Gå til innhold

Automatisk styring av lys i klesgarderobe


Anbefalte innlegg

Har laget en klesgarderobe på soverommet med skyvedører hvor jeg kunne tenke meg å automatisere lyset slik at det enten slår seg på når man åpner skyvedørene eller når man går inn i garderoben. Garderoben er ca 2m bred og 1.5m dyp (til skapene). Noen forslag til hvordan dette kan gjøres på best mulig måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en bryter som har springfjær, så den slår seg av så lenge ingenting presser den inn? Så fester du den der skyvedøra møter veggen når den er helt åpen.

 

Tenkte på det. Regner med at jeg monterer LED-stripe i taket inne i garderoben og disse går vel på 12V eller 24V. Finnes det kommersielle løsninger på slike brytere eller må jeg mekke noe selv? 

Lenke til kommentar

Hvor mye lys trenger du / hvor stor er garderoben? Har du noe budsjett? Generelt kan jeg anbefale Philips Hue. Sett opp en startpakke + denne:

 

https://www.komplett.no/product/904347/hjem-fritid/smarte-hjem/overvaakning/bevegelsessensorer/philips-hue-motion-sensor

 

2.0m x 1.5m. 

 

Har disse startpakkene led-striper også?

Endret av krabbemat
Lenke til kommentar

 

Hva med en bryter som har springfjær, så den slår seg av så lenge ingenting presser den inn? Så fester du den der skyvedøra møter veggen når den er helt åpen.

 

Tenkte på det. Regner med at jeg monterer LED-stripe i taket inne i garderoben og disse går vel på 12V eller 24V. Finnes det kommersielle løsninger på slike brytere eller må jeg mekke noe selv?

 

Det kalles en momentary switch, og er det man bruker for å slå på en (stasjonær) pc. Skriv det inn på ebay. :)

 

Edit: vanlig bryter av samme typen heter "latching switch".

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

 

Hva med å montere bevegelsesdetektor?

 

Har tenkt på det, men vil ha muligheten til å kunne ha lyset på, uten at noen er der. Dørene er gjennomsiktige.

 

Du kan enkelt koble deg forbi PIRen med en bryter for å skru på lyset om det er bare det som hindrer deg i å gå for den løsningen.

Lenke til kommentar

 

 

Hva med en bryter som har springfjær, så den slår seg av så lenge ingenting presser den inn? Så fester du den der skyvedøra møter veggen når den er helt åpen.

 

Tenkte på det. Regner med at jeg monterer LED-stripe i taket inne i garderoben og disse går vel på 12V eller 24V. Finnes det kommersielle løsninger på slike brytere eller må jeg mekke noe selv?

 

Det kalles en momentary switch, og er det man bruker for å slå på en (stasjonær) pc. Skriv det inn på ebay. :)

 

Edit: vanlig bryter av samme typen heter "latching switch".

 

 

Jo, vet hvilken type du mener, men jeg kunne tenkt meg en en mer robust modul som bryteren sitter i. En annen ting er jo at det bør tåle strømmen som ved 12V kan være noen ampere og eventuelt unngå varmgang dersom den står i halvstilling.

Lenke til kommentar

 

 

Hva med å montere bevegelsesdetektor?

 

Har tenkt på det, men vil ha muligheten til å kunne ha lyset på, uten at noen er der. Dørene er gjennomsiktige.

 

Du kan enkelt koble deg forbi PIRen med en bryter for å skru på lyset om det er bare det som hindrer deg i å gå for den løsningen.

 

 

Godt forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...