Gå til innhold

[Løst] Båt sightseeing regler


Anbefalte innlegg

Hei eg tenker på å ta betalt for å kjøre turister på sightseeing. Så eg lurte på om der er noko regler som er burde vite. Eller må eg ta eit anna sertifikat. Eg er 16år. I båten er det plass til 5 turister.

 

Seinere har eg planer om å kjøpe ein rib, er det nokon regler der som eg bør vite?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sannsynligvis en hel haug med regler du må vite om.

For det første må du ha forsikring som dekker personbefordring. Hvordan dette ordnes må du høre med selskapet ditt om.
For det andre, må du sannsynligvis ha sertifikater.
For det tredje må båten også sannsynligvis sertifiseres for slik transport.
 
Når det kommer til sertifikater, så må du vel allerede ha båtførerbevis ettersom du er for ung til å slippe unna, men du må sannsynlig ha betydelig mer enn som så.
 
Ettersom du skal frakte mindre enn 12 personer, så er det Forskrift om drift av fartøy som fører 12 eller færre passasjerer som gjelder.
Der står det at du må ha"... minimum D5L - fritidsbåtskippersertifikat eller fiskeskippersertifikat klasse C, helseerklæring for arbeidstakere på skip og grunnleggende sikkerhetsopplæring i henhold til forskrift om kvalifikasjonskrav".

 

I tillegg må du "...minimum inneha Begrenset Operatørsertifikat, ROC (Restricted Operator's Certificate), men kan ha SRC (Short Range Certificate) (VHF) sertifikat dersom fartøyet kun opererer i fartsområde 4 eller mindre.".

 

Fartsområdene finner du i Forskrift om Fartsområder, men område 4 eller mindre er noen få steder innaskjærs, for det meste indre Oslofjord og kystnære områder dertil.

 

Skal du kun kjøre i slike områder, så slipper du unna med D5L og VHF-sertifikat, samt at du sannsynligvis må ha grunnleggende sikkerhetskurs i tillegg. D5L (fritidsskipper) er dog forholdsvis omfattende, å koster fort en del kroner og tid.

 

Jeg er litt usikker på om kun "sightseeing" blir å anse som persontransport som krever løyve, men det er en viss sannsynlighet for det.

Reglene for løyve gjelder både kjøretøy på vei og fartøy på sjøen, å det ser ikke ut som det er noen unntak dersom man regelmessig skal frakte personer.

 

For større fartøy gjelder ISM for sertifisering, men for en liten båt med under 12 passasjerer gjelder nok ikke det, dog gjelder kravene til kommunikasjons- og redningsutstyr som oppført i foregående forskrifter.

 

For å oppsummere. Dette er ikke på langt nær så lett som du tror, heldigvis, ettersom det kreves en hel del opplæring for å ta på seg ansvaret for andre personer ved slik befordring på sjøen.

 

Husk at du er ansvarlig for alt som skjer, du kan risikere millionsøksmål ved å ikke ha alt i orden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke søksmål eg ville vært bekymret for, men straffeansvar i tilfelle noen kommer til alvorlig skade eller dør, samt økonomisk ansvar etterpå.

 

Se linken eg postet i den andre tråden din. Den gir en god pekepinn på hva som kreves av den som er ansvarlig for slik aktivitet. Og ikke minst linken adeneo gav :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...