Gå til innhold

Beste nettbrett til max 2500,-?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var i samme båt som deg i mai, handlet inn Samsung Galaxy Tab A 10.1 og et samsung minnekort på 64gb fra ebay.

Det fungerer utmerket til surfing, spill og film, støtter også delt skjerm så man kan se på film/youtube samtidig som man surfer.

 

Gir like god lyd i headsettet mitt som ved bruk av Sony Z5 så det er godkjent.

 

Til prisen jeg betalte (1777,-) så har jeg ingenting å utsette på dette brettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Kort sagt finnes det ikke gode Android-nettbrett for tiden. Har lett etter et selv, gått så langt som å kjøpe inn en Tab A nevnt over - driten ble levert tilbake dagen etter. 

 

Hovedproblemet er gammel hardware og software. Alt under Android 7 Nougat kan du glemme med én gang, bare skjermskaleringsfunksjonen og native split screen alene er grunner nok til å sette den grensa. Skal også være skeptisk til de som har blitt oppgradert til 7 istedetfor å komme med 7, da funksjoner i 8 (f.eks PiP) er ting du neppe vil gå glipp av når den tid kommer. Custom ROMs finnes det også færre av til tablets enn til telefoner. 

 

Hardware-messig kjører det meste på 1-2 GB RAM, noe som er for lite. Altfor lite. Har RAM-problemer på en Moto Z Play telefon med 3GB RAM, så 1-2 GB blir en vits. Selv når brettene kommer med ræva 720p-skjermer, noe som burde vært forbudt i 2017, uansett pris. Sist men ikke minst kjører de ofte de billigste brikkene som finnes, trege som faen. 

 

Motargumentet som sikkert kommer her er "holder til streaming og surfing". Greit nok, men i praksis får du ofte ikke mer enn absolutt minimum som kreves for å få skjermen til å skru seg på. Jeg synes det er ille at Androidnettbrettsmarkedet har blitt slik at 2-3 år gammel hardware er det som ligger i butikkhyllene, enten ved at det er så gamle produkter eller at de har spesifikasjoner som tilsvarer det. Med tanke på hva slags ytelse produsentene får til på billige telefoner, er det rett og slett tåpelig hva de prøver å selge oss på nettbrettsfronten. 

 

Anbefaling? iPad. Jeg liker helt sikkert Android enda mer enn det du gjør, men lojaliteten min er ikke ubentinget. Selv om Apple også har tatt noen salige snarveier på nettbrettmarkedet i det siste så er fortsatt en grunnmodell iPad en veldig oppegående sak til prisen. Får du tak i en billig Air 2, kanskje til og med brukt, blir den hakket bedre. 

 

Skal du absolutt ha Android, så vent litt. Lenovo har Tab 4-serien på vei, hvor en av fire modeller er Tab 4 Plus 10". 1920x1200 skjerm, 3/4GB RAM, Snapdragon 625, USB C, ren Android 7. Det er budsjetttelefonspesifikasjoner på mobilfronten, men tragisk nok gode spesifikasjoner for et nettbrett. Alternativet er å gå for Samsungs nyeste Touchpizz-infiserte, overprisa makkverk av en iPad-klone. 

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Takk for tips. Vet du når Lenovo tab 4 plus er tilgjengelig? Finner bare de "ordinære" modellene av tab 4 og ikke plus. De ordinære er vel ikke noe å satse på?

De ordinære er ikke noe å satse på nei. Elkjøp og Lefdal har 10" 16GB 3GB utgaven med release om 10 dager. Ikke sett noe av 8"

Lenke til kommentar

 

Takk for tips. Vet du når Lenovo tab 4 plus er tilgjengelig? Finner bare de "ordinære" modellene av tab 4 og ikke plus. De ordinære er vel ikke noe å satse på?

De ordinære er ikke noe å satse på nei. Elkjøp og Lefdal har 10" 16GB 3GB utgaven med release om 10 dager. Ikke sett noe av 8"

 

 

https://www.lefdal.com/product/data/ipad-og-nettbrett/LETAB4PL16WI/lenovo-tab4-10-plus-nettbrett-16-gb-wifi-sort?scid=EXT_PRICEENGINE_PRISGUIDE

 

de er på lager nå da og ja er enig, skal du ha android nettbrett så er nok lenovo plus serie eneste valget, ville ikke kjøpt et nytt brett idag med android 6

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+89234341

Gratulerer!

 

Tips:

-Aktiver utviklerinnstillinger ved å trykke på build number i about phone en haug ganger.

-I utviklerinnstillinger, sett window animation-, transition animation-, og animator duration scale til 0.5x (korter ned animasjoner så alt virker raskere).

-I utviklerinnstillinger, aktiver "force activities to be resizable" og reboot. Da vil alle apper fungere i split screen, selv om de ikke støtter det (de kan bli wonky, prøv deg frem).

-Bruk "smallest width" muligheten i utviklerinnstillinger for mer presis kontroll over UI-skalering. Det kan også stilles via display-menyen, men da kun noen presets. Dette gjør at knapper, menylinjer etc blir større/mindre, så du kan tilpasse etter hva som passer deg.

Lenke til kommentar

Var innom Lefdal her om dagen, og plukket med meg en Lenovo Tab 4 10 (uten plus) til 1111. Den har Snapdragon 425 og 2 GB RAM, og funker greit til nettleser, epost og enkle oppgaver. Har tidligere hatt en eldre modell av samme med svakere Mediatek-CPU og 1 GB RAM, og forskjellen er stor. For 1111 er dette et OK nettbrett i budsjettklassen, men forventningsnivået må være realistisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Vurderer selv å kjøpe tab4, men er det noen som kan svare på hvordan Lenovo Yoga Tab 3 Plus 10 er sammenliknet med tab4 ?

 

https://www.elkjop.no/product/data/ipad-og-nettbrett/LEZA1N0015SE/lenovo-yoga-tab-3-plus-10-nettbrett-wifi-32-gb-sort

Gitt at du mener du vurderer å kjøpe tab4 plus - det er en model som kun heter tab4 som er billigere men overhodet ikke anbefales. 

 

Yoga Tab 3 Plus 10 har raskere chip og mer høyoppløst skjerm, samt bedre batteritid. Tab4 plus, om du kjøper 64GB_versjonen (som du bør), har en ekstra GB med RAM. Den har også Android 7, mot 6 på Yoga. Nougatoppdatering til Yoga er ikke annonsert noe sted, så kan virke som custom ROM blir eneste vei til Android 7 for den. 

 

Jeg har selv en Lenovo Moto Z Play mobiltelefon som har samme chip som tab4 plus og 3GB RAM, og omtrent samme oppløsning (120 færre linjer ene veien). Selv klarer jeg fint å få RAM-problemer med den, så jeg hadde personlig tatt en ekstra GB RAM over litt ekstra futt i chipen any day. Samtidig er det mange som klarer seg fint med 3GB RAM, og på 10" ser du forskjell på 1600p (Yoga) og 1200p (tab4) skjermer, så du gir opp noe for den RAMen. 

 

Utover det hadde jeg definitivt tatt Android 7 over 6, til den grad at å kjøpe brett med Android 6 ikke er aktuelt overhodet. Om ikke annet er muligheten til å endre virtuell DPI (UI-størrelse) og split-screen mulighetene i Android 7 nok grunner alene. 

 

Det blir derfor et valg mellom to featuresets hvor det ikke finnes én soleklar vinner. Hadde Yogaen fått Nougat hadde jeg nok sterkt vurdert å risikere RAM issues innimellom for skjerm og batterioppgraderinger, men når den kun har 6.0 kan den like gjerne gjerne være en planke for min del. 

 

YMMV

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Var innom Lefdal her om dagen, og plukket med meg en Lenovo Tab 4 10 (uten plus) til 1111. Den har Snapdragon 425 og 2 GB RAM, og funker greit til nettleser, epost og enkle oppgaver. Har tidligere hatt en eldre modell av samme med svakere Mediatek-CPU og 1 GB RAM, og forskjellen er stor. For 1111 er dette et OK nettbrett i budsjettklassen, men forventningsnivået må være realistisk.

Ja dette er det billigste nettbrettet som er bra. Det er fordi det har Android 7.0, 2 GB ram, 16 GB flashminne. Og det er akkurat det en trenger som minimum.

Lenke til kommentar

Tusen takk for bra svar.

Hvordan er denne i forhold til Tab4 10 plus brettet, er den like sprek ?

 

Lenovo Yoga Book 4G

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/LEZA0V0038SE/lenovo-yoga-book-10-1-2-i-1-pc-64-gb-wifi-gra

 

Eller kanskje en Chromebook.

 

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ACNXG54ED015/acer-chromebook-r11t-11-6-2-i-1-hvit

 

https://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ACNXGL4ED003/acer-chromebook-r13-13-3-2-i-1-solv

 

Vil egentlig ha mest for penga :-)

Endret av kenny28
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kort sagt finnes det ikke gode Android-nettbrett for tiden. Har lett etter et selv, gått så langt som å kjøpe inn en Tab A nevnt over - driten ble levert tilbake dagen etter. 

 

Hovedproblemet er gammel hardware og software. Alt under Android 7 Nougat kan du glemme med én gang, bare skjermskaleringsfunksjonen og native split screen alene er grunner nok til å sette den grensa. Skal også være skeptisk til de som har blitt oppgradert til 7 istedetfor å komme med 7, da funksjoner i 8 (f.eks PiP) er ting du neppe vil gå glipp av når den tid kommer. Custom ROMs finnes det også færre av til tablets enn til telefoner. 

 

Hardware-messig kjører det meste på 1-2 GB RAM, noe som er for lite. Altfor lite. Har RAM-problemer på en Moto Z Play telefon med 3GB RAM, så 1-2 GB blir en vits. Selv når brettene kommer med ræva 720p-skjermer, noe som burde vært forbudt i 2017, uansett pris. Sist men ikke minst kjører de ofte de billigste brikkene som finnes, trege som faen. 

 

Motargumentet som sikkert kommer her er "holder til streaming og surfing". Greit nok, men i praksis får du ofte ikke mer enn absolutt minimum som kreves for å få skjermen til å skru seg på. Jeg synes det er ille at Androidnettbrettsmarkedet har blitt slik at 2-3 år gammel hardware er det som ligger i butikkhyllene, enten ved at det er så gamle produkter eller at de har spesifikasjoner som tilsvarer det. Med tanke på hva slags ytelse produsentene får til på billige telefoner, er det rett og slett tåpelig hva de prøver å selge oss på nettbrettsfronten. 

 

Anbefaling? iPad. Jeg liker helt sikkert Android enda mer enn det du gjør, men lojaliteten min er ikke ubentinget. Selv om Apple også har tatt noen salige snarveier på nettbrettmarkedet i det siste så er fortsatt en grunnmodell iPad en veldig oppegående sak til prisen. Får du tak i en billig Air 2, kanskje til og med brukt, blir den hakket bedre. 

 

Skal du absolutt ha Android, så vent litt. Lenovo har Tab 4-serien på vei, hvor en av fire modeller er Tab 4 Plus 10". 1920x1200 skjerm, 3/4GB RAM, Snapdragon 625, USB C, ren Android 7. Det er budsjetttelefonspesifikasjoner på mobilfronten, men tragisk nok gode spesifikasjoner for et nettbrett. Alternativet er å gå for Samsungs nyeste Touchpizz-infiserte, overprisa makkverk av en iPad-klone. 

 

Trykka på en Tab A på en butikk her om dagen og den hadde Android 7

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Trykka på en Tab A på en butikk her om dagen og den hadde Android 7

Ja den fikk det et par dager før jeg kjøpte og leverte tilbake en. Hjalp ikke på et dårlig nettbrett med dårlig hardware og Samsung-fjas. Den kom også orginalt med 6.0 så tvilsomt at den før noe høyere enn 7 - iallefall ikke 8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...