Gå til innhold

Hva er pluss og hva er minus


Anbefalte innlegg

Jeg har ett par højttalere der høyttaler kabelen sitter fast. På kabelen er den ene merket men den svart stripe og den andre er uten svart stripe.

Hva er pluss og hva er minus. har det noe betydnig om plus er koblet til minus på reciveren.

Endret av mX mann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kun brukes disse to høyttalerne på anlegget ditt, spiller det ingen rolle hva som er pluss og minus, så lenge begge høyttalerne bruker samme farge som jord. Det eneste som skjer er at du fasevender signalet (180 grader).

 

Jeg pleier å bruke sort stripet ledning som jord (hvis det finnes), bare husk på å gjennomføre det hele veien.

Lenke til kommentar
Hvis du kun brukes disse to høyttalerne på anlegget ditt, spiller det ingen rolle hva som er pluss og minus, så lenge begge høyttalerne bruker samme farge som jord. Det eneste som skjer er at du fasevender signalet (180 grader).

 

Jeg pleier å bruke sort stripet ledning som jord (hvis det finnes), bare husk på å gjennomføre det hele veien.

Min erfaring sier det motsatte. Da jeg kobla opp anlegget mitt etter jeg flytta i sommer, kobla jeg pluss fra forsterkeren til minus i høyttaleren og omvendt. Lyden ble mye slankere, mye av bassen forsvant. Lyden var tilbake til den samme gammle da jeg kobla + til + og - til -.

Lenke til kommentar
Det er vel fyrst og fremst filteret som kan ha problem med ombytta polaritet.

Sorry Sam, det er nok helt feil.

Heilt rett. Det er heilt feil. Trekk det tilbake, det einaste som har noko å seia er at høgtalarane er kopla likt.

Kan du prøve å forklare deg litt bedre? Mitt poeng var jo nettopp at man skal koble begge høyttalerne likt. Det er jo akkurat det samme som din konklusjon.

Lenke til kommentar
Jeg har ett par højttalere der høyttaler kabelen sitter fast. På kabelen er den ene merket men den svart stripe og den andre er uten svart stripe.

Hva er pluss og hva er minus. har det noe betydnig om plus er koblet til minus på reciveren.

Det har ingen betydning for annet enn lyden, hvis du kobler feil vil du oppdage det ved at du får dårlig bass.

Lenke til kommentar
Ved ombytta polaritet trodde jeg (og er 99% sikker) at membramen slås innover istedenfor utover. Med andre ord ikke bra.

et høyttalerelement er jo konstruert for å spille noen lunde like bra ved å slå innover som utover? Fordelen med dette er jo fasejustering i sammenheng med plassering, ofte i mindre rom. eller tar jeg HELT feil?

 

men f.eks en bass slår utover mens den andre slår inn kan man oppleve fasefeil. som vil gi lite bass.

 

er jo en grunn til at aktive subber og bilforsterker ofte har en bryter for fasevending....

Endret av DJ-JK
Lenke til kommentar

Jepp, et element er konstuert for å jobbe like bra innover som utover, og derfor skal er det et fett om de slår innover eller utover. Eneste som er viktig er et man kobler likt i alle kanaler, slik at alle høyttalerene spiller i fase. Hvis ikke vil du oppleve at høyttalerene jobber mot hverandre, istedet for sammen, og resulatet er et blodfattig lydbilde med lite bass og rar diskant.

Jeg merker tvert om høyttalerene spiller i motfase, jeg blir nærmest sjøsyk av å høre på :p

Lenke til kommentar
et høyttalerelement er jo konstruert for å spille noen lunde like bra ved å slå innover som utover? Fordelen med dette er jo fasejustering i sammenheng med plassering, ofte i mindre rom. eller tar jeg HELT feil?

Signalet fra forsterkeren skal være balansert (dvs, det finnes ingen likestrømskomponent der), så å si at noe er pluss og minus på en høytaler har ingen mening siden en svingning alltid har en like stor positiv som negativ fase, en høyttaler slår altså aldri bare en vei, den skal ideélt sett slå like langt begge veier.

 

Det som betyr noe er at høyttalerene står i fase, slik at elementene slår samme vei samtidig, hvis ikke vil noe av lyden fra den ene høytaleren bli absorbert av det motsatte signalet i den andre. Det er mest merkbart ved at mye bass rett og slett forsvinner.

 

Det er samme hvordan du kobler så lenge du kobler likt på begge høytalerene.

 

Finn frem et 1.5v batteri og koble til høytalerkabelen.

For all del ikke prøv dette, i beste fall får man et dunk fra høyttaleren, i værste fall brenner du spolen. 1.5V er kanskje ikke nok til å gjøre stor skade, men husk at den vesentlige impedansen i en høyttaler er induktansen i spolen, det er sjelden stor resistans i dem når man setter på likestrøm.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Ganske stilig at lydbølger kan motvirke hverandre igrunn :) Lærte litt om det i fysikken i fjor, men har aldri forsøkt det selv. Lurer på om det er mulig å fjerne en lyd helt? (Vet de gjør noe liknende i fly for å redusere motorstøyen)

Det finnes stoler med flapper forran ørene dine. Disse flappene inneholder en høytaler som slår i motfase av lyden i rommet. Mao kan du sitte i fred og ro, og lese avisen! :sleep:

Lenke til kommentar
Finn frem et 1.5v batteri og koble til høytalerkabelen.

For all del ikke prøv dette' date=' i beste fall får man et dunk fra høyttaleren, i værste fall brenner du spolen. 1.5V er kanskje ikke nok til å gjøre stor skade, men husk at den vesentlige impedansen i en høyttaler er induktansen i spolen, det er sjelden stor resistans i dem når man setter på likestrøm. [/quote']

Resistansen i en høyttaler er omtrent like stor som impedansen. Jeg bruker et 1,5v batteri for å finne riktig høyttaler på mamma og pappa sitt surround-anlegg. Jeg ville nok aldri brukt det på mitt :no:

Lenke til kommentar

Jeg prøvde med 1,5 bateri og det funka fint. membran gikk utover nor jeg koblet den som var merket med svart, alså den som er pluss.

hvis solaris har rett så har jeg nå funnet pluss og minus på alle højttalerene i systemet. :D

de ble heller ikke skadet, ikke som jeg merket hvertfall. :yes:

Lenke til kommentar
Jepp, et element er konstuert for å jobbe like bra innover som utover

Nei, et høyttaler element jobber best når det slår ut på "positiv" strøm, slik det er laget for. Derfor så skal man koble + på + og - på - uansett. Det nytter ikke hvis man kobler begge høyttaleren omvendt, lyden blir riktig nok bedre enn man hadde en høyttaler byttet og en rett, men den blir dårligere enn om man koblet riktig fra begynnelsen av.

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...