Gå til innhold

USA eller Kina - Hvem blir fremtidens hegemon?


  

44 stemmer

  1. 1. Hvem blir fremtidens hegemon?

    • USA
      10
    • Kina
      24
    • Ingen, maktbalansen bli gjevnere
      10


Anbefalte innlegg

Dette har vært tatt opp før gjennom årenes løp, men jeg kom til å tenke over spørsmålet på ny da jeg kom over denne artikkelen:

 

Trumps nasjonalistiske sjefstrateg hevder alt går etter planen og langer ut mot egne kolleger

 

Plutselig ringte Trumps sjefstrateg, Steve Bannon, til et venstreorientert magasin og langet ut mot både høyreekstreme og kollegene sine.

 

Det er nemlig en handelskrig med Kina han hevder er det aller viktigste.

 

- En av oss kommer til å være hegemonen om 25-30 år. Det kommer til å være dem dersom vi fortsetter ned denne veien. For meg er den økonomiske krigen med Kina alt. Og vi må være manisk fokusert på det, sier Bannon til The American Prospect.

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/trumps-nasjonalistiske-sjefstrateg-hevder-alt-gar-etter-planen-og-langer-ut-mot-egne-kolleger/68598902

 

Så hva tror dere? Har Bannon rett i dette? Og hvis han har rett, hvem blir hegemonen, USA eller Kina?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser man på gjelden USA har til Kina kombinert med produksjon/salg av varer fra Kina så kan man mer eller mindre trygt si at Kina vinner krigen og jeg ser lite til en snuoperasjon fra USA. USA har drete litt på leggen økonomisk og de har, som jeg regner med at du vet, desverre stagnert i stor grad, noe som er mye av grunnen til ustabiliteten som er der borte.

 

Skal vi snakke langsiktig så må maktbalansen bli borte. Full globalisering og slutt på idiotiske drakamper som ikke gagner flertallet.

Lenke til kommentar

Mye avhenger om Europa blir uavhengige fra USA eller ikke. Sålenge Europa kun fremmer USA sine interesser skaper det ubalanse og problemer i verden. Fremmer vi våre egne interesser vil det åpne for at alle parter handler mer uavhengig.

 

Man får jo håpe at INGEN blir "hegemon" og at det blir en balanse mellom de 5 store: Europa, Kina, USA, Russland og India. Med en videre balanse i form av Brazil, Japan, Indonesia.

 

USA er svært avhengige av Europa, og hvis Europa fortsetter å støtte USA vil det føre til at Kina og Russland ensidig vil måtte støtte hverandre på samme måte. Da får vi to motstridene "allianser", noe som vil være svært uheldig for verden. Uavhengige parter som jobber sammen der interessene ligger vil være positivt heller enn å dele seg opp i grupper og støtte hverandre selv der interessene ikke ligger, som bare fører til konflikt og problemer.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

USA sliter økonomisk og sosialt. Det samme gjør Kina.

 

I forutseelig fremtid vil USA fortsatt ha overtak i kvalitet mens Kina har kvantitet.

 

Andre land har jeg ikke sett noe særlig på. Men land i Afrika, Europa og Russland kan vi avfeie som fremtidige supermakter.

 

Jeg tror ting vil bli mye jevnere etterhvert og NATO vil ekspandere til å inkludere land som Japan og Australia, og kanskje også India og andre asiatiske land som er redde for Kina.

Lenke til kommentar

Vanskelig å spå, heller nok mest mot USA. Kina vil bli gamle før de kan bli rike nok og militært sterke til nok å kunne skape noe hegemoni takket være 1 barns politikken. De sliter også med en massiv hjerne og kapitalflukt hvorav mye går til USA. USA sliter med en overregulert og overbeskattet, en velferdsstat som ikke er bærekraftig og etterslep på infrastrukturen som holder de igjen. Men dette er også noe de kan gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har sett scenarier der Kina vil smuldre opp pga fattigdom og at landet er så stort at det blir vanskelig å styre. Jeg har også sett teorier om at Tyrkia og Polen blir dominerende i Europa. Tyrkia pga sin militære styrke, Polen pga forhold som kan komme under bestemmelsene i straffelovens § 135 hvis de kommer på trykk.

Lenke til kommentar

USA har et enormt problem med budskjettunderskudd  og utenlandsgjeld, det er helt klart. Kina har også et problem ettersom regjering etter regjering kun har prioritert de store, voksende byene og ignorert ca. 800 millioner fattige bønder på landet. Begge landenes samfunn har store forskjeller. Husker nylig je leste en artikkel om at Kinas marine vil bli like sterk som USAs i fremtiden. Om det stemmer gjenstår å se. USA under Trump har jo gått inn for  ruste opp de og. Husker også at jeg leste at Kina nå bruker mye på romfart for å nå igjen forspranget til USA og Europa.

 

Men en tin skal man jo ha i tankene og det er at USA har hatt penger til å ruste opp og vedlikeholde i årevis mens Kina har hatt det de siste årene. Så sånn sett antar jeg at svaret er USA eller en jevnere maktbalanse.

Lenke til kommentar

I forutseelig fremtid vil USA fortsatt ha overtak i kvalitet mens Kina har kvantitet.

 

Tenker du på hva de produserer? Isåfall så har jeg motsatt erfaring. Dårlig kvalitet på ting laget i USA. Det var anerledes for 10-15 år siden, men Kineserne har fått til kvaliteten nå siden ting som går i stykker lett ikke akkurat selger godt i lengden.

Lenke til kommentar

NATO. Til slutt vil alliansen få et nytt navn og bli begynnelsen på en global militær allianse.

For noe tull. NATO er i ferd med å kollapse. Alliansene har ingen mening lenger og er selv den største faren for verden.

 

NATO vil forhåpentligvis bli erstattet av en mer balansert verden som ikke har behov for militære allianser, men fremmer fred gjennom globale mekanismer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har litt troen på Nord-Korea. De er på vei oppover, og blir stadig mektigere. Han Kim-figuren er litt av en økonom, og pengene formelig ruller inn.
 
 

Kineserne mangler kulturell evne til selvstendig og kreativ tenkning. Den militærindustrielle basen deres ligger mange tiår etter vestens.

 

Kanskje på tide å lese litt om J-serien til Shenyang, slik som J-11, J-15, og det siste nye J-31 flyet, som er et seriøst alternativ til F35.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Shenyang_J-31

 

Kina kjøper ikke lengre annenrangs militærutstyr fra USSR, men produserer sitt eget, ofte basert på utstrakt industrispionasje, som er nesten på høyde med vestens utstyr.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...