Gå til innhold

Nytt grafikk kort

Shotherra

Anbefalte innlegg

Skrevet
Seer dere diskuterer FX 5600.

Noen som har erfaringer med: "GeForceFX 5600, 256 MB DDR,

ViVo DVI-I"

Noen som vet??

Etter min mening så diskuterer vi GF FX 5700 Ultra.

FX 5600 med 256mb?, vel sjekk minne hastigheten på 256 kortet kan være at 128mb kortet faktisk er raskere i minne fordi de benytter bedre minne. Det gjelder ike å ha mest minne mulig, men mest ytelse i minnet.....!!. 128mb kort skal vel være et godt valg, med mindre du er avhengig av mye minne pga programmer, osv som krever mer minne på skjermkortet da

I know :yes:

Hvor rask er kjernen på denne?

Lurer på hvordan kortet er i forhold til 9600xt?

Noen som har erfaring?

På FX kortet har det 400mhz på gpu og 900mhz på minne, på Radeon 9600 vet jeg ikke.. etter min mening skal gainward klokket det litt høyre eller no sånt.....

ok, tror jeg legger i litt ekstra og kjøper 9600xt istede... :)

Beklager alle sammen, men jeg gjorde feil:

På FX kortet har det 400mhz på gpu og 900mhz på minne, på Radeon 9600 vet jeg ikke.. etter min mening skal gainward klokket det litt høyre eller no sånt.....

Her er det Riktige:

På FX kortet har det 400mhz på gpu og 900mhz på minne,....etter min mening skal gainward klokket det litt høyre eller no sånt....., på Radeon 9600 vet jeg ikke..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare lurer:

:roll:

Hvorfor skal du egentlig bytte?

-Kortet du har er jo helt greit det... og du vil nok ikke merke så ekstremt stor forskjell om du bytter heller. :roll:

Og siden det ikke er akkurat "nød" etter bedre kort(er ikke så mange spill som det kortet du har ikke takler) vent heller til det blir skikkelig nød: HL2 og slikt...

-Det er nå mitt råd :xmas:

• 2 måneder senere...
Skrevet
Bare lurer:

:roll:

Hvorfor skal du egentlig bytte?

-Kortet du har er jo helt greit det... og du vil nok ikke merke så ekstremt stor forskjell om du bytter heller. :roll:

Og siden det ikke er akkurat "nød" etter bedre kort(er ikke så mange spill som det kortet du har ikke takler) vent heller til det blir skikkelig nød: HL2 og slikt...

-Det er nå mitt råd :xmas:

Litt gammel topic, men DET lønte seg. Har nå Gainward GF FX 57000 Ultra. Hakker ikke engang på høy oppløsning, men det er bare hardware`en min som henger etter....

Skrevet

Du burde ha kjøpt gainward 5900xt til 1595 på komplett.no.

Bedre og billigere....

Det har jeg kjøpt til min gamle pc......

Bestilite igår....

Skrevet

Hvis du vil kjøpe en Asus..... Asus har dårlig support... jeg venter på svar nå neste 3 månader.... :angry:

Mart

Skrevet
Du burde ha kjøpt gainward 5900xt til 1595 på komplett.no.

Bedre og billigere....

Det har jeg kjøpt til min gamle pc......

Bestilite igår....

Se på datoen så ser du at det er en stund siden han lagde denne topicen ;) Han kjøpte nok sitt 5700 før prisene ble så lave.

Skrevet

Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128MB duger supert.

ATI er generelt bedre enn Nvidia.

Bare min mening. jeg har uansett ville valgt ATI fremfor Nvidia pga pris og ytelse.

Skrevet

Jeg er Nvidia fan, og ja jeg kjøpte kortet før prisene hadde gått ned. Det stemmer at skjermkortene har blitt billigere så jeg angret litt på kjøpet etter at prisene hadde gått ned, men har nå FX 5700 ultra.... det er bare pc som henger etter.....

Skrevet
dette er å anbefale.. kjører fletta av 5700Ultra og 9600XT kortene

Ser at det er billigere og vet at det banker 9600 og 5700. Men som sagt, jeg har kjøpt grafikk kort så det er for sent nå......

Skrevet
Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128MB duger supert.

ATI er generelt bedre enn Nvidia.

Bare min mening. jeg har uansett ville valgt ATI fremfor Nvidia pga pris og ytelse.

Kan du begrunne det?

ATI er ikke bedre enn nVidia, de var, men ikke nå lengre. De er kanskje noen prosent bedre i DX9 Aplikasjoner, men de har drivere som rett og slett ikke holder mål. Selv er jeg verken ATI eller nVidia fan, men jeg kjøper det som er best med tanke på drivere og generell ytelse.

Og da er valget lett, nVidia. i High End klassen er 5950 Ultra og 9800XT omtentrent like gode. Og for dere som sier at ATI yter bedre i HL2. Hl2 kommer ut etter siste rykte i semptember..

I midt klassen på skjermkort tar FX5900XT alt som er. Se link jeg ga litt lengre opp.

Takk

Skrevet (endret)

9800XT er et bedre kort enn 5950, noe som klart vises på billedkvalitet under AA og AF. I tillegg klarer 9800XT høyere FPS med IQ på.

I klassen 2000,- --> 3000,- er også Radeon best, da man kan få et 9800Pro til 2200,- har ikke nvidia noe å stille opp med der.

Fra 1000,- til 2000,- er det litt mer jevnt. I nedre halvdel har radeon de beste alternativene, er du heldig kan du tilogmed få et 9600XT til under 1500,-

I øvre derimot, så trekker nvidia det lengste strået med forrige ukes tilbud på 5900XT. Ellers er 5700Ultra et godt alternativ, og gir ca like mye ytelse pr krone som et 9600XT.

I budsjettklassen er 9200 suveren, noe den siste testen på hw.no også slår fast.

Alt i alt, de kortene som gir mest for pengene til dags dato er:

5900XT og Radeon9800Pro.

Og når det gjelder drivertrøbbel..må vi ta det igjen? Det er ikke mer feil med ati's drivere nå enn nvidias. Det var det for ca 2 år siden, IKKE nå mer. Ja man finner problemer med nye spill, men disse problemene blir jo faktisk fikset, da nye driverversjoner kommer ut en gang i måneden.

Endret av Alastor
Skrevet
ATI er ikke bedre enn nVidia, de var, men ikke nå lengre. De er kanskje noen prosent bedre i DX9 Aplikasjoner, men de har drivere som rett og slett ikke holder mål. Selv er jeg verken ATI eller nVidia fan, men jeg kjøper det som er best med tanke på drivere og generell ytelse.

Og da er valget lett, nVidia. i High End klassen er 5950 Ultra og 9800XT omtentrent like gode.

Omtrent like gode i typiske benchmark spill uten AA og AF. Enten så ER du en nVidia fan eller så er du bare uviten. Vil du virkelig si at ~130% er "kanskje noen prosent bedre"? Siden ATi er overlegen i DX9 så er dem ikke "omtrent like gode". nVidia har også lang vei å gå når det gjelder AA kvalitet. Jeg ville ikke engang vurdere å kjøpe NV40 selv om den blir overlegen R420 når det kommer til ytelse og funksjonalitet hvis dem ikke har fikset AA kvaliteten.

Og for dere som sier at ATI yter bedre i HL2. Hl2  kommer ut etter siste rykte i semptember..

I midt klassen på skjermkort tar FX5900XT alt som er. Se link jeg ga litt lengre opp.

nVidia har et veldig sterkt kort i mellom klassen med FX5900XT, men det er en kort vei opp til R9800Pro som nå koster 2002,- på Techline. HL2 er ikke det eneste PS2.0 intensive spillet som noengang vil komme ut og om HL2 ikke kommer før september er det kanskje et argument for dem som ikke har tenkt å bytte kort med det første.

Skrevet

Jepp, ser at det er mange her som mener at Nvidia er like gode, faktisk bedre.... Når det gjelder testen mellom FX 5700 Ultra og Radeon 9600xt må jeg si at de var helt jevne, men Nvidia hadde et lite overtak på Radeon 9600.

ATI har også driver problemer men Nvidia har også prolemer.

Gå for FX 5700 ultra hvis du skal ha et bra kort, som takler de omtrent alle nyere spill. (Pass på at Hardware`n din er god) Radeon 9600xt er også et bra kort og har samme ytelse som FX 5700 ultra. Men 5700 er litt bedre.

Det er ikke mye forksjellen er mellom de beste kortene på markedet, men synes Nvidia burde få litt mer orden på AA og AF.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...