Gå til innhold

Fysisk kobling av Zyxel P8702N til bridgemodus


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått Bredbånd fra Telenor med Zyxel P8702N rutermodem. Jeg har fått det opp og gå alene på nett nå. Men jeg vil sette det i brigde. Har funnet framgangsmåte her , men vil ikke prøve på det før jeg vet helt sikkert hvordan modemet skal kobles mot min Asus RT-AC87W trådløse ruter.

Modemet er nå koblet fra nettinntak til DSL inntak på Modemet. Men i hvilken port skal jeg sette nettverksledningen i modemet (Ledningen til trådløs ruter altså) og i hvilken port skal den stå i på den trådløse ruteren.

 

Ruteren har stått koblet direkte til nettverkskontakt fra forrige nettleverandør. Må jeg resette den, eller kan jeg bare koble den til det nye modemet og så får den IP-adresse derfra til internett, og så forblir resten som før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En router har i prinsippet en inngang (WAN) og en utgang (LAN). Det vanlige er at en router er bygd sammen med en switch, slik at det er flere porter på utgangen. Portene på en switch er helt like, det spiller ingen rolle hvilken du bruker.

Utgang fra Zyxel må kobles til inngang på Asus. 

 

Normalt oppsett for en router er at den får IP automatisk, så den vil antagelig fungere som før.

Lenke til kommentar

Først må du sjekke at modem/DSL fungerer, uten å bruke Asus router.

Du kan fremdeles koble en PC til LAN utgangen på Zyxel, det skal fungere omtrent som før. (med forbehold om at jeg hverken har DSL eller bridge mode, kan ikke sjekke alle detaljer).

 

Ja fikk modemet til å virke uten Asus Router. Satte den så etterpå i bridge og da ble det noe tull. Tror det var fordi Asus-ruteren fikk IP-adresse fra rutermodemet i stedet for den eksterne fra Internettleverandøren. For først hadde den en 10.0.0.X adresse, men etter å ha restartet både modem og ruter, så fikk den en helt annen IP-adresse for internett-tilkoblingen. Så nå fungerer alt som det skal. :)

Lenke til kommentar

Fra fredag kveld og til utpå lørdag funket nettet veldig stabilt. Så rokket vi om på nettverket. Kort tid etterpå begynte hastighet og varierer veldig. I brevet fra Telenor står det at "For å sikre en stabil oppkobling vil hastigheten gradvis justeres opp og kan oppleves som varierende i optimaliseringsperioden. For de fleste kunder tar dette fra to til fem dager, men i enkelte tilfeller kan det ta opp til ett par uker"

Jeg koblet meg i sted direkte i på modemet og hastigheten var like lav der og med ping på opp  200ms. Derfor vil jeg tro det ikke har noe med nettverket å gjøre. De som  er koblet til med kabel har samme problem som de med trådløst.

I går kveld og fram til i ettermiddag lå hastighet ganske stabilt på i underkant av 7mbit/s i nedlasting og rundt 0.6 mbit/s i opplasting. Forventet hastighet var oppgitt til 8/0.6 Mbit/s, så dette var jo ganske bra. Ping var ganske stabil på rundt 40ms.

 

Det merkelige er at modemet lyser bare på Power hele tiden nå. Lampene for DSL og tilkoblet LAN lyser plutselig ikke lenger? Noen som har opplevd lignende problem?

Lenke til kommentar

Dersom du har det nye modemet så skrur det av de andre lampene for å være mindre sjenerende. Om du vifter en hånd foran modemet så skal lampene våkne til liv igjen (og slukkes igjen etter noen minutter).

 

Såpass ja. Da er det jo ikke noe problem.

 

Har dog ett annet lite problem. Støtt og stadig faller enhetene av nett. På pcen for eksempel får jeg en gul varseltrekant (som vel antyder tull med IP-adresser.) Varer bare i kort tid, og så er jeg oppe og går igjen med normal up/Down hastighet og ping? Hva kan dette skyldes? Er det ruteren som deler ut ip-adresser som er problemet, eller modem/linje som er problemet tror dere?

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer - bortsett fra det med å vifte med hånden? Du trykker på en knapp. Står i manualen punkt 5.

Det er en meny for å sette forskjellige opsjoner (Maintenance - LED). 

Mulig det er et nyere Zyxel modem jeg tenker på.

 

 

Dersom du har det nye modemet så skrur det av de andre lampene for å være mindre sjenerende. Om du vifter en hånd foran modemet så skal lampene våkne til liv igjen (og slukkes igjen etter noen minutter).

 

Såpass ja. Da er det jo ikke noe problem.

 

Har dog ett annet lite problem. Støtt og stadig faller enhetene av nett. På pcen for eksempel får jeg en gul varseltrekant (som vel antyder tull med IP-adresser.) Varer bare i kort tid, og så er jeg oppe og går igjen med normal up/Down hastighet og ping? Hva kan dette skyldes? Er det ruteren som deler ut ip-adresser som er problemet, eller modem/linje som er problemet tror dere?

Det betyr at windows ikke når noe på internett. Det er vanskelig å si hva problemet er og hvor det ligger uten mer informasjon. Du kan gå til start og skrive cmd (enter) og i det sorte vinduet som dukker opp skriver du ping <ip-adr. til ruteren> -t. Den vil da stå å sjekke at du har forbindelse til ruteren (hele tiden). Åpne et nytt sort vindu og skriv ping 8.8.8.8 -t. Den vil da sjekke om du har internett. Når du får denne varseltrekanten så sjekker du begge de sorte vinduene og ser hva du får svar fra og ikke.

 

Merk også at dersom du nettopp har fått DSL-linja så kan det hende at de justerer den slik at du mister internett i korte perioder.

Lenke til kommentar

Skal sjekke i ettermiddag når jeg er ved pcen hjemme.

Fikk bredbåndet på fredag. Sto i brevet at det kunne være ustabilt når de justerte hastigheten, men trodde da bare hastigheten ville variere. Ikke at det stadig ville falle helt ut

Vi skriftet leverandør fordi den forrige var ustabil, så blir litt stressa når man ser tendensen (og nesten verre) hos den nye leverandøren og ??

Lenke til kommentar

Skal sjekke i ettermiddag når jeg er ved pcen hjemme.

Fikk bredbåndet på fredag. Sto i brevet at det kunne være ustabilt når de justerte hastigheten, men trodde da bare hastigheten ville variere. Ikke at det stadig ville falle helt ut

Vi skriftet leverandør fordi den forrige var ustabil, så blir litt stressa når man ser tendensen (og nesten verre) hos den nye leverandøren og

 

Nå viser det seg at linjen har vært langt mer stabil i dag, så spørs om det var denne justeringen av linja som var greia. Håper den fortsetter å være like stabil :)

Lenke til kommentar

I dag har det tullet litt mer igjen, så da har jeg kjørt de cmd-greiene. Ser at ruter innimellom har en linje med "Request timed out" (uten at jeg vet om det virker inn på internetten ) . Når internettet detter ut, står det derimot i det cmd vinduet til 8.8.8.8 samme tekst 15-20 ganger etter hverandre og også ofte Reply from "x.x.x.x" "Destinaton host  unreachable"

Lenke til kommentar

Har samme Telenor modem som deg, og Asus ruter. Fikk nytt modem pga den forrige gikk i tordenværet. 

Men når jeg setter den i Bridge mode nå (oppskriften på telenor sine sider) så slutter internett lampa på modemet å lyse? 
Har prøvd å restarte et par ganger uten at den fungerer. 

 

Har resatt modemet og det fungerer fint uten bridge mode.. hmm 

Lenke til kommentar

Har samme Telenor modem som deg, og Asus ruter. Fikk nytt modem pga den forrige gikk i tordenværet.

Men når jeg setter den i Bridge mode nå (oppskriften på telenor sine sider) så slutter internett lampa på modemet å lyse?

Har prøvd å restarte et par ganger uten at den fungerer.

 

Har resatt modemet og det fungerer fint uten bridge mode.. hmm

Tror ikke alle lampene lyste til meg heller når modemet sto i bridgemodus.

Satte dog modemet tilbake som ruter og hovedruteren min som aksesspunkt og i stedet for i går. For å sjekke om dette har noe innvirkning. Og fordi Telenor sa de ikke kunne sjekke for feil når den står i Bridgemodus.

Irriterer meg om jeg må ha det slik for å få stabil linje, for jeg liker grensesnittet på Asus ruteren ti ganger bedre enn det på Zyxelen. Mye lettere å finne fram og forstå det man trenger å forstå.

Men nå har vi fortsatt bare hatt linja i en uke, så kan hende den er ustabil av den grunn at de justerer enda? Sto at det kunne ta opp til flere uker. Kjedelig når angrerett er bare 14 dager og vi skifta over fordi det forrige nettet var så ustabilt...

Endret av Sissel B
Lenke til kommentar

Nå fikk jeg det til å funke. Måtte bare være litt tålmodig :)

 

Vi har oppgradert fra 20 til 30, men merker ikke så mye forandring. Nedlasting på 2,7 Mb/s samme som tidligere.

 

Hos oss stod det også at optimaliseringa kunne ta flere uker i brevet som kom. Men når jeg ringte igår, så skulle det være ferdig til lørdag visstnok. Skulle bare ringe igjen hvis det ikke var bedre.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har en utfordring jeg søker hjelp til.

Har forsøkt å sette Zyxel i Bridge (virker som den er det etter at jeg tok en Hardreset - litt pussig). Kan Telenor se dette?

Har deretter koblet en Netgear Orbi som ruter. Dette fungerer fint og alle enheter er på nett.

 

Utfordring

Så skal jeg åpne noen porter for å se webcam via dyndns ekstern. Det fungerer med lokal IP-adresse (kamera har statsisk IP), men ikke eksternt. Når jeg pinger Dyndns-adressen min, så slår den opp min IP-adresse så det virker som om denne forbindelsen er ok. Men, porten er altså ikke åpnet eksternt. Har åpnet porter i Netgear Orbi.

 

Noen som har tips? Noe Telenor må åpne opp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...