Gå til innhold

Har operatør rett til å ta betalt eller kan jeg nekte å betale regning?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har Fjordkraft Mobil, jeg satt og såg video på YouTube og fikk varsel om 80% forbruk av datamengde, jeg gikk direkte inn og slo av mobildata.

 

Så gikk det en time og jeg fikk nytt varsel om at mobildata var brukt opp, synest dette var rart og gikk inn og sjekket Min Side, hvor jeg hadde no blitt fakturert for over 300kr i dataforbruk. ( Var vel ca 200 mb ).

 

Tok kontakt med kundeservice og fikk forklart at det av treghet og tekniske problemer i systemet som forutsaket dette, og at jeg kunne få en 1 gb datapakke som kompenasjon. ( Noe som ikke var det helt store uansett da det var slutten av måneden )

 

Uansett, kundeservice viste ingen forståelse for at jeg ønsket ikke å betale for overforbruket, selv om jeg hadde liten kontroll over det og hadde i grunn gjort det jeg kunne gjøre. ( Deaktivere Mobildata så fort jeg fikk melding )

 

Hvordan er rettighetene her, kan jeg gå videre med saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan du nok da det ikke er din feil at systemet dems ikke funket som det skal.

 

Jeg ville ha truet dem med å si opp og bedt om å få snakket med en person som sitter over folka som ikke har mulighet til noenting. De kan fint fjerne de 300,- og det vil de tjene på i form av at du vil ha et positivt inntrykk som du videreformiddler og at du ikke sier opp abonnementet.

 

Jeg sa den regla der til Telenor pga. noe trøbbel med Internett for noen år siden, endte opp med å få den beste routeren dems gratis + ca. 6 måneder gratis nett (måtte true dem litt 2 ganger).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Telenorfella, Mk II. Pga treghet i systemet blir du ikke varslet om faren for overforbruk før etter at forbruket har inntruffet. Det er en kjent svakhet hos Telenor, Telia takler det det helt perfekt.

 

Strengt tatt gjelder vilkårene, som du har akseptert uten å ha lest dem, fair play er ukjente begreper i Telenor-systemet. Ikke gi deg, tru med å bytte operatør hvis de ikke ettergir beløpet. Når ICE reklamerer med at du ikke vil bli fakturert for overforbruk, er det med klar adresse til Telenor.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Har allerede vert i kontakt med kundeservice i forsøk å rette det opp, kom ikke langt der. Ble bare skreket til at jeg måtte betale.

 

 

 

16:14JulianneHei! Hva kan jeg hjelpe deg med? Hi! How may I help you?
16:15Ole-Petter RongHei, jeg var tidligere i kontakt med dere pga det kom plutselig høgt dataforbruk på mitt abboment etter jeg slo av mobildata, det viste seg å vere treghet i systemet deres som forutsaket de trege varslene på sms.
16:16Ole-Petter RongJeg fikk avtalt at jeg skulle få dette dekket med å få en datapakke. Men ser at faktura min er over 300kr ekstra i data. Så her har ikke det blitt riktig.
16:16Juliannehva er mobilnummeret det gjelder?
16:16Ole-Petter RongXXXXXXXXX
16:17Ole-Petter RongJeg hadde jo aldri brukt den datamengden. Når varsel kommer inn slår jeg enten av mobildata eller bestiller meg ekstra.
16:23Juliannejeg ser du har fått en gratis datapakke på 1 GB ekstra!
16:23Julianneden 27.juni fikk du dette
16:24Juliannejeg får ikke til åpne regningen din, prøver å se hva som er grunnlaget for de 300 kronene
16:24Ole-Petter RongDet stemmer kanskje, men jeg er jo fremdeles fakturert over 300kr i dataforbruk jeg ikke viste om alt jeg overskred16:26Ole-Petter RongJeg slo jo av mobildata når jeg fikk 80% varsel meldingen. Men allikevel endte opp med et overforbruk tilsvarende meir en 300kr.
16:34Juliannehar forhørt meg med en kollega, misforståelsen ligger i at du skulle få gratis datapakke som kompensasjon, men de 300 kr for overforbuk skal fortsatt betales! 
 
16:35Ole-Petter RongOki, takk for et kort kunde forhold
16:35Ole-Petter RongBytter tilbake til OneCall da dette var aldri et problem med med å få varsel om forbruk opptil fleire timer forsinket.
16:37Juliannevi hadde tekniske problemer i systemet som av og til kan skje uansett hvilken leverandør man har. men du står selvfølgelig fritt til å velge selv hvem du ønsker,

 

 
Lenke til kommentar

Om kundeservice er mongo så er det bare å bytte operatør. Du har ingenting å vinne på å bli heller. Fjordkraft er faktisk ikke billigst, selv om du er strømkunde hos dem og får rabatter på mobilregningen. Det er dog som Tom sier, at det er en kjent issue hos Telenor der man blir varslet for sent når det gjelder databruk. Det gjelder alle operatørene som leier kapasitet i Telenors infrastruktur. Jeg anbefaler å legge inn sperre på telefonen, kvotebegrensninger i android der fakturering gjelder fra 1. per måned, usikkert hos Telia da dato endres stup i ett.

 

Jeg betaler for 6 GB/mnd til 300,-. Jeg har lagt inn sperre på 6 GB og telefonen bruker ikke en byte mer enn det om jeg skulle være uforsiktig, for å slippe overfakturering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti kundeservice som ikke har "gitt meg det jeg vil ha". Fikk 19,- på regningen for noe greier til 1880 for en måned siden og det fjernet de med en gang uten å sjekke opp engang, fyren bare sa "Da krediterer jeg de 19,- på neste regning".

 

Makan til tullinger. Merk at de som svarer først ikke kan fjerne de 300,- eller er fornuftige. Ring inn og be om å få snakke med noen et hakk over. Dra regla mi;

 

Meg "Hei, pga. [sak] så vil jeg avslutte kundeforholdet mitt hvis dere ikke kan gi meg en grunn til å la vær"

"Beklager, men jeg får ikke gjort noe med det"

Meg "Kan jeg få snakke med noen et hakk over deg"

"Ok, vent litt"

 

"Hei, [navn] her hva er problemet"

Meg "Jeg vil avslutte kundeforholdet hvis dere ikke kan gi meg en grunn til å la vær pga. [saken], jeg kommer heller ikke til å anbefale dere videre og må fortelle om denne kjedelige situasjonen til andre"

"Huffameg, det skal vi fikse, hva om jeg gir deg (?)"

Meg "Den er grei, tusen takk nå kan jeg med hånden på hjertet anbefale dere til alle jeg kjenner".

 

Da gir de deg ofte mer enn du vil ha, 300,- kreditert i dette tilfellet. Ikke virk frekk eller noe, si det pent og med en hyggelig tone. De som sitter på "hakk 2" vil ikke gidde å være snill med en som virker sur. Frustrert, imøtekommende og hyggelig er viktig at du er;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Meget mulig at du har rett, dessverre. Ang. inkasso så tror jeg at det er en uskreven regel som sier at et omtvistet beløp ikke kan tas til inkasso. Men det må gjøres på en ryddig måte.

Lenke til kommentar

Bytting av leverandør blir det uansett, har ikke bindingstid. Vurdere å bytte strømleveandør i samme slengen når det er den kundeservicen en kan forvente. Samboer skulle egentlig bytte også, det blir nok det ikke noe av no.

 

Hele spørsmålet mitt er om det er noe hold å ta dette videre til forbrukerombudet, da det er etter min mening uholdbart å holde på slik.

 

Regningen blir jo selvfølgelig betalt så lenge det ikke er noen åpne tvister, er det en pågående åpen tvist så kan en vel melde fra og dermed sette inkasso på vent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det som kunne ha vært interessant her, er å be Telenor/Fjordland om å dokumentere at de har et system som fanger opp når du passerer inkluderte data, og når varsel blir sendt.

Lenke til kommentar

Greia er at de virtuelle operatørene kun får oppdatert forbruk fra Telenor 1-2 ganger per døgn. Som kunde ser man dette på min side hos enhver virtuell operatør som leier kapasitet hos Telenor-nettverket. Jeg har prøvd Talkmore, Hello, komplettmobil, chilimobil (da de leide hos Telenor). Alle har hatt samme praksis med oppdatering av mobildata. Min side har lignet hos alle. Samme kakediagram, lokasjon av denne, layout på nettsiden osv.Telenor har alt klart i en pakke. Bortsett fra hos Chilimobil der et barn på 4 år har kodet nettsidene.

 

*Edit* skrivefeil rettet.

Endret av Kynxx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg tror at dette gjelder for alle på Telenors nett, også egne kunder.

 

Og jeg er BEKYMRET for hvordan det skal gå med Pepcall og Chili.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kan man nekte å betale eller få omgjort regning når man har ringt de dyre nummerene som feks. kundeservice og offentlige etater på 5-sifrede nummer?

 

Mener jeg har lest at det ikke skal være lov å ta ekstra betalt, men har denne ordningen tredd i kraft? Og hvorfor er det da ingen teleselskaper som følger pålegget?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det du sikter til, tipper jeg er markedføringsloven § 11. Den retter seg ikke mot operatørene, men kundeservice hos dem som selger varer og tjenester.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det blir det jo i praksis umulig å klage på et offentlig kontor eller lignende som bruker disse nummerene.

(Har forøvrig ikke lest paragraf 11)

 

Når min mor ringer kjørekontoret for å klage over at hun ikke har fått dekket parkering ved siste sykehusbesøk så er jo ofte telefonsamtalen priset høyere enn parkeringsbilletten... Ja, de har et vanlig nummeret også, men de nekter å sette over til riktig kontor, da MÅ hun ringe 5-sifret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...