklingen vi har nå, der målet er å sentralisere alt i Oslo (virker det som), er en positiv utvikling. Jeg mener å huske at fergefri e39 er et av de få storprosjektene Norge har som faktisk lønner seg.

 

Penger brukes i store summer uansett, holmestrand stasjon som nylig ble laget kostet 6milliarder om jeg ikke husker feil. Rimelig stiv pris for et lite sted?

Endret av .berZerk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Når de først skal bygge fergefri e39 så burde jernbane være en del av det, det burde hvertfall legges opp til det for framtiden.

 

Fergefri E39 i seg selv er et gigantisk prosjekt over lang tid med utrolig mange dyre delprosjekter med masse bompenger osv. Og så skal de lage toglinje i tillegg? Det vil jo bli 2x kostnaden det. Eller mer.  Og ganske mye er allerede bygget.  Spesielt de stedene folk reiser mest, hvor tog ville blitt brukt mest.. 

 

Jeg ser virkelig ikke realismen i et slikt prosjekt. Ifølge planene dine så trenger vi jo et ekstra statsbudsjett årlig kun for jernbanebygging.

 

Legge opp for det, mulighet for utbygging hvis det trengs, ikke gjøre det nå. Når det gjelder samferdsel så snakker jeg generelt ikke om tog, bortsett fra bergensbanen som trenger en opprustning. Veiene på vestlandet, og i midt norge er elendig og det er der det burde fokuseres. Jeg tror ikke utviklingen vi har nå, der målet er å sentralisere alt i Oslo (virker det som), er en positiv utvikling. Jeg mener å huske at fergefri e39 er et av de få storprosjektene Norge har som faktisk lønner seg.

 

Penger brukes i store summer uansett, holmestrand stasjon som nylig ble laget kostet 6milliarder om jeg ikke husker feil. Rimelig stiv pris for et lite sted?

Holmestrand Stasjon har det nest høyeste antall påstigende passasjerer på Vestfoldbanen, bare slått av Tønsberg.

En evt jernbane mellom Stavanger og Bergen kunne ikke gått i noen undersjøiske tunneler på veien, pga stigning/fall. Maksimal grense er 2%, men den bør helst ikke overstige 1,2-3% dersom farten skal holdes i 200-250.

Å investere i dobbeltspor på Bergensbanen er en god ide da de togene stort sett alltid går fulle, og det er på vei til Hønefoss, som korter reisetiden med ca 50 minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Når de først skal bygge fergefri e39 så burde jernbane være en del av det, det burde hvertfall legges opp til det for framtiden.

 

Fergefri E39 i seg selv er et gigantisk prosjekt over lang tid med utrolig mange dyre delprosjekter med masse bompenger osv. Og så skal de lage toglinje i tillegg? Det vil jo bli 2x kostnaden det. Eller mer.  Og ganske mye er allerede bygget.  Spesielt de stedene folk reiser mest, hvor tog ville blitt brukt mest.. 

 

Jeg ser virkelig ikke realismen i et slikt prosjekt. Ifølge planene dine så trenger vi jo et ekstra statsbudsjett årlig kun for jernbanebygging.

 

Legge opp for det, mulighet for utbygging hvis det trengs, ikke gjøre det nå. Når det gjelder samferdsel så snakker jeg generelt ikke om tog, bortsett fra bergensbanen som trenger en opprustning. Veiene på vestlandet, og i midt norge er elendig og det er der det burde fokuseres. Jeg tror ikke utviklingen vi har nå, der målet er å sentralisere alt i Oslo (virker det som), er en positiv utvikling. Jeg mener å huske at fergefri e39 er et av de få storprosjektene Norge har som faktisk lønner seg.

 

Penger brukes i store summer uansett, holmestrand stasjon som nylig ble laget kostet 6milliarder om jeg ikke husker feil. Rimelig stiv pris for et lite sted?

Holmestrand Stasjon har det nest høyeste antall påstigende passasjerer på Vestfoldbanen, bare slått av Tønsberg.

En evt jernbane mellom Stavanger og Bergen kunne ikke gått i noen undersjøiske tunneler på veien, pga stigning/fall. Maksimal grense er 2%, men den bør helst ikke overstige 1,2-3% dersom farten skal holdes i 200-250.

Å investere i dobbeltspor på Bergensbanen er en god ide da de togene stort sett alltid går fulle, og det er på vei til Hønefoss, som korter reisetiden med ca 50 minutter.

 

Da har de allerede utelukket den muligheten i fremtiden med andre ord. Det er ikke umulig å tenke at jernbane bergen stavanger f.eks ville vært lønnsom for industrien vår, når allerede gigantprosjektet e39 er lønnsomt. Dette vet andre folk bedre enn meg, men jeg syntes generelt andre landsdeler blir nedprioritert for våre landsmenn på østsiden. 

 

Bergensbanen har de holdt på med den hønefoss delen så lenge jeg kan huske, banen er vanvittig treg og full av problemer på vinterstid, selvom passasjerbehovet samt fraktbehovet er der. Har personlig måtte tatt buss for tog ved flåm området midt på natten før, lite hyggelig opplevelse.

Endret av .berZerk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Legge opp for det, mulighet for utbygging hvis det trengs, ikke gjøre det nå. Når det gjelder samferdsel så snakker jeg generelt ikke om tog, bortsett fra bergensbanen som trenger en opprustning. Veiene på vestlandet, og i midt norge er elendig og det er der det burde fokuseres. Jeg tror ikke utviklingen vi har nå, der målet er å sentralisere alt i Oslo (virker det som), er en positiv utvikling. Jeg mener å huske at fergefri e39 er et av de få storprosjektene Norge har som faktisk lønner seg.

Penger brukes i store summer uansett, holmestrand stasjon som nylig ble laget kostet 6milliarder om jeg ikke husker feil. Rimelig stiv pris for et lite sted?

 

Hvordan legger du opp for det da?

 

Og denne diskusjonen handler om tog.....

Lenke til kommentar

 

 

Da har de allerede utelukket den muligheten i fremtiden med andre ord. Det er ikke umulig å tenke at jernbane bergen stavanger f.eks ville vært lønnsom for industrien vår, når allerede gigantprosjektet e39 er lønnsomt. Dette vet andre folk bedre enn meg, men jeg syntes generelt andre landsdeler blir nedprioritert for våre landsmenn på østsiden. 

Bergensbanen har de holdt på med den hønefoss delen så lenge jeg kan huske, banen er vanvittig treg og full av problemer på vinterstid, selvom passasjerbehovet samt fraktbehovet er der. Har personlig måtte tatt buss for tog ved flåm området midt på natten før, lite hyggelig opplevelse.

 

Lønnsomt for industrien?

 

Du kan bruke båt langs hele kysten, det er det som alltid er gjort. For folk er fly mye bedre og lettere og uendelig mye billigere. Hva legger tog til? En gigantisk kostnad på 1000000000000000000 milliarder kroner på å lage de mest latterligste tunnelene noensinne for tog. Hva er det med at jernbane skal være så magisk og fantastisk og alt blir perfekt og vi tjener haugevis av penger bare vi har det? Jeg ser ikke logikken bak det?

 

Beste måten å ha tog mellom Stavanger og Bergen er å bygge en båt, putte toget på båten og så frakte toget vannveien.

 

Men vi har båt, buss, vei, ferjer, fly, alt annet enn tog. Hvorfor skal vi ha alt? Absolutt alt? Og hvordan er det slik at dess mer vei og jernbane vi bygger dess bedre blir det, uansett? Jeg tror ikke du kommer til å finne en eneste utredning på jernbane mellom Stavanger og Bergen, fordi det er så dødsdømt prosjekt fra starten at ingen gidder å tenke på det engang.

Lenke til kommentar

Jepp. Uten vestlandet hadde oslo gått konk. Mange som tror at oslo er hoved inntekten til statkassen. Er jo norges største by :)

Vel, veldig mange firmaer i Oslo er jo indirekte avhengig av pengene på Vestlandet, men ikke direkte. Så det er sånn sett mye inntekter til staten fra Oslo, men disse selskapene hadde aldri kommet, eller blitt så store om det ikke var for oljeinntekter fra Vestlandet, da det er eksportindustri som har gitt penger til landet og som servicenæringen (som er stor i Oslo) bygger på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Da har de allerede utelukket den muligheten i fremtiden med andre ord. Det er ikke umulig å tenke at jernbane bergen stavanger f.eks ville vært lønnsom for industrien vår, når allerede gigantprosjektet e39 er lønnsomt. Dette vet andre folk bedre enn meg, men jeg syntes generelt andre landsdeler blir nedprioritert for våre landsmenn på østsiden. 

Bergensbanen har de holdt på med den hønefoss delen så lenge jeg kan huske, banen er vanvittig treg og full av problemer på vinterstid, selvom passasjerbehovet samt fraktbehovet er der. Har personlig måtte tatt buss for tog ved flåm området midt på natten før, lite hyggelig opplevelse.

 

Lønnsomt for industrien?

 

 Jeg tror ikke du kommer til å finne en eneste utredning på jernbane mellom Stavanger og Bergen, fordi det er så dødsdømt prosjekt fra starten at ingen gidder å tenke på det engang.

 

Nøyaktig det samme kunne du sagt om vei.

Lenke til kommentar

Nøyaktig det samme kunne du sagt om vei.

 

Jo, det er sant, men en måte transport må vi jo ha. Og realistisk sett må vi ha veier uansett. Så dyrt å bygge vei, men nødvendig for økonomien og slikt. Det lønner seg. Det å bygge jernbane i tillegg derimot er hele utgiften igjen. Men det er ikke noe vi strengt tatt trenger. Og jeg ser ikke helt de store besparelsene av det i forhold til utgiftene.

Lenke til kommentar

Hvorfor er er det togstans i Norge pga Solslyng, når toget kan gå så mye fortere i varmere land?

Hadler mer om temperaturforskjell enn absolutt temperatur. Er det alltid 30 grader, så vil de jo ikke utvide seg pga varme, fordi de er bygget for 30 grader. Har du skinner som skal passe ved -20, men også klare seg når det går opp til 25 f.eks så får du en del utvidelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...