Gå til innhold

Trang økonomisk hverdag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil bare få skrevet en ting til .. vi lærer ingenting om å håndtére penger i skolen, derfor er det så utrolig mange som snubler når vi får store penger mellom henda. Så det er egentlig ikke din skyld, det er statens skyld, som ikke innfører lærdom om økonomi i skolen.

 

Å skylde på staten er for enkelt. Foreldre har også et ansvar for å lære opp og oppdra barna så det er i stor grad dems feil. At man bør ha litt husholdningsøkonomi på skolen sier jo seg selv, men å ikke sette barna inn i den felles økonomien man har som voksne er rett og slett dårlig gjort.

 

Barn forstår mye, veldig mye, og de skjønner greia godt hvis man bare lærer dem at utgiftene ikke skal være høyere enn inntektene. Jeg har et par i familien som har sagt at man ikke skal sette barna inn i den felles økonomien fordi "det er så feil og de skal ikke bekymre seg for det", jeg ble rett og slett litt trist og irritert når jeg hørte det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vil bare få skrevet en ting til .. vi lærer ingenting om å håndtére penger i skolen, derfor er det så utrolig mange som snubler når vi får store penger mellom henda. Så det er egentlig ikke din skyld, det er statens skyld, som ikke innfører lærdom om økonomi i skolen.

Å skylde på staten er for enkelt. Foreldre har også et ansvar for å lære opp og oppdra barna så det er i stor grad dems feil. At man bør ha litt husholdningsøkonomi på skolen sier jo seg selv, men å ikke sette barna inn i den felles økonomien man har som voksne er rett og slett dårlig gjort.

 

Barn forstår mye, veldig mye, og de skjønner greia godt hvis man bare lærer dem at utgiftene ikke skal være høyere enn inntektene. Jeg har et par i familien som har sagt at man ikke skal sette barna inn i den felles økonomien fordi "det er så feil og de skal ikke bekymre seg for det", jeg ble rett og slett litt trist og irritert når jeg hørte det.

Men mange foreldre har jo ingen grunnlag for å lære barn noe som helst om økonomi.

Lenke til kommentar

Tja, de fleste har jo en økonomi og får ting til å gå rundt. Man trenger ikke stort med grunnlag for å lære barna pluss og minus i forhold til økonomien i husstanden.

 

On-topic; Du bør ta deg en prat med kredittselskapene TS. De er stort sett ikke ute etter å ruinere folk og det er ikke helt uvanlig at et selskap kjøper all gjelden og gir bedre rente. Banken du har boliglån hos kan kanskje også hjelpe deg selv om du ikke baker gjelden inn i boliglånet. Det er, så vidt jeg vet, også selskap som som spesialiserer seg på å kjøpe gjeld så folk får samlet alt. De krever sikkerhet i bolig eller andre ting så hvis det er en sjanse for å få en kausjonist så bør det ordne seg raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å skylde på staten er for enkelt. Foreldre har også et ansvar for å lære opp og oppdra barna så det er i stor grad dems feil. At man bør ha litt husholdningsøkonomi på skolen sier jo seg selv, men å ikke sette barna inn i den felles økonomien man har som voksne er rett og slett dårlig gjort.

 

Sjølv om eg er enig i at ein ikkje berre kan skylde på staten, så er eg enig i at skuleverket burde hatt mykje meir fokus på husholdningsøkonomi.

 

Sjølv om folk tidligare klarte å styre økonomien sin ved å lære av foreldrene, så har også verden forandra seg. Det var langt enklare å lære om praktisk økonomi når vår foreldregenerasjon såg sine foreldre (gjerne far) kome heim med ein lønningspose med sedlar og myntar som (ofte mor) fordelte i små bunker øyremerka til husleige, mat, osv. og når det var tomt i posen så var det tomt for pengar.

(Her på forumet har vi opp til fleire trådar der forumbrukarar som ikkje forstår pengesystemet tyr til konspirasjonsteoriar for å prøve å forklare kvifor ein papirlapp med tallet 100 har ein verdi).

Dagens barn som observerer at foreldra henter ut penger frå eit hol i banken, eller kun drar eit utømmelig kort i kassa vil ha mykje vanskeligare for å lære seg økonomi då dei pedagogiske hjelpemidla som myntane der talla 1, 5, 10 og 20 er trykt på mynten.

Dette med å forstå kredittlån, avdragsfriheit, utsatt betaling, osv er heller ikkje særlig intuitivt for dei som har dårlig økonomiforståelse.

 

Så grunnskulepensumet burde tilpassa seg tida for å gi unge eit best mulig grunnlag for å klare seg sjølv. Økonomiopplæring er ein del av det som barn burde lære meir om, men også grunnleggande matlagingskunnskap burde det være meir fokus på. Kunnskap om å lage mat har også direkte innvirkning på privatøkonomien.

Sjølv studentane som bur på hybel og klagar over at dei har dårlig råd kjøper ferdimat i staden for å lage det sjølv. Enkelte hyblar har riktignok ikkje alt utstyr, men om du har dårlig råd og god tid så burde det være unødvendig å bruke matbudsjettet på ferdigskrella poteter og eggerøre på kartong til mangedobbel pris. Eg trur at vi no har ein generasjon av unge voksne som kanskje ikkje ein gong veit at det er mulig å lage saus utan pose, eller korleis ein fjerner skinnet og beina frå ein fisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...