Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kollektiv - Depositum


Jaerbeast

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er i en litt prikær situasjon.

 

Jeg flyttet til Oslo og bor i et kollektiv med to andre som har bodd i boligen i 11 måneder. De var i behov av en tredje person, da han ene ikke fungerte og flyttet ut. De hadde satt opp en depositumskonto, der alle tre betalte inn.

 

Tok over leiekontrakten til denne tredje personen som flyttet ut, og skal nå selv flytte ut 4 måneder etter siden kontrakten utgår. Problemet ligger rundt depositumet. Da jeg inngikk forholdet ble det nevnt av tredjeparts-utleier at de interne økonomiske forholdene (som jeg går ut i fra betyr leie\strøm\nett og depositum?) burde vi lage et skriv på. Jeg foreslo dette da vi flyttet inn, men de forkastet dette forslaget.

 

De to andre mener jeg skal betale 1\3 av depositumet, for å dekke evt. skader\bekostninger som kommer etter endt leieforhold. 

 

Er en relativt sindig person, og tar vare på mitt og eget. De to andre er litt mer "spontane". På toppen har han ene inngått en avtale i et bredbånd (som alle bruker) og med Get (som ingen bruker). Disse avtalene har han glemt å si opp i tide, så han mener alle må betale inn for neste måned, når ingen bor der. 

 

Vet noen hvordan jeg bør forholde meg til dette? Dette er litt nytt territorium for meg. Det er for meg veldig uklart om jeg står til ansvar for depositumet, da jeg ikke hadde heller mulighet å sette dette inn på en separat konto. 

 

Takker for alle bidrag

Endret av kobbel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å betale inn depositum nå er lite gunstig for deg. Utleier har ingen reaksjonsmidler mot manglende depositum når dere nå likevel skal flytte ut, og de andre leietakerne har ikke noe krav mot deg uten en avtale dere imellom (hvor ble for øvrig depositumet til "tredjemann" av?).

 

Eksistensen av et depositum påvirker ikke resultatet når det gjelder erstatning for skade, det er kun en sikkerhet for at erstatningsansvaret kan oppfylles. Å ikke betale inn depositumet betyr ikke at utleier er avskåret fra å kreve erstatning fra deg, og det betyr heller ikke at dine medleietakere er avskåret fra å kreve regress hvis du er erstatningsansvarlig for noe som de har måttet dekke av sitt depositum. Men det betyr at du slipper å legge ut av dine midler og så kreve regress av dine medleietakere for skader de er ansvarlige for.

 

Kostnadene fra bredbåndsselskapet og Get bør bæres alene av den som forsømte seg ved oppsigelsen.

 

Jeg hadde antagelig derfor verken betalt depositum eller disse andre kostnadene.

Lenke til kommentar

Å betale inn depositum nå er lite gunstig for deg. Utleier har ingen reaksjonsmidler mot manglende depositum når dere nå likevel skal flytte ut, og de andre leietakerne har ikke noe krav mot deg uten en avtale dere imellom (hvor ble for øvrig depositumet til "tredjemann" av?).

 

Eksistensen av et depositum påvirker ikke resultatet når det gjelder erstatning for skade, det er kun en sikkerhet for at erstatningsansvaret kan oppfylles. Å ikke betale inn depositumet betyr ikke at utleier er avskåret fra å kreve erstatning fra deg, og det betyr heller ikke at dine medleietakere er avskåret fra å kreve regress hvis du er erstatningsansvarlig for noe som de har måttet dekke av sitt depositum. Men det betyr at du slipper å legge ut av dine midler og så kreve regress av dine medleietakere for skader de er ansvarlige for.

 

Kostnadene fra bredbåndsselskapet og Get bør bæres alene av den som forsømte seg ved oppsigelsen.

 

Jeg hadde antagelig derfor verken betalt depositum eller disse andre kostnadene.

 

Tusen takk for oppklaringen. Tredjemann betalte ikke leie i tide og var generelt forsømmelig når det kom til felleskostnader. Han flyttet ut, og de betalte han personlig ut av depositumet. De to andre har derfor betalt hele depositumbeløpet seg delt imellom. Jeg mistenker at det kommer til å bli noen kostnader da de har forsømt sine rom og at det har dukket opp noen uhelbredelige rødvinsflekker på gulvet. Regress er et litt nytt begrep for meg, men skjønner jeg deg rett at om det skulle komme omkostninger så kan de kreve penger av meg? Må det fremstilles noen bevisbyrde for dette?

 

Takk

Endret av kobbel
Lenke til kommentar

Regress betyr at noen andre krever deg for penger som de har måttet betale, og som de mener du egentlig er ansvarlig for.

 

Hvis du har betalt inn hele depositumet, og huseier krever dekning i depositumet for en komfyr jeg smadra i fylla, så kan du kreve regress av meg for det - dvs. kreve at jeg betaler deg tilbake det du måtte legge ut til huseier.

 

Bevisbyrden ved et regresskrav ligger på den som hevder at han har et krav. Det er vanlig sannsynlighetsovervekt.

Lenke til kommentar

Regress betyr at noen andre krever deg for penger som de har måttet betale, og som de mener du egentlig er ansvarlig for.

 

Hvis du har betalt inn hele depositumet, og huseier krever dekning i depositumet for en komfyr jeg smadra i fylla, så kan du kreve regress av meg for det - dvs. kreve at jeg betaler deg tilbake det du måtte legge ut til huseier.

 

Bevisbyrden ved et regresskrav ligger på den som hevder at han har et krav. Det er vanlig sannsynlighetsovervekt.

 

Takk krikkert. Det var betryggende lesning. Det gjør min stilling litt lettere å forholde seg til

Lenke til kommentar

Hva er det de har gjort siden de har forsømt sine rom? Knust vinduer, slått hull i veggen og revet ned taklamper?

At det kommer bruksmerker er ikke grunn nok til å kreve erstatning, da det kan forventes at utleieobjektet fåt slitasje fra "normal bruk".

 

Ikke noe ekstremt. Den ene har sølt blekk over gulvet og det vil man ikke få ut uten å pusse det ned, ellers er det litt små-merker i gulv her og der. 

 

Forhåpentligvis kommer det ingen erstatningskrav.

Lenke til kommentar

Det er fleire måtar å håndtere dette på, men å betale inn eit depositum som du straks skal kreve utbetalt fordi du flytter ut ser eg ikkje hensikta med anna enn å gjere det enklare for utleigar å få tak i pengane dine. Den einaste praktiske konsekvensen av at du no heilt på slutten betalar inn depositumet er at du kan risikere å måtte krangle for å unngå at utleiger retter krav på heile eller delar av depositumet.

Eit reint erstatningskrav i etterkant utan depositum vil være mykje lettare for deg å håndtere.

 

Når det gjeld breibåndet så er det han som ikkje har avbestilt abonnementet som må betale for dette, det er ikkje din feil at han har gløymt å sende oppsigelse.

Du kan sjølvsagt vurdere å være solidarisk med å være med å betale for tabben, men det er ikkje noke du treng å gjere.

Eg ville uansett ikkje ein gong vurdert det utan at det foreligger omstendigheiter som gjer at det f.eks. like gjerne kunne vært deg som blei sittande med rekninga dersom det var du som hadde fått oppgåva med å ordne med internett. At han roter med papira er ikkje ditt problem.

Lenke til kommentar

Det er fleire måtar å håndtere dette på, men å betale inn eit depositum som du straks skal kreve utbetalt fordi du flytter ut ser eg ikkje hensikta med anna enn å gjere det enklare for utleigar å få tak i pengane dine. Den einaste praktiske konsekvensen av at du no heilt på slutten betalar inn depositumet er at du kan risikere å måtte krangle for å unngå at utleiger retter krav på heile eller delar av depositumet.

Eit reint erstatningskrav i etterkant utan depositum vil være mykje lettare for deg å håndtere.

 

Når det gjeld breibåndet så er det han som ikkje har avbestilt abonnementet som må betale for dette, det er ikkje din feil at han har gløymt å sende oppsigelse.

Du kan sjølvsagt vurdere å være solidarisk med å være med å betale for tabben, men det er ikkje noke du treng å gjere.

Eg ville uansett ikkje ein gong vurdert det utan at det foreligger omstendigheiter som gjer at det f.eks. like gjerne kunne vært deg som blei sittande med rekninga dersom det var du som hadde fått oppgåva med å ordne med internett. At han roter med papira er ikkje ditt problem.

 

Takk for svar. Jeg tror det er posisjonen jeg kommer til å ta. 

Endret av kobbel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...