Gå til innhold

Hjelp til oppgradering av CPU


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en CPU som nærmer seg 6 år gammel, og jeg merker at den begynner å gå ned på ytelse og opp på temperatur. Jeg har allerede byttet kjølepasta, uten at det gjorde noen stor forskjell. Jeg tenkte derfor at det var på tide med en ny CPU. Problemet er at jeg sliter med å finne noen med 1155-socket. Håper det er noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre.

 

Dette er systemet på nåværende tidspunkt:

 

Intel® Core i7-3770K Processor

ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155

 

MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB

Corsair TX V2 650W PSU

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var det jeg fryktet. Jeg har allerede ny kjøler og den er allerede overklokket, men temperaturene er fortsatt for høye. CPUen har nok ikke så veldig mye levetid igjen. Den er jo ganske gammel, så det er kanskje ikke så overraskende.

 

Da ser det ut som om det blir en større oppgradering. Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

CPUer som ikke er helt hårreisende behandlet (for mye spenning, altfor overklokket) skal ikke bare dø, jeg har hatt CPUer som har levd i over 20 år, helt til maskinen de satt i ble kastet. De blir heller ikke noe tregere over tid.

 

Har en CPU med omtrent samme specs som din, Xeon E3-1240v2. Eneste forskjellen er vel ECC-RAM. Denne yter som den gjorde dagen den var ny, og selv om det ikke er den raskeste CPUen lenger, holder den seg ikke SÅ langt bak dagens "consumer"-CPUer.

 

Edit: Dersom kjølingen din ikke fungerer ordentlig, og CPUen throttler ned pga. varme, kan den definitivt bli en del tregere, jeg ville sjekket opp kjølingen ordentlig først.

Endret av Sokkalf™
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er naturlig med litt høyere temp om sommeren. Og det mange kanskje glemmer er at deltaT ikke nødvendigvis holder seg lineært på kjøleløsningen man har. Om man for eksempel har en 212Evo og den klarer å holde temp på 80°C når det er 20°C i rommet. Så er det ikke sikkert den klarer 85°C når det er 25°C i rommet. Kanskje den i stedet havner opp i nærmere 90°C..

Lenke til kommentar

Min 3770k ligger på 4.8GHz når det trengs, og da har den en temp på rundt ~81° C, uavhengig av årstid. Dette med en vcore på ca. 1.35 i BIOS, men ifølge CPUID så ligger den på 1.4. Dette har den kjørt på siden jeg bygde PCen i 2012.

 

Har ikke erfart noen utfordringer enda ihvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg deliddet min gamle 3770k i sin tid og kjørte på med spenning. Kjørte vannkjøling "direct on die" med EK vannkjøling. 5.2ghz kjørte jeg på :D

 

3770k elsker spenning, så har du nok kjøling så blir det morro :D

 

Minnehastighet er også kjekt å få opp farta på. 1600mhz er forferdelig veikt. Selv brukte jeg 2800mhz cl10 brikker.

 

post-42975-0-92430600-1375118629.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...