Gå til innhold

Beste nettbrett til max 2500,-?


Anbefalte innlegg

 

Kort sagt finnes det ikke gode Android-nettbrett for tiden. Har lett etter et selv, gått så langt som å kjøpe inn en Tab A nevnt over - driten ble levert tilbake dagen etter. 

 

Hovedproblemet er gammel hardware og software. Alt under Android 7 Nougat kan du glemme med én gang, bare skjermskaleringsfunksjonen og native split screen alene er grunner nok til å sette den grensa. Skal også være skeptisk til de som har blitt oppgradert til 7 istedetfor å komme med 7, da funksjoner i 8 (f.eks PiP) er ting du neppe vil gå glipp av når den tid kommer. Custom ROMs finnes det også færre av til tablets enn til telefoner. 

 

Hardware-messig kjører det meste på 1-2 GB RAM, noe som er for lite. Altfor lite. Har RAM-problemer på en Moto Z Play telefon med 3GB RAM, så 1-2 GB blir en vits. Selv når brettene kommer med ræva 720p-skjermer, noe som burde vært forbudt i 2017, uansett pris. Sist men ikke minst kjører de ofte de billigste brikkene som finnes, trege som faen. 

 

Motargumentet som sikkert kommer her er "holder til streaming og surfing". Greit nok, men i praksis får du ofte ikke mer enn absolutt minimum som kreves for å få skjermen til å skru seg på. Jeg synes det er ille at Androidnettbrettsmarkedet har blitt slik at 2-3 år gammel hardware er det som ligger i butikkhyllene, enten ved at det er så gamle produkter eller at de har spesifikasjoner som tilsvarer det. Med tanke på hva slags ytelse produsentene får til på billige telefoner, er det rett og slett tåpelig hva de prøver å selge oss på nettbrettsfronten. 

 

Anbefaling? iPad. Jeg liker helt sikkert Android enda mer enn det du gjør, men lojaliteten min er ikke ubentinget. Selv om Apple også har tatt noen salige snarveier på nettbrettmarkedet i det siste så er fortsatt en grunnmodell iPad en veldig oppegående sak til prisen. Får du tak i en billig Air 2, kanskje til og med brukt, blir den hakket bedre. 

 

Skal du absolutt ha Android, så vent litt. Lenovo har Tab 4-serien på vei, hvor en av fire modeller er Tab 4 Plus 10". 1920x1200 skjerm, 3/4GB RAM, Snapdragon 625, USB C, ren Android 7. Det er budsjetttelefonspesifikasjoner på mobilfronten, men tragisk nok gode spesifikasjoner for et nettbrett. Alternativet er å gå for Samsungs nyeste Touchpizz-infiserte, overprisa makkverk av en iPad-klone. 

 

Trykka på en Tab A på en butikk her om dagen og den hadde Android 7

 

 

Kan bekrefte at den har Android 7. Min far har dette nettbrettet, og det fungerer utmerket. Vil fremheve batterilevetid og skjerm som gode argumenter for å kjøpe dette nettbrettet. Brettet har Full-HD skjerm med god lysstyrke.

 

Når det gjelder Hardware er den ikke veldig utdatert. Den har riktignok ikke USB C og bare 2gb ram (for lite etter min mening), men CPU (exynos 7870) er ikke mer utdatert enn nevnte Snapdragon 625 (begge lansert Q1 2016). 625 har dog noe bedre ytelse. 

 

Det er viktig å huske på at Tab 4 Plus er i en annen prisklasse. Tab A 10.1 er nesten 1000kr billigere enn nevnte konkurrent, og er definitivt ikke noe dårlig kjøp til den prisen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Hva med Yoga Tab 3 Plus? Koster 2495kr på Lefdal. Den har SD 652, 2560x1600 QHD skjerm, 3GB RAM, USB C og et stort batteri. På kjøpet får du sikkert JBL-høyttalere som ikke lever opp til navnet og en litt snodig formfaktor.

 

Dette fremstår som mye for pengene, men er usikker på om det kjører Android 7.

Kjører ikke Android 7, per dags dato lite trolig at 7 kommer.

 

Den har riktignok ikke USB C og bare 2gb ram (for lite etter min mening)

Akkurat. De to punktene der er mye viktigere etter min mening enn det brikken er.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...