Gå til innhold

Studere rettsvitenskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har bare tatt 1. avd. ved UiO så kan ikke svare deg på hvordan 2.-5. avd. er, men jeg synes hvertfall 1. avd. var nyttig å få med seg videre i livet :) Selv løste jeg nesten bare oppgaver, og vil ikke si at året var spesielt hardt sett i etterkant :) 

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar

Holder det å jobbe 8-16 eller må du gifte deg med biblioteket? 

Hørt om folk som sitter der fra morgen til 22 om kvelden. 

 

Kommer veldig an på. Jeg vet om folk som bruker mangfoldige timer på lesesalen, er i alle forelesninger, gjør alle oppgaver, lager tankekart og sammendrag i alle regnbuens farger og ender opp med for eksempel en D. Så kjenner jeg folk på andre siden. Gjør ganske lite, men ender opp med forholdsvis gode karakterer.

 

Med andre ord; umulig å si. Men, at det er en del å sette seg inn i osv, det er klart. Men alt går på interesse. Liker du jus, går det lettere. Synes man det er spennende koser man seg.

Lenke til kommentar

 

Holder det å jobbe 8-16 eller må du gifte deg med biblioteket? 

Hørt om folk som sitter der fra morgen til 22 om kvelden. 

 

Kommer veldig an på. Jeg vet om folk som bruker mangfoldige timer på lesesalen, er i alle forelesninger, gjør alle oppgaver, lager tankekart og sammendrag i alle regnbuens farger og ender opp med for eksempel en D. Så kjenner jeg folk på andre siden. Gjør ganske lite, men ender opp med forholdsvis gode karakterer.

 

Med andre ord; umulig å si. Men, at det er en del å sette seg inn i osv, det er klart. Men alt går på interesse. Liker du jus, går det lettere. Synes man det er spennende koser man seg.

 

Da er vel sånn at det går ut på å tolke lover og løse tvister?

At evnen til å tenke logisk og den individuelle forståelse av lovenene er det som gir høyest karakter.

Er jo sånn jeg har forstått det med jussen, det finnes ingen fasit. 

Lenke til kommentar

Hvordan jobbes det med pensumet?

Bruker man "Norges Lover" som oppslagsverk når man jobber med å løse oppgaver eller er det en bok man må kunne?

 

Jeg skal for å være ærlig si at jeg skummet gjennom noen få av pensumbøkene uten å få med meg særlig mye. Løste utelukkende bare oppgaver og brukte lovsamlingen aktivt og leste noen dommer for å få meg momenter for å vurdere/drøfte tvistene. Løste så mange jeg kunne og fant på nett; ikke bare tidligere eksamensoppgaver, men også i hefter og bøker. Endte opp med en C og en D. :) Se nøye på kunnskapskravene på ditt studiesteds nettsider og ta utg.pkt. i de. Jeg markerte kompetansemålene i lovsamlingen, slik at jeg husket at "åja, kap. 1 om "tingenes egenskaper" er det jeg skal ha god kunnskap om i kjøpsrett og forbrukerrett". Markerte hovedregel og unntak i forskjellige farger, og ord som "skal" eller "bør" med understrekning med penn eller andre farger.

 

Sjekk reglementet for innarbeidelser på studiestedet du skal begynne på, er ikke alle som godtar en form for innarbeidelser eller bestemte typer hjelpemidler som domssamling vil jeg tro :)

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar

Hvordan jobbes det med pensumet?

Bruker man "Norges Lover" som oppslagsverk når man jobber med å løse oppgaver eller er det en bok man må kunne?

 

Vel, du kan se på det slik; jus er i all hovedsak to ting, det er læren om rettsreglene, også er det læren om hvordan vi anvender rettsreglene. Sistnevnte kalles gjerne juridisk metode. Innunder dette hører rettskildelære til, altså, læren om rettskildene. Den tjukke røde boka er én rettskilde. Alt avhengig av fagdisiplin må du ha oversikt over x antall andre i tillegg (enten for å oppstille en rettsregel ut fra disse, eller ofte for å utfylle/få hjelp til å tolke ordlyden i lovene (som primær- og hovedrettskilde). 

 

Det er forskjellig fra person til person hvordan man jobber med pensum. Noen leser alt som står på pensumlisten flere ganger, noen leser kanskje gjennom en gang og deretter litt ekstra på ting de føler de ikke kan, og noen bruker pensum utelukkende som oppslagsverk når man jobber med oppgaver, eller om man er usikker på noe. For å kunne være i siste kategori kreves det stort sett at du har en god metode, samt god forståelse for jus, og er i forelesninger.

 

Jeg personlig føler meg dekket med å lese nesten alt en gang (herunder rettspraksis og annet relevant), gjøre oppgaver jevnt og trutt under semesteret, høre på podcaster av forelesninger, være i forelesninger o.l.

Endret av d'espresso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...