Gå til innhold

Studenter i bachelor i Informatikk - informasjonsbehandling (NTNU nettbasert)?


lesles

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg er ferdig med alt bortsett fra bacheloroppgaven, og er sånn passe fornøyd. Den "store" fordelen med dette studiet er den enorme fleksibiliteten, og det veier godt opp for mye av det som ikke er like bra. Virker som om det er relativt vanlig å ta det ved siden av full jobb - og det fungerer godt, sånn bare for å illustrere hvor fleksibelt det faktisk er.

 

Hva lurer du på?

Lenke til kommentar

Ah flott. Da kommer et par spørsmål som jeg håper du kan svare på.

 

1) Hvor mye tid brukte du på dette studiet daglig, evt. ukentlig?

 

2) Jeg ser at det er 6 emner per semester. Pågår alle disse parallelt i semestret?

 

3) Kjøpte du pensumbøker, eller greide du deg uten?

 

4) Har du begynt å søke jobb? Hvordan er jobbmulighetene?

 

5) Hvis du kunne ha gått 3 år tilbake, hadde du igjen valgt å studere dette?

 

6) Jeg forstår at studiet er nettbasert og dermed også lite sosialt. Hvordan funket dette for deg? 

Lenke til kommentar

1.

 

Vanskelig å si. Antageligvis mindre enn "normalt", men så gikk jeg jo til studiet med mye relevant kunnskap fra før. Varierer jo veldig hvor travelt det er - men selv på det travleste (rett før frister for større prosjekt) er arbeidsmengden helt grei. Tipper jeg over tid sikkert brukte mindre enn 20 timer i uken.

 

2.

 

Ja. Men rent praktisk kan man ofte flytte rundt på når man tar for seg de emnene som ikke har teamarbeid, sånn at man stykkevis fokuserer på et og et emne. (Igjen - fleksibilitet!) Jeg hadde et semester der jeg var oppe i 9 emner, sammen med to seriøse 7.5sp emner i matematikk ved siden av. Det gikk helt fint.

 

En bakdel med studiet er at det ofte ikke blir lagt opp til skikkelig fordypning og/eller tyngre teori. Det er jo begrenset hva man kan dekke i et 5ps-emne, og tidvis merkes det. Man får heller ikke samme muligheten til å selv velge tyngre teori som man normalt ville fått på et typisk on-campus informatikkstudie. (Eksempelvis ved å ta et par emner i matematikk, eller litt mer hårete informatikkemner.) Dette "problemet" førte til at jeg valgte å hoppe på et nettbasert årsstudium i matematikk ved siden av (deltid). Rett og slett fordi det ble litt kjedelig.

 

3.

 

Tja. Har sett an emnene litt og hoppet over der det har virket unødvendig. Har vel kjøpt halvparten av pensumbøkene og fått godt igjen for det de gangene jeg har gjort det - stort sett. Kan være helt nødvendig om man ønsker å nå helt opp, men ofte går det helt greit uten.

 

4.

 

Nei. Aner heller ikke mye om jobbmulighetene. Selv skal jeg studere videre før jeg ser meg om etter jobb.

 

5.

 

Ja, antageligvis. Men så var jeg 100% avhengig av å finne et fleksibelt og nettbasert studie. Hadde jeg hatt mulighet til å ta et bedre informatikkstudie on-campus så ville jeg ikke engang vurdert dette studiet.

 

Skulle jeg valgt nå, så ville jeg sikkert havnet på det nett/samlingsbaserte satelitteknologi-studiet til UiT. Men alt i alt så angrer jeg ikke på valget.

 

6.

 

Jeg er ikke veldig sosial av meg, så det fungerer helt fint. Hvor viktig er dette egentlig når man skal velge studie? Det fins jo plenty av andre sosiale arenaer om man føler for å være sosial.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Det er avhengig av hvor mye du må betale for å få gjennomført de vanlige, skriftlige eksamenene. Kostnadene til ekstern eksamensskole er den største kostnaden med studiet.

 

Semesteravgift og lærebøker blir ikke all verden, alt i alt - men når gjennomføringen av hver eksamen koster en tusenlapp eller to, så blir det litt etterhvert. Kommer an på hvor du bor - eksamen i Trondheim, og Oslo(?) er såvidt jeg vet uten ekstra kostnad.

Lenke til kommentar

Det er avhengig av hvor mye du må betale for å få gjennomført de vanlige, skriftlige eksamenene. Kostnadene til ekstern eksamensskole er den største kostnaden med studiet.

 

Semesteravgift og lærebøker blir ikke all verden, alt i alt - men når gjennomføringen av hver eksamen koster en tusenlapp eller to, så blir det litt etterhvert. Kommer an på hvor du bor - eksamen i Trondheim, og Oslo(?) er såvidt jeg vet uten ekstra kostnad.

Takk for svar! :) Jobber i forsvaret i Sørreisa, så nærmeste store universitet blir Tromsø. Hvor mye ligger semesteravgift og eksamensavgiften på normalt? Hvor mange eksamener er det snakk om i løpet av 3-års perioden?

Lenke til kommentar

Du kan også ta eksamen på en lokal videregående skole. Eksamensavgiften varierer, du må nesten høre med dine lokale alternativ. Det kommer helt an på hva ditt alternativ tar. Men regn med typisk 1-2000,- Semesteravgiften er relativt grei. Akkurat nå ligger den på 510,- per semester.

 

Som nevnt tidligere i tråden er jo studiet sammensatt av mange små emner - og det betyr jo også at man får ganske mange eksamener. Men det er ganske mange emner med digital eksamen og/eller prosjektvurdering. Regn med 2-4 normale eksamener i semesteret.

 

Det kan hende at andelen normale eksamener går ned etterhvert, digital eksamen er jo på full vei inn, og studiet skal legges om snart - blant annet med 7.5sp emner i stedet for 5sp-emner, og en fornying av enkelte emner som har behov for oppfriskning. (Antageligvis fra studieåret 2019-2020)

 

Er jo veldig overkommelig å dekke inn kostnaden ved å ta opp et lite studielån. Totalt sett så... blir det ikke store beløpet.

Lenke til kommentar

Du kan også ta eksamen på en lokal videregående skole. Eksamensavgiften varierer, du må nesten høre med dine lokale alternativ. 

 

Er du sikker på dette? Jeg vet NTNU ikke tillater eksterne eksamensavholdninger, men vet det finnes noen unntak for toppidrett feks. Finner ikke noe offisiell info på det. Interessant at Tromsø nevnes i tråden her og digital eksamen, Tromsø har ikke samme system som NTNU så tipper det kan komplisere.

Lenke til kommentar

På et nettbasert studie, så er det naturlig nok lagt opp til at man kan ta eksamen eksternt. Nå har NTNU veldig få slike studier (så få at det ikke engang er mulig å filtrere studieoversikten etter "nettbasert" - men det fins noen få som har blitt med videre fra høyskolene.)

 

 

Nettfagene via itfag.no og i Bachelor Informasjonsbehandling er basert på at du skal slippe å reise til Trondheim for å avlegge eksamen. Du kan avlegge eksamen på hjemstedet ditt dersom du tar kontakt med en lokal skole og selv ordner avtale om å avlegge eksamen der. Eksamensskolen beregner en avgift for å dekke utgifter til leie av rom og ekamensvakt osv. Denne avgiften betaler du direkte til den aktuelle eksamensskolen.

( http://iie.ntnu.no/adm/eksamen/info.html )

 

Det er også lagt opp til samme type fleksibilitet på deler av tilbudet de tilbyr via NTNU VIDERE, men der må man betale ekstra eksamensavgift dersom man benytter den muligheten, og samtlige tilbud under VIDERE går jo inn under andre regler, med annen finansiering.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 år senere...
On 8/6/2017 at 11:19 AM, Jann - Ove said:

Ja, jeg er ferdig med alt bortsett fra bacheloroppgaven, og er sånn passe fornøyd. Den "store" fordelen med dette studiet er den enorme fleksibiliteten, og det veier godt opp for mye av det som ikke er like bra. Virker som om det er relativt vanlig å ta det ved siden av full jobb - og det fungerer godt, sånn bare for å illustrere hvor fleksibelt det faktisk er.

 

Hva lurer du på?

Hei Jann, Jeg vil søke dette studiet neste semester. Jeg trenger fleksibel IT studie, så vidt jeg vet trenger IT fag selvstudie, universitet utdaning er grunnlegende og ikke tilsvare arbeidsgivers behov. Men likevel man trenger metalitet som universiter gir og diplom hjelper mye for å finne jobb.

Etter 4 år, Er du ferdig med studie? Kan du fortelle hva du opplever, er du fornøyd med studie, har du fant relevant IT jobb?

Forhånd takk for svar:) 

Lenke til kommentar

Fremdeles "sånn passe fornøyd," og har vel ikke noe å tilføye. Regner forsåvidt med at studiet er bedre nå enn det var når jeg gikk der - det er jo lagt om til 7.5sp emner og gjort systematisk arbeid med forbedring av kvaliteten etter at NTNU tok over.

Kan ikke si noe om arbeidsmuligheter, som sagt/nevnt var planen å studere videre, og der er jeg enda. Tok et pauseår og ramlet deretter inn på et helt annet studie etter at en uforutsigbar regelendring snudde opp ned på alle planene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/17/2021 at 5:17 PM, Jann - Ove said:

Fremdeles "sånn passe fornøyd," og har vel ikke noe å tilføye. Regner forsåvidt med at studiet er bedre nå enn det var når jeg gikk der - det er jo lagt om til 7.5sp emner og gjort systematisk arbeid med forbedring av kvaliteten etter at NTNU tok over.

Kan ikke si noe om arbeidsmuligheter, som sagt/nevnt var planen å studere videre, og der er jeg enda. Tok et pauseår og ramlet deretter inn på et helt annet studie etter at en uforutsigbar regelendring snudde opp ned på alle planene mine.

Takk for svar:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...