Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte type pærer i taklamper


Anbefalte innlegg

Jeg bor i et hus fra 2013. I hele underetasjen er det taklamper med 2x lysstoffrør/sparepærer av sokkel g23. Jeg skulle ønske jeg kunne benytte LED og feks Philips Hue. Hva må til for å kunne gkø e dette? Må hele armaturen byttes og alt kobles på nytt? Synes det er rart at det er lagt opp til denne løsningen i et såpass nytt hus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får jo G23 led-lamper...men usikker på om det er noe fordelaktig i forhold til rørene?

 

Ellers har jeg ikke sett disse smarte, men det finnes overganger fra G23 til andre sokler.

 

 

https://www.amazon.com/dp/B015TJFCQS/ref=asc_df_B015TJFCQS5020879?smid=A83P9ZWCY8GEI&tag=nextagmp-20&linkCode=df0&creative=395105&creativeASIN=B015TJFCQS&ascsubtag=-8574133488955241266

https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss_2/142-7264391-6561266?url=search-alias%3Dtools&field-keywords=g23+led

Lenke til kommentar

Synes det er rart at det er lagt opp til denne løsningen i et såpass nytt hus.

 

Grunnen til det er enkel og grei: pris. Selv om man kanskje kunne fått tak i gammeldagse lamper med E27 sokkel og montert når det bare er bryter. Men det er ikke mye utvalg av det på proffmarkedet av en eller annen grunn, er vel ikke "tradisjon" for å kjøpe det lenger.

 

Men for å svare på spørsmålet så tror jeg nok den beste løsningen vil være å bare bytte lampene til LED lamper.

Lenke til kommentar

Jeg bor i et hus fra 2013. I hele underetasjen er det taklamper med 2x lysstoffrør/sparepærer av sokkel g23. [...] Synes det er rart at det er lagt opp til denne løsningen i et såpass nytt hus.

Det var løsningen man brukte i 2013, dersom man ikke bestilte noe ekstra. Godt lys, ganske billig, verken stygge eller pene men helt greie plafonder i taket. Og nye rør til dem får du hos REMA. Nå monterer de typisk lamper med samme utseende med lysdioder som ikke kan byttes, der bytter man hele armaturen om 10-20 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...