Gå til innhold

Består politikkdelen på diskusjon.no av personer som styres primært av følelser?


Anbefalte innlegg

Det var fordi du ikke forsto premisset, atw. Jeg sa vel alt jeg kunne ha sagt etter beste evne.

 

Det kan jo også være et problem om det hadde vært sånn at folk ikke vil gi fra seg informasjon. Men problemet her på forumet er at målet for mange virker å være å "ta" motstanderen.

 

Det er svært mange som har den instillingen eller ønsker å "vinne" diskusjonen og kun promotere eller fremme "sitt" syn. Da vil de bruke alle metoder for å få til dette. Selv om en diskusjon selvsagt handler om selve diskusjonen, ergo, "diskusjon.no" og ikke "debattvinner.no" eller "synspunktXellerY.no".

 

En diskusjon handler ikke om å "vinne" debatten, for på et forum er det ingen vinner av debatten. Det handler om å diskutere forskjellige syn, utvide horisonten, utforske meninger, presentere synspunkter og høre andre meninger enn sin egen mening.

 

Jeg har hatt flere gode diskusjoner her inne med folk jeg er uenig med, som er uenig med meg, enkelt og greit fordi holdningene til disse personene er modne, og de heller ønsker å diskutere temaet eller synspunktet. Disse type diskusjonene blir dessverre overskygget av umodne, emosjonelt ustabile personer som kun ønsker å "vinne" diskusjonen, og ofte tyr til trolling, personangrep, diskusjonsødeleggende debattmetoder, "enten, eller" paradokset eller rett og slett ikke leser hva den andre parten skriver men alikevel spammer sitt syn og eventuelt tillegger den andre personen meninger og kritiserer disse tillagte meningene.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er veldig tydelig at det ikke handler om å spre informasjon og ha diskusjoner som alle kan lære noe av. Det handler om å "ta" de med andre meninger. Det er så jævlig barnslig og meningsløst. Kanskje moderatorene kunne vært flinkere til å luke ut den typen innlegg/brukere.

 

Blir skikkelig bra politisk diskusjonsforum når alle er enige, alle som er uenige kastes ut, og det ikke er lov til å snakke om noe folk faktisk tenker på. Genialt.

 

 

 

 

Går det an å misforstå så jævlig da? Selvfølgelig skal det være forskjellige meninger. Uten det så blir det jo ingen diskusjon. Og diskusjonen er det som er viktig å beholde på et godt nivå. Nettopp derfor bør vi ikke tillate personangrep og følelsesladede innlegg og brukere som kun er ute etter å indoktrinere andre i sine egne synspunkter og ta de som ikke er enig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Blir skikkelig bra politisk diskusjonsforum når alle er enige, alle som er uenige kastes ut, og det ikke er lov til å snakke om noe folk faktisk tenker på. Genialt.

Det er en anklage som ikke medfører riktighet, for diskusjon.no.

Klikk gjerne på min profil og se hva jeg poster om.

Har jeg blitt banna for å diskutere kontroversielle temaer? Ikke enda, nei.

 

 

Du ser hvilken tid (gramatisk) posten min var skrevet i? :hmm:

Lenke til kommentar

 

Det var fordi du ikke forsto premisset, atw. Jeg sa vel alt jeg kunne ha sagt etter beste evne.

 

Det kan jo også være et problem om det hadde vært sånn at folk ikke vil gi fra seg informasjon. Men problemet her på forumet er at målet for mange virker å være å "ta" motstanderen.

 

Det er svært mange som har den instillingen eller ønsker å "vinne" diskusjonen og kun promotere eller fremme "sitt" syn. Da vil de bruke alle metoder for å få til dette. Selv om en diskusjon selvsagt handler om selve diskusjonen, ergo, "diskusjon.no" og ikke "debattvinner.no" eller "synspunktXellerY.no".

 

En diskusjon handler ikke om å "vinne" debatten, for på et forum er det ingen vinner av debatten. Det handler om å diskutere forskjellige syn, utvide horisonten, utforske meninger, presentere synspunkter og høre andre meninger enn sin egen mening.

 

Jeg har hatt flere gode diskusjoner her inne med folk jeg er uenig med, som er uenig med meg, enkelt og greit fordi holdningene til disse personene er modene, og de heller ønsker å diskutere temaet eller synspunktet. Disse type diskusjonene blir dessverre overskygget av umodne, emosjonelt ustabile personer som kun ønsker å "vinne" diskusjonen, og ofte tyr til trolling, personangrep, diskusjonsødeleggende debattmetoder, "enten, eller" paradokset eller rett og slett ikke leser hva den andre parten skriver men alikevel spammer sitt syn og eventuelt tillegger den andre personen meninger og kritiserer disse tillagte meningene.

 

 

Ja, du har helt rett.

Det går an å ha forskjellige meninger og likevel ha en god diskusjon så lenge alle oppfører seg sivilisert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir skikkelig bra politisk diskusjonsforum når alle er enige, alle som er uenige kastes ut, og det ikke er lov til å snakke om noe folk faktisk tenker på. Genialt.

Det handler ikke om å være enige eller uenige, det handler om hvordan man diskuterer. All min tid på diskusjonsforum får meg til å ønske å opprette er forum kun for inviterte, folk som beviselig er modne nok til å holde en skikkelig diskusjon. Det handler ikke om folk som er enige, det handler om folk som vet hvordan man diskuterer med folk som er uenige.

 

De som virkelig er modne debattanter er folk som kan argumentere saklig, selv når de er totalt uenig med den andre parten, men alikevel kan forholde seg saklig og diskutere det som blir sagt.

 

Det er dog vanskelig for ALLE å forholde seg til troll og diskusjonsterrorister.

Lenke til kommentar

 

Høres ut som om Mad Esc ønsker seg et teselskap med Mariekjeks servert på graverte porselensfat liggende på en tykk duk med frynser.

 

Og med valium i teen.

I motsetning til å diskutere i baren med 1 i promille, øl i hånden og kniv i beltet?

 

Ja du har helt rett, godt poeng.

Ta deg et drag til, du har fortjent det.

Lenke til kommentar

 

 

de er gjerne mer styrt av logikk og fornuft enn folk flest. Noe som blant annet gir utslag i at Trump ser ut til å ha ganske stor støtte her.

Heh.

 

 

Ja, ikke sant, det illusterer jo poenget ganske godt, de fleste virker til å mene de er logiske og rasjonelle. Uansett om det velbegrunnet eller ikke.

 

AtW

 

 

Selv du ;)

Lenke til kommentar

Politikk handler ofte om følelser så det er ikke til å unngå at folk kommer med argumenter som er følelsesladet. Hvis alle sammen kun hadde linket til forskning og fakta så hadde det blitt rimelig kjedelig og meningsløst. Politikk og politiske avgjørelser har i mange tilfeller ingen fasit da det kan dreie seg om ting som ikke er testet og da ville diskusjoner vært meningsløse siden ingen kunne lagt frem fakta og forskning.

 

Diskusjoner er heller ikke definert som presentasjon av fakta, det er å snakke og argumentere med alt fra fakta til følelser. Folk har lov å ha egne meninger om ting som ikke nødvendigvis er støttet opp av 100 år med forskning.

 

Jeg er glad for at det er følelser involvert her på forumet, hadde blitt kjedelig uten :)

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...