Gå til innhold

Kunstig intelligens banket en av verdens beste i Dota 2


Anbefalte innlegg

. Også vil jeg si: ingenting er som det ser ut til i pc verden. Om en maskin har klart noe utrolig på ett område betyr det ingenting for et annet. En pc kan fortsatt ikke kjenne igjen en katt på et bilde. Den hypingen av AI må slutte.

 

Utviklingen innen maskin-læring de siste årene har vært enorm. Spesielt innen objekt-gjenkjenning. Utsagnet ditt om gjenkjenning av katter var sant for 5-7 år siden. I dag gjør i praksis en maskin denne jobben minst like godt som et menneske. Fortsatt slår vi maskinene i antall objekter vi kan kjenne igjen, men denne avstanden minker for hver dag.

 

Jeg er usikker på hvor redd man skal være AI, men det er helt klart at AI/maskin-læring (som f.eks. neurale nettverk innen objekt-gjenkjenning) løser en del utfordringer som har vært fullstendig uløsbare med tradisjonell programmering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg er usikker på hvor redd man skal være AI, ...

Problemet er ikke AI, men som alltid, folk.

 

La oss si det utvikles helautomatiske, selvreparende kamproboter. Brukes selvsagt mot slemme folk politikere ikke liker. Dette går helt greit inntil noen av robotene kommer under kontroll noen som ber dem gå til angrep på uskyldige.

 

Så AI blir etterhvert som atomvåpen. Helt greit inntil feil folk får kontrollen.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Jeg er usikker på hvor redd man skal være AI, ...

Problemet er ikke AI, men som alltid, folk.

 

La oss si det utvikles helautomatiske, selvreparende kamproboter. Brukes selvsagt mot slemme folk politikere ikke liker. Dette går helt greit inntil noen av robotene kommer under kontroll noen som ber dem gå til angrep på uskyldige.

 

Så AI blir etterhvert som atomvåpen. Helt greit inntil feil folk får kontrollen.

 

 

Den problemstillingen finnes jo allerede i dag med våpen. Det som er den store trusselen er Super AI eller ASI (Artificial Superintelligence). Når vi kommer så langt og ASI er skapt finnes det ingen vei tilbake, og vi kan da bare håpe vi har gjort alt riktig slik at menneskeheten ikke er i veien. Det er ikke at den er ond slik som Skynet, men instruksene for hvordan den løser sin oppgave. Si oppgaven er fred på jorden. Kanskje ASI'n vil finne ut at den mest effektive måten for å skape "fred" slik vi ser det er bare å eliminere alle mennesker.

 

 

Ingen som forstår at deep blue, og alle maskinene nevnt har ikke blitt bedre, de har bare fått nok maskinkraft til å omentrent beregne alle mulige trekk så langt fram.

 

Samme som skjer i dota, det er ikke snakk om AI, det er snakk om en bot som vet hvor langt du kan skyte, som ikke har noe input delay, og som kan følge med hvor den er i forhold til deg, minions, og har handleliste på hva den skal kjøpe for å være mest effektiv mot din character.

 

Det er ikke ai i bildet i det heletatt, ikke engang på kun bevegelse nivået hvor dan skal gå hæn.

 

Det er også værdt å vite at skaperne av denne botten ("aien") har ikke lagt ut noen form for bevis, og de har kommet med utsagn som er usansynelig, med at boten kun har kjempet mot segselv... hvis det er noen som vet hvordan de botene som er skap som ikke kjenner til spillet og trykker tilfeldige taster til de kommer seg til slutten av banen, for så å begynne på nyere generasjoner av variasjoner av den random knapp trykkingen til de slår den gamle rekorden... dette tar generasjoner, altså mange hundre tusen forsøk kansje flere millioner før characteren beveger seg i rett rettning og eller gjør noe meningsfylt i spillet.... med andre ord

 

De lyver, de kan umulig ha testet dette på offesielle servere live, for da har de ikke hatt nok tid siden man ikke kan bare spille 10 minutter og hoppe ut... ikke for å snakke om de tidligste generasjonene av denne botten vil ikke ha gjort mer en å stå i ro i spawn, kansje flytte seg litt runt å skyte litt.

 

Eksempelvis spill som Mar I\O har også laget boter som tester seg fram til å komme til slutten av spillet, men har man fulgt med i denne bot verdenen av random boter som prøver seg fram med gererasjoner for å komme til slutten av spillet, så er det oppdaget igjen og igjen, disse botene er elendige til å bruke tid\plassering\score til å basere seg på om den gjør noen framskritt med å komme seg videre i spillet.

 

Ditto, dota har ENDA mer komplisert spilleform for å vinne.. med andre ord, det er mer snakk om en BOT som er programert til å spille spillet, med input av databaser over hva figurene kan gjøre, hvor langt de kan skyte, måle fiendens hastighet, mot skillshots fly hastighet, og hvor de kan forvente fienden... dette er ikke AI.. det er en BOT.

 

Tror noen av de som vant i Mar I\O hadde kopiert hele mario spillet over i bot programmet, så boten viste nøyaktig hvor fiendene kunne bevege seg å beregne hvor den kan hoppe osv..

 

Dette kan dere søke selv opp på youtube.

 

Det er nesten flaut hvor mange som tror vi har en eneste form for AI på uansett datamaskin du kan tenke deg.

 

FOR DET ER INGEN, det vi har nå er dataminer botter, som prøver å generere en string med bevegelse or testing av funksjoner som den har tilgang til via knappstyring som de da MÅ programere opp mot en GOALPOST, som i mario spill er valgt til slutten av en bane.. med andre ord ENVEIS kjøring, eller følg musepekeren.

 

Må bare unnskylde min norskskriving \ julekalender engelsk.

 

BOTTOM LINE IS : Vi har bare boter\roboter\scripts som utfører handlinger, som kan lagre handlinger å prøve å gjøre handlingene mer optimalisert med å prøve nye tilfeldige ting.

 

Ikke for å snakke om at vi har mye scripts\juks\hacks i league of legends allerede som nesten spiller automatisk for deg for å vinne, med å holde deg unna fiendens angreps distanse, samt autoaim, og automatisk bevege deg for å unngå å bli truffet.

 

Dette er ingen nyhet.

 

Å si at vi har INGEN AI er feil. Hverdagen vår er fylt med AI overalt, men det du må tenkte på er at det finnes forskjellige versjoner av AI. Det vi har og bruker hver dag er ANI (Artificial Narrow Intelligence). AI som er satt til å løse en enkelt oppgave. Spam filteret i din mail er AI satt til en enkelt oppgave. Den er veldig god på sin oppgave og elendig til alt annet.

Endret av Demonickon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg er usikker på hvor redd man skal være AI, ...

Problemet er ikke AI, men som alltid, folk.

 

La oss si det utvikles helautomatiske, selvreparende kamproboter. Brukes selvsagt mot slemme folk politikere ikke liker. Dette går helt greit inntil noen av robotene kommer under kontroll noen som ber dem gå til angrep på uskyldige.

 

Så AI blir etterhvert som atomvåpen. Helt greit inntil feil folk får kontrollen.

 

 

Den problemstillingen finnes jo allerede i dag med våpen. Det som er den store trusselen er Super AI eller ASI (Artificial Superintelligence). Når vi kommer så langt og ASI er skapt finnes det ingen vei tilbake, og vi kan da bare håpe vi har gjort alt riktig slik at menneskeheten ikke er i veien. Det er ikke at den er ond slik som Skynet, men instruksene for hvordan den løser sin oppgave. Si oppgaven er fred på jorden. Kanskje ASI'n vil finne ut at den mest effektive måten for å skape "fred" slik vi ser det er bare å eliminere alle mennesker.

 

 

Ingen som forstår at deep blue, og alle maskinene nevnt har ikke blitt bedre, de har bare fått nok maskinkraft til å omentrent beregne alle mulige trekk så langt fram.

 

Samme som skjer i dota, det er ikke snakk om AI, det er snakk om en bot som vet hvor langt du kan skyte, som ikke har noe input delay, og som kan følge med hvor den er i forhold til deg, minions, og har handleliste på hva den skal kjøpe for å være mest effektiv mot din character.

 

Det er ikke ai i bildet i det heletatt, ikke engang på kun bevegelse nivået hvor dan skal gå hæn.

 

Det er også værdt å vite at skaperne av denne botten ("aien") har ikke lagt ut noen form for bevis, og de har kommet med utsagn som er usansynelig, med at boten kun har kjempet mot segselv... hvis det er noen som vet hvordan de botene som er skap som ikke kjenner til spillet og trykker tilfeldige taster til de kommer seg til slutten av banen, for så å begynne på nyere generasjoner av variasjoner av den random knapp trykkingen til de slår den gamle rekorden... dette tar generasjoner, altså mange hundre tusen forsøk kansje flere millioner før characteren beveger seg i rett rettning og eller gjør noe meningsfylt i spillet.... med andre ord

 

De lyver, de kan umulig ha testet dette på offesielle servere live, for da har de ikke hatt nok tid siden man ikke kan bare spille 10 minutter og hoppe ut... ikke for å snakke om de tidligste generasjonene av denne botten vil ikke ha gjort mer en å stå i ro i spawn, kansje flytte seg litt runt å skyte litt.

 

Eksempelvis spill som Mar I\O har også laget boter som tester seg fram til å komme til slutten av spillet, men har man fulgt med i denne bot verdenen av random boter som prøver seg fram med gererasjoner for å komme til slutten av spillet, så er det oppdaget igjen og igjen, disse botene er elendige til å bruke tid\plassering\score til å basere seg på om den gjør noen framskritt med å komme seg videre i spillet.

 

Ditto, dota har ENDA mer komplisert spilleform for å vinne.. med andre ord, det er mer snakk om en BOT som er programert til å spille spillet, med input av databaser over hva figurene kan gjøre, hvor langt de kan skyte, måle fiendens hastighet, mot skillshots fly hastighet, og hvor de kan forvente fienden... dette er ikke AI.. det er en BOT.

 

Tror noen av de som vant i Mar I\O hadde kopiert hele mario spillet over i bot programmet, så boten viste nøyaktig hvor fiendene kunne bevege seg å beregne hvor den kan hoppe osv..

 

Dette kan dere søke selv opp på youtube.

 

Det er nesten flaut hvor mange som tror vi har en eneste form for AI på uansett datamaskin du kan tenke deg.

 

FOR DET ER INGEN, det vi har nå er dataminer botter, som prøver å generere en string med bevegelse or testing av funksjoner som den har tilgang til via knappstyring som de da MÅ programere opp mot en GOALPOST, som i mario spill er valgt til slutten av en bane.. med andre ord ENVEIS kjøring, eller følg musepekeren.

 

Må bare unnskylde min norskskriving \ julekalender engelsk.

 

BOTTOM LINE IS : Vi har bare boter\roboter\scripts som utfører handlinger, som kan lagre handlinger å prøve å gjøre handlingene mer optimalisert med å prøve nye tilfeldige ting.

 

Ikke for å snakke om at vi har mye scripts\juks\hacks i league of legends allerede som nesten spiller automatisk for deg for å vinne, med å holde deg unna fiendens angreps distanse, samt autoaim, og automatisk bevege deg for å unngå å bli truffet.

 

Dette er ingen nyhet.

 

Å si at vi har INGEN AI er feil. Hverdagen vår er fylt med AI overalt, men det du må tenkte på er at det finnes forskjellige versjoner av AI. Det vi har og bruker hver dag er ANI (Artificial Narrow Intelligence). AI som er satt til å løse en enkelt oppgave. Spam filteret i din mail er AI satt til en enkelt oppgave. Den er veldig god på sin oppgave og elendig til alt annet.

Det er enkelte som har bokhyllen litt for full med Sci-fi her, tror jeg...

 

Ikke fordi du omtaler den teoretiserte problemstillingen rundt kunstig superintelligens, men fordi du legger det frem som noe som helt sikkert kommer til å bli virkelighet. Fingre i jorden, er vel det jeg anbefaler her, tror jeg... ;)

Lenke til kommentar

"OpenAI first ever to defeat world's best players in competitive eSports"

 

det er jo direkte løgn... Alle spill har noe man kaller "AI" og det første data spillet i verden hadde AI som slo de beste spillerne...

 

Nei jasså, og hvilket spill var dette? Og hvor mye "competitive eSports var det i det spillet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er enkelte som har bokhyllen litt for full med Sci-fi her, tror jeg...

 

Ikke fordi du omtaler den teoretiserte problemstillingen rundt kunstig superintelligens, men fordi du legger det frem som noe som helt sikkert kommer til å bli virkelighet. Fingre i jorden, er vel det jeg anbefaler her, tror jeg... ;)

Du kan ha rett, men du kan også ta feil. Hadde nok fått samme svar om ikke verre hadde jeg kunne dratt tilbake til 1920 og fortalt om all teknologien vi har i dag.

Lenke til kommentar

 

Det er enkelte som har bokhyllen litt for full med Sci-fi her, tror jeg...

 

Ikke fordi du omtaler den teoretiserte problemstillingen rundt kunstig superintelligens, men fordi du legger det frem som noe som helt sikkert kommer til å bli virkelighet. Fingre i jorden, er vel det jeg anbefaler her, tror jeg... ;)

Du kan ha rett, men du kan også ta feil. Hadde nok fått samme svar om ikke verre hadde jeg kunne dratt tilbake til 1920 og fortalt om all teknologien vi har i dag.

 

 

Joda... men du bruker logikken litt feil vei her, på en måte. Fordi om en tidligere usannsynlig ting har inntruffet i fortiden, så betyr ikke dette økt sannynlighet for at en annen tilfeldig valgt usannsynlighet skal inntreffe i fremtiden. 

 

F.eks. kunne du ha benyttet akkurat samme logikken for å mene at vi kommer til å klare å løse problemet med tidsreiser en eller annen gang i fremtiden. Du kunne sagt at vi kommer til å få til tidsreiser fordi vi har fått til datamaskiner og facebook. Men det ene har egentlig ikke noe med det andre å gjøre, logisk sett... Det er ikke riktig bruk av logikk... 

Lenke til kommentar

 

 

Det er enkelte som har bokhyllen litt for full med Sci-fi her, tror jeg...

 

Ikke fordi du omtaler den teoretiserte problemstillingen rundt kunstig superintelligens, men fordi du legger det frem som noe som helt sikkert kommer til å bli virkelighet. Fingre i jorden, er vel det jeg anbefaler her, tror jeg... ;)

Du kan ha rett, men du kan også ta feil. Hadde nok fått samme svar om ikke verre hadde jeg kunne dratt tilbake til 1920 og fortalt om all teknologien vi har i dag.

 

 

Joda... men du bruker logikken litt feil vei her, på en måte. Fordi om en tidligere usannsynlig ting har inntruffet i fortiden, så betyr ikke dette økt sannynlighet for at en annen tilfeldig valgt usannsynlighet skal inntreffe i fremtiden. 

 

F.eks. kunne du ha benyttet akkurat samme logikken for å mene at vi kommer til å klare å løse problemet med tidsreiser en eller annen gang i fremtiden. Du kunne sagt at vi kommer til å få til tidsreiser fordi vi har fått til datamaskiner og facebook. Men det ene har egentlig ikke noe med det andre å gjøre, logisk sett... Det er ikke riktig bruk av logikk...

 

Veldig godt poeng! Jeg kunne nok formulert meg litt mer slik at det kan skje. Personlig så er jeg helt overbevist at vi vil komme dit en eller annen gang hvis vi ikke ødelegger oss selv før den tid

 

Edit: Vil bare legge til at ASI er ikke noe alle ser på som usannsynlig i dag, og om noen er interessert så anbefaler jeg å lese waitbutwhy sin artikkel som super AI. Har ingen Sci-Fci bøker på hylla, men det var denne artikkelen som virkelig "frelste" meg :p

Endret av Demonickon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folkens, 

 

1. Dette er IKKE en scriptet bot. De lagde faktisk en, men kun for benchmarking og den er som de selv sier en bot som en "reasonable human" vil kunne slå.  

2. Teknologien de bruker er reinforcement learning (RF). Veldig forenklet forklart en maskinlæringsalgoritme som lærer av egne feil, ved å sette opp et mål og retningslinjer (policies). Problemet i RF er å finne de rette retningslinjene. Det kan fort bli 100.000'er som vil medføre at systemet går tregt og oppføre seg sub-optimalt, men det er en helt annen historie :). For de som evner å lese litt matematikk: https://en.wikipedia.org/wiki/Reinforcement_learning  

3. Bot'en har ingen tre-søk algoritme dvs finne beste mulige valg ved å søke "grådig" etter en optimal løsning.  

4. Bot'en bruker ikke observasjonsbasertlæring (imitation learning) dvs tvinger systemet til å etterligne en oppførsel gitt en fasit. 

 

Deep blue var en miks av punkt 3) og 4) altså IKKE et AI system. 

 

Kort fortalt så har bot'en lært av seg selv og slik vi vil definere det: et AI system og det er absolutt en god prestasjon. Det som er spennende er at det er ikke noe tak for hvor mye et slikt system vil evne å lære seg, dvs med en god del mer trening vil kunne lære seg flere og flere strategier. Om dette oppsettet evner å lære seg 5v5 vet jeg ikke, men så langt jeg vet så er de på god vei :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunstig intelligens er ikke helt det samme som botter.

 

Kort fortalt:

En spillbot er et enkelt regelsett, slik som å gå mellom noder, gjemme seg bak objekter og løpe bort om du kaster en håndgranat. Kunstig intelligens er å la et en datamaskin lære hva som maksimerer ytelse i et spill, så den prøver og feiler spill helt til den finner ut hva slags strategier den skal bruke for å vinne flest mulig spill og maksimere sin ytelse.

 

Hvorvidt dette er imponerende vet jeg ikke. Det er interessant, men Dota 2 er et spill som dreier seg mye om reaksjonstid, og kunstig intelligens har en tendens til å maksimere exploits, slik som å klikke seg til, slå et slag og så klikke seg bort på noen få mikrosekunder slik at man minimerer et menneske sin mulighet til å reagere eller kunne klikke og slå like fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...