Gå til innhold

[Løst] Ang Dagpenger


Chrisp

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en ung mann på 25 som sliter litt med NAV.

Jeg har vært i fastjobb siden jeg var 19 til 30 juni 2016.
Så skulle jeg møte på nav og der fikk jeg en kald skulder med en gang, jeg la inn søknaden for dagpenger og sa jeg er villig til å flytte mot Oslo for å få meg en jobb ( Lite jobber her hvor jeg bor )
Jeg nevnte også at jeg fikk flere jobb muligheter visst nav betalte truck serfikat til meg.

Det som skjedde er at jeg ble satt på et økonomi kurs og under veis så nektet nav å betale meg livsopphold og husleie i den perioden jeg var uten dagpenger.

Det som skjedde er at NAV har stoppet dagpengesøknaden og jeg ble kastet ut av leiligheten.


Jeg flyttet så til min gamle kommune for å søke på råd der og der fikk jeg midlertidlig botilbud på en hybel på 10kvm og fikk til svar at innen 3 mnd så måtte jeg flytte til en annen kommune pga mangel på leiligheter. Å det er fult forståelig siden jeg vet at det er lite leiligheter der.

Fikk meg så en ny leilighet i en annen kommune og søkte på nytt på dagpenger også der fikk jeg avslag på både dagpenger og truckserfikat. De sa at du får fint klare deg med livsoppholde ditt.

Nå er jeg faktisk litt utbrent og oppgitt og har enda den dag i dag ikke fått noe dagpenger og ikke fått noe bistand fra NAV siden 31.05.17. Lever hjemme hos mor og hun må gi meg mat å tak over hodet.

Ble kastet ut enda en gang i den leiligheten jeg hadde siden NAV ikke ville gi noe bistand.
Eneste de ville er at jeg ble utplassert på rema 1000 noe som ikke passer meg i det heletatt og det var ikke jobben for meg, har jobben i industri før jeg mistet jobben.

Hva tenker dere om denne saken?

Skal ikke NAV hjelpe deg på veien vidre?

Er det noen som vet om en jobb eller i Østfold/Oslo området?
Jeg er ganske effektiv, kjapplært og pliktoppfyldig.

Hadde vært en super takk om noen kunne ha hjulpet meg
Har gidd opp NAV, desverre.

Endret av Chrisp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver at du nekter utplassering på Rema 1000. Å nekte å delta på tiltak vil jeg tro er grunn til å miste dagpenger.

 

Anonymous poster hash: da2df...3c9

Ja, jeg prøvde å jobbe på Rema 1000 igjennom et tiltak. Det kan sikkert være grunnen til at de er ''sint'' sikkert, men det var absolutt ikke noe jobb for meg. Virker kanskje som jeg er krav stor men..

Lenke til kommentar

Har du vært noe i kontakt med fastlegen? Utbrenthet er en lidelse som skal gi grunn til sykepenger. Anbefaler også å spørre fastlegen om å få i gang en dialog med en psykolog, da stiller du sterkere til å få en form for trygd.

 

Angående å nekte å jobbe via tiltak, det må være grenser for hva man skal presse folk ut i. En jobb skal også tilpasses et individs tidligere erfaringer og egenskaper, men også personlige egenskaper og ønsker. Det er ikke etisk riktig å sende noen med legeutdannelse til å jobbe som sveiser, og sikkert også fryktelig demotivérende for den det gjelder. Alle har kjerneverdier som er forankret i tidligere erfaringer, og hvis man bryter opp dem med brekkjern for mange ganger, så blir folk psykologisk nedbrutt.

 

Det er også noe som heter Brukerombudet. Jeg har ikke personlig erfaring, men jeg har hørt mange både si og skrive at de er flinke til å "ta rotta" på NAV. Høres ut som noe for deg.

 

Alle med Norsk statsborgerskap har krav på ett eller annet å leve av. Å leve av foreldrene er ikke holdbart. Du har jo også prøvd deg i jobb, så du må ha noen rettigheter oppi det her.

 

Viktig å huske på at all dialog med NAV er prosesser. Det kan ta tid, men du lærer underveis, og du bør absolutt aldri gi opp. Din frihet og fremtid står på spill. Du får en slags støtte/trygdeordning før eller senere.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Har du vært noe i kontakt med fastlegen? Utbrenthet er en lidelse som skal gi grunn til sykepenger. Anbefaler også å spørre fastlegen om å få i gang en dialog med en psykolog, da stiller du sterkere til å få en form for trygd.

 

Angående å nekte å jobbe via tiltak, det må være grenser for hva man skal presse folk ut i. En jobb skal også tilpasses et individs tidligere erfaringer og egenskaper, men også personlige egenskaper og ønsker. Det er ikke etisk riktig å sende noen med legeutdannelse til å jobbe som sveiser, og sikkert også fryktelig demotivérende for den det gjelder. Alle har kjerneverdier som er forankret i tidligere erfaringer, og hvis man bryter opp dem med brekkjern for mange ganger, så blir folk psykologisk nedbrutt.

 

Det er også noe som heter Brukerombudet. Jeg har ikke personlig erfaring, men jeg har hørt mange både si og skrive at de er flinke til å "ta rotta" på NAV. Høres ut som noe for deg.

 

Alle med Norsk statsborgerskap har krav på ett eller annet å leve av. Å leve av foreldrene er ikke holdbart. Du har jo også prøvd deg i jobb, så du må ha noen rettigheter oppi det her.

 

Viktig å huske på at all dialog med NAV er prosesser. Det kan ta tid, men du lærer underveis, og du bør absolutt aldri gi opp. Din frihet og fremtid står på spill. Du får en slags støtte/trygdeordning før eller senere.

Brukerombudet har jeg ikke vært borti før men kan kanskje prøve det? :)

 

Alt jeg vil er å få i orden dagpengene sånn at jeg får spart opp til deposititum og flytte der hvor jeg kan få en jobb jeg kan trives i å helst jobbe livet ut :)

 

Men om jeg går til fastlegen og får sykmelding hvilken støtte får jeg fra nav da? 

Jeg er helt blank innen for NAV så har ikke peiling på slike ting.

 

 

Lenke til kommentar

Det er et helt forferdelig opplegg at NAV kan stoppe dagpenger pga at en ikke vil gå på tiltak eller ta jobbtilbud, men slik er det.

Jeg vet ikke om det går å få dagpengene tilbake, og i tilfelle hvor fort, men du må da vel ha krav på sosialhjelp da i mellomtiden.

Hvis du får helseproblemer f.eks utbrenthet så må en vel ha krav på trygd, dette må du i såfall snakke med NAV og fastlegen om. Jeg vet ikke hvor mye du får om du er syk, men det er vel omtrent det samme som dagpengene kan jeg tenke meg.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

 

Har du vært noe i kontakt med fastlegen? Utbrenthet er en lidelse som skal gi grunn til sykepenger. Anbefaler også å spørre fastlegen om å få i gang en dialog med en psykolog, da stiller du sterkere til å få en form for trygd.

 

Angående å nekte å jobbe via tiltak, det må være grenser for hva man skal presse folk ut i. En jobb skal også tilpasses et individs tidligere erfaringer og egenskaper, men også personlige egenskaper og ønsker. Det er ikke etisk riktig å sende noen med legeutdannelse til å jobbe som sveiser, og sikkert også fryktelig demotivérende for den det gjelder. Alle har kjerneverdier som er forankret i tidligere erfaringer, og hvis man bryter opp dem med brekkjern for mange ganger, så blir folk psykologisk nedbrutt.

 

Det er også noe som heter Brukerombudet. Jeg har ikke personlig erfaring, men jeg har hørt mange både si og skrive at de er flinke til å "ta rotta" på NAV. Høres ut som noe for deg.

 

Alle med Norsk statsborgerskap har krav på ett eller annet å leve av. Å leve av foreldrene er ikke holdbart. Du har jo også prøvd deg i jobb, så du må ha noen rettigheter oppi det her.

 

Viktig å huske på at all dialog med NAV er prosesser. Det kan ta tid, men du lærer underveis, og du bør absolutt aldri gi opp. Din frihet og fremtid står på spill. Du får en slags støtte/trygdeordning før eller senere.

Brukerombudet har jeg ikke vært borti før men kan kanskje prøve det? :)

 

Alt jeg vil er å få i orden dagpengene sånn at jeg får spart opp til deposititum og flytte der hvor jeg kan få en jobb jeg kan trives i å helst jobbe livet ut :)

 

Men om jeg går til fastlegen og får sykmelding hvilken støtte får jeg fra nav da? 

Jeg er helt blank innen for NAV så har ikke peiling på slike ting.

 

 

 

Det som er med NAV, er at det er så mange forskjellige mennesker som jobber der. Det finnes kanskje noen som bruker hodet, men de fleste føler regler til punkt og prikke i frykt for å miste jobben.

 

Du bør bare forholde deg til regelverk. Spill på alle kort du kan for å få det som du vil.

 

Det er derfor jeg oppfordrer til å gå til fastlege og få i gang denne prosessen, fordi da stiller du mye sterkere med tanke på rettigheter. Hvis man ikke er syk, så forventer NAV nærmest at du skal rote rundt i søppelkassene og leve i en pappeske på gata for å overleve.

 

Jeg tenker at hvis de skal spille så hardt med folk, så må de bare finne seg i at folk spiller litt tilbake igjen. Folk må få et solid grunnlag å vokse ut fra, folk trenger trygghet og stabilitet for å fungére. Og ikke minst behandles med verdighet.

 

Med tanke på hvilken ytelse du har krav på, så tenker jeg at du bør ta en time med en NAV-konsulent og spørre dem. Kan være litt innviklet. Kanskje Brukerombudet også kan gi svar, men ville prøvd et "fredsmøte" med NAV først. Hvis de er vrange, så går du andre veier.

 

Kan hende du har krav på dagpenger. Hvis ikke, så tror jeg sosialstønad er neste løsning. Men deretter er det mulig å sykemelde seg fra prosessen av å søke sosialstønad, sånn at du blir sykemeldt. Da får du en minsteytelse. Etter en tid gjelder arbeidsavklaringspenger, som kan gjelde i 4 år. Deretter uføretrygd, hvis aap ikke fører til inntektsbringende aktivitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...