Gå til innhold

Hjelp med et setup (gaming-pc)


Anbefalte innlegg

Ja, da jeg mente oc, tenkte jeg bare rent Cpu-messig.. Jeg skal ikke oc skjermkortet :)

 

Så du ville ha gått for 1700x uansett?

 

2 andre som sa: "And about the gpu's. go for the cheapest one. GPU boost 3.0 generally makes the native clock speeds irrelevant. And the windforce cooler is better than the gainward cooler so it should boost higher."

 

Og:

 

"get the cheapest gtx 1080, no difference for you"

Jeg har datautstyr som jeg er fornøyd med, så for meg hadde det ikke vært noe problem å vente til vinteren og sett hva Coffee Lake har å by på. Men om jeg virkelig klødde etter å komme i gang, så vet jeg ikke om jeg hadde giddet å vente flere måneder på noe som kanskje er litt bedre enn det som er tilgjengelig nå..

 

Når det gjelder GTX1080 og GPU boost så har de et poeng når det kommer til støy. Kjøleren på det billigste kortet vil kanskje avgi litt mindre støy. Men frekvensene kortene oppnår er satt i bios, eller overstyres av OC programvare. Det eneste som er riktig er som jeg sa; at du kan klokke det billigste kortet opp til samme ytelse som det litt dyrere manuelt. Og det gjelder til og med de GTX1080 kortene som har de aller dårligste kjølerne også. På TPU tror jeg faktisk kortet med referansekjøler er det kortet de har klart å overklokke høyest.

 

Du kan se på forskjellige GTX1080 kort hos TPU og se hvordan de yter rett ut av boksen selv.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja, da jeg mente oc, tenkte jeg bare rent Cpu-messig.. Jeg skal ikke oc skjermkortet :)

 

Så du ville ha gått for 1700x uansett?

 

2 andre som sa: "And about the gpu's. go for the cheapest one. GPU boost 3.0 generally makes the native clock speeds irrelevant. And the windforce cooler is better than the gainward cooler so it should boost higher."

 

Og:

 

"get the cheapest gtx 1080, no difference for you"

Jeg har datautstyr som jeg er fornøyd med, så for meg hadde det ikke vært noe problem å vente til vinteren og sett hva Coffee Lake har å by på. Men om jeg virkelig klødde etter å komme i gang, så vet jeg ikke om jeg hadde giddet å vente flere måneder på noe som kanskje er litt bedre enn det som er tilgjengelig nå..

 

Når det gjelder GTX1080 og GPU boost så har de et poeng når det kommer til støy. Kjøleren på det billigste kortet vil kanskje avgi litt mindre støy. Men frekvensene kortene oppnår er satt i bios, eller overstyres av OC programvare. Det eneste som er riktig er som jeg sa; at du kan klokke det billigste kortet opp til samme ytelse som det litt dyrere manuelt. Og det gjelder til og med de GTX1080 kortene som har de aller dårligste kjølerne også. På TPU tror jeg faktisk kortet med referansekjøler er det kortet de har klart å overklokke høyest.

 

Du kan se på forskjellige GTX1080 kort hos TPU og se hvordan de yter rett ut av boksen selv.

 

 

Ja, klør selvfølgelig etter å bare bestille en :) Men vet aldri når Coffee Lake kommer.. Om det er nå i midten av september eller kanskje midten av oktober.. Hvem vet?

 

Hvis 1700x MED en ekstra cpu-cooler er bedre til tross for litt høyere pris, er jo det noe jeg ville gått for. De fleste anbefaler bare 1700 og med stockcooler som følger med. Der er jeg litt lost.

 

 

Lenke til kommentar

Intel vet nok når Coffee Lake kommer vil jeg tro. ;)

 

Og de har sagt "This holiday season". Som betyr tidligst november. Men så lenge Kaby Lake selger som varme hveteboller fremdeles.. Mest sannsynlig ikke før desember. Å annonsere at de har et kommende bedre produkt allerede nå, er noe de kun har gjort for å få folk til å la være å kjøpe konkurrentens produkt i mellomtiden..

 

Folk som er på kjempe stramt budsjett. Kan selvfølgelig tøye hver eneste krone og gå for 1700 med medfølgende kjøler. Da sparer de jo tross alt ~500-600Kr. Kanskje mer avhengig av kjøler. Men om man legger i den 500 lappen ekstra, så får man noe ekstra for den. Og jeg mener det ikke er så dumt. Webshoppen siliconlottery.com lever av å teste CPU'er, og så selge dem med garanterte oppnåelige overklokkings hastigheter. Slik at folk slipper selv å gamble på at de skal være heldige og få et eksemplar som klokker bra.

 

De oppgir gjerne i den forbindelsen ~% på hvilke brikker som klokker best. Og sjansen for at 1700 brikkene de fikk inn skulle nå 4GHz på en grei spenning var vel rundt 20% tror jeg det var. 1700X var til gjengjeld oppe i ~40%. Så man går fra 1 av 5 sjanse til nesten annenhver, eller 1 av 2,5 for å være nøyaktig. Det er odds jeg liker atskillig bedre..

Lenke til kommentar

Jepp, men om man uansett skal ha en bedre kjøler en fabrikk kjøleren til 1700, så mener jeg de 2-300 kronene ekstra for 1700X over 1700 er en billig mini gamble. Og slik sett vel verdt det. XFR på 1700X er jo også 100MHz, slik at rett ut av boksen kan den booste til 3,9GHz på 2 kjerner uten overklokking overhodet. Mens 1700'ens XFR er på 50MHz, og max boost på 2 kjerner med XFR blir 3,75GHz..

Lenke til kommentar

Jepp, men om man uansett skal ha en bedre kjøler en fabrikk kjøleren til 1700, så mener jeg de 2-300 kronene ekstra for 1700X over 1700 er en billig mini gamble. Og slik sett vel verdt det. XFR på 1700X er jo også 100MHz, slik at rett ut av boksen kan den booste til 3,9GHz på 2 kjerner uten overklokking overhodet. Mens 1700'ens XFR er på 50MHz, og max boost på 2 kjerner med XFR blir 3,75GHz..

 

Så du ville heller gått for en cpu-kjøper + 1700x? Alle de andre inne på reddit klikker jo for at jeg ikke sparer pengene og går 1700 + stockcooler istedet :p

Lenke til kommentar

 

Jepp, men om man uansett skal ha en bedre kjøler en fabrikk kjøleren til 1700, så mener jeg de 2-300 kronene ekstra for 1700X over 1700 er en billig mini gamble. Og slik sett vel verdt det. XFR på 1700X er jo også 100MHz, slik at rett ut av boksen kan den booste til 3,9GHz på 2 kjerner uten overklokking overhodet. Mens 1700'ens XFR er på 50MHz, og max boost på 2 kjerner med XFR blir 3,75GHz..

 

Så du ville heller gått for en cpu-kjøper + 1700x? Alle de andre inne på reddit klikker jo for at jeg ikke sparer pengene og går 1700 + stockcooler istedet :p

 

 

Ryzen 1700 stopper kanskje på 3800 MHz, mens 1800X går til 4.0 Ghz som regel. Om de 200 MHz er verdt det, er opp til deg.

Lenke til kommentar

 

Jepp, men om man uansett skal ha en bedre kjøler en fabrikk kjøleren til 1700, så mener jeg de 2-300 kronene ekstra for 1700X over 1700 er en billig mini gamble. Og slik sett vel verdt det. XFR på 1700X er jo også 100MHz, slik at rett ut av boksen kan den booste til 3,9GHz på 2 kjerner uten overklokking overhodet. Mens 1700'ens XFR er på 50MHz, og max boost på 2 kjerner med XFR blir 3,75GHz..

 

Så du ville heller gått for en cpu-kjøper + 1700x? Alle de andre inne på reddit klikker jo for at jeg ikke sparer pengene og går 1700 + stockcooler istedet :p

 

 

Vel, om du sparer $30 i Alabama. Så har du nok til 5 Big Mac menyer. Sparer du 300Kr i Norge så har du råd til 2. Prisforskjellen i forhold til kjøpekraft er mye større i USA enn i Norge..

Lenke til kommentar

 

 

Jepp, men om man uansett skal ha en bedre kjøler en fabrikk kjøleren til 1700, så mener jeg de 2-300 kronene ekstra for 1700X over 1700 er en billig mini gamble. Og slik sett vel verdt det. XFR på 1700X er jo også 100MHz, slik at rett ut av boksen kan den booste til 3,9GHz på 2 kjerner uten overklokking overhodet. Mens 1700'ens XFR er på 50MHz, og max boost på 2 kjerner med XFR blir 3,75GHz..

 

Så du ville heller gått for en cpu-kjøper + 1700x? Alle de andre inne på reddit klikker jo for at jeg ikke sparer pengene og går 1700 + stockcooler istedet :p

 

 

Vel, om du sparer $30 i Alabama. Så har du nok til 5 Big Mac menyer. Sparer du 300Kr i Norge så har du råd til 2. Prisforskjellen i forhold til kjøpekraft er mye større i USA enn i Norge..

 

Haha touchê!

Lenke til kommentar

Den ser ut til å yte brukbart i forhold til pris, men støtter den AM4 sokkel?

 

Når det gjelder ekstra/alternativ thermal paste, så tenker jeg det helst er aktuelt for de som vil klemme ut hver minste °C av kjølerne. Og de kjøper da gjerne noe sånt som Noctuas NH-D15 også. Noe som nok vil være litt overkill til din bruk. Men det kan være greit å ta med seg en liten tube med paste uansett, i tilfelle man er uheldig med monteringen første gang. Og må montere på nytt. Og har man først en tube, så er det jo også nesten like greit å bruke den. Siden den jo gir bedre ytelse enn det som er trykt på fra fabrikk. Så da er det bare å kjøpe litt kondens fjerner og vaske bort den først..

Lenke til kommentar

Jeg ville heller lagt mindre i kabinett, spart litt til og heller investert pengene i et 1070/1080TI kort. Mye mer fremtidsrettet enn et 1060 kort.

 

Han oppdaterte handlelisten på forrige side.

 

@Leeplay

 

Hvorfor har du fremdeles B350 hovedkortet i listen? Må da være bedre med et X370 når du får dem til samme pris? Her er 2 modeller som ser greie ut. Pro versjonen har nok litt bedre lydkort, og kanskje nettverkskort. Uten at jeg tror de fleste vil merke noe til det. Men X370 støtter uansett mer som B350 ikke gjør. SLI for eksempel, om du finner et billig GTX1080 til i fremtiden. 

Lenke til kommentar

 

Jeg ville heller lagt mindre i kabinett, spart litt til og heller investert pengene i et 1070/1080TI kort. Mye mer fremtidsrettet enn et 1060 kort.

 

Han oppdaterte handlelisten på forrige side.

 

@Leeplay

 

Hvorfor har du fremdeles B350 hovedkortet i listen? Må da være bedre med et X370 når du får dem til samme pris? Her er 2 modeller som ser greie ut. Pro versjonen har nok litt bedre lydkort, og kanskje nettverkskort. Uten at jeg tror de fleste vil merke noe til det. Men X370 støtter uansett mer som B350 ikke gjør. SLI for eksempel, om du finner et billig GTX1080 til i fremtiden. 

 

 

Jeg valgte b350, siden jeg prøvde å finne forskjell på det jeg hadde valgt og et 370x gaming plus som ligger på 200kr billigere.. Skjønte aldri hvorfor, men jeg tror ikke jeg trenger SLI.

Lenke til kommentar

Bedre å ha uten å få bruk for, enn å få bruk for, og ikke ha.. ;)

 

Sant.. Men greier ikke finne noe spesifikt forskjell og hvorfor det 370x gaming plus er billigere enn b350.. Fant ikke noen på google, ENESTE jeg såvidt skumma over var noe om at lyden på b350 var bedre og at 370 har SLI..

Lenke til kommentar

 

Bedre å ha uten å få bruk for, enn å få bruk for, og ikke ha.. ;)

 

Sant.. Men greier ikke finne noe spesifikt forskjell og hvorfor det 370x gaming plus er billigere enn b350.. Fant ikke noen på google, ENESTE jeg såvidt skumma over var noe om at lyden på b350 var bedre og at 370 har SLI..

 

 

Umiddelbart ser det hovedsakelig ut som forskjellen mellom den billigste X370'en og B350'en du kikker på ja. Men du har også X370'en til samme pris som B350'en som har flere S-ATA porter og bedre RAID støtte, samt SLI..

Lenke til kommentar

 

 

Bedre å ha uten å få bruk for, enn å få bruk for, og ikke ha.. ;)

 

Sant.. Men greier ikke finne noe spesifikt forskjell og hvorfor det 370x gaming plus er billigere enn b350.. Fant ikke noen på google, ENESTE jeg såvidt skumma over var noe om at lyden på b350 var bedre og at 370 har SLI..

 

 

Umiddelbart ser det hovedsakelig ut som forskjellen mellom den billigste X370'en og B350'en du kikker på ja. Men du har også X370'en til samme pris som B350'en som har flere S-ATA porter og bedre RAID støtte, samt SLI..

 

 

True.. Angående cpu-cooleren aner jeg faktisk ikke :/ Aldri hørt noen reagere på det før? Annet enn at de anbefalte den istedetfor den originale jeg hadde (EVo-et-eller-annet). Hmm, da vet jeg virkelig ikke :p Jeg er ødelagt av å se på komponenter og sammenligne osv haha.. 

Lenke til kommentar

Ah, det glemte jeg i farta! X370'en til samme pris som B350'en har jo 2 x M.2. slot'er, mens B350'en har bare 1. Det forbauset meg ellers å se at det var så lite forskjell ellers, jeg mente at X370'ene skulle ha flere USB og S-ATA porter bl.a. Og med nærmere inspeksjon av spec listen på Komplett ser det ut til å stemme delvis. Ryzen CPU'ene er fra AMDs side egentlig kalt for SOC'er (System On Chip) siden de inneholder flere ting som man før fant i chipset'et på hovedkortet. Slikt som S-ATA, USB og minnekontrollere. Slik jeg tolker det, så gir X370 hovedkort tilgang til disse resursene direkte fra Ryzen SOC'en. Mens siden B350 hovedkortene ikke får den samme tilgangen til disse resursene, altså færre S-ATA, USB, og PCIe baner. Så må B350 kortene ha et ekstra chipset med disse resursene på hovedkortet. Så vi ser på X370 kortet at siden alle 6 S-ATA portene kommer fra SOC'en, så kan de samarbeide i flere typer RAID. Mens det er en "mur" mellom 2 og 2 av S-ATA portene på B350 kortet.

 

Til samme pris er det egentlig uansett en "no-brainer" mellom X370 pro kortet og B350 kortet. Hvorfor skulle man ønske å betale like mye for mindre?

 

Når det gjelder kjøler så kan det godt være den passer fint med AM4 den du kikker på. Men det står ikke på spec listen hos Komplett. så jeg ville ihvertfall hørt med Komplett om den passer før jeg hadde bestilt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...