Gå til innhold

Smartklokke for søvnmåling


Anbefalte innlegg

Hei!

Har i dag mobilen i senga for søvnmåling (Sleep as Android). Dette har jo visse ulemper både ifht brannfare og at noen netter våkner av at mobilen har sklidd inn under meg - noe som nok er forstyrrende.

 

Vurderer derfor å kjøpe en klokke som kan ta seg av målingen i stedet. Da jeg ikke har fulgt med på "smartklokker" i det hele tatt så er jeg interessert i anbefalinger.

 

Det er to muligheter for kjøpet:

1. En klokke kun for bruk om natten til søvnmåling

2. Bruker ellers klokke i hverdagen så det er også et alternativ å kjøpe en klokke for "heldøgnsbruk"

 

Uansett må klokka ha sensorer så fungerer for søvnmåling.

 

Pga noe trøblete ledd blir det lite av trening, så har ikke noe behov for en "treningsklokke".

 

 

Noen som har noen gode anbefalinger/forslag?

 

 

PS! Er selvsagt klar over at søvnmåling på dette viset ikke er noen form for vitenskapelig måling, men det gir meg uansett nyttig input og derfor ønsker å fortsette med.

 

 

På forhånd takk!
Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste søvnmåleren jeg har hatt var Microsoft Band 2. Den solgtes aldri ny i Norge (men hadde norsk språk).

 

https://support.microsoft.com/en-us/help/4000337/band-health-and-exercise-sleep-tracking

 

Ellers syntes jeg somm alltid Garmin sine treningsklokker er ok. Men det er flere muligheter her. Fitbit og bånd fra Sony. Har ikke testet søvnmåling med Android Wear, for de trenger jo lading hver natt...

Endret av Andyoid
Lenke til kommentar

Budsjett? Behov for funksjoner? Personlig ønsker jeg notifications fra alt som telefonen er satt opp for å varsle om. Jeg foretrekker også always-on display, der jeg slipper å trykke eller vippe for å se hva klokken er. Jeg har flere ulike, men liker best Garmin Vivoactive, som er en GPS-treningsklokke med smarte funksjoner. Den har samme form og størrelse som en Apple Watch. Den har, i tillegg til nevnte egenskaper, visning av kalender, musikkstyring og værmelding. Man kan laste ned egne klokke-"face", i tillegg til apper og widgets fra Garmins store. Litt treg i bruk, kanskje, men den holder i et par uker på en lading dersom du ikke bruker GPS. Støtter mange aktiviteter, inkl golf, og logger søvn. 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Er litt i samme situasjon. Jakter også en smartklokke. Men det må være en slim versjon og med klassisk look. Tenkte på Whiting Steel HR pga pulsmåleren, ettersom jeg har sett en test på tek at den fungerte godt. Så viste det seg at Whiting er kjøpt opp av Nokia og nå er ikke HR i salg slik jeg har forstått det. De har Nokia Steel nå, ser bra ut men mangler pulsmåler. Nokia Steel HR ventes i Q1 2018. Tror ikke jeg orker å vente, da jeg ikke har veldig spesifikke krav. Det må vel være andre smartklokker som utseendemessig matcher Whiting Steel HR? Og som har pulsmåler og en bra søvn tracker? 

 

Garmin Vivomove HR tenkte jeg først var et alternativ, men så fant jeg test som mente klokken ikke var "vanntett nok" til å engang tåle å brukes i dusjen. Svømming er ikke mulig. Skal en først ha en slik klokke så bør den tracke antall lengder i bassenget etc, eller i det minste at man ikke trenger ta klokken av seg før en går i dusjen. 

 

Så om noen har tips til andre smartklokker som har et bra og klassisk design, analog visning, som kan brukes i svømmehall, har pulsmåler og kan kan tracke søvnkvalitet så sleng inn forslag. Pris ikke noe særlig over 3.500 kr. Kommer jeg under 2.000 eller ned mot 1500 så er det kjempeflott. 

 

Det aller beste ville vært om klokken hadde utskiftbart batteri som varer feks 1 måned eller  to. Så en slipper styret med å lade flere ganger per uke. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Det finnes vel ingen smartklokker med 6 mnd batteri?

Det høres ut som TS  trenger et enkelt aktivitetsarmbånd med pulsmåler.

Brukte selv FitBit Charge HR for en stund tilbake, og var veldig fornøyd. Det er dog en utgående modell, så prisen har vært helt nede i 490 kr.

Men Charge 2 er sannsynligvis også et godt alternativ...

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Nei det var kanskje litt flåsete sagt, men poenget er jo at analog skjerm og det jeg og ts etterspør ikke krever allverdens av strøm. Dermed finnes det klokker som klarer seg med lading en gang per måned. Kanskje noe oftere om en bruker pulsmåler ofte eller lengre om ikke.

 

Skulle helst hatt en med stort utsikftbart batteri fremfor disse små oppladbare da det ofte betyr lading minst en gang per uke. Blir for mye å huske på når en har dårlig tid om morningen. 

 

Orker ikke disse smartklokkene med plastreimene som ser ut som de hører hjemme på tivoli. Det betyr jo at mange av de mest vanlige ikke er aktuelt for min del. 

 

Sjekk ut Nokian som kommer Q1 neste år. 25 dagers batteri tid.

 

m8d0jSn.jpg?1 

 

  • Avansert pulsmåling
  • Funksjonelt digitalt display
  • Vanntett inntil 50 meter
  • Detaljert søvnanalyse
  • 25 dager batteritid

 

https://www.netonnet.no/art/helse-og-personlig-pleie/trening/aktivitetsarmband/nokia-steel-hr-40mm-black/245934.11355/?utm_source=prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...