Gå til innhold

Dataingeniør


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har lyst til å jobbe med programmering, eller ihvertfall noe innenfor IT. Jeg går for øyeblikket på IKT-servicefag, men har lyst til å ta en linje for å bli dataingeniør. Hva slags karakterer kreves for å komme inn på en slik linje? 

Jeg har hørt at matten er tung, men jeg er relativt god i matte om jeg har innsats.  Jeg har ikke lyst til å bli lærling. Jeg tenker å ta påbygg til generell studiekompetanse og deretter et type forkurs. Hvilken vei er lurest å ta?

 

Takk for alle svar på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karakterkravene er mye høyere ved de store skolene som NTNU og universitetet i Stavanger enn de mindre som universitetet i Agder (Grimstad) feks. Så om du ikke har de beste karakterene så er det en mulighet å gå der.

Jeg ser at det er lett å komme inn på USN, der er også skolene ganske nærme meg. Vet du om det er mange som tar forkurs etter vg2 yrkesfag?

Lenke til kommentar

 

Er det ikke mulig å ta påbygging med de matte/fysikk fagene du trenger for å komme inn direkte slik at du slipper forkurs? 

Det ville vært mer praktisk. Vet ikke om det er mulig, men skal sjekke det opp

 

 

 

Mener det skal holde, bare sørg for å få tatt rett matte/fysikk. Nå er jeg usikker på hvilke fag man får ta på påbygning, men det er jo mulig å ta ekstra fagene som privatist hvis du klarer, da slipper du et år med forkurs.

Lenke til kommentar

 

attachicon.gif123.PNG

 

Her er det man kan velge mellom i realfag. Man har totalt 140 timer i løpet av året på programfag, så det ser ut som man bare kan velge mellom 1 av de 3 kravene man må ha for å få HING.

Ok, ja da mangler du enda 2 fag, er det alternativ for deg å ta det som privatist da? 

 

Det er jo selvfølgelig et alternativ, men da føler jeg at det blir enklere å ta tresemester ordningen, da man tar matten man mangler i sommerferien. 

Det som også er et alternativ er å ta informatikk, som bare krever R1 matte. Jeg er veldig usikker på forskjellen mellom informatikk og dataingeniør, men slik jeg har forstått det så er det litt mer datafokusert på informatikk, mens dataingeniør fokuserer mye mer på realfag. Jeg vil tro at dataingeniør ser bedre ut på CV. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...