Gå til innhold

Gaming PC til fattern


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Far ønsker seg ny PC til å spille skytespill. Han ønsker en kraftig PC som skal takle nye skytespill noen år fremover, mens mor ønsker at den skal være så lite synlig som mulig og ikke bråke.  :wee:

 

Jeg tenker en mini stasjonær? Pris er et mindre viktig moment enn funksjon og størrelse/utseende. 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=488161

 

 

Informasjon i tråden

Fordi mange spørsmål i denne kategorien ofte er svært lite utfyllende bes alle som ønsker svar på hva de bør kjøpe om å legge med følgende informasjon i innleggene sine:

  • Hva skal maskinen brukes til?
  • Prisantydning/budsjett
  • Skal maskinen overklokkes
  • Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?
  • Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc
  • Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

Hvis de "datakyndige" i på forumet får denne informasjonen er det langt lettere å gi gode svar på hva du bør velge som vil gi deg en bedre PC tilpasset dine behov.

Endret av Locrin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Far ønsker seg ny PC til å spille skytespill. Han ønsker en kraftig PC som skal takle nye skytespill noen år fremover, mens mor ønsker at den skal være så lite synlig som mulig og ikke bråke.  :wee:

 

Jeg tenker en mini stasjonær? Pris er et mindre viktig moment enn funksjon og størrelse/utseende. 

En maskin med GTX-1070, i5-7600K og 16Gb RAM vil nok være fremtidssikret i noen år. Kabinett, lagring, hovedkort og kjøling blir valgfritt og etter egen smak. Be Quiet! Dark Rock Pro 3 vil være et bra valg for CPU kjøling.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar

Tror nok ikke 7600K er et godt valg når spillene nå og i fremtiden takler fler og fler kjerner. Jeg ville heller gått for 7820X og et 1080Ti. Ja, det kan virke som litt overkill, men med "ubegrenset" budsjett og med tanke på fremtidssikring så er det et bedre valg.

 

Personlig så bruker jeg heller 20.000,- på fremtidssikring enn 15.000,- for en semi high-end PC som vil vare en god stund kortere.

Lenke til kommentar

Tror nok ikke 7600K er et godt valg når spillene nå og i fremtiden takler fler og fler kjerner. Jeg ville heller gått for 7820X og et 1080Ti. Ja, det kan virke som litt overkill, men med "ubegrenset" budsjett og med tanke på fremtidssikring så er det et bedre valg.

 

Personlig så bruker jeg heller 20.000,- på fremtidssikring enn 15.000,- for en semi high-end PC som vil vare en god stund kortere.

Helt klart hvis han faktisk mener at han har ubegrenset budsjett, å gå balls to the wall med komponenter. 1080Ti, 7900X, 2TB m.2 SSD, osv osv. :)

Jeg startet lavt da når folk flest kommer med "Ubegrenset" budsjett er det som regel i 15k - klassen.  :p

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

 

Jeg skal også prøve å utdype litt bedre som Locrin anbefaler: 

 

Trenger i utgangspunktet ikke skjerm, men skjermen han har nå er også relativt gammel så kan være fornuftig med en ny skjerm også.

 

Dette er en voksen kar med god økonomi som får mye ut av spillingen i form av at han da ikke får søtsug som når han bare ser på TV. 

Dermed så er det viktigste at den fungerer godt til alle nye spill og at det er en "enkel" PC, brukermessig. Han er ikke datakyndig så ønsker ikke noe kompliserende. (Ikke at jeg vet hva det eventuelt kan være) 

 

Det er for øvrig også viktig for husfreden av mor liker utseende på PC, her er nøkkelen "less is more" ;) 

 

Send gjerne med noen lenker til nettsider som selger en pc dere kan anbefale. Kun ferdig komplette pc'er, ønsker ikke å bygge selv.

 

Gjerne også forslag til spill han kan like. Helst skytespill med både online og offline eller bare offline muligheter. 

Jeg har falt ut av gaming verdenen de siste årene så har ikke oversikt lenger, men han har spilt mye COD, battlefield, CS osv.  

Lenke til kommentar

grei alt mulig-maskin til overkommelig pris:

 

https://www.multicom.no/multicom-lyanna-i525k-gaming-pc/cat-p/c100583/p10636640

 

...men mht hvordan jeg tenker, så er faktisk konsoll det beste for meg.. dagene med piratkopiering er forbi, jeg kjøper spill i dag for alt gøy er på multiplayer og det utelukker piratgaming uansett og da er prisen rundt 4000,- for en ps4 pro eller tilsvarende xbox. min gamle traver ps4 holder nok til ps5 e.l kommer - evt xbox (om et par år).

 

stasjonær pc - da tenker jeg først og fremst linux maskin med stor harddiskplass (server-type pc) og gjerne litt frisk prossesor mht video/bilderedigering (på linux)

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Kan jeg endre kriterie til: Den beste dataen på markedet jeg kan kjøpe i fysisk butikk eller nettbutikk som kan kjøpes med en knapp uten valgalternativer osv? 

 

"keep it simple" jeg ønsker at det jeg han i utgangspunktet skal kunne innstallere den den selv, og at det er plug & play, inkl software som antivirus og windows. :) 

 

NB: Han jobber også en del hjemmefra og mulighet for to store skjermer er kjempe fint! :) 

 

Beklager utydelig informasjon :) 

Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/product/11256/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-mini/komplett-gamer-mini-i70-gtx-1080ti#!tab:extra 

 

Er denne Plug & play? Ved å allerede ha skjerm, mus og tastatur.  

 

https://www.multicom.no/multicom-lyanna-i525k-gaming-pc/cat-p/c100583/p10636640 

 

Samme med denne?

 

https://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=11052

 

Og denne. 

 

https://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/MSICODEXX3029/msi-codex-x3-029eu-stasjonar-gaming-pc 

 

Oooog denne. Hehe :) 

 

Far begynner å bli utålmodig med meg og lei av å sitte sulten forran tv'n, evig på slankern som han er. 

Penger er i utgangspunktet "irrelevant", men jeg ønsker at han skal få mest mulig per krone. 

 

Hvem ville du valgt av disse om de alle er lett satt opp? 

 

Vil en halvgammel skjerm gjøre nytten, eller vil opplevelsen bli vesentlig bedre med en ny skjerm også?

Om mulig er skjerm med innebygd høytaler ønskelig. 

 

Beklager igjen, men har ikke særlig peiling på dette lenger, men er det nærmeste fattern kommer kompetent hjelp utover en slesk selger på nærmeste el-butikk! :-) 

 

Takker så mye for alle tidligere og nye råd og bidrag!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...