Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2018


DeQu

Anbefalte innlegg

 

 

https://www.phs.no/studietilbud/bachelor/soknadsprosess/forslag-om-redusert-opptak-i-2018/

Verdt å lese over :) en del spørsmål man får svar på der.

"Grunnet færre søkere enn tidligere i årets opptak vet vi ikke om et eventuelt nedtrekk i antall studieplasser vil medføre økte poenggrenser."Hmm, det er tydeligvis en del nedgang og færre søkere i år enn tidligere. Blir spennende å se hvordan snittene kommer til å ligge :)

Jeg synes vi bør gå sammen for å prøve å forhindre at forslaget går igjennom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hei!

 

Vil innlede med å si at dette er en ekstrem overdrivelse.

Men hvis en person har 4 år i spesialstyrkene til forsvaret, gjør det ekstremt bra på fysiske tester og et såkalt "perfekt" egnethetsopptak. Alt med personen er perfekt til politihøgskolen, utenom konkuransepoengene. Vi sier at personen ligger på 48 poeng og kun har søkt Stavern.

Konkuransepoengene til Stavern havner på 48,6

Kommer da denne personen ikke inn pga karakterene? Eller tar PHS inn personer som ikke har karakterene helt på plass, men er perfekte på alle mulige måter, ifølge opptaksnemnda?

Personen er jo ikke perfekt til PHS hvis han ikke klarer kravene.

 

Kravene PHS stiller er dekket i dette eksemplet. Karakterer er ikke alt.

 

Nei, karakterer er ikke alt. Det er en el av et større bilde. Et av flere krav.

 

Karakterer er altså en del av dette bildet, og hvis man ikke klarer karakterkrav så er man ikke perfekt til PHS.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

Personen er jo ikke perfekt til PHS hvis han ikke klarer kravene.

Sterkt uenig i den. Sånn jeg opplever det, er det to grunner til at søkerne til syvende og sist rangeres etter konkurransepoeng. Det ene er at søknadsprosessen skal ha et akademisk/høyskolepreg, det andre er at konkurransepoeng er målbart/kvantifiserbart, i motsetning til egnethet. Skulle de funnet de mest egnede fremtidige politifolkene, hadde seleksjonsprosessen lignet mer på Forsvarets opptak og seleksjon, hvor det legges mye mer vekt på personlige egenskaper. Da hadde opptaksprosessen kostet langt mer å gjennomføre også. Etter min mening er ikke karakterer fra videregående særlig avgjørende for om en person er egnet eller ikke. Med et snitt så høyt som det er nå, går politiet glipp av enkelte søkere som er langt mer egnet enn enkelte av dem som kommer inn. Jeg forstår imidlertid at det er et kompromiss som er nødvendig innenfor de rammene som er gitt. Men det er synd, for det finnes folk som er "perfekte" for politiet som ikke har høye nok karakterer. Det burde være mulig å søke med realkompetanse selv om man har studiekompetanse.

 

Ja, PHS er en høyskole, noe som innebærer at man må ha visse akademiske evner.

 

Opptaksprosessen på PHS er forøvrig evidensbasert, og bruker metoder som har vist seg å gi ganske pålitelige resultater. Det er blant annet derfor man gikk over til datatester og intervjuformen de bruker i dag.

 

Du kan selv laste ned en PDF som beskriver de ulike delene av opptaket og kunnskapen som ligger bak. Jeg vet ikke hvor den ligger nå, men den er omtalt en del ganger tidligere.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

 

 

Hei!

 

Vil innlede med å si at dette er en ekstrem overdrivelse.

Men hvis en person har 4 år i spesialstyrkene til forsvaret, gjør det ekstremt bra på fysiske tester og et såkalt "perfekt" egnethetsopptak. Alt med personen er perfekt til politihøgskolen, utenom konkuransepoengene. Vi sier at personen ligger på 48 poeng og kun har søkt Stavern.

Konkuransepoengene til Stavern havner på 48,6

Kommer da denne personen ikke inn pga karakterene? Eller tar PHS inn personer som ikke har karakterene helt på plass, men er perfekte på alle mulige måter, ifølge opptaksnemnda?

Personen er jo ikke perfekt til PHS hvis han ikke klarer kravene.

 

Kravene PHS stiller er dekket i dette eksemplet. Karakterer er ikke alt.

 

Nei, karakterer er ikke alt. Det er en el av et større bilde. Et av flere krav.

 

Karakterer er altså en del av dette bildet, og hvis man ikke klarer karakterkrav så er man ikke perfekt til PHS.

 

Karakterer er såvidt meg bekjent ikke et krav, (sett bort i fra norskkravet), men heller et resultat av konkurransen ved hovedopptak som ved alle andre studier. Syntes det blir litt tullete å henge seg opp i dette med karakterene, når det åpenbart ikke var poenget her. Come on dude.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som kan se sammenheng med alder når man er ferdig på PHS og mulighet for jobb?

Vil en 33 åring ha større sjangse for ansettelse contra en 23 åring?

Folk er forskjellig og det er ingen fasit, det forstår jeg, men det er forskjell på en på singel 23 åring og en på 33 år med kone og unger.

Men om det er mer positivt å være ung eller 10 år eldre ønsker jeg å høre hva dere tenker om, eller har erfaring med.

Og hva er forresten snittalderen på PHS?

Hvor gammel er folk dere går/gikk i klasse med?

ja det kan være en sammenheng mellom alder og jobbmulighet. Når noen skal ansettes i en offentlig stilling skal den best kvalifiserte søkeren gis stillingen. Dvs at ansiennitet, personlig egnethet, og utdanning er det som danner grunnlaget for om en søker skal innstilles eller ikke. Er man eldre har man gjerne hatt mer tid til å skaffe seg andre erfaringer eller utdanninger som kan være med på å løfte seg som søker. Men dette kommer jo helt an på person det er snakk om.

 

Om man er 23 år og singel, eller 33 år og har kone og unger skal ikke ha noe å si i forhold til ansettelsen. Det at du har kone og barn kan likevel trekke opp eller ned når det kommer til personlig egnethet avhengig av hvor du søker jobb. Dersom du søker jobb langt unna hjemme og legger ut på intervjuet om hvor viktig det er å være nær familie, så skjønner jo arbeidsgiver at dersom de ansetter deg så kommer du til å forlate ved første mulighet. Andre veien skjønner arbeidsgiver at det er en stor sjanse for at du blir værende dersom kone og barn bor i samme by. Men man trenger ikke nevne noe om verken sivilstand, legning eller familie under et intervju. Eneste måten en arbeidsgiver skal finne ut av dette under et intervju er om du nevner det selv når du får beskjed om å fortelle litt om deg selv. 

 

 

 

Men om det er mer positivt å være ung eller 10 år eldre ønsker jeg å høre hva dere tenker om, eller har erfaring med.

Om man er 10 år eldre eller yngre har lite å si. Det er det du har med deg i sekken som teller.

 

 

 

Og hva er forresten snittalderen på PHS?

Hvor gammel er folk dere går/gikk i klasse med?

 

Det er vanskelig å si hva snittalderen er. Da jeg gikk førsteåret var yngste i klassen bare 19 (og fylte 20 helt i slutten av desember), mens eldste var over 40 år. Det er et stort spenn, men de fleste er vell 20-25. 

 

Om det å bli politi er drømmen så har jeg litt vanskelig med å forstå hvorfor du ikke prøver. Man tilbringer halve livet på jobb, så det kan være greit å gjøre det man har lyst til og trives med. Det var mange jeg gikk på skole med som hadde både samboer og unger i andre byer uten at dette stoppet dem. I tillegg får du jo mest sannsynlig vært på hjemplassen din i praksis om du søker på særskilt grunnlag. Det gir deg igjen et fortrinn når du skal søke jobb der etter endt utdanning (sett at du har gjort det bra i praksis). 

 

Angående jobb så ordner det seg for de fleste. Man må påregne å flytte på seg den første tiden, og man kan heller ikke forvente å få fast stilling før man har gått en periode i vikariat. Er en del som sitter uten jobb, men slik er det uansett hva man utdanner seg som.

Lenke til kommentar

Og hva er forresten snittalderen på PHS?

Snittalderen på PHS er cirka 22,5 år ved oppstart i førsteklasse. Studentene har blitt gradvis yngre de senere årene.

 

Til sammenligning har Sverige og Danmark en gjennomsnittsalder ved oppstart på henholdvis 26 og 27 år. Nå skal jo politiet "satses" på i Sverige, med større incentiver for å bli politi og større opptak så det er vel ikke utenkelig at snittalderen synker der også etterhvert.

Lenke til kommentar

Falt på sykkel for noen uker siden, sliter nå med strekk i skuldermuskelen og vet jeg kommer til å få problemer med gjennomføringen av benkpress på opptaket. Er det ingen kjære mor eller kan jeg prøve å levere legeerklæring på det?

Lenke til kommentar

Falt på sykkel for noen uker siden, sliter nå med strekk i skuldermuskelen og vet jeg kommer til å få problemer med gjennomføringen av benkpress på opptaket. Er det ingen kjære mor eller kan jeg prøve å levere legeerklæring på det?

Send en epost eller ring opptakskontoret. Tror nok ikke det vil ha noe for seg å levere legeerklæring da de er ganske strenge på at alle må gjennomføre opptaket slik det skal gjennomføres. Om ikke ville jeg oppsøkt behandling asap. Utrolig hva en naprapat/muskelterapeut kan få til.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hei!

 

Vil innlede med å si at dette er en ekstrem overdrivelse.

Men hvis en person har 4 år i spesialstyrkene til forsvaret, gjør det ekstremt bra på fysiske tester og et såkalt "perfekt" egnethetsopptak. Alt med personen er perfekt til politihøgskolen, utenom konkuransepoengene. Vi sier at personen ligger på 48 poeng og kun har søkt Stavern.

Konkuransepoengene til Stavern havner på 48,6

Kommer da denne personen ikke inn pga karakterene? Eller tar PHS inn personer som ikke har karakterene helt på plass, men er perfekte på alle mulige måter, ifølge opptaksnemnda?

Personen er jo ikke perfekt til PHS hvis han ikke klarer kravene.

 

Kravene PHS stiller er dekket i dette eksemplet. Karakterer er ikke alt.

 

Nei, karakterer er ikke alt. Det er en el av et større bilde. Et av flere krav.

 

Karakterer er altså en del av dette bildet, og hvis man ikke klarer karakterkrav så er man ikke perfekt til PHS.

 

Karakterer er såvidt meg bekjent ikke et krav, (sett bort i fra norskkravet), men heller et resultat av konkurransen ved hovedopptak som ved alle andre studier. Syntes det blir litt tullete å henge seg opp i dette med karakterene, når det åpenbart ikke var poenget her. Come on dude.... 

 

 

Opptakskravene er bestemt slik at alle som dekker det, regnes som egnet for å komme inn på høyskolen for å _bli_ politi. Uavhengig fortid, såfremt den er lovlydig. Dermed mener jeg det er tillitsvekkende at det da til syvende og sist er karakterer som avgjør hvem som får skoleplassene. Jeg har tidligere selv brukt tid og penger på å forbedre vitnemål, og det er ikke spesielt vanskelig å nå opp til det nødvendige snittet med litt innsats. Det å få gode karakterer i fag på videregående skole krever en viss dose disiplin, og jobben for å oppnå de er karakterbyggende og gjør kandidaten mer moden. Det mener jeg er en viktig del av veien for å bli politi, enten det skjer på VGS eller som privatist. 
 
En ordning basert på skjønn og fortid/erfaring utover egnethetsvurderingen slik den er i dag, ville krevd svært mye resurser dersom det skulle være rettferdig og objektiv, i et allerede pengepresset system.
 
Det jeg imidlertid kan være enig i, som er en annen diskusjon, er at de fysiske kravene kunne vært hakket mer utfordrende. Da hadde kanskje også karaktersnittet sunket automatisk, dersom det var færre søkere som ble egnet rent fysisk.. :) 
 
PS: Gitt eksempelet over med 4 år som "operatør i FSK/MJK", må kandidaten da ha hatt minst 6 alderspoeng samt 2 poeng for militærtjeneste. Da står denne kandidaten igjen ifølge fjorårets opptak på et rent karaktersnitt på 3,95 for å ha muligheten for å bli politi. Det synes jeg  bør være overkommelig for en slik eksempelkandidat for å få muligheten til å oppnå å komme inn på Politihøyskolen og det privilegiet politiutdanningen er.
Lenke til kommentar

 

Er det noen som kan se sammenheng med alder når man er ferdig på PHS og mulighet for jobb?

Vil en 33 åring ha større sjangse for ansettelse contra en 23 åring?

Folk er forskjellig og det er ingen fasit, det forstår jeg, men det er forskjell på en på singel 23 åring og en på 33 år med kone og unger.

Men om det er mer positivt å være ung eller 10 år eldre ønsker jeg å høre hva dere tenker om, eller har erfaring med.

Og hva er forresten snittalderen på PHS?

Hvor gammel er folk dere går/gikk i klasse med?

ja det kan være en sammenheng mellom alder og jobbmulighet. Når noen skal ansettes i en offentlig stilling skal den best kvalifiserte søkeren gis stillingen. Dvs at ansiennitet, personlig egnethet, og utdanning er det som danner grunnlaget for om en søker skal innstilles eller ikke. Er man eldre har man gjerne hatt mer tid til å skaffe seg andre erfaringer eller utdanninger som kan være med på å løfte seg som søker. Men dette kommer jo helt an på person det er snakk om.

 

Om man er 23 år og singel, eller 33 år og har kone og unger skal ikke ha noe å si i forhold til ansettelsen. Det at du har kone og barn kan likevel trekke opp eller ned når det kommer til personlig egnethet avhengig av hvor du søker jobb. Dersom du søker jobb langt unna hjemme og legger ut på intervjuet om hvor viktig det er å være nær familie, så skjønner jo arbeidsgiver at dersom de ansetter deg så kommer du til å forlate ved første mulighet. Andre veien skjønner arbeidsgiver at det er en stor sjanse for at du blir værende dersom kone og barn bor i samme by. Men man trenger ikke nevne noe om verken sivilstand, legning eller familie under et intervju. Eneste måten en arbeidsgiver skal finne ut av dette under et intervju er om du nevner det selv når du får beskjed om å fortelle litt om deg selv.

Men om det er mer positivt å være ung eller 10 år eldre ønsker jeg å høre hva dere tenker om, eller har erfaring med.

Om man er 10 år eldre eller yngre har lite å si. Det er det du har med deg i sekken som teller.

Og hva er forresten snittalderen på PHS?

Hvor gammel er folk dere går/gikk i klasse med?

Det er vanskelig å si hva snittalderen er. Da jeg gikk førsteåret var yngste i klassen bare 19 (og fylte 20 helt i slutten av desember), mens eldste var over 40 år. Det er et stort spenn, men de fleste er vell 20-25.

 

Om det å bli politi er drømmen så har jeg litt vanskelig med å forstå hvorfor du ikke prøver. Man tilbringer halve livet på jobb, så det kan være greit å gjøre det man har lyst til og trives med. Det var mange jeg gikk på skole med som hadde både samboer og unger i andre byer uten at dette stoppet dem. I tillegg får du jo mest sannsynlig vært på hjemplassen din i praksis om du søker på særskilt grunnlag. Det gir deg igjen et fortrinn når du skal søke jobb der etter endt utdanning (sett at du har gjort det bra i praksis).

 

Angående jobb så ordner det seg for de fleste. Man må påregne å flytte på seg den første tiden, og man kan heller ikke forvente å få fast stilling før man har gått en periode i vikariat. Er en del som sitter uten jobb, men slik er det uansett hva man utdanner seg som.

Takk for langt og godt svar.

Jeg ser logikken og er enig i vurderingene dine.

Lenke til kommentar

Hvilke sider sjekker dere som søker jobb i politiet for å finne ledige stillinger.

Så på

https://www.politiet.no/om/jobb-i-politiet

Er det flere plasser man bør sjekke?

Det er jo svært få stillinger som politibetjent der. Hvor utlyses f. Eks vikariat?

Og er stillingene for høsten utlyst?

Du kan også sjekke sidene til NAV. Men de speiler vel bare stillingene som ligger på politiet.no. Det som du linker til er portalen for å finne stillinger i politiet, og det er de stillingene som er lyst ut. Vikariater lyses også ut på denne siden.

 

Husk at mange får seg innpass i distriktene ved å bli administrativt ansatt, og disse blir vel sjeldent lagt ut. Det var i alle fall sånn jeg fikk innpass, deretter korte vikariater som ikke ble lyst ut. Før jeg igjen søkte på en fast stilling som ble lyst ut.

Lenke til kommentar

Da jeg var på opptak til fysiske tester for noen dager siden, var det en som sa at det var kun 1300 som var videre til fysiske tester. 

 

Og kun den dagen var det ca. 13 av 36 som ikke kom seg gjennom testene..

 

Jeg vet ikke om dette stemmer, det er et overraskende høyt antall som har falt ut - beskjeden vi fikk på opptak( 1.pulje) var at det var innkalt 1800 personer til opptak. Det betyr at hele 500 ikke kom seg gjennom relativt enkle fysiske tester!

Lenke til kommentar

 

Hvilke sider sjekker dere som søker jobb i politiet for å finne ledige stillinger.

Så på

https://www.politiet.no/om/jobb-i-politiet

Er det flere plasser man bør sjekke?

Det er jo svært få stillinger som politibetjent der. Hvor utlyses f. Eks vikariat?

Og er stillingene for høsten utlyst?

Du kan også sjekke sidene til NAV. Men de speiler vel bare stillingene som ligger på politiet.no. Det som du linker til er portalen for å finne stillinger i politiet, og det er de stillingene som er lyst ut. Vikariater lyses også ut på denne siden.

 

Husk at mange får seg innpass i distriktene ved å bli administrativt ansatt, og disse blir vel sjeldent lagt ut. Det var i alle fall sånn jeg fikk innpass, deretter korte vikariater som ikke ble lyst ut. Før jeg igjen søkte på en fast stilling som ble lyst ut.

Takk for svar!

 

I praksis året, hvordan er prosessen for hvor du havner?

Og hvor sterkt stiller du når du har kone og barn et sted?

Lenke til kommentar

 

 

Hvilke sider sjekker dere som søker jobb i politiet for å finne ledige stillinger.

Så på

https://www.politiet.no/om/jobb-i-politiet

Er det flere plasser man bør sjekke?

Det er jo svært få stillinger som politibetjent der. Hvor utlyses f. Eks vikariat?

Og er stillingene for høsten utlyst?

Du kan også sjekke sidene til NAV. Men de speiler vel bare stillingene som ligger på politiet.no. Det som du linker til er portalen for å finne stillinger i politiet, og det er de stillingene som er lyst ut. Vikariater lyses også ut på denne siden.

 

Husk at mange får seg innpass i distriktene ved å bli administrativt ansatt, og disse blir vel sjeldent lagt ut. Det var i alle fall sånn jeg fikk innpass, deretter korte vikariater som ikke ble lyst ut. Før jeg igjen søkte på en fast stilling som ble lyst ut.

Takk for svar!

 

I praksis året, hvordan er prosessen for hvor du havner?

Og hvor sterkt stiller du når du har kone og barn et sted?

 

 

Du søker på 3 plasser som du ønsker å bli plassert. Får du ingen av disse er det tilfeldig hvor du havner.

Har du kone og barn et sted kan du søke på særskilt grunnlag om å bli plassert i nærheten av dem. Jeg tror du vil stille sterkt med dette grunnlaget.

Endret av Joppas
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvilke sider sjekker dere som søker jobb i politiet for å finne ledige stillinger.

Så på

https://www.politiet.no/om/jobb-i-politiet

Er det flere plasser man bør sjekke?

Det er jo svært få stillinger som politibetjent der. Hvor utlyses f. Eks vikariat?

Og er stillingene for høsten utlyst?

Du kan også sjekke sidene til NAV. Men de speiler vel bare stillingene som ligger på politiet.no. Det som du linker til er portalen for å finne stillinger i politiet, og det er de stillingene som er lyst ut. Vikariater lyses også ut på denne siden.

 

Husk at mange får seg innpass i distriktene ved å bli administrativt ansatt, og disse blir vel sjeldent lagt ut. Det var i alle fall sånn jeg fikk innpass, deretter korte vikariater som ikke ble lyst ut. Før jeg igjen søkte på en fast stilling som ble lyst ut.

Takk for svar!

 

I praksis året, hvordan er prosessen for hvor du havner?

Og hvor sterkt stiller du når du har kone og barn et sted?

Du søker på 3 plasser som du ønsker å bli plassert. Får du ingen av disse er det tilfeldig hvor du havner.

Har du kone og barn et sted kan du søke på særskilt grunnlag om å bli plassert i nærheten av dem. Jeg tror du vil stille sterkt med dette grunnlaget.

Takk! Hvor mange plasser det i et typisk lensmannsdistrikt med 100 000 innbyggere?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...