Gå til innhold

Spare opp til full gaming setup. Hva vil det koste?


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg kjøpte min første gaming pc rig for rundt 7 år siden. Jeg holder nå på å spare til en absolutt solid gaming pc, monitor + mus/keyboard, siden det jeg har er helt utdatert. Fra hva jeg har skjønt, så må man til med rundt 20 000,- for den ultimate pcen. Det jeg derimot er usikker på er om AMD eller Intel er veien å gå? Jeg planlegger som sagt å kjøpe skjerm i samme slengen, dvs. en 2560x1440 skjerm. Med tanke på G-sync og Free-sync, så vil vel valget mellom AMD eller Intel bety noe? Hva er eventuelt fordelene/ulempene med å velge den ene ovenfor den andre og hvilken skjerm burde jeg evt. kjøpe? Takk på forhånd. 

Endret av gsaga
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Freesync+AMD gpu, Gsync+nvidia gpu. Intel blandes ikke inn akkurat der :)

AMD har ikke en gpu per idag som havner i prisklassen du skisserer, men det lanseres en om ikke så veldig lenge, uviss tilgjengelighet etter lansering.

 

Skal du kun game gir 7700k fra intel best perfomance per idag, men AMDs AM4 har oppgraderingsmuligheter frem til 2020-ish.

Endret av Nwader
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående skjerm: Bruk litt ekstra penger her. Det er tross alt den du ser på, og ikke pcen. Det er unødvendig å ha en dyr PC, hvis skjermen er dritt. Med god skjerm mener jeg (helst) IPS-panel, eller et godt TN-panel, med FreeSync eller G-Sync.

 

Freesync vs. G-sync: Det er visstnok noen mindre forskjeller i teknologien, men for den vanlige forbruker, så vil man ikke se forskjell. G-Sync-skjermer er betydelig dyrere, og det kan ha litt å si. Men:

 

AMD stiller relativt dårlig på skjermkortfronten for tiden. De har kun svake skjermkort, og ingen vet når de lanserer neste generasjon, Volta. Kort fortalt, må du går for Nvidia for å få nok kraft til å drive en 1440p-skjerm. Og det betyr enten GTX 1070 eller høyere. Det skal uansett gå helt fint innenfor ditt budsjett.

 

Så oppsummert: Gå for en G-sync skjerm. Les litt tester og se hva som gir deg mest for pengene, men forvent å betale rundt 5000kr eller mer på skjerm. Med ditt budsjett gjenstår det da ca. 15000. Nå må du velge prosessor. Skal du streame, eller holde på med ting som redigering av video, hvor du faktisk bruker flere prosessorkjerner. Hvis du vet at du kommer til å gjøre dette, går du for AMD. Velg en av variantene med 8 kjerner.

 

Hvis du ikke skal gjøre mye arbeid med tunge programmer som bruker mange kjerner på CPUen, kan du helt fint klare deg med en 4-kjernet prosessor, og jeg ville helt klart valgt Intel. Utifra budsjettet, så ville jeg valgt en i5 7600k, eller en i7 7700k. Det kommer kun an på hvor mye penger du vil bruke. Hvis du må velge mellom en billigere prosessor for å få råd til et dyrere skjermkort, så gjør du det. Skjermkortet har langt mer å si for spillytelsen enn prosessorhoppet. Altså, velg heller en i5 7600k og et GTX 1080, enn en i7 7700k og et GTX 1070.

 

Resten av komponentene er helt ærlig ikke så veldig viktig. Jeg ville kjøpt et hovedkort som støtter overklokking, siden det er såpass enkelt å overklokke i dag. Kjøp en grei SSD (f.eks. Samsung 850 Evo) til Windows og spill. Det finnes langt raskere SSD-er, såkalte m.2 NVME, men selv om disse er flere ganger raskere på papiret, gir det veldig lite praktiske forbedringer i spill og lignende. Kjøp også en harddisk for masselagring. Igjen, så har det ikke så mye å si, men velg minst 2TB. Alt mindre enn det gir langt mindre for pengene.

 

Strømforsyning: 500 watt holder, men du kan gjerne gå litt lengre opp, til 600 watt. Men det skal holde i massevis. Folk overvurderer kraftig hvor mye watt man faktisk trenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Freesync+AMD gpu, Gsync+nvidia gpu. Intel blandes ikke inn akkurat der :)

AMD har ikke en gpu per idag som havner i prisklassen du skisserer, men det lanseres en om ikke så veldig lenge, uviss tilgjengelighet etter lansering.

 

Skal du kun game gir 7700k fra intel best perfomance per idag, men AMDs AM4 har oppgraderingsmuligheter frem til 2020-ish.

Klarte å forvirre Intel for Nvidia for en eller rar grunn, hehe. Da virker det tryggest å gå for en intel prosessor, siden det er gaming jeg skal holde på med hovedsakelig. 

Lenke til kommentar

Angående skjerm: Bruk litt ekstra penger her. Det er tross alt den du ser på, og ikke pcen. Det er unødvendig å ha en dyr PC, hvis skjermen er dritt. Med god skjerm mener jeg (helst) IPS-panel, eller et godt TN-panel, med FreeSync eller G-Sync.

 

Freesync vs. G-sync: Det er visstnok noen mindre forskjeller i teknologien, men for den vanlige forbruker, så vil man ikke se forskjell. G-Sync-skjermer er betydelig dyrere, og det kan ha litt å si. Men:

 

AMD stiller relativt dårlig på skjermkortfronten for tiden. De har kun svake skjermkort, og ingen vet når de lanserer neste generasjon, Volta. Kort fortalt, må du går for Nvidia for å få nok kraft til å drive en 1440p-skjerm. Og det betyr enten GTX 1070 eller høyere. Det skal uansett gå helt fint innenfor ditt budsjett.

 

Så oppsummert: Gå for en G-sync skjerm. Les litt tester og se hva som gir deg mest for pengene, men forvent å betale rundt 5000kr eller mer på skjerm. Med ditt budsjett gjenstår det da ca. 15000. Nå må du velge prosessor. Skal du streame, eller holde på med ting som redigering av video, hvor du faktisk bruker flere prosessorkjerner. Hvis du vet at du kommer til å gjøre dette, går du for AMD. Velg en av variantene med 8 kjerner.

 

Hvis du ikke skal gjøre mye arbeid med tunge programmer som bruker mange kjerner på CPUen, kan du helt fint klare deg med en 4-kjernet prosessor, og jeg ville helt klart valgt Intel. Utifra budsjettet, så ville jeg valgt en i5 7600k, eller en i7 7700k. Det kommer kun an på hvor mye penger du vil bruke. Hvis du må velge mellom en billigere prosessor for å få råd til et dyrere skjermkort, så gjør du det. Skjermkortet har langt mer å si for spillytelsen enn prosessorhoppet. Altså, velg heller en i5 7600k og et GTX 1080, enn en i7 7700k og et GTX 1070.

 

Resten av komponentene er helt ærlig ikke så veldig viktig. Jeg ville kjøpt et hovedkort som støtter overklokking, siden det er såpass enkelt å overklokke i dag. Kjøp en grei SSD (f.eks. Samsung 850 Evo) til Windows og spill. Det finnes langt raskere SSD-er, såkalte m.2 NVME, men selv om disse er flere ganger raskere på papiret, gir det veldig lite praktiske forbedringer i spill og lignende. Kjøp også en harddisk for masselagring. Igjen, så har det ikke så mye å si, men velg minst 2TB. Alt mindre enn det gir langt mindre for pengene.

 

Strømforsyning: 500 watt holder, men du kan gjerne gå litt lengre opp, til 600 watt. Men det skal holde i massevis. Folk overvurderer kraftig hvor mye watt man faktisk trenger.

Tusen takk for rådene :) Så hovedprioritet burde være skjermkort. Jeg har allerede en 2-3 år gammel monitor med G-sync, så da blir det vel Nvidia 1080/1080Ti og mest sannsynlig en i7 intel prosessor. Er det noe betydelig forskjell i ytelse fra 1080 til 1080Ti?

Lenke til kommentar

Strømforsyning: 500 watt holder, men du kan gjerne gå litt lengre opp, til 600 watt. Men det skal holde i massevis. Folk overvurderer kraftig hvor mye watt man faktisk trenger.

 

Ja folk fokuserer for mye på antall watt, og lite på støy og kvaliteten ellers. En billig 500W strømforsyning vil ofte støye mer.

 

Corsair RM650x 650W er et godt valg hvis man ikke ønsker å betale for mye. Skal man ha bedre kvalitet, og mer watt, så er Seasonic Prime SSR-850TD eller Corsair AX1500i de beste.

 

 

Er det noe betydelig forskjell i ytelse fra 1080 til 1080Ti?

 

1080Ti er verdt det for 1440p, 144 Hz gaming, men er det snakk om 1080p, 60 Hz så holder GTX 1080 (eller 1070).

Lenke til kommentar

Når det gjelder valg av CPU for en gaming PC i dag, så ville jeg valgt mellom disse 3 :

 

- Intel 7700K

- AMD Ryzen 1600X

- AMD Ryzen 1700X

 

Hvis du skal garantert overklokke CPU, så blir det da Ryzen 1600 eller 1700 (uten X). Intel 7700K trenger du strengt tatt ikke å overklokke. RAM brikker på DDR4 3200 CL14 er å anbefale (Corsair LPX eller G.Skill Flare X)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

Freesync vs. G-sync: Det er visstnok noen mindre forskjeller i teknologien, men for den vanlige forbruker, så vil man ikke se forskjell. G-Sync-skjermer er betydelig dyrere, og det kan ha litt å si. Men:

Off-topic, men likevel litt on-topic: Hvis du har et godt nok setup - Trenger du G-sync eller Freesync for at det skal se smooth ut?

 

For min del gjelder det Overwatch og CS:GO på høyere nivå. Ser at "alle" semi-pro og profesjonelle benytter seg av 144hz skjerm. Noen få benytter seg av 240hz skjerm. Enda færre bruker fortsatt 60/75hz. FPS og lav input lag trumfer eyecandy, så grafikkinstillingene er som oftest satt til crap aka "optimalt". FPS blir cappet rett over hz-verdien, eventuelt lar de den gå til spillets egen FPS-cap om utstyret tillater det. 

 

Er g-sync og freesync bedre egnet til single player-spill hvor målet er sømfri opplevelse med høyt detaljnivå?

Lenke til kommentar

 

Strømforsyning: 500 watt holder, men du kan gjerne gå litt lengre opp, til 600 watt. Men det skal holde i massevis. Folk overvurderer kraftig hvor mye watt man faktisk trenger.

 

Ja folk fokuserer for mye på antall watt, og lite på støy og kvaliteten ellers. En billig 500W strømforsyning vil ofte støye mer.

 

Corsair RM650x 650W er et godt valg hvis man ikke ønsker å betale for mye. Skal man ha bedre kvalitet, og mer watt, så er Seasonic Prime SSR-850TD eller Corsair AX1500i de beste.

Det er jeg enig i. AX1500i ser jeg ingen poeng i å kjøpe for noen, egentlig. Uavhengig av overklokk, har man én CPU og maks 2 grafikkkort, så skal en AX1200i holde i massevis, også med tanke på ekstra ting som lagring, vifter/pumper/lys etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...