Gå til innhold

Nytt skjermkort


Uxzuigal

Anbefalte innlegg

Først og fremst:

 

Jeg vil gjerne at denne tråden skal holdes -seriøs- og ikke noe dustete ATi vs. nVidia krangel ol.

 

f.eks. "ATi/nVidia suger"

 

Hvis du ikke har noe konstruktiv ber jeg deg ikke poste i denne tråden.

 

Takk.

 

 

 

Jeg skal ha nytt 3D Kort,

tenker og slenge ut mitt gammle Ti4600 (GF4).

 

Men tingen er, hviklet?

 

Valget står vel egentlig rundt om GFFX5950 Ultra (256mb)

eller Radeon 9800XT.

 

Men jeg er enda ikke helt overbevist om jeg skal vente?

 

Hvor lenge er det til f.eks. NV40 kommer?

Noen som har en liten annelse kansje?

 

 

Så er det dette da:

Hvilket av kortene?

Kom med konkrete svar og ikke noe useriøse saker er dere greie.

Hvorfor skal jeg kjøpe akkurat det kortet, list opp ulemper og fordeler..

 

 

 

Denne tråden kommer sikker til og komme meg til gode så vel som andre om vi

kan holde en seriøs tone :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med det Geforce 4 kortet, vil du kunne klare deg fint frem til HL2 eller DOOM III...jeg ville ventet med å kjøpe før disse to spillene kommer(hvis du er interresert i å ha ett kort som kjører de to spillene glatt for en billig penge) Det kommer helt sikkert til å komme ett nytt Ati kort eller Nvidia kort før den tid, da vil 9800XT og FX5950 Ultra bli billigere...

 

Så mitt råd er å vente ;)

 

Har du lest den testen på hw.no med 9800XT vs 5950 ULTRA?

Endret av Gef
Lenke til kommentar
Hm... jeg kan lete etter noen kort for deg, hvor mye vil du bruke max på en kort da?? :)

Det ville vært kjempe fint :)

 

dvs. 4000-5000kr går ann,

det mitt forbruk for det meste kommer til og være, er vel

spilling , på høye oppløsninger, elsker fin grafikk... hehe

 

Må liksom være et kort som holder et par år eller noe om jeg skal kjøpe noe : )

Lenke til kommentar

Som det har blitt sagt her, kansje det kunne vært lurt og vente litt?

ellers så er jo raedon 9800Xt er helt toppers kort da, men ikke akkurat billig, så hardware hadde testet den mot 9800pro og forskjellen var så liten at det nesten blir for dumt og legge til 2000kr for bite litte bedre ytelse, hvis du absolutt skal ha et kort nå så burde du kjøpe Sapphire Raedon 9800 Pro til ca 3000.-kr

eller Hercules 3d Prophet 9800 pro til rundt 3.500.-kr

 

Fx korta har jeg ikke noe greie på så tok ikke med dem, men kan jo være noen bra valg der også, sikkert noen andre som kan litt om De geforce korta.

Endret av AMD_XP3000+
Lenke til kommentar
Sapphire Raedon 9800 Pro til ca 3000.-kr

eller Hercules 3d Prophet 9800 pro til rundt 3.500.-kr

Begge valgene er gode, men med en såpass god pc det virker som om du har og siden du spiller mye er det 9800pro til Hercules en drøm. Da kan du klokke mye også. Mye grafikk for pengene, selv om det koster litt mer enn billigmerkene.

Lenke til kommentar

Altså, han sier jo at kortet ikke holder til hans behov allerede nå! Så da trenger han seff et nytt kort :p

 

Har du cash å bruke, så fyr løs med et 9800XT, tenker det vil gjøre deg mest fornøyd. Evt det billige FX5950 på itbutikken.

 

Vil du bruke litt mindre, og få mer for pengene, så kjøp et PowerColor9800Pro. Dette er desidert mest for pengene i high-end klassen.

Lenke til kommentar

Jeg ville også ventet til neste år med å kjøpe et såpass dyrt kort. Powercolor 9800Pro hadde jeg aldri kjøpt. Holder det kortet så langt unna meg så mulig etter å ha lest ALLE de trådene her på forumet. Skal du kjøpe det, så pluss på Zalman heatpipe og vifte og vips over 3000kr igjen.

 

FX5900 non-ultra eller et 9800Non-pro er VELDIG bra kort. Du får et skikkelig 5900 for 2500kr og rundt det samme for 9800non-pro. Jeg ville gått for FX5900 da etter tester jeg har lest ligger høyere ann i ytelse, tom en 9800Pro. For å quote anandtech angående "det ol'mighty TR:AoD" og DX9 så......................

 

So, as I'm writing this, the phrase "be careful what you wish for" comes to mind. I had my reasons for not wanting to benchmark this game, and in order for me to feel comfortable with handing out the numbers I need to touch on some of the more important issues. The inclusion of TRAOD in this benchmark suite is based on the demand of the community (as everything here always will be). But it's also our duty to try to make sure the information you get here is complete (which is a daunting task for this particular game).

 

Our initial thinking was that TRAOD simply isn't a very good game, nor would it be representative of future DX9 games. The graphics features are no where near as impressive as something along the lines of Half Life 2 and high dynamic range effects, and it looks more like a DX7 game running on DX9 shaders. It is our opinion that this game won't be heavily played and is more of just a synthetic benchmark people want to see in order to try to predict future performance.

 

Unfortunately, future performance can't be predicted until we have games from the future. No one seems to want to lend me a time machine, so I can't get those numbers yet. Looking back though, I can offer this advice: don't spend $500 on a video card until the game you want to play on it comes out. Trying to buy something now in order to be ready for games of the future only means that you won't have that money to spend on the newest best card that's out at that point. I also feel comfortable saying that TRAOD performance is a predictor of nothing but TRAOD performance.

 

Er vel smak og behag. 9800Non pro er sinnsykt bra, men et overklokka FX5900 er noe å smile for :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg ville også ventet til neste år med å kjøpe et såpass dyrt kort. Powercolor 9800Pro hadde jeg aldri kjøpt. Holder det kortet så langt unna meg så mulig etter å ha lest ALLE de trådene her på forumet. Skal du kjøpe det, så pluss på Zalman heatpipe og vifte og vips over 3000kr igjen.

Da er du rimelig tullete.

 

Det er ikke powercolor som har mye feil, det er bare så vanvittig mange som kjøper powercolor for tiden! *sukk*..hvor mange ganger må jeg si det?

 

Ellers er jeg enig med deg, 5900 er ikke noe dårlig det heller. Men du glemmer at 9800Pro også kan klokkes. Så det går opp i opp.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Da er du rimelig tullete.

 

Det er ikke powercolor som har mye feil, det er bare så vanvittig mange som kjøper powercolor for tiden! *sukk*..hvor mange ganger må jeg si det?

Mens ditt argument utvilsomt har litt meritt. Så ville jeg påstå at det er en smule naivt å påstå at dette er den eneste grunnen.

 

Før Powercolor ble så forferdelig populært så kjøpte folk ATI kort av andre produsenter.

Jeg så veldig få klager på at viftene stoppet. Noen her og der var det da selvfølgelig.

 

Det er klart at man ikke ser så mange klager på en ting helt uten grunn. Du tror det er fordi det blir kjøpt fler PC-kort enn andre kort.

Jeg tror ikke det er så veldig veldig mange fler som kjøper PowerColor framfor andre produsenter som du skal ha det til. Andre merker har jo også solgt 9800 pro mye lenger enn Powercolor (så vidt jeg vet) Så sapphire burde f.eks også ha en del kunder i forhold til PowerColor.

Hvis man skal se ut i fra klagene her på forumet i det siste så burde PowerColor ha godt over 10 ganger fler kunder enn de andre kortene til sammen. Akkurat det tviler jeg litt på.

 

Det værste er at siden det egentlig er viftene man klager på her så kan man sammenlikne PowerColor sin med omtrent alle andre kort. Antall klager vil da også selvfølgelig vokse, men hvertfall ikke i lik proporsjon. Hvor mange vifteklager har du sett opp igjennom tidene?. Er det ikke litt rart at det plutselig er så mange når PowerColor kom på markedet?

Det kan selvfølgelig være at det sitter mange anonyme vifteklagere der ute som ikke har fått sunget sin klagesang, mens det tydeligvis har blitt populært å klage på Powercolor (snøballeffekten) men jeg tviler på det.

 

Jeg ville tro at det er en koselig liten blanding. Mange kjøper Powercolor - samtidig som viftene kanskje ikke er helt gode.

 

Dét også at mange PowerColor eiere blir små-nyskjerrige på hvorfor vifta fremdeles virker. Og begynner underbevisst å pirke, dille og sabotere vifta til den bryter sammen så de kan si "Aha! Jeg visste det!" :)

 

--

 

Beklager veldig for at jeg sporet av tråden din. Om jeg var deg ville jeg ha ventet. Men som du sier - hvor lenge skal man egentlig vente? Det jeg skal gjøre er å kjøpe et 9600XT - er rimelig sikker på at det vil holde lenge nok til at neste generasjons skjermkort har kommet på markedet. I allefall til mitt forbruk.

Kanskje de tilogmed har blitt satt ned litt i pris.

Jeg synes det er litt for ille å kjøpe et toppkort nå når det blir sagt at de neste kortene er "rett rundt hjørnet".

De "notoriske ytelsesslukene" som HL og Doom3 blir sikkert utsatt enda litt til. Bør ha brukelig med marginer. Historien er på min side ;)

PCI-Express vil vel også snart bli aktuelt?

 

Mellom topp-kortene tror jeg ikke det vil være rare forskjellene pris- /ytelsesmessig. Som du selv har erfart så koker alle slike diskusjoner alltid ned i en teit diskusjon om ATI eller Nvidia er best. Med omtrent like mange på hver side. Spar deg litt trøbbel og kast en mynt mener jeg ;)

Eller tillat deg selv noen personlige biaser og velg kortet som gir deg den beste magefølelsen ;)

Endret av Blodhemn
Lenke til kommentar

hmm.. eg kan tenke meg lysta di på nytt skjermkort er stor, men !

 

viss du venter litt på å kjøpe 3dkort kan du imens prøve å overklokke ti4600 kortet ditt ;)

 

eg med mitt geforce 3 kort har klokka det slik at eg fekk 1000 meir poeng i benchmark programmet 3dmark01.. og det er faktisk litt det.

og eg har heilt normal kjøling.

 

søk etter powerstrip (google, eller download.com)

og klokk litt om gangen..

 

om du skal gjere det kan du spørre litt meir erfarne folk her på forumet ..

 

ti4600 er fortsatt eit kjempekort, mitt råd er å fortsatt ha det nokre månadar til, då ATI/Nvdia har gitt ut nye kort :thumbup:

 

men viss du absolutt må ha 1600*1200 8x antialiasing er vell 980XT eit godt kort.

 

vart litt rotete post.

Lenke til kommentar
Da er du rimelig tullete.

 

Det er ikke powercolor som har mye feil, det er bare så vanvittig mange som kjøper powercolor for tiden! *sukk*..hvor mange ganger må jeg si det?

 

Feil. Powercolor's vifte suger!

Kjenner 2 stk som har powercolors 9800 pro kort. BEGGE sliter med at vifta stopper når kortet blir for varmt. Ikke kom her og si at det er på grunn at det er mange som har kortet, hehe.

 

Men alikevel bestillte jeg akkurat et slikt kort fra komplett, men del ligger også en bestilling på zalman's heatpipe ribbe.

Håper bare den standardvifta lever i 10 dager til microplex får sendt andre ribba ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke valgt å kjøpe meg 9800XT eller 5950 nå. Det smarteste for deg ville vært å bruke 2500 kr på et powercolor 9800pro (som yter bitte litt dårligere enn 9800XT) og heller solgt det 9800pro kortet når nytt chipset fra ATi kommer. Har selg powercolor 9800pro og er en lykkelig eijer. Er visst endel som har problemer med viften, men hva er porlbemet ? du får jo nytt kort på garanti uansett.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke valgt å kjøpe meg 9800XT eller 5950 nå. Det smarteste for deg ville vært å bruke 2500 kr på et powercolor 9800pro (som yter bitte litt dårligere enn 9800XT) og heller solgt det 9800pro kortet når nytt chipset fra ATi kommer. Har selg powercolor 9800pro og er en lykkelig eijer. Er visst endel som har problemer med viften, men hva er porlbemet ? du får jo nytt kort på garanti uansett.

Er jo mye unødvendig stress da.. også må du betale frakt selv..

Arbeidstimer + frakt = like greit å kjøpe noe som virker i utgangspunktet ;)

Evt. en Zalman heatpipe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...